Beste,
Ik ben een Unimog 401 aan het restaureren maar ik ben vergeten het vliegwiel te markeren voor de demontage hiervan. Helaas heeft deze geen markeringen. Nu vraag ik mij af of dit gevolgen kan hebben? Krukas zou op vliegwiel zijn gebalanceerd. Iemand suggesties?
Alvast bedankt,
Christoph
OM636: Krukas en vliegwiel balanceren
- pascalvd
- Berichten: 5148
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Meestal kan het vliegwiel er maar op 1 manier op door dat er een pen of uitsparingen in zit of door de bout gaten
Kijk maar eens heel goed naar het vliegwiel en krukas
Ook wil er ook nog wel eens ergens een kleine markering op beiden zitten
Kijk maar eens heel goed naar het vliegwiel en krukas
Ook wil er ook nog wel eens ergens een kleine markering op beiden zitten
-
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
- Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
- Specialisatie: restauratie
als het op balanceren zou gaan uitkomen, dan zijn er weinig welke dit ook echt / goed kunnen. ik zou eens informeren bij Terberg Techniek , deze maken ook aandrijfassen opmaat, en balanceren deze ook uit. ik heb goede ervaringen met hun .
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 10 apr 2018 10:30
- Mercedes-Benz: om636
- Specialisatie: om636
- Locatie: Ermelo
Het/hij kan er op zonder bezwaar op 6 manieren op,Wel kan het makkelijker zijn als je de pomp nog moet gaan monteren via het controle gat in vliegwielhuis om hem op de O/T stand te monteren
Maar dat kan ook via de O/stand op de krukas poelie.... het vliegwiel en de krukas werden fabrieksmatig niet samen gebalanceerd. Maar afzonderlijk.
Denk er wel aan dat als je hem in een boot zet dat het verstandig is een vliegwiel verzwaring te monteren gelijk met een demper-plaat die ongeveer het gelijke gewicht heeft van een drukgroep en koppeling plaat.
Overigens is hij 3 x gelagerd dus stevig ding . Ik heb er in mijn hele loopbaan maar 2 x gebroken gezien en wel met een duidelijke oorzaak.
gr hansom636
Maar dat kan ook via de O/stand op de krukas poelie.... het vliegwiel en de krukas werden fabrieksmatig niet samen gebalanceerd. Maar afzonderlijk.
Denk er wel aan dat als je hem in een boot zet dat het verstandig is een vliegwiel verzwaring te monteren gelijk met een demper-plaat die ongeveer het gelijke gewicht heeft van een drukgroep en koppeling plaat.
Overigens is hij 3 x gelagerd dus stevig ding . Ik heb er in mijn hele loopbaan maar 2 x gebroken gezien en wel met een duidelijke oorzaak.
gr hansom636