W203 ketting ratel vraag mot m271

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
monink
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 nov 2016 13:40

21 dec 2017 10:18

Sneaky Pete schreef:
monink schreef:kan je een keting spanner eigenlijkj zo vervangen of is daar een speciale procedure voor dat hij op tijd moet staan of tdc ??? ben wel beniewd hoe dat moet en is het iets om zelf tedoen?
Heb je hier iets aan?
Redelijk recht-toe recht-aan zo te zien. Dopje verwijderen, kettingspanner eruit schroeven, nieuwe erin schroeven, dopje terugtikken met een soortement dreveltje en klaar als ik het zo begrijp.
Behalve dat je blijkbaar eerst de dynamo moet verwijderen.....
Als ik geen 2 linkerhanden had zou zelfs ik het kunnen.... ;)
Remove install chain tensioner M271.pdf
ik twijvel om dit tevervangen niet omdat ik het niet kan maar alle verhalen die je leest je zou er bang van worden ik zie op youtube filmpjes met hele slape ketingen bij mij is het maar minimaal geen beschadegingen aan de keting en schakels etc ...... waarom zou ik de ketting moeten vervangen is de rek nu met dat minimale al zo erg ??? je zou toch zeggen op het momment dat de spanner goed zijn werk doet dat dat kleine beetje speling opgevangen word door de spanner
Gebruikersavatar
Mercedes-Benz W168
Berichten: 4651
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
Locatie: Brabant

21 dec 2017 11:11

Rek op een ketting, daar moet je geen risico mee nemen.
Dit kan lijden tot serieuze motorschade of in het ergste geval een nieuwe (gebruikte) motor.

Diagnose stellen is stap 1, op basis daarvan conclusies trekken en dan de juiste stappen ondernemen.
Groeten, Florent

Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.

Instagram:
allard.benz


Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

21 dec 2017 12:01

Ketting kost 134 bruto ex en de spanner 76,00
En dan nog het dopje want die krijg je er niet heel uit
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

21 dec 2017 12:07

monink schreef:
Sneaky Pete schreef:geen beschadegingen aan de keting en schakels etc .....
Als je die wel ziet is het echt goed mis lijkt me. Die spanning kun je eventueel meten met een speciale stift (als ze deze hebben bij de dealer voor deze motoren??) Of je moet hem eruit halen. Dan kun je vergelijken met een nieuwe ketting.
monink
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 nov 2016 13:40

21 dec 2017 12:57

ik kom net bij wensink vandaan die heeft er gelijk ff naar gekeken (top service )en die adviseerd aleen een niewe spanner keting heeft geen zin zijden ze tja wat moet je nou doen
monink
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 nov 2016 13:40

21 dec 2017 13:01

Mercedes-Benz W168 schreef:Rek op een ketting, daar moet je geen risico mee nemen.
Dit kan lijden tot serieuze motorschade of in het ergste geval een nieuwe (gebruikte) motor.

Diagnose stellen is stap 1, op basis daarvan conclusies trekken en dan de juiste stappen ondernemen.
dat snap ik maar waneer is er sprake van rek dan noem je dat ik heb al rek ???? er zit een spanner in dus ik als leek zou denken als er een spanner in zit zit er voor het starten altijd een heel klein beetje rek in
Gebruikersavatar
michael6129
Berichten: 2509
Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
Locatie: Limburg

21 dec 2017 13:07

monink schreef:
Mercedes-Benz W168 schreef:Rek op een ketting, daar moet je geen risico mee nemen.
Dit kan lijden tot serieuze motorschade of in het ergste geval een nieuwe (gebruikte) motor.

Diagnose stellen is stap 1, op basis daarvan conclusies trekken en dan de juiste stappen ondernemen.
dat snap ik maar waneer is er sprake van rek dan noem je dat ik heb al rek ???? er zit een spanner in dus ik als leek zou denken als er een spanner in zit zit er voor het starten altijd een heel klein beetje rek in
Wanneer je een ratel hoort bij de start bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

21 dec 2017 13:10

Waarom ga je nou risico's nemen ? :roll:
Dit is een bekend, en bij Elgriffo zelfs heel recent, probleem bij deze motor.

Ik begin me af te vragen waarom je vragen stelt als je het antwoord niet wil horen 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

21 dec 2017 13:30

Kwestie van geen geld uit willen of kunnen geven ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
monink
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 nov 2016 13:40

21 dec 2017 13:35

Cornelis schreef:Waarom ga je nou risico's nemen ? :roll:
Dit is een bekend, en bij Elgriffo zelfs heel recent, probleem bij deze motor.

