rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 28 dec 2017 16:58

hallo mede forum leden

ik ben de laatste tijd wat meer aan het sneupen naar een vervangende w114 maar nou vroeg ik mij 1 ding af
als ik met de w639 en een auto ambulance duitsland in ga moet ik dan ook voldoen aan tachograaf plicht ?
er staat mij namelijk ergens iets van bij dat je als zakelijk verkeer met aanhanger als een LKW (vrachtwagen) gezien word en dan wordt het wel heel moeilijk om een auto uit duitsland te halen

ik heb al even gegoogled maar dan wordt er al snel geschreven als prive autos en niet als zakelijk verkeer

ik hoor graag van jullie

gr pascal

Gebruikersavatar
Snel
Donateur
Berichten: 1073
Lid geworden op: 17 apr 2010 22:28
Mercedes-Benz: W204 C180 Kompressor Avantgarde AMG
Locatie: Omg. Utrecht

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor Snel » 28 dec 2017 17:03

En mag je dan wel de autobahn op zonder Maut te betalen?
Groet,
Pieter

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 28 dec 2017 17:21

Ik heb dus geen idee
ik denk/Neem aan als je als LKW gezien wordt dan moet je ook maut betalen

Vandaar ook dat ik het ff vraag

andor
Donateur
Berichten: 837
Lid geworden op: 01 jul 2010 20:21
Mercedes-Benz: W251 R320 CDI
Locatie: in de buurt van glane

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor andor » 28 dec 2017 17:36

Als ik zie hoeveel oostblokkers er met bus en autoambulance terug richting huis gaan denk ik dat het wel mee.valt ,En mijn werk bus met caravan welke 2 ton was nooit wat van gemerkt of aangehouden .
Maar misschien dat ik het mis heb maar jou auto is toch privé en die je ophaalt is toch ook niet zakelijk

Gebruikersavatar
Snel
Donateur
Berichten: 1073
Lid geworden op: 17 apr 2010 22:28
Mercedes-Benz: W204 C180 Kompressor Avantgarde AMG
Locatie: Omg. Utrecht

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor Snel » 28 dec 2017 17:41

Net ff gecheckt;

Maut is voor voertuigen vanaf 7,5 ton

en over de tachograaf:

ANDERE REGELS IN DUITSLAND
In Duitsland gelden ander regels waarmee bedrijven rekening moeten houden. In Duitsland geldt namelijk een tachograafplicht voor voertuigen met een tmm vanaf 2800 kilogram. Voor voertuigen tot 3500 kilogram volstaat een registratieformulier als er geen tachograaf in het voertuig aanwezig is. Zit er wel een tachograaf in het voertuig, dan moet de chauffeur die gebruiken.
Groet,
Pieter

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln - ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 28 dec 2017 19:37

andor schreef:Als ik zie hoeveel oostblokkers er met bus en autoambulance terug richting huis gaan denk ik dat het wel mee.valt ,En mijn werk bus met caravan welke 2 ton was nooit wat van gemerkt of aangehouden .
Maar misschien dat ik het mis heb maar jou auto is toch privé en die je ophaalt is toch ook niet zakelijk


Ja daar heb je ook een punt maar ik ben liever voorbereid
Maar misschien hebben dezen ook wel een tachograaf in de auto zitten met meerdere pasjes wie het weet mag het zeggen

Hoe lang is het geleden dat je met een caravan in Duitsland bent geweest ?

Mijn w639 (Vito) is zakelijk de te halen auto is privé en de rit zal dan ook voor privé gebruik zijn maar of de politie dat ook geloofd weet ik niet en als het nou vlak bij de grens is dan is het tot daar aan toe maar het kan wel eens bij een andere lands grens liggen :owja:

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 28 dec 2017 19:50

Snel schreef:Net ff gecheckt;

Maut is voor voertuigen vanaf 7,5 ton

en over de tachograaf:

ANDERE REGELS IN DUITSLAND
In Duitsland gelden ander regels waarmee bedrijven rekening moeten houden. In Duitsland geldt namelijk een tachograafplicht voor voertuigen met een tmm vanaf 2800 kilogram. Voor voertuigen tot 3500 kilogram volstaat een registratieformulier als er geen tachograaf in het voertuig aanwezig is. Zit er wel een tachograaf in het voertuig, dan moet de chauffeur die gebruiken.


