Enkele dagen geleden stelde ik enkele aflopende druppels hydrauliek olie vast langs de binnenzijde van mijn achterraam.
In de kofferbak was er ook redelijk veel olie aanwezig dat blijkbaar vanuit de B-stijl naar beneden sijpelde.
Ik heb nog juist het dak met de weinig aanwezige olie terug kunnen dicht doen mits de nodige manuele hulp.
Nu wil ik proberen om zelf dit probleem aan te pakken.
Heeft hier iemand ervaring mee? Wat zijn de te volgen stappen om allereerst het dak terug open te krijgen (manueel).
Wat moet ik allemaal demonteren en waar moet ik zeker de nodige voorzichtigheid aan schenken?
In de handleiding spreken ze alleen maar van het dak manueel te sluiten....
Alvast bedankt voor het meedenken.
Wie heeft ervaring met hydraulische leidingen dak R170?
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
- Ton Selhorst
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
- Mercedes-Benz: Geen SLK meer
- Specialisatie: In de ruimte lullen
Oeps Frank, dat is niet fijn
Hier een link waar een hoop staat, tevens is opdezelfde side ook te vinden hoe je dieverse zaken kan demonteren, om bij de cilinders te komen.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
Daarnaast heb ik ergens op you tube filmpjes gezien waar ze een lekkende cilinder repareren, volgens mij werd daar dan een nieuwe O-ring ingezet.
Ik zal nog ik zoeken.
Groet Ton
Hier een link waar een hoop staat, tevens is opdezelfde side ook te vinden hoe je dieverse zaken kan demonteren, om bij de cilinders te komen.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
Daarnaast heb ik ergens op you tube filmpjes gezien waar ze een lekkende cilinder repareren, volgens mij werd daar dan een nieuwe O-ring ingezet.
Ik zal nog ik zoeken.
Groet Ton
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Pelican had ik al geraadpleegd Ton. En filmpjes ben ik ook aal aan het bekijken. Daarmee dat het mij verwonderd dat de olie van bovenaan komt.Ton Selhorst schreef:Oeps Frank, dat is niet fijn
Hier een link waar een hoop staat, tevens is opdezelfde side ook te vinden hoe je dieverse zaken kan demonteren, om bij de cilinders te komen.
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm
Daarnaast heb ik ergens op you tube filmpjes gezien waar ze een lekkende cilinder repareren, volgens mij werd daar dan een nieuwe O-ring ingezet.
Ik zal nog ik zoeken.
Groet Ton
Ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen dat de plaatslagr die mijn blutsjes uit het dak heeft gelepeld bij de montage van het dakplafond een vijsje door een leiding van de voorste cylinder heeft geboord. Ik ga morgen beginnen met de dakbekleding los te maken... en we zoeken zo verder naar beneden.
Probleem is dat mijn dak nu toe is en ik niet echt weet hoe ik het moet open krijgen. Ik moet de druk van de olie doen en dan aan twee kabeltjes trekken om het kofferdeksel te deblokkeren, maar daarmee zijn mijn ruiten niet naar omlaag en is het blokkeersysteem vooraan het dak ook nog niet ontgrendeld....
Het instructieboekje en op internet spreken ze alleen maar om het dak manueel dicht te doen, niet om het te openen..... We gaan het één en ander moeten proberen.
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
- Ton Selhorst
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
- Mercedes-Benz: Geen SLK meer
- Specialisatie: In de ruimte lullen
Hallo Frank,
Ik vermoed dat als je het dak nu open zou sturen, als eerste de achter ruitjes naar beneden gaan.
Je zou dan direct kunnen stoppen als ze naar beneden zijn.
De sloten boven je vooruit kun je volgens mij lossen door een afdek dopje te verwijderen, daarna kun je met een inbus de sloten ontgrendelen.
Ik vermoed dat je dan het dak met twee man kan openen, of half openen voor het demonteren van de binnenbekleding. Dit natuurlijk volgens de instructie die je bij het manueel sluiten moet volgen.
Maar ander idee, als je het vermoeden hebt dat het de cilinder boven je voorruit is, kun je het dak toch nog 1 x opensturen?
Of spuit de olie er erg hard uit?
P.S. Jij hebt wel steeds pech als je iets aan je auto laat opknappen
Ik vermoed dat als je het dak nu open zou sturen, als eerste de achter ruitjes naar beneden gaan.
Je zou dan direct kunnen stoppen als ze naar beneden zijn.
De sloten boven je vooruit kun je volgens mij lossen door een afdek dopje te verwijderen, daarna kun je met een inbus de sloten ontgrendelen.
Ik vermoed dat je dan het dak met twee man kan openen, of half openen voor het demonteren van de binnenbekleding. Dit natuurlijk volgens de instructie die je bij het manueel sluiten moet volgen.
Maar ander idee, als je het vermoeden hebt dat het de cilinder boven je voorruit is, kun je het dak toch nog 1 x opensturen?
Of spuit de olie er erg hard uit?
P.S. Jij hebt wel steeds pech als je iets aan je auto laat opknappen
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Ha je zegt daar al zoiets Ton,
Het lijkt inderdaad wel zo.
Console verhaal is gekend.
In januari 4 nieuwe banden laten plaatsen (alle 4 de velgen beschadigd, en geen verhaal kunnen halen want had geen bewijs van de toestand van de velgen voor de montage, grrr)
En nu dit.....
De door jou aangehaalde stappen zijn idd deze die ik wil gaan uitvoeren. Maar de olie spuit er inderdaad echt hard uit.... voor zover er nu nog veel inzit natuurlijk. Maar ik moet het risico nemen.
En aan dat inbusslot heb ik al proberen te draaien, maar dat verzette zich niet. Mss omdat er nog druk op de olie zit mss??
Enfin in de loop van deze week weet ik veel meer en zo mijn vermoeden juist is, eens een hartig woordje gaan praten met de schadehersteller (of is het -veroorzaker hier????)
Het lijkt inderdaad wel zo.