Welk type bougie voor een W211 2.6 2003

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Mark S-klasse
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 aug 2014 00:04

18 nov 2017 15:47

Hallo allemaal,

Na even op het grote web te hebben gekeken is het mij nog niet geheel duidelijk

Wie weet welke bougie het beste uit de markt komt voor een W211 2.6 v6 uit 2003

Het is tijd om ze te wisselen maar ik weet niet welk type het beste is om er in te zetten?

Wie kan mij helpen met de zoektocht
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11243
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 nov 2017 15:55

Zoektocht, zoektocht... Asl je de weg naar het dichtstbij zijnde onderdelenmagazijn van je MB-dealer kan vinden, kan je ze wachtend met koffie ws zo meenemen. :)
Zou je een NGK-bougie zoeken is dit misschien wat: https://www.ngk.de/nc/nl/productzoeker/
En als je op winparts of taxiteile of zo je kenteken of type auto /motor inklopt kan je nog kiezen ook. :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Mark S-klasse
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 aug 2014 00:04

18 nov 2017 16:30

Kijk....dat is nu nog eens een antwoord :goedzo: waar ik net.........niet op zat te wachten :'(

Snap ook wel dat ik bij elke onderdelenlijn of zoekmachine zo een paar en dat x6 bougies kan bestellen die vast wel werken.
Maar ik wil graag weten welke de beste keuze zou zijn, met de beste "spark" voor een optimale verbranding, en een lange levensduur, waarvan bewezen of ervaren is dat ze optimaal werk leveren

maar toch bedankt voor het meedenken :goedzo:
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20869
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 nov 2017 16:45

De longlife bougies van Bosch of NGK zijn prima. En als je snel en zeker wilt zijn, dan ren je zoals gezegd even langs een MB-magazijn.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11243
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 nov 2017 17:04

Als NGK of MB-NGK slecht was, had ik het je niet geadviseerd. :)
En wat plorie zegt.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 18 nov 2017 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5655
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 nov 2017 17:06

Bosch FR8DPP33+ is prima. 12 stuks nodig. Doppen eraf wippen met de 17mm steeksleutel-met-knik of een afgeslepen 17mm-ringsleutel uit de 5€-bak, gaten schoonspuiten en wisselen maar.

PFR511 van NGK kan ook. Heb je er ook 12 van nodig.

Bv. op e-bay
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

18 nov 2017 20:32

Ik zou zelf liever kiezen voor een keer extra vervangen dan dure longlife versies.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20869
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 nov 2017 20:43

Dat betekent dan een keer of 3 extra vervangen, als je dat niet zelf doet kan dat best een prijzige grap zijn.
Maar ben het met je eens dat je ook niet de grens van je longlife-spullen moet opzoeken.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

18 nov 2017 22:29

Dat is wel een beetje beredeneerd vanuit het zelf vervangen oogpunt ja. En eerlijk is eerlijk, die 12 bougie's in zo'n V6 zijn niet heel fijn. Maar als ik ergens een hekel aan heb zijn het van die bruine/roestige op afbreken staande achterstallig onderhoud bougies :lol: .
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11243
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 nov 2017 22:31

Tom schreef:Ik zou zelf liever kiezen voor een keer extra vervangen dan dure longlife versies.
Nou, ik niet. Dwz ik heb ze laatst vervangen maar wat een @#^&*#@*$%-baan is dat zeg bij en V6 als je dat nog nooit gedaan hebt en niet over alle knietjes, 3/8, 5/4 of wat voor exotische maten verlengasjes met o zo handige contraknietjes, lange dop en zo'n afgeslepen dan wel speciaal sleutel beschikt. :x De kosten van pleisters ivm de achterste nog niet meegerekend.
Tegen de spreekwoordelijke tijd dat ie op 3 cylinders loopt hoor ik het wel :lol: :owja:

Nu even serieus: (A) Ik haalde de mijne (ws 2de setje platinum bougies) er dus uit bij zeg 171k km en ze zaten er een dikke 80k km in. De motor liep nog als een zonnetje (op alle 6 de pitten) en gebruikte geen gram meer of minder benzine dan nu met de nieuwe. Zie: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 30#p837212

Tom: hoe zien mn oude bougies er uit? En spot-on-topic, er zat MB-Champion(!) in, bij MBDH krijg ik MB-NGK, er wordt elders ook MB-Bosch uitgeleverd en heb zelf (echte) NGK's van internet besteld. Heb jij ooit verschil gemerkt / een voorkeur voor een bepaald merk en waarom?
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 19 nov 2017 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5655
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 nov 2017 22:46

Ik ga er binnenkort ook weer eens 16 vervangen. Valt best te doen met een goede doppenset. Een sleutel om de doppen eraf te wippen maakt het wel een stuk makkelijker.
Bijlagen
Officiële klepstelsleutel voor de M110, tevens perfecte bougiedoppenwipper
Officiële klepstelsleutel voor de M110, tevens perfecte bougiedoppenwipper
KlepstelsleutelM110.JPG (44.17 KiB) 1134 keer bekeken
Budgetversie: Hema-sleutel met haakse slijper bewerkt
Budgetversie: Hema-sleutel met haakse slijper bewerkt
sleutel.JPG (152.89 KiB) 1134 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11243
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 nov 2017 23:12