Oké duidelijk
Geen maut dat scheelde weer
Maar mijn technische maximale massa bedraagt 2800kg

Dus wettelijk moet ik dan met aanhanger al tachograaf voeren

Aanhanger is al snel 500kg
Auto zit vol al snel op 1500kg
Auto boddy zal denk ik op een 5 a700kg bedragen
Dus dan ga ik over de 3500kg heen

Mijn maximale samenstel bedraagt 5100kg dus als ze daar alleen al naar kijken zal ik dus de pineut zijn

stamgast_2
Berichten: 590
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor stamgast_2 » 29 dec 2017 08:16

Snel schreef:Net ff gecheckt;

Maut is voor voertuigen vanaf 7,5 ton

en over de tachograaf:

ANDERE REGELS IN DUITSLAND
In Duitsland gelden ander regels waarmee bedrijven rekening moeten houden. In Duitsland geldt namelijk een tachograafplicht voor voertuigen met een tmm vanaf 2800 kilogram. Voor voertuigen tot 3500 kilogram volstaat een registratieformulier als er geen tachograaf in het voertuig aanwezig is. Zit er wel een tachograaf in het voertuig, dan moet de chauffeur die gebruiken.



Tachograaf is pas verplicht bij een totaal toegestane massa boven de 3500kg.

Hier kan je vrijstelling op krijgen.
Maar was volgens mij alleen voor een dld voertuig.
(Heb de vrijstelling voor de V) en de 2.5 Tons trekhaak onder een bus die 3.2 mag wegen.

Volgens mij was alleen als de trekkende wagen boven de 3.5 ging dat er tachograaf plicht was (wordt dan Gezien als Lkw ) anders zou bijna elke auto een tachograafplicht hebben..

Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2067
Lid geworden op: 24 jul 2009 13:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor Maus2000 » 29 dec 2017 09:40

Kijk wel uit met rijden op zondag of feestdagen,
Een maat van mij reed met de sprinter met autoambulance en werd van de weg gehaald.

Gelukkig bleef het bij verplicht het eerste tankstation nemen en wachten tot 22:00
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.

stamgast_2
Berichten: 590
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor stamgast_2 » 29 dec 2017 13:32

Maus2000 schreef:Kijk wel uit met rijden op zondag of feestdagen,
Een maat van mij reed met de sprinter met autoambulance en werd van de weg gehaald.

Gelukkig bleef het bij verplicht het eerste tankstation nemen en wachten tot 22:00


Geld alleen voor beroepsmatig vervoer.

Brandstof en levensmiddelen uitgezonderd (bier valt onder levens middelen.
Anders zou de gemiddelde paarde bezitter al een probleem hebben.

Onze paarde trailer is volgens mij ook 2 ton. Totaal

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 30 dec 2017 11:44

stamgast_2 schreef:

Tachograaf is pas verplicht bij een totaal toegestane massa boven de 3500kg.

Hier kan je vrijstelling op krijgen.
Maar was volgens mij alleen voor een dld voertuig.
(Heb de vrijstelling voor de V) en de 2.5 Tons trekhaak onder een bus die 3.2 mag wegen.

Volgens mij was alleen als de trekkende wagen boven de 3.5 ging dat er tachograaf plicht was (wordt dan Gezien als Lkw ) anders zou bijna elke auto een tachograafplicht hebben..


ik heb dus echt werklelijk geen idee vandaar ook de vraag

volgensmij wat ik er van gehoord heb was het alleen bedrijfs voertuigen en geen prive voertuigen

ik had gisteren de planning toen ik in andernach was om daar even bij een politie bureau langs te gaan en daar even na vraag te doen maar om 19.00 leek dat niet handig meer

ik heb nu de politie online een mail gestuurd met de vraag hoe het nou zit
ik begin alleen te denken dat ik een fout formulier in gevuld heb :owja: ik zie in de bevestiging staan dat er een agent contact op neemt en indien nodig mij een folder over rechten van slchtoffers zal sturen :owja:
Laatst gewijzigd door pascalvd op 30 dec 2017 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 30 dec 2017 11:54

stamgast_2 schreef:
Maus2000 schreef:Kijk wel uit met rijden op zondag of feestdagen,
Een maat van mij reed met de sprinter met autoambulance en werd van de weg gehaald.

