Ik heb al maanden het probleem dat de accu na 1 of 2 weken leeg is als de auto niet gebruikt word.
Heb 1 maand geleden een nieuwe accu laten plaatsen en heb nu weer hetzelfde.
Afgelopen donderdagnacht is mijn vrouw met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht en moest er achteraan rijden, niet dus want de deurvergrendeling ging niet eens open !
Is nagekeken in een officiele Suzuki garage maar niet kunnen vinden wat dit is.
Wie weet hier meer van en wat zou dit kunnen zijn ?
stroomverlies W169
-
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Waarschijnlijk stroomverbruik... Waardoor de batterij leeggetrokken wordt.
Waarom bij een suzuki garage?
Waarom bij een suzuki garage?
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 08 jun 2012 13:22
- Mercedes-Benz: Mercedes A-170 Elegance 2006 Automaat
- Locatie: Breda
Daar werkt een kennis van mij die het onderhoud doet !
Maar op je antwoord te reageren, dit ligt voor de hand ,maar waar of door wat trekt de batterij leeg ,misschien is er een voorbeeld met hetzelfde probleem.
Maar op je antwoord te reageren, dit ligt voor de hand ,maar waar of door wat trekt de batterij leeg ,misschien is er een voorbeeld met hetzelfde probleem.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Allereerst heel vervelend van het verhaal van de ambulance. Ik hoop dat het goed gaat met je vrouw.
Over de lekstroom: Dit kan van alles zijn. De meest logische zaken bij een W169 A-klasse zouden zijn:
Laadt de dynamo wel goed? D.w.z., weet je zeker dat de accu wel redelijk vol is als de auto op slot gaat? Zowel een slechte dynamo als het rijden van korte ritjes (met een goede dynamo) kunnen hier meespelen.
Als je de contactsleutel in de eerste stand zet (stuurslot los; alleen het rode SRS lampje brandt), het combi-instrument op de km-stand en dagteller, en je drukt 3x snel achter elkaar op het reset-knopje van de dagteller, dan zie je de actuele boordspanning.
Bij een volle accu zou die op 12,5V moeten staan; alles daaronder is een indicatie van een mate van ontlading (en onder de 12,0V moet de accu eigenlijk al aan de druppellader of een hele lange rit worden opgeladen). Tijdens het rijden hoort de stroom op te lopen naar 14,4V-14,5V (tenzij de accu al bijna vol zit, dan laadt de dynamo minder).
Persoonlijk zou ik eerst eens een paar dagen de accu aan een druppellader hangen, voordat je verder gaat.
Laat vervolgens eens weten wat de boordspanning tijdens rust is, en hoe deze oploopt tijdens het rijden.
Over de lekstroom: Dit kan van alles zijn. De meest logische zaken bij een W169 A-klasse zouden zijn:
- After-market radio die stroom blijft trekken;
- Alarmsysteem dat nooit in rust komt;
- Dynamo;
- Raammotor;
- Versleten kabels op de inklapbare buitenspiegels;
- Defecte remlichtschakelaar;
- Stoelverwarming;
- Bedieningspaneel climate control;
- Haperend relais;
- Etc.
Laadt de dynamo wel goed? D.w.z., weet je zeker dat de accu wel redelijk vol is als de auto op slot gaat? Zowel een slechte dynamo als het rijden van korte ritjes (met een goede dynamo) kunnen hier meespelen.
Als je de contactsleutel in de eerste stand zet (stuurslot los; alleen het rode SRS lampje brandt), het combi-instrument op de km-stand en dagteller, en je drukt 3x snel achter elkaar op het reset-knopje van de dagteller, dan zie je de actuele boordspanning.
Bij een volle accu zou die op 12,5V moeten staan; alles daaronder is een indicatie van een mate van ontlading (en onder de 12,0V moet de accu eigenlijk al aan de druppellader of een hele lange rit worden opgeladen). Tijdens het rijden hoort de stroom op te lopen naar 14,4V-14,5V (tenzij de accu al bijna vol zit, dan laadt de dynamo minder).
Persoonlijk zou ik eerst eens een paar dagen de accu aan een druppellader hangen, voordat je verder gaat.
Laat vervolgens eens weten wat de boordspanning tijdens rust is, en hoe deze oploopt tijdens het rijden.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
Ik heb dat gehad met de SLK.
blijkbaar zat het probleem ergens in de binnenverlichting.
die heb ik uitgeschakeld, daarna geen last meer gehad.
