M271 motor welke olie?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

29 dec 2017 22:42

Hallo,

Ik heb een slk r171 200k met de M271 motor.

ik heb nu 5W30 met een teflon additive in de motor maar heb vernomen van iemand dat dit helemaal niet goed is voor de motor
en hij raad mij aan om in plaats van de teflon, Liqui Moly - Ceratec als additive te gebruiken samen met 5W50.

mijn motor als deze koud staat tikt gedurende paar sec zou dit komen door de 5W30 olie en welke olie is nu het best voor deze motor?

MVG
laurenzo
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

29 dec 2017 22:46

M.i., de door de fabriek voorgeschreven olie of iig een A-merk olie met tenminste MB 229.5 approval, zonder verdere extra toevoegingen. Die zitten er nl al in. Ik koop altijd gewoon MB olie. Weet je zeker dat je goed zit. Te verkrijgen bij het onderdelenmagazijn van de MB dealer.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.5_en.html
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 29 dec 2017 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 dec 2017 22:49

5W50 is een rare soort, 5W40 is beter. Er zijn genoeg types met de juiste specs, zoals Shell of Fuchs.
Logboek S500.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

30 dec 2017 13:01

Ik vondt 5w50 ook al zo raar omdat ik het had opgezocht en de olie die ze aan raden bij kroon olie is ofwel 5w30 5w40 of 0w40
en geen 5w50 wat is nu de betere olie om mijn mijn motor te doen?
zou het door de 5w30 komen dat mijn motor tikt de eerste paar sec bij het koud starten?

is een additive op teflon slecht voor de motor?

en heeft iemand ervaring met Liqui Moly - Ceratec, ziet er wel een veel belovend product uit.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

30 dec 2017 13:07

Kies er gewoon een van de lijst in viscositeit 5W30. 5W50 is te dik en vergeet die Ceratec of andere toevoegingen waar je het over hebt. Als de motor tikt, los je dat niet op met verkeerde olie.

Nogmaals de link: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.5_de.html
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

30 dec 2017 20:33

Hoi
5W50 is een hele speciale olie voor (semi)race auto's. Ook erg duur...zit bij ons in de Scooby. Voor een 200K lijkt t me overkill maar mss rijd je sportief en zou zeker niet met teflon of andere additieven mengen. Beetje ver gezocht maar je gaat goud toch ook niet met n ander metaal verbeteren?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

30 dec 2017 20:40

Dat iets in sommige racemotoren gaat, wil niet zeggen dat het ook voor andere motoren beter is. 5W50 is simpelweg te dik. Dat is geen overkill, maar slechte smering.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

31 dec 2017 09:40

Goed... Ik hap!
Elke olie die warmer wordt, zal ook dunner worden. 5W50. zal zich koud als een dunne olie gedragen oftewel snel op alle belangrijke plekken smeren en bijvoorbeeld klepstoters vullen. Warm gedraagt deze zich als een dikke olie die zich niet gemakkelijk laat verdringen en zelfs bij hoge drukken nog een goede smering verzorgt.
In theorie: hoe verder de twee getallen aan weerszijde van de W uit elkaar staan,hoe beter de prestaties van een olie zowel koud als warm. Dat moderne olie bij dezelfde temperatuur allemaal even dik en stroperig is, is iets anders.
Dat je tegenwoordig ook naar specifieke typegoedkeuringen moet kijken heeft dan weer meer met aan of afwezigheid van dopes en hulpstoffen te maken.

gr J

Edit: Ik gooi de link er nog maar een keer in...
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

31 dec 2017 10:17

gfgf schreef:Dat iets in sommige racemotoren gaat, wil niet zeggen dat het ook voor andere motoren beter is. 5W50 is simpelweg te dik. Dat is geen overkill, maar slechte smering.
Ikzelf ben erg voorstander van een 5 of 10w40 olie. Lagere koudwaarde is bij ons klimaat totale onzin en met een dunnere olie bij bedrijfstemperatuur zie ik vaak olieverbruik terug komen.

W50 olie word vaak bij hoogtoerige motoren toegepast ik ga er vanuit dat dit gebruikt wordt omdat de bedrijfstemperatuur dan ook veel hoger ligt. Motoren beginnen vaak pas boven de 100graden koelwater terug te koelen.

Verder zou ik inderdaad zoals hier boven benoemd een mb gespecificeerde olie gebruiken.
greetings Evan
Pinkpanther
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 sep 2017 21:13
Mercedes-Benz: C coupe 2012 zwart

31 dec 2017 11:59

De laatste jaren gebruik ik olie van de Action.... wel de Valvoline niet het huismerk.
Gaat overal in , auto en motor, en nog geen problemen mee gehad.
Kost iets van 4 euro/liter ......

PP (A)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11254
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

31 dec 2017 12:14

Of het als je besluit geen originele MB olie te kopen nou bij de Action of Boerenbond, Coöp of Zeeman vandaan komt maakt niet uit, als het maar op de MB-lijsten met voor jouw blok toegelaten typen olie voorkomt ... :)
https://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_223_2.pdf
Zoals voor TS met een M271-blok: https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.5_en.html
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

31 dec 2017 12:29

Jeroen schreef:Warm gedraagt deze zich als een dikke olie die zich niet gemakkelijk laat verdringen en zelfs bij hoge drukken nog een goede smering verzorgt.
Ik hap even terug. ;)

Bepalend is de viscositeit bij bedrijfstemperatuur (het getal na de W). Op bedrijfstemperatuur is 50 dikker dan 40 of 30. Voor zover je impliceert dat een dikke olie in het algemeen beter zou zijn dan dunnere, is het precies andersom. Zolang de oliefilm niet breekt, geldt hoe dunner hoe beter. De olie komt makkelijker op de plaats van bestemming (ook door dunne kanaaltjes in de turbo of gesproeid onder de zuigers). De pomp hoeft minder hard te werken en dunne olie zorgt voor minder wrijving dan dikke. Hoe dun de olie is die motor aankan, hangt af van een aantal factoren, zoals dikte van de oliekanalen, type en druk oliepomp, bedrijfstemperatuur, soort smeersysteem en verwachte belasting. Aan het voorschrift van de fabrikant kun je je het beste houden. Te dikke olie komt niet overal waar die moet komen, geeft extra wrijving en laat de pomp wat harder werken. Kortom: je C-klasse 200k wordt geen M3 als je er 10W60 in gooit i.p.v. 0W30, ook al is dat door BMW voorgeschreven.

Vroeger werd vaak van wat dikkere olie uitgegaan, omdat minerale olie door gebruik en veroudering dunner wordt. Door dopes werd de olie op dikte gebracht. Het gevaar was met minerale olie dus dat de olie na verloop van tijd te dun werd en niet meer smeerde. Moderne volsynthetische olie wordt niet dunner door gebruik of veroudering. Daarom worden tegenwoordig (veel) dunnere olieën (tot 0W20) gebruikt dan voorheen en gaan ze langer mee.

Wat betreft het wintergetal (voor de W): dat geldt alleen bij koude motor. Bij bedrijfstemperatuur heeft dat geen invloed. 0W40 is dan precies even vloeibaar als 5W40 of 20W40. Hoe groter het verschil tussen winter- en zomergetal, hoe meer er aan de basisolie moet worden toegevoegd om de olie zo te krijgen. Volgens sommigen zou dat de kwaliteit beïnvloeden, maar bewijs daarvan heb ik nooit gezien. Hoe lager het wintergetal, hoe minder je motor te lijden heeft bij koude starts. Bij bedrijfstemperatuur maakt het verder geen bal uit. Een oude motor gaat ook niet harder lekken van 0W, want dat lekken gebeurt bij warme motor en dan is de olie precies even dik.

Op basis daarvan kun je voor de meeste motoren het beste 0W30 kunnen gebruiken, tenzij de fabrikant dikkere olie voorschrijft (zoals 0W40 of 5W40 bij de M113 - ook daar is het zomergetal bepalend).

Verder is er speciale olie voorgeschreven voor dieselmotoren met directe inspuiting en EGR (229.51 en 229.52). Die is niet optimaal voor benzinemotoren. Ik zou de TS dus adviseren om een 0W30 of 5W30 uit het lijstje 229.5 te kiezen. Doet de dealer trouwens ook.

Zo, dit wilde ik nog even kwijt zo aan het einde van het jaar! (A)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
WillemH
Berichten: 5956
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

31 dec 2017 12:49

Ik haal tegenwoordig MPM en dan specifiek voor MB goedkeuring. Je kan zo op mpm site checken welke je nodig hebt.
courske
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 aug 2013 22:15
Mercedes-Benz: R171 SLK 200 Kompressor 2007
Specialisatie: lassen
Locatie: Aalter, België

31 dec 2017 15:34

de olie die ik nu gebruik is 5W30 van kroon oil met MB-Approval 229.51/229.52 en daar ga ik dus ook bij blijven,
maar die persoon op slk r171 owners club zij dat een teflon additive slecht is voor de motor en dat mercedes dit afraad om te gebruiken is dit waar?

en het getik dat ik heb bij koude motor kan dat zijn door de kleppen die in het begin beetje droog staan of zou dit toch van de
ketting komen die wat rek begint te krijgen?

mijn pakking rond de bougies lekken dus de kop moet er zoizo af en kan ik eens de tandwielen en ketting bekijken.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

31 dec 2017 15:42

Kleppendeksel eraf is voldoende hoor ;-)

Je gebruikt nu olie die voor een dieselblok bedoeld is. Ik zou even zoeken naar 229.5. 229.51/52 is niet ‘beter’ maar ‘anders’.
Logboek S500.
Plaats reactie