onderdeel brandstofpomp voor OM602 motorblok

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
retep1
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2013 19:40
Mercedes-Benz: 312 sprinter

12 dec 2017 12:09

Hallo allemaal, ik heb een mercedes sprinter 312 van 95' die ik alweer 16 jaar heb en waarmee ik 240.000km heb gereden en de kmstand nu 440.000km is.
Ouderwetse degelijkheid is ver te zoeken tegenwoordig want ik heb in die tijd zo goed als alles wat tussen de nummerborden zit al eens of meerdere
keren vervangen, behalve de achteras. En dan ook letterlijk alles is dan ook aan de beurt geweest, zoals een andere motor, brandstofpomp, radiator, intercooler,
turbo, hydraulische klepstoters, distrubutieketting, dynamo, startmotor, vacuumpomp, stuurpomp, waterpomp, spanrollen,dempers, trekveer, multiriemen, sensors, versnellingsbak,
3x tachograaf/snelheidsmeter, kachelmotor, kachelknoppen, ruitenwissers mechanisme, ruitenwisserarmen, richtingaanwijzer/ruitenwissers bediening/armen aan het stuur tot
2x afgebroken en vervangen, 3 voorruiten, koplampen, achterlichten, knipperlichten, versnellingspook die spontaan afbrak, 3 koppeling sets met vliegwielen en dan de gebruikelijke
dingen als remmen, uitlaat en banden, en rondom kilometers nieuw plaatwerk ingelast. Al met al geen degelijk spul allemaal.
Nu heb ik weer een nieuw probleem en dat is dat ze 5 jaar geleden een gloednieuwe brandstofpomp hebben gemonteerd, want dat heb ik uit besteed
omdat ik geen verstand heb van de timing en zo, dus 2000,- euro heeft mij dat gekost, en na 3 maanden was die pomp los gerammeld en hebben ze die opnieuw
vastgezet. Maar nu weer enkele jaren verder, lekt hij olie en wel langs de bevestiging ( ik heb geen idee hoe dat ding heet) waar de brandstofpomp op zit.
Ook zag ik dat er een hoekje van een van de bevestigings ogen afgebroken is, dus hebben ze tijdens het monteren een fout gemaakt, maar goed daar lekt hij niet op
maar wel het gedeelte waar de pomp op zit, want daar zit dus een haarscheur in.



Het gaat dus om het gedeelte uiterst links op de foto en zit daar dan ook een stelschoef in, die je zo niet zit zitten op de foto, maar dat gedeelte heeft dus die scheur
en de vraag is of iemand weet hoe dat ding heet en wie zoiets nog heeft liggen?

Ik had verdorie m'n ouwe motorblok nog jarenlang bewaard en 3 maanden geleden dan naar de oud ijzerboer gebracht, dus had ik dat onderdeel nog op dat blok zitten,
maar dat is nu dus te laat.

Updat: Ik heb zojuist een mercedes garage gebeld gehad en dat ding heet gewoon een tussenflens en kost gewoon even 375 euro, dus als iemand
een adres weet voor een gebruikte, dan hoor ik dat heel graag.
Bijlagen
brandstofpomp
brandstofpomp
001.JPG (254.42 KiB) 961 keer bekeken
retep1
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2013 19:40
Mercedes-Benz: 312 sprinter

16 dec 2017 12:01

Ik heb het onderdeel al gevonden, dus hulp is niet meer nodig.
stefan1969
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992

16 dec 2017 14:35

De echte OM602 laat je nooit in de steek, de 2.9 uitgeboorde versie is minder sterk.
Ik wist trouwens niet dat de sprinter dezelfde brandstofpomp gebruikt als een Golf 3 TDI, Bosch VE pomp zotezien.
retep1
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2013 19:40
Mercedes-Benz: 312 sprinter

16 dec 2017 17:45

stefan1969 schreef:De echte OM602 laat je nooit in de steek, de 2.9 uitgeboorde versie is minder sterk.
Ik wist trouwens niet dat de sprinter dezelfde brandstofpomp gebruikt als een Golf 3 TDI, Bosch VE pomp zotezien.
De 2.9 is minder sterk? Dat is de sterkste om602 die er is. en mijn blok komt uit een W210 en dat is dezelfde motor ,
alleen heeft de pomp en verstuivers een andere waarde qua brandstofafgifte. En dan nog wat dingen als een andere vorm
inlaat/uitlaatspruitstuk, carterpan, en oliepomp die een wat diepere aanzuigbuis heeft. Hij zit zelfs op de computer
vd sprinter aangesloten en zo rij ik alweer dik 8 jaar rond. "kan niet" zeggen ze bij de mercedes garage. :lol:

Btw, het is idd een VE pomp, en die werden in veel andere merken auto's gebruikt, alleen met kleine verschillen
zoals de opbrengst. En ook veel startmotors en dynamo's zijn vaak dezelfde die op tal van verschillende merken zitten.
Plaats reactie