Ja, ik wist en weet het gfgf.
Ik overdrijf ook een beetje, had me wel ingelezen, maar het viel me (artrosehandjes, weinig kracht e.d) en niet thuis in al die hulpstukken toch tegen. Gelukkig kreeg ik nadat ie me eerst had laten zwoegen hulp van mn monteur die wel in een keer de juiste dop-spulletjes bij elkaar raapte. Toen was t zo gepiept. Volgende keer besteed ik het lekker uit. Maarrr, nu weet ik wel hoe het zit. En daar ging het me om :goedzo:

#Learningallthetime
P.s. Hoort eigenlijk thuis in de rubriek klusblunders, maarrr: Wil je een beetje opschieten, laat dan ook geen torx boutje waarmee je 6 bobines vast zitten vallen. Kan je (weer) je onderbeplating er af halen om vervolgens na een kwartier hengelen met mijnwerkerslampje op je hoofd en een magnetische telescoop in je hand, tot de conclusie te komen dat ie niet daar waar je dacht, maar juist in dat andere verste hoekje van het subframe ligt
:$ :lol:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Mark S-klasse
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 aug 2014 00:04

19 nov 2017 09:50

Heeft iemand problemen ondervonden met NGK Iridium IX

http://www.luccio.nl/data/articles/imag ... _440_2.jpg

https://bougiewebshop.nl/img/cms/Bougie ... jn%203.jpg

volgens veel beweringen zou dit de crème de la crème zijn
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

19 nov 2017 10:10

René SLK230 schreef: Tom: hoe zien mn oude bougies er uit? En spot-on-topic, er zat MB-Champion(!) in, bij MBDH krijg ik MB-NGK, er wordt elders ook MB-Bosch uitgeleverd en heb zelf (echte) NGK's van internet besteld. Heb jij ooit verschil gemerkt / een voorkeur voor een bepaald merk en waarom?
Ik heb nooit heel veel verschil gemerkt moet ik zeggen. Ik vind wel dat je bougies gewoon van een A merk moet nemen of origineel. Dan zit je eigenlijk altijd wel goed.

Zelf toevallig een paar maanden geleden ook bij een 211 met v6 bougies gewisseld. Niet super nee :lol: . Maar met een goede set gereedschap kom je een heel eind. Meen te herinneren dat ik aan 1 kant even de motorsteun los gegooid heb zodat ik de motor wat naar boven kon duwen (met beleid). Dat gaf een beetje meer ruimte.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11243
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

19 nov 2017 10:23

@Mark S-klasse: Ik waag me niet aan uitspraken over merk a of b als ik daar niet een serieuze test over heb gelezen. Dat youtube filmpje van onbekende bron komt ovrgs niet perse geheel overtuigend over...

Wat ik je wel kan zeggen is dat als ik hier in DH naar het MB onderdelenmagazijn ga, ik MB-NGK mee krijg.
NGK-Platinum voor mn W211 E320, NGK-Iridium ttt voor mn SLK230.
Vraag ik het aan de man die het reguliere onderhoud aan mn auto's met mij doet, nu al 37 jaar aan vooral MB, BMW en VW sleutelt en zelf diverse 6- en 8-cylinders MB's heeft gehad, dan zegt hij zonder enige twijfel (en pietje precies als ik ben heb ik dat ook gevraagd) NGK.
Vlgs hem is het ovrgs met moderne qua bewaking en regeling van meervoudige ontsteking, timing, inspuiten en emissies steeds gevoeliger wordende auto's, het beste bougies bij de dealer te kopen. Dan krijg je onderdelen waarvan je zeker weet dat je geen imitatie krijgt en kunt hopen dat deze qua toleranties de minste spreiding hebben.
Een wat oudere MB zoals mijn en jouw E heeft van wat meer tolerantie als die er al is vlgs hem nog niet zo'n last.

Het is waarschijnlijk net zoals met voetballers. Als die ooit een schitterende wedstrijd hebben gespeeld met één zwarte en één blauwe sok, ze blíjven spelen met een zwarte en een blauwe sok. Al is het maar om geen risico te lopen / het lot te tarten/ de goden te verzoeken. Ik speel op blauw, gfgf op zwart en Tom maakt het niet uit.
Ik baseer me als auto-leek maar op de deskundigen die ik ken.
Mn monteur en vervolgens MB zelf. In dit geval in die volgorde. :)

Mn SLK ging op die Iridium bougies (na ook de injectoren te hebben laten reinigen, het brandstoffilter te hebben vervangen (hoeft geloof ik bij een E niet tenzij stuk) en er originele 229.5 olie te hebben ingegooid) iig als de brandweer terwijl het verbruik daalde. Mn Polootje Steilheck rijdt ook op NGK met zn 23 jaar oud nog steeds 1:16 a 17...

Belangrijker is waarschijnlijk dat je A-merk benzine tankt en de connectoren van je hoogspanningskabels en doppen die op de bougies worden geklikt ns goed bekijkt. Ik zag op een daarvan bij mij, wat corrosie. Die heb ik schoongemaakt.
:goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie