motor en versnellingsbak wisselen
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09 jan 2011 20:51
- Mercedes-Benz: S 400 cdi // GL 320 CDI // S500e
- Locatie: Lubbeek (B)
Hallo ik heb een GL 320 CDI van 2007 met offroadknop. Deze motor heeft 430DKm en ik wil motor en versnellingsbakken (het geheel ) vervangen met een ongevalwagen. Waar moet ik op letten? Kan het met ML 280 CDI 4Matic?
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Waarom zou je de motor überhaupt willen wisselen
Als alles nog draait en z'n goede onderhoud krijgt en er geen problemen op komst zijn zou ik de motor laten zitten
Als je de motor gaat wisselen zou ik in ieder geval kijken naar het zelfde motor nummer en uit het zelfde voertuig dat is verweg het makkelijkst
Succes gr Pascal
Als alles nog draait en z'n goede onderhoud krijgt en er geen problemen op komst zijn zou ik de motor laten zitten
Als je de motor gaat wisselen zou ik in ieder geval kijken naar het zelfde motor nummer en uit het zelfde voertuig dat is verweg het makkelijkst
Succes gr Pascal
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09 jan 2011 20:51
- Mercedes-Benz: S 400 cdi // GL 320 CDI // S500e
- Locatie: Lubbeek (B)
Hallo, er is een olielek aan de krukas en soms start hij wat moeilijker, ook is het vermogen al wat minder (ezeltjes ipv paardjes). Ik denk dan dat het misschien beter is ineens alles te vervangen owv de kms. Ik wil er graag nog een jaar of 5 mee rijden en dat zal wel niet lukken zonder regelmatig wat problemen.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Oké op die fiets
Olie lek zal een krukas keerring kunnen zijn maar bij komen is wel lastig
Starten zou gloeistiften kunnen zijn. Maar ook de verstuivers of toch. In de motor
Vermogen zou versmering kunnen zijn of verstuivers of turbo.
Het is maar net waar je mee kan leven
Olie lek (afhankelijk hoe groot) is in mijn optiek best mee te leven zolang je hem maar op peil houd
Vermogensverlies is ook nog wel iets mee te leven
Starten is wel lastig
Toevallig al eens diagnose aan het starten gegeven ? (Door dealer/specialist dezen kunnen al heel veel uit lezen )
Dan weet je wat evt. De aan komende euvels kunnen zijn en worden dan kan je altijd je plan op maken
Dit lijkt mij goedkoper dan een vervangende motor en of bak met de hoop dat deze geen problemen heeft
Je weet niet wat je koopt dat weet je pas als ie stuk is voor het zelfde geld sta je de dag erna met kapotte kop of rijd je 20jaar rond
Mocht je toch een sloop motor en of bak halen zou ik zoeken naar een voertuig met achter/dak schade voor schades komen 90% bij de motor en dat is net niet. Wat je wil denk ik
Succes gr Pascal
Olie lek zal een krukas keerring kunnen zijn maar bij komen is wel lastig
Starten zou gloeistiften kunnen zijn. Maar ook de verstuivers of toch. In de motor
Vermogen zou versmering kunnen zijn of verstuivers of turbo.
Het is maar net waar je mee kan leven
Olie lek (afhankelijk hoe groot) is in mijn optiek best mee te leven zolang je hem maar op peil houd
Vermogensverlies is ook nog wel iets mee te leven
Starten is wel lastig
Toevallig al eens diagnose aan het starten gegeven ? (Door dealer/specialist dezen kunnen al heel veel uit lezen )
Dan weet je wat evt. De aan komende euvels kunnen zijn en worden dan kan je altijd je plan op maken
Dit lijkt mij goedkoper dan een vervangende motor en of bak met de hoop dat deze geen problemen heeft
Je weet niet wat je koopt dat weet je pas als ie stuk is voor het zelfde geld sta je de dag erna met kapotte kop of rijd je 20jaar rond
Mocht je toch een sloop motor en of bak halen zou ik zoeken naar een voertuig met achter/dak schade voor schades komen 90% bij de motor en dat is net niet. Wat je wil denk ik
Succes gr Pascal
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Het is de V6 320 cdi Pascal..... niet te vergelijken met de voorganger R6 qua uithoudingsvermogen...
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Sorry Kees ik ging gewoon van een standaard Mercedes motor uit
Maar als ik je zo begrijp zal het dus een om642 zijn
Dan blijf ik nog bij mijn antwoord laat er eens naar kijken dan weet je wat je hebt
Ik ben van mening dat het volledig afhankelijk is wat en welk onderhoud ie gehad heeft en hoe ie gebruikt is af en toe flink op z'n kloten gekregen of niet
En ja in de personen auto's is het een risico motor
Maar vaak hoor je ook alleen de negatieve geluiden
Als ik bij wensink Emmeloord kijk die hebben veel ambulances in onderhoud maar die hebben weinig motoren mogen/moeten wisselen terwijl dit de zelfde om642 is en deze worden wel gebruikt
Nou zijn de busjes motoren in het al geheel wel beter dan de personen motoren
Dit schijnt te komen door de cilinder koeling onder de zuigers dit schijnt later ook door gevoerd te zijn op de personen motoren
Maar als ik je zo begrijp zal het dus een om642 zijn
Dan blijf ik nog bij mijn antwoord laat er eens naar kijken dan weet je wat je hebt
Ik ben van mening dat het volledig afhankelijk is wat en welk onderhoud ie gehad heeft en hoe ie gebruikt is af en toe flink op z'n kloten gekregen of niet
En ja in de personen auto's is het een risico motor
Maar vaak hoor je ook alleen de negatieve geluiden
Als ik bij wensink Emmeloord kijk die hebben veel ambulances in onderhoud maar die hebben weinig motoren mogen/moeten wisselen terwijl dit de zelfde om642 is en deze worden wel gebruikt
Nou zijn de busjes motoren in het al geheel wel beter dan de personen motoren
Dit schijnt te komen door de cilinder koeling onder de zuigers dit schijnt later ook door gevoerd te zijn op de personen motoren
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Met 430k vind ik het niet zo vreemd om naar een vervanger te kijken. Ik zou het wel bij minimaal hetzelfde blok houden, in een GL ligt het niet voor de hand om te gaan downsizen.
Logboek S500.
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09 jan 2011 20:51
- Mercedes-Benz: S 400 cdi // GL 320 CDI // S500e
- Locatie: Lubbeek (B)
Heb ik het fout dat een 280CDI en een 320CDI dezelfde motor zijn. Daar ging ik alvast van uit. Cilinderinhoud 2997cc. Is er een verschil met de verstuivers? Ik ging ervan uit dat het verschil in de computer zat. Zijn alle 320CDI motoren hetzelfde of is daar ook een verschil in mogelijk. Mij lijkt het als de motornr en baknr dezelfde zijn het wel moet passen? Marco.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Verschil tussen 280 en 320 cdi zit in veel meer componenten dan alleen de computer, waarom zou je anders ook nog een 320 kopen als je met een simpele software hack van een 280 een 320 kan maken
Als blok en baknummer gelijk zijn ben je met de basis al een eind op weg maar het is niet vanzelfsprekend dat
alle aanbouw componenten door alle bouwjaren heen, en in de diverse modellen waarin het blok is toegepast,
hetzelfde zijn.
Als blok en baknummer gelijk zijn ben je met de basis al een eind op weg maar het is niet vanzelfsprekend dat
alle aanbouw componenten door alle bouwjaren heen, en in de diverse modellen waarin het blok is toegepast,
hetzelfde zijn.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 09 jan 2011 20:51
- Mercedes-Benz: S 400 cdi // GL 320 CDI // S500e
- Locatie: Lubbeek (B)
Na wat opzoekingswerk heb ik dit:
Bouwmodel 164122 ML 320 CDI 4MATIC
GA - Automatische transmissie
722902 - W 7 C 700 - 722902 00 935xxx
M - Motor
642940 - OM642 - 642940 40 28xxx
*
Bouwmodel 164822 GL 320 CDI 4MATIC
GA - Automatische transmissie
722902 - W 7 C 700 - 722902 01 127xxx
M - Motor
642940 - OM642 - 642940 40 37xxx
Hier zie ik dus dat bij motornr alleen de laatste 6 cijfers verschillend zijn en bij de baknr de laatste 7 cijfers verschillend zijn.
Kan ik ervan uitgaan dat dit de serienrs zijn?
Weet iemand of dit compatible is of hoe ik dit moet interpreteren?
Mvg. Marco.
Bouwmodel 164122 ML 320 CDI 4MATIC
GA - Automatische transmissie
722902 - W 7 C 700 - 722902 00 935xxx
M - Motor
642940 - OM642 - 642940 40 28xxx
*
Bouwmodel 164822 GL 320 CDI 4MATIC
GA - Automatische transmissie
722902 - W 7 C 700 - 722902 01 127xxx
M - Motor
642940 - OM642 - 642940 40 37xxx
Hier zie ik dus dat bij motornr alleen de laatste 6 cijfers verschillend zijn en bij de baknr de laatste 7 cijfers verschillend zijn.
Kan ik ervan uitgaan dat dit de serienrs zijn?
Weet iemand of dit compatible is of hoe ik dit moet interpreteren?
Mvg. Marco.
- Sam Oudshoorn
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 30 nov 2014 18:13
- Specialisatie: Versnellingsbakken
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Als het gaat om de versnellingsbak is dit geen probleem.
Let echter wel op dat er in de transmissie een computer zit die nog aan de oude (donor) auto gekoppeld zit.
Het is van belang dat de nieuwe / vervangende transmissie computer gereset word en opnieuw aangemeld word op je nieuwe auto.
Ik zou niet de computer over schroeven van de oude transmissie ivm coderingen en kalibratie van de versnellingsbak die hier in opgeslagen staan.
Mocht je vragen hebben kan je altijd even een PB sturen
Let echter wel op dat er in de transmissie een computer zit die nog aan de oude (donor) auto gekoppeld zit.
Het is van belang dat de nieuwe / vervangende transmissie computer gereset word en opnieuw aangemeld word op je nieuwe auto.
Ik zou niet de computer over schroeven van de oude transmissie ivm coderingen en kalibratie van de versnellingsbak die hier in opgeslagen staan.
Mocht je vragen hebben kan je altijd even een PB sturen