Ik begin me af te vragen waarom je vragen stelt als je het antwoord niet wil horen 8-)
helemaal geen kwestie van geld en ik wil het antwoord best horen maar meer verwaring want de 1 zegt dit de ander dat een dealer mag ik als leek toch van uit gaan dat die er verstand van heeft zegt valt wel mee alleen een spanner maar ik hoor ook verhalen dat het supper erg is dus tja wat moet je dan voor de zekkerheid de keting en de spanner maar laten doen dus zijn er ook ketingen die aantebevelen zijn van een merk ???
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

21 dec 2017 13:42

Nog even op een rijtje dan:

Je tandwielen zijn nog goed -> mooi! Lekker laten zitten.
Je hebt een ratel maar de rek lijkt mee te vallen -> laat bij een dealer of MB-specialist de rek meten (gissen heeft geen zin!!!), en bepaal van daar uit of je de ketting en spanner moet vervangen
Indien nieuwe ketting + spanner nodig zijn: bij de dealer halen, prijs vind ik erg meevallen. Timing moet daarna wel weer afgesteld worden neem ik aan, dus of je dat zelf wilt gaan doen is maar de vraag.

Als bovenstaande niet naar tevredenheid is: laat het lekker zo en hoopt dat het meevalt 8-)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

21 dec 2017 14:47

Als de diagnose 100 euro kost en de ketting 135 ...
Waarom laten controleren , je ging het toch zelf doen ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
monink
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 nov 2016 13:40

21 dec 2017 15:30

plorie schreef:Nog even op een rijtje dan:

Je tandwielen zijn nog goed -> mooi! Lekker laten zitten.
Je hebt een ratel maar de rek lijkt mee te vallen -> laat bij een dealer of MB-specialist de rek meten (gissen heeft geen zin!!!), en bepaal van daar uit of je de ketting en spanner moet vervangen
Indien nieuwe ketting + spanner nodig zijn: bij de dealer halen, prijs vind ik erg meevallen. Timing moet daarna wel weer afgesteld worden neem ik aan, dus of je dat zelf wilt gaan doen is maar de vraag.

Als bovenstaande niet naar tevredenheid is: laat het lekker zo en hoopt dat het meevalt 8-)
je hebty gelijk ik heb net weer kontakt gehad met wensink in drachten en ik kan na de kerst vakantie mijn auto brengen en dan komt er een niewe keting en spanner op er zelf mee beginnen lijkt me idd niet slim maar even goed iedereen bedankt voor de reacties erg leerzaam :goedzo:
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

21 dec 2017 15:34

monink schreef:
plorie schreef:Nog even op een rijtje dan:

Je tandwielen zijn nog goed -> mooi! Lekker laten zitten.
Je hebt een ratel maar de rek lijkt mee te vallen -> laat bij een dealer of MB-specialist de rek meten (gissen heeft geen zin!!!), en bepaal van daar uit of je de ketting en spanner moet vervangen
Indien nieuwe ketting + spanner nodig zijn: bij de dealer halen, prijs vind ik erg meevallen. Timing moet daarna wel weer afgesteld worden neem ik aan, dus of je dat zelf wilt gaan doen is maar de vraag.

Als bovenstaande niet naar tevredenheid is: laat het lekker zo en hoopt dat het meevalt 8-)
je hebty gelijk ik heb net weer kontakt gehad met wensink in drachten en ik kan na de kerst vakantie mijn auto brengen en dan komt er een niewe keting en spanner op er zelf mee beginnen lijkt me idd niet slim maar even goed iedereen bedankt voor de reacties erg leerzaam :goedzo:
:goedzo: verstandig besluit !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
MaTra
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 dec 2017 02:11
Mercedes-Benz: W205 C220 BLUETEC 7G-Tronic AIRMATIC PANORAMISCH DAK
Locatie: Steenhuize (B)

21 dec 2017 22:49

Toch even opmerken dat er (te) vaak gesproken wordt over "rek" terwijl er bij de zogenaamde gallekettingen geen rek is.
REK is volgens de regels van sterkteleer onmiskenbaar een blijvende vervorming door overbelasting terwijl het hier eerder de som is van de toegenomen speling tussen de pennen en de platte kettingschelmen. (= slijtage). Maar daarom niet minder gevaarlijk voor verzwakking en breuk.
In de industrie (hijstoestellen met gallekettingen) is het afkeurcriteria dan ook de 'verlenging door speling'. En terecht.

Er is door de fabrikant steeds een veiligheidsmarge ingebouwd wanneer het 'moment van vervanging" bereikt is maar het moment van de breuk blijft onvoorspelbaar omdat de gebruiksomstandigheden en de optimale smering niet direct meetbare factoren zijn hierin. Bovendien is het eigen aan speling dat ze exponentieel toeneemt. Dus lineair het aantal cycli 'tellen' om de breuk te voorspellen is hier vrij zinloos.

Quote: "straffe wielrenner die zijn fietsketting kan doen REKKEN"
Plaats reactie