Roadforce balancing van wielen/ banden

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

07 jan 2018 23:33

Kwam dit tegen op een US forum: roadforce balancing, iemand mee bekend?

https://youtu.be/DQxVAssnbp8

Mijn banden / uitlijn specialist wil wanneer bij balanceren veel balanceerlood nodig blijkt, de band nog wel eens een stuk op de velg draaien om minder lood toe te hoeven passen, maar dat zie je bij de gemiddelde bandenzaak zelden, die plakken er gewoon 100gr lood op als de machine dat aangeeft...

De machine in het filmpje meet dit allemaal om optimaal te plaatsen en zo min mogelijk balanceergewicht te hoeven plaatsen.
Kennen we dergelijke apparaten hier in NL??
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

08 jan 2018 10:48

Interessante vraag...
Het enige dat ik wel eens heb gezien is dat op een fabrieksnieuwe band een rond stickertje op de wang van de band is geplakt. Het schijnt dat dat aangeeft waar de band het lichtst is. Door de band zo op de velg te leggen dat die sticker tegenover het ventiel komt te liggen, (waar de velg het zwaarst zou kunnen zijn dus) hoeft vlgs de theorie minder lood te worden aangebracht.
Dat uitwegen is nóg nauwkeuriger, lijkt me ja.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Dennis combi
Berichten: 5891
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

08 jan 2018 14:18

ja die worden in nl ook gebruikt , zijn wel erg dure machine's maar werken goed
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20706
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08 jan 2018 19:09

E55amg schreef:Mijn banden / uitlijn specialist wil wanneer bij balanceren veel balanceerlood nodig blijkt, de band nog wel eens een stuk op de velg draaien om minder lood toe te hoeven passen, maar dat zie je bij de gemiddelde bandenzaak zelden, die plakken er gewoon 100gr lood op als de machine dat aangeeft...
dat zal vooral komen omdat menig band tegenwoordig gewoonweg niet te draaien valt als die eenmaal op de velg zit

greetingz,
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

08 jan 2018 19:42

MBenzNL schreef:
E55amg schreef:Mijn banden / uitlijn specialist wil wanneer bij balanceren veel balanceerlood nodig blijkt, de band nog wel eens een stuk op de velg draaien om minder lood toe te hoeven passen, maar dat zie je bij de gemiddelde bandenzaak zelden, die plakken er gewoon 100gr lood op als de machine dat aangeeft...
dat zal vooral komen omdat menig band tegenwoordig gewoonweg niet te draaien valt als die eenmaal op de velg zit

greetingz,
Uiteraard, dat spreekt voor zich :lol:
Mijn banden man zal in zo'n geval de band weer leeg laten lopen/losdrukken/draaien en weer vullen, maar dat zullen er vermoedelijk niet zo heel veel doen, want dan ben je al weer 5 min extra kwijt.
Dat is het verschil tussen een discounter waar elke minuut telt (en die dit dus niet zal doen) en de vakman die misschien iets meer rekent, maar wel optimaal wil doen ook al kost dat iets meer tijd.
Ik geef de voorkeur aan de 2e ;)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20706
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

08 jan 2018 20:04

E55amg schreef:Mijn banden man zal in zo'n geval de band weer leeg laten lopen/losdrukken/draaien
en dan nog draait de gemiddelde hedendaagse band niet...de bredere banden met lage wangen zul je weer gedeeltelijk van de velg moeten halen voordat je uberhaupt kunt draaien - en dat van de velg halen is lang niet altijd even plezierig en als je dan de kans op schade aan velg en band afweegt tegen een MOGELIJKE vermindering van het ballanceergewicht dan kun je net zo goed iets meer zink (lood is er niet meer) op de velg plakken (en ja - ook ik draai(de eerder) banden op de velg om zo ballanceergewicht te verminderen)

greetingz,
Plaats reactie