Gelukkig bleef het bij verplicht het eerste tankstation nemen en wachten tot 22:00


ik wist dat je daar problemen mee zou krijgen ik was ook van plan om het door de weeks te doen om alle problematiek voor te zijn

waarneer reed die maat met aan auto ambulance dan ?


stamgast_2 schreef:Geld alleen voor beroepsmatig vervoer.

Brandstof en levensmiddelen uitgezonderd (bier valt onder levens middelen.
Anders zou de gemiddelde paarde bezitter al een probleem hebben.

Onze paarde trailer is volgens mij ook 2 ton. Totaal


maar als ik dus zo begrijp zet ik een krat bier in de auto dan mag ik dus wel door rijden ?

maar jij rijd dus met een maximale totaal voertuig gewicht van 3,2 ton en een paarden trailer van 2 ton ( = 5.2 ton totaal ) zonder tachograaf met vrijstelling
als ik dit zo lees begin ik langzaam zo te denken dat er inderdaad gekeken wordt naar het maximale totaal gewicht van het trekkend voertuig

Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 503
Lid geworden op: 08 apr 2013 15:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG nu CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor Johan Turbo » 30 dec 2017 16:52

Interessante problematiek.
Ik ben ook van plan eens een wagen uit Duitsland te halen met een trailer achter de Sprinter.
De Sprinter is een 3.5 ton maar inmiddels geregistreerd als camper.
Daar een trailer achter met een eigen wagen is geen probleem.
Als er nog geen nummerplaat opstaat kan je de eigendom bewijzen via je factuur.
Maar hoe dat zit met het rijden in het weekend, dat moet ik nog eens navragen.
Probleem is dat de Sprinter een Stealt camper is. Uiterlijk is het een gewone bestelwagen.
Dan zet men je iets sneller langs de kant.

stamgast_2
Berichten: 590
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor stamgast_2 » 01 jan 2018 13:42

pascalvd schreef:


stamgast_2 schreef:Geld alleen voor beroepsmatig vervoer.

Brandstof en levensmiddelen uitgezonderd (bier valt onder levens middelen.
Anders zou de gemiddelde paarde bezitter al een probleem hebben.

Onze paarde trailer is volgens mij ook 2 ton. Totaal


maar als ik dus zo begrijp zet ik een krat bier in de auto dan mag ik dus wel door rijden ?

maar jij rijd dus met een maximale totaal voertuig gewicht van 3,2 ton en een paarden trailer van 2 ton ( = 5.2 ton totaal ) zonder tachograaf met vrijstelling
als ik dit zo lees begin ik langzaam zo te denken dat er inderdaad gekeken wordt naar het maximale totaal gewicht van het trekkend voertuig


Klopt. Kan er even niet opkijken Hoe het op het papier staat maar Denk net het paard is een levend iets. Dus zal daardoor wel op zondag mogen rijden.

En klopt geen tachograaf

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: rijden met zakelijke voertuig en aanhanger in duitsland

Berichtdoor pascalvd » 03 jan 2018 08:32

vanochtend bericht van de duitse politie
de beste agent heeft zn best gedaan om het zelfs nederlands op te schijven aldan niet via translate :goedzo:

maar het komt er op neer zolang het een prive rit is dus de auto is prive aan geschaft dan mag je de tacho plicht laten vervallen het totaal span moet wel kwa gewichten uit komen maar prive mag je dus zakelijk met aanhanger rijden in duitsland 8-)

politie niedersachsen schreef:Geachte meneer van Dijk,

ik will proberen de vragen von hun te beantwoorden.

1. Wanneer u de auto voor jezelf heeft gekocht, dann hebben u geen Tacho/Kontrollgerät nodig, ook wenn de totale massa over 3,5 tonnen ligt.
De transport is prive`en niet industrieel.

2. Rijbewijscategorie : BE is toereikend

3. U moet kijken wie hoog de totale massa van de autotransporter is.
Gewicht van de Mercedes plus de Gewicht van de Transporter mag in total niet de toelaatbare massa van de Transporter overschrijden.