Koelvloeistof verdwijnt?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

01 feb 2018 14:37

Goedemiddag,

Mijn indicator voor koelvloeistof gaat branden (meestal als de motor op temperatuur is). De motor blijft netjes koel en het vloeistofniveau is volgens mij goed. Het lampje gaat af en toe ook weer uit m even later weer aan te gaan. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Betreft een SLK R170.

Groet,

Taco
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (237.08 KiB) 2559 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Taco op 15 feb 2018 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 feb 2018 14:53

Als het niveau goed is (weet je dat zeker?) dan kan de sensor kapot zijn.
Logboek S500.
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

01 feb 2018 17:55

Zou eerst even kijken of de vlotter in het expansiebakje vrij kan bewegen. Zat bij mij vast met hetzelfde lampje.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

01 feb 2018 20:43

Dank voor de reacties!

Vlotter kan ik naar beneden duwen. Dacht dat deze vrij hoog zat maar heb bij nadere inspectie gezien dat alhoewel het expansievat best vol zit het niveau toch onder het minimum zit. Wel raar want zo te zien hoef ik maar een heel klein beetje bij te vullen.

Is het belangrijk om koelvloeistof bij de Benz- dealer te halen? Hoor zoveel horror verhalen over mengen, corrosie etc...

Of kan ik gewoon een flesje bij BP scoren?
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

01 feb 2018 20:52

Even langs de dealer, die vullen meteen voor je bij.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

01 feb 2018 21:09

Dank!

Maximum is toch op grens tussen het transparante en het zwarte deel?

Groet,

Taco
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

02 feb 2018 09:44

Nee
Het staat moeilijk leesbaar aan de linkerkant met de dop rechts. Ik gebruik mn telefoonlampje om goed af te lezen.
Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

08 feb 2018 10:42

Ik zie daar alleen min. Staan. Waar staat het merkteken voor max dan? Of moet de vlotter gewoon helemaal bovenin zitten?
Gebruikersavatar
pollythepolster
Berichten: 242
Lid geworden op: 28 okt 2007 15:55
Mercedes-Benz: W245 B200; S212 E220 CDI, W123 230
Locatie: Twente

08 feb 2018 14:17

sensor kapot, vaak is dat een verbreek contact, dus vlotter hoog dan maat hij contact vlotter laag dan geen contact en brandt het lampje.

door corrosie door de jaren heen maken de contacten ''geen contact meer'' en dan ''denkt'' die dat het contact is verbroken dus gaat het lampje branden.

zo werkt het bij een W124 tenminste daar heb ik het al eerder gehad.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

08 feb 2018 22:32

Is het belangrijk om koelvloeistof bij de Benz- dealer te halen? Hoor zoveel horror verhalen over mengen, corrosie etc...
http://tikobv.nl/koelvloeistof.html
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

13 feb 2018 21:07

Thanks,

Er zit nu blauwig spul in. Dus als ik G11 bijvul dan zit ik safe?

Groet,

Taco
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

14 feb 2018 08:53

Ik bedoel, ik heb in de auto shop (moest er volgens de computer in) blauwgroene G11 meegekregen.

Mijn auto is uit 2001 dus zou ook roze in kunnen maar de MB dealer zelf heeft er blauw in gegooid.

Daarnaast zie ik wel MB approved staan maar dan met nummer 326 ipv 325.

Maakt dat nog uit?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 feb 2018 09:38

Nummers zijn erg belangrijk. Dat het MB Approved is maakt het niet universeel voor alle modellen. Kleurtjes zijn een indicatie, maar ook niet heilig.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

14 feb 2018 21:22

Dan laat ik de zaak maar afpersen om te kijken of er een lek is. Daarna volledig verversen. Is wel erg duur bij MB, pfff

Krijg de indruk dat de auto eerst vrij snel koelvloeistof verliest en daarna niet meer. Lijkt te stoppen wanneer het niveau tot het minimum is gedaald in het expansievat.

Kan het zijn dat ie om de eennof andere reden eerst een deel via het expansievat loost? Slechte dop of defecte vlotter (ik noem maar iets).?
Gebruikersavatar
kp25
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 apr 2017 14:28
Mercedes-Benz: W203 C200 CDI (2003)
Locatie: Kollumerzwaag

15 feb 2018 10:00

Is de regelunit van de koelfan niet kapot?
Ik heb een W202 gehad en daarbij 2x dat euvel gehad, geen lekkage van koelvloeistof maar wel een brandend lampje.
Echter wilde in beide gevallen de fan niet meer aanslaan tijdens gebruik van de airco.
Bij mijn 202 zat deze regelunit linksvoor tegen de chassisbalk geschroefd, na vervangen was ook de melding weg.
Plaats reactie