Specialist gezocht, automaat spoelen
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Precies... Vierke in Bottrop, pionier met de Tim Eckhart methode is van oorsprong MB specialist en daar wordtplorie schreef:Omdat Powerflush veel wordt gebruikt, maar antwoord op cruciale details mij nog niet bekend zijn.
de pan van de bak gehaald en de magneet in de pan gecontroleerd op metaaldeeltjes.
Tijdens het spoelen met de spoelmachine wordt met draaiende motor meermaals door alle versnellingen
heen geschakeld om alle oude olie uit de koppelomvormer en kleppenblok te verversen door nieuwe olie.
Na het spoelen via de leidingen van en naar de oliekoeler en het monteren van een nieuw filter wordt deze pan weer gemonteerd met een nieuwe pakking.
Tot slot wordt standaard een nieuwe stekker gemonteerd.
En dit stappenplan lees ik hierboven bepaald niet........
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik heb het idee dat die Powerflush vooral bij voorwielaandrijvers (oa Volvo met de Aisin Warner bakken) gebruikt wordt, en daar valt ook geen filter te verwisselen. Tot nu toe heb ik nog geen voorbeeld gezien dat achterwielaandrijvers (met de bak in lengterichting en vervangbaar filter) werd behandeld zoals dat bedoeld is.
Logboek S500.
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4256
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
Bijzonder dat dit kan. Geen kans op vastlopen oid dan zo zonder olie?
Tijdens het spoelen met de spoelmachine wordt met draaiende motor meermaals door alle versnellingen
heen geschakeld om alle oude olie uit de koppelomvormer en kleppenblok te verversen door nieuwe olie.
....
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Wat ook nog gebeurd voor het spoelen bij de Eckart methode dat er een reinigingsmiddel in de bak wordt gedaan en daarna nog een minuut of 15 rond rijden en daarna spoelen.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Volgens de procedure handmatig spoelen in de WIS voor de 722.6 mag je 3 liter olie wegspoelen voor je de motor uitzet. Dan 3 liter verse erin. Dat doe je in totaal drie keer, 9 liter in totaal. Alleen voorgeschreven olie, geen toevoegingen. Zo hebben ze mijn bak bij ATR destijds ook gespoeld. Het zal dus wel niet zo heel snel vastlopen als er wat olie ontbreekt, zou je denken.
Overigens vervang je in die procedure eerst het filter en de carterpakking. Je meet de olietemperatuur (kan via DAS/HHT/Star) en na afloop zorg je dat het oliepeil klopt.
De stekkerbus hoeft volgens MB maar eenmalig te worden vervangen. Maar goed, voor die paar € is dat een kleine extra moeite.
Overigens vervang je in die procedure eerst het filter en de carterpakking. Je meet de olietemperatuur (kan via DAS/HHT/Star) en na afloop zorg je dat het oliepeil klopt.
De stekkerbus hoeft volgens MB maar eenmalig te worden vervangen. Maar goed, voor die paar € is dat een kleine extra moeite.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
De bak loopt niet zonder olie. Ipv door de oliekoeler loopt de olie door de spoelmachine. Via de ingaande leiding wordt de oude olie opgevangen, via de uitgaande leiding wordt nieuwe olie toegevoegd. Je ververst met draaiend systeem zeg maar.CorW schreef:Bijzonder dat dit kan. Geen kans op vastlopen oid dan zo zonder olie?
Tijdens het spoelen met de spoelmachine wordt met draaiende motor meermaals door alle versnellingen
heen geschakeld om alle oude olie uit de koppelomvormer en kleppenblok te verversen door nieuwe olie.
....
En dat kan naar mijn idee alleen als je de pan (en dus het filter) niet loshaalt. Doe je dat wel, dan ben je al een kleine 4L kwijt.
Logboek S500.
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4256
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
Dank! Weer wat geleerd.plorie schreef:De bak loopt niet zonder olie. Ipv door de oliekoeler loopt de olie door de spoelmachine. Via de ingaande leiding wordt de oude olie opgevangen, via de uitgaande leiding wordt nieuwe olie toegevoegd. Je ververst met draaiend systeem zeg maar.CorW schreef:Bijzonder dat dit kan. Geen kans op vastlopen oid dan zo zonder olie?
Tijdens het spoelen met de spoelmachine wordt met draaiende motor meermaals door alle versnellingen
heen geschakeld om alle oude olie uit de koppelomvormer en kleppenblok te verversen door nieuwe olie.
....
En dat kan naar mijn idee alleen als je de pan (en dus het filter) niet loshaalt. Doe je dat wel, dan ben je al een kleine 4L kwijt.
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Klopt. Tijdens het spoelen van mijn S60-bak moest ik wel de hele tijd door de standen van de automaat bak heen wisselen. Zowel in de reinigingscyclus als in de spoel cyclus. Maar geen filter of stekker wissel.plorie schreef:Ik heb het idee dat die Powerflush vooral bij voorwielaandrijvers (oa Volvo met de Aisin Warner bakken) gebruikt wordt, en daar valt ook geen filter te verwisselen.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
Ik zal in dit geval beslist voor de verkeerde partij gekozen hebben (Plorie), je mag dat gerust tegen mij zeggen en wie ik de volgende keer moet hebben. Daar leer ik alleen maar van en kan best tegen een beetje kritiek hoor
Resume (en dan stop ik er mee ) Machine aangesloten, reinigingsmiddel toegevoegd in machine en 20 minuten laten draaien terwijl wij aan de koffie zaten.
Vervolgens door versnellingen heen schakelen, nieuwe olie toevoegen terwijl de oude er langzaam uitpompt, met nieuwe olie rond laten pompen en weer door de versnellingen heen.
Daarna weg pompen en met nieuwe olie afvullen. Olie gepeild met peilstok, door hem goed bevonden (ik heb er toch geen verstand van waar die op de stok moet staan). Daarna ritje gemaakt van een goede 20 minuten en toen was mijn spoelbeurt klaar.
En ja voor de volgende keer en nieuw filter en stekker, heb mijn les geleerd
Resume (en dan stop ik er mee ) Machine aangesloten, reinigingsmiddel toegevoegd in machine en 20 minuten laten draaien terwijl wij aan de koffie zaten.
Vervolgens door versnellingen heen schakelen, nieuwe olie toevoegen terwijl de oude er langzaam uitpompt, met nieuwe olie rond laten pompen en weer door de versnellingen heen.
Daarna weg pompen en met nieuwe olie afvullen. Olie gepeild met peilstok, door hem goed bevonden (ik heb er toch geen verstand van waar die op de stok moet staan). Daarna ritje gemaakt van een goede 20 minuten en toen was mijn spoelbeurt klaar.
En ja voor de volgende keer en nieuw filter en stekker, heb mijn les geleerd
Klopt, ik heb mijn vorige auto (V70) 2 keer laten spoelen.mr. Michel schreef:Klopt. Tijdens het spoelen van mijn S60-bak moest ik wel de hele tijd door de standen van de automaat bak heen wisselen. Zowel in de reinigingscyclus als in de spoel cyclus. Maar geen filter of stekker wissel.plorie schreef:Ik heb het idee dat die Powerflush vooral bij voorwielaandrijvers (oa Volvo met de Aisin Warner bakken) gebruikt wordt, en daar valt ook geen filter te verwisselen.