A250 7G-DCT bonkt soms

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
MB2017
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2017 11:45

29 nov 2017 11:59

Hallo,

ik heb sinds kort een A250 Sport van 2014 met 39.000km op de teller, wat me opvalt bij deze auto is dat de automaat bak afhankelijk van hoeveel gas je geeft bonkt met overschakelen, dit doet hij niet continu maar sporadisch, het komt elke rit wel een aantal keer voor verder rijd en loopt de auto zoals je van een Mercedes verwacht.

mijn vraag: Kan en mag dit na 39.000km? en zou het met een spoelbeurt verholpen kunnen zijn.

ik heb hier voor een DSG bak van volkswagen gehad, nu weet ik dat deze een stuk sneller schakelt dan de DCT van MB maar deze schakelde ook een stuk vloeiender.

ik hoor graag van mensen of ze ook een 7G-DCT hebben en hoe jullie ervaringen hier mee zijn.

mvg.
Gebruikersavatar
Patrick-CLA
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 jul 2017 18:58
Mercedes-Benz: CLA250

30 nov 2017 19:46

Hoi hoi,

Ik heb een CLA 250 automaat waar ik heel tevreden mee ben en ja de automaat is soms iets ofwat nerveus.
Dat uit zich in het overschakelen van zijn 1 naar zijn 2 soms met een heel heel licht schokje of hoe je het wil noemen een merkbaar overschakel punt.
De rest gaat altijd vloeiender maar geen gebonk ofzoiets.

Ik heb dit ook nagevragen en is normaal is mij verteld vooral van zijn 1 naar zijn 2 en niets om je eigen druk over te maken.
Als je andere forums leest komt het altijd terug dit gedrag van de automaat.

Jij praat over bonken maar is dat dan bij elke versnelling en is het dan echt gasgeven en happen/bonken in de versnelling en rijden?
Ze hebben mij verteld dat het eigenlijk een soort van handgeschakelde versnellingsbak is die door een soort van robot aangestuurd wordt of dit
echt zo werkt zal men hier kunnen beamen...
Ikzelf heb geen technische kennis daarover en kan dus alleen maar vertellen wat mijn ervaring is maar er zijn er hier zeker die je waarschijnlijk
meer technische info kunnen geven......

Ben benieuwd.....succes
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

12 jun 2018 22:16

Beetje oude topic, maar spring er toch op in: die 7G-DCT is inderdaad niet altijd even best, ik ervaar dezelfde soort problemen en nog wel meer. Mijn vorige GLA had ook problemen met de 7G-DCT, maar dit is d.m.v. een software-update verholpen, echter was het nog altijd niet te vergelijken met de DSG-6 van VW, die ik daarvoor reed (Golf 6 GTD). Mijn huidige GLA heeft ook een niet lekker werkende 7G-DCT, vooral naarmate ik er langer mee reed (zelflerend?), dit is helaas d.m.v. een software-update nog niet verholpen. Binnenkort waagt de dealer een nieuwe poging. Dus misschien heeft die van jou ook een update nodig en dan nog zul je niet zo enthousiast worden over de 7G-DCT, aangezien je VW hebt gereden, de DSG van VW is nl. aanzienlijk beter!
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

12 jun 2018 22:47

Veel ervaring heb ik niet met de DGT van VW maar toen ik ermee reed heb ik me bij elke bocht eraan geërgerd. Dat ding wist niet in welke stand hij moest staan.
De huidige 7G-DCT van MB is ook niet alles, vooral bij het oprijden van rotondes waar die erg “twijfelt”, maar toch beter dan die DGT.
Maar dat is mijn bescheiden mening.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

12 jun 2018 23:17

@Borgmonster: klopt, dat had ik even vergeten te vermelden, de opschakelmomenten van de DSG van VW moet je wel aan laten passen, die deugen inderdaad voor geen meter, maar daarna gaat die als de brandweer. ;)

Hier trouwens een acceleratie-filmpje van mijn vorige GTD: https://www.youtube.com/watch?v=pA3WC_QLONs
Ik had eigenlijk verwacht dat de 7G-DCT dit ook zou kunnen, maar helaas …… ik zal binnenkort eens een filmpje maken van mijn GLA.
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Atweehonderdvijftig
Berichten: 167
Lid geworden op: 22 sep 2019 13:32
Mercedes-Benz: W176 / A 250

28 sep 2019 02:29

Patrick-CLA schreef:Hoi hoi,

Ik heb een CLA 250 automaat waar ik heel tevreden mee ben en ja de automaat is soms iets ofwat nerveus.
Dat uit zich in het overschakelen van zijn 1 naar zijn 2 soms met een heel heel licht schokje of hoe je het wil noemen een merkbaar overschakel punt.
De rest gaat altijd vloeiender maar geen gebonk ofzoiets.

Ik heb dit ook nagevragen en is normaal is mij verteld vooral van zijn 1 naar zijn 2 en niets om je eigen druk over te maken.
Als je andere forums leest komt het altijd terug dit gedrag van de automaat.
Hallo, dit ervaar ik ook met mijn A250.

Is het gewoon niet dat de automaat in vrij lage toeren al opschakelt? Als je met een handbak ook vroeg schakelt, dan voel je als het ware de motor die dan ff weer op toeren moet komen.

Bij volgas schakelt de dct gewoon vloeiend snel en voel je geen "schokken" tussen in.
Plaats reactie