WAARSCHIJNLIJK iets in de schakelaar van de kofferbak...??
( nu was in mijn geval wel de accu veel sneller leeg...)
blijkbaar zat het probleem ergens in de binnenverlichting.
die heb ik uitgeschakeld, daarna geen last meer gehad.
WAARSCHIJNLIJK iets in de schakelaar van de kofferbak...??
( nu was in mijn geval wel de accu veel sneller leeg...)
-
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Dat kunnen wij niet zien onze glazen bol reikt zo ver niet..., stroomverbruik dat kan bij iedere auto anders zijn... Daarom moet je een fatsoenlijke diagnose laten stellen door iemand met kennis van zaken...rspeek schreef:Daar werkt een kennis van mij die het onderhoud doet !
Maar op je antwoord te reageren, dit ligt voor de hand ,maar waar of door wat trekt de batterij leeg ,misschien is er een voorbeeld met hetzelfde probleem.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 08 jun 2012 13:22
- Mercedes-Benz: Mercedes A-170 Elegance 2006 Automaat
- Locatie: Breda
Ik heb intussen van alles geprobeert o.a. nieuwe unit in deur voor o.a. centr.vergrendeling, binnenverlichting,electr ramen en nog wat meer.
Na ongeveer 3 maanden weer hetzelfde na een rit van ruim 150 km op 21-06 2018 en 2 korte ritjes in Breda tot vandaag 28 -06-2018. Moet toch niet kunnen. Wie weet hier de oplossing voor of wil proberen te ontdekken wat er gaande is.Na accu opladen weer prima starten, ra ra !! accu laadt prima bij met multimeter controle tijdens rijden.
Na ongeveer 3 maanden weer hetzelfde na een rit van ruim 150 km op 21-06 2018 en 2 korte ritjes in Breda tot vandaag 28 -06-2018. Moet toch niet kunnen. Wie weet hier de oplossing voor of wil proberen te ontdekken wat er gaande is.Na accu opladen weer prima starten, ra ra !! accu laadt prima bij met multimeter controle tijdens rijden.
Is de accu zelf nog wel goed? Een slechtere accu die de perfecte laadspanning krijgt zal toch weinig lading meer opnemen.
Ik heb zelf meegemaakt met een 7 jaar oude accu die wanneer ik bij de garage aankwam prima door de test heen kwam maar toch na een paar dagen te weinig lading meer had om te kunnen starten.
Maargoed, als die in orde is, en zoals je hierboven zegt de laadspanning in orde is, moet je haast een ongewenste stroomverbruiker hebben.
Daar is bijna altijd wel achter te komen maar vaak is het behoorlijk arbeidsintensief.
Stap voor stap in ruststand de stroomafname per kring (via de zekering) meten.
Op die manier kun je steeds meer factoren uitsluiten.
Het zomaar vervangen van onderdelen kan uiteraard ook een positief effect hebben maar al snel heb je in een casino een hogere winkans.
Ik heb zelf meegemaakt met een 7 jaar oude accu die wanneer ik bij de garage aankwam prima door de test heen kwam maar toch na een paar dagen te weinig lading meer had om te kunnen starten.
Maargoed, als die in orde is, en zoals je hierboven zegt de laadspanning in orde is, moet je haast een ongewenste stroomverbruiker hebben.
Daar is bijna altijd wel achter te komen maar vaak is het behoorlijk arbeidsintensief.
Stap voor stap in ruststand de stroomafname per kring (via de zekering) meten.
Op die manier kun je steeds meer factoren uitsluiten.
Het zomaar vervangen van onderdelen kan uiteraard ook een positief effect hebben maar al snel heb je in een casino een hogere winkans.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 08 jun 2012 13:22
- Mercedes-Benz: Mercedes A-170 Elegance 2006 Automaat
- Locatie: Breda
Nieuwe accu, dus dat is niet de boosdoener !
Maar ik ga naar de Mercedes garage en laat de auto testen.
Allemaal bedankt voor de reacties en ik laat nog wel weten wat er nu precies de oorzaak is van deze ellende !!!
Maar ik ga naar de Mercedes garage en laat de auto testen.
Allemaal bedankt voor de reacties en ik laat nog wel weten wat er nu precies de oorzaak is van deze ellende !!!