Kwam dit tegen op een US forum: roadforce balancing, iemand mee bekend?
https://youtu.be/DQxVAssnbp8
Mijn banden / uitlijn specialist wil wanneer bij balanceren veel balanceerlood nodig blijkt, de band nog wel eens een stuk op de velg draaien om minder lood toe te hoeven passen, maar dat zie je bij de gemiddelde bandenzaak zelden, die plakken er gewoon 100gr lood op als de machine dat aangeeft...
De machine in het filmpje meet dit allemaal om optimaal te plaatsen en zo min mogelijk balanceergewicht te hoeven plaatsen.
Kennen we dergelijke apparaten hier in NL??
Roadforce balancing van wielen/ banden
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Interessante vraag...
Het enige dat ik wel eens heb gezien is dat op een fabrieksnieuwe band een rond stickertje op de wang van de band is geplakt. Het schijnt dat dat aangeeft waar de band het lichtst is. Door de band zo op de velg te leggen dat die sticker tegenover het ventiel komt te liggen, (waar de velg het zwaarst zou kunnen zijn dus) hoeft vlgs de theorie minder lood te worden aangebracht.
Dat uitwegen is nóg nauwkeuriger, lijkt me ja.
Het enige dat ik wel eens heb gezien is dat op een fabrieksnieuwe band een rond stickertje op de wang van de band is geplakt. Het schijnt dat dat aangeeft waar de band het lichtst is. Door de band zo op de velg te leggen dat die sticker tegenover het ventiel komt te liggen, (waar de velg het zwaarst zou kunnen zijn dus) hoeft vlgs de theorie minder lood te worden aangebracht.
Dat uitwegen is nóg nauwkeuriger, lijkt me ja.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
ja die worden in nl ook gebruikt , zijn wel erg dure machine's maar werken goed
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20706
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
dat zal vooral komen omdat menig band tegenwoordig gewoonweg niet te draaien valt als die eenmaal op de velg zitE55amg schreef:Mijn banden / uitlijn specialist wil wanneer bij balanceren veel balanceerlood nodig blijkt, de band nog wel eens een stuk op de velg draaien om minder lood toe te hoeven passen, maar dat zie je bij de gemiddelde bandenzaak zelden, die plakken er gewoon 100gr lood op als de machine dat aangeeft...
greetingz,
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Uiteraard, dat spreekt voor zichMBenzNL schreef:dat zal vooral komen omdat menig band tegenwoordig gewoonweg niet te draaien valt als die eenmaal op de velg zitE55amg schreef:Mijn banden / uitlijn specialist wil wanneer bij balanceren veel balanceerlood nodig blijkt, de band nog wel eens een stuk op de velg draaien om minder lood toe te hoeven passen, maar dat zie je bij de gemiddelde bandenzaak zelden, die plakken er gewoon 100gr lood op als de machine dat aangeeft...
greetingz,
Mijn banden man zal in zo'n geval de band weer leeg laten lopen/losdrukken/draaien en weer vullen, maar dat zullen er vermoedelijk niet zo heel veel doen, want dan ben je al weer 5 min extra kwijt.
Dat is het verschil tussen een discounter waar elke minuut telt (en die dit dus niet zal doen) en de vakman die misschien iets meer rekent, maar wel optimaal wil doen ook al kost dat iets meer tijd.
Ik geef de voorkeur aan de 2e
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20706
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
en dan nog draait de gemiddelde hedendaagse band niet...de bredere banden met lage wangen zul je weer gedeeltelijk van de velg moeten halen voordat je uberhaupt kunt draaien - en dat van de velg halen is lang niet altijd even plezierig en als je dan de kans op schade aan velg en band afweegt tegen een MOGELIJKE vermindering van het ballanceergewicht dan kun je net zo goed iets meer zink (lood is er niet meer) op de velg plakken (en ja - ook ik draai(de eerder) banden op de velg om zo ballanceergewicht te verminderen)E55amg schreef:Mijn banden man zal in zo'n geval de band weer leeg laten lopen/losdrukken/draaien
greetingz,