Hoi.
Ik heb ondervonden dat mijn taatspot oftewel toplager van de voorste linkse schokdemper open gebarsten is.
Morgen hebben ze voor mij een nieuwe set klaar liggen in de lokale materialenzaak. Ik heb alleen het rubbberen gedeelte besteld, dus zonder het lager.
Maar mijn vraag is, kan een gebarsten staatspot speling op de baan veroorzaken? Vooral met optrekken zie je dat de snuit links rechts begint af te wijken, je moet bijsturen om hem op de weg te blijven houden.
De taatspot is aan 1 kant open gescheurd, en niet volledig.
Ik heb al een nieuwe reactie arm steken aan de rechter achterkant. Die was zo goed als rot, waardoor mijn rechterwiel zo goed als los zat, dat is nu opgelost.
De linkerkant achter heeft geen speling
W201 190 taatspot gescheurd
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
heb ze aan beide kanten vervangen, makkelijk klusje als alle bouten mee werken bij zo een oude auto.
Echter merk ik nog speling op de achter as, ik heb 1 reactie arm gewisseld, en dat was de achterste reactie arm rechts, de bovenste die naar het subframe gaat (lijkt het)
Maar ik heb nog het gevoel dat mijn rechter achterband naar voren word geduwd bij het gas geven en loslaten, de achterste schokdempers zijn nog nooit vervangen sinds ik de auto heb (2015) ken de onderhoudshistoriek van de schokdempers niet, van de achterkant,
Kan dat de oorzaak zijn? of is er nog 1 reactie arm kapot?
Ze zeggen dat de onderste reactie arm ook speling kan veroorzaken, die naar het wiellager houder gaat. En dat is dus de moeilijkste om te te vervangen..
Echter merk ik nog speling op de achter as, ik heb 1 reactie arm gewisseld, en dat was de achterste reactie arm rechts, de bovenste die naar het subframe gaat (lijkt het)
Maar ik heb nog het gevoel dat mijn rechter achterband naar voren word geduwd bij het gas geven en loslaten, de achterste schokdempers zijn nog nooit vervangen sinds ik de auto heb (2015) ken de onderhoudshistoriek van de schokdempers niet, van de achterkant,
Kan dat de oorzaak zijn? of is er nog 1 reactie arm kapot?
Ze zeggen dat de onderste reactie arm ook speling kan veroorzaken, die naar het wiellager houder gaat. En dat is dus de moeilijkste om te te vervangen..
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
Ik denk dat 190 een apart subframe heeft ja, bestaat niet uit 1 volledig deel.
Ik merk bij het gas geven en loslaten dat de kont schud. maw, de band word naar voren en terug op zijn plaats getrokken.
Precies dat er een reactiestang versleten is, ik had eentje gevonden die helemaal kapot was, heb ik vervangen, de speling is toen met 50% verminderd, maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Ik denk niet dat een achterste kapotte schokdemper de neiging gaat hebben om de band naar voren en achter te trekken.
Ik merk bij het gas geven en loslaten dat de kont schud. maw, de band word naar voren en terug op zijn plaats getrokken.
Precies dat er een reactiestang versleten is, ik had eentje gevonden die helemaal kapot was, heb ik vervangen, de speling is toen met 50% verminderd, maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Ik denk niet dat een achterste kapotte schokdemper de neiging gaat hebben om de band naar voren en achter te trekken.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
Is dit normaal dat mijn stuurdemper stang zoveel speling heeft??
Denk dat dit de oorzaak is.
video heb ik op youtube geupload via mijn buur.
Ik zelf heb geen youtube account.
https://www.youtube.com/watch?v=HjEQa-NJeoA
Denk dat dit de oorzaak is.
video heb ik op youtube geupload via mijn buur.
Ik zelf heb geen youtube account.
https://www.youtube.com/watch?v=HjEQa-NJeoA
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
Een domme vraag, maar hoe controleer je dat? en wat bedoel je met 'axiaalrichting'?plorie schreef:Je draait een spoorstang om z'n kogels, of er speling op zit moet je in axiaalrichting voelen/meten
Volgens mij mag zo een stang niet zo maar los bewegen.
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Voel ook maar eens aan je stuurkogels. Die kun je zo'n 10-20gr. draaien, als dat niet hoeft dan hadden ze er wel een scharnier van gemaakt. Het gaat erom of er geen speling op de kogel zelf zit.
Axiaal = lengterichting waarin de stang of demper werkt.
Axiaal = lengterichting waarin de stang of demper werkt.
Logboek S500.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 06 nov 2017 12:06
vreemd, de reactiestang die je beschrijft slijt het minst van alles aan het subframe vaststefan1969 schreef: Precies dat er een reactiestang versleten is, de achterste reactie arm rechts,
de bovenste die naar het subframe gaat die helemaal kapot was
Is dit normaal dat mijn stuurdemper stang zoveel speling heeft??
dan zit er op de rest gegarandeerd allemaal speling en is het een optelsom van
die stuurstang op het filmpje is verrot nog nooit zo erg gezien niet meer mee rijden
is dat niet opgemerkt toen die rechter spoorstang is vervangen en heeft die auto een opdonder gehad?
Groet Leo
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
Stuurkogel heb ik van de week nog nieuw gezet, omdat die ander vast zat tijdens het uitlijnen.plorie schreef:Voel ook maar eens aan je stuurkogels. Die kun je zo'n 10-20gr. draaien, als dat niet hoeft dan hadden ze er wel een scharnier van gemaakt. Het gaat erom of er geen speling op de kogel zelf zit.
Axiaal = lengterichting waarin de stang of demper werkt.
Als ik aan de nieuwe stuurkogel oftewel spoorstang met mijn hand heen en weer beweeg, beweegt hij totaal niet als die stuurdemper mechanisme.
Ik voel wat speling als ik het stuurdemper mechanisme axiaal beweeg.
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Een nieuwe stuurkogel is ook nog stug, maar die kun je ook roteren (met meer kracht). In lengterichting mag een kogel voor de APK max. 1mm speling hebben, maar daar moet je ook een beetje gevoel voor hebben. Ik houd zelf aan: speling = vervangen. Scheelt ook veel in gerammel en stuurgevoel
Logboek S500.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 08 aug 2016 17:53
- Mercedes-Benz: 190D 2.5 1986/ 250D 1992
Hoe ziet zo een pitman arm eruit als ik mag vragen?Marcmerc schreef:Controleer ook even je pitman arm, wordt vaak over het hoofd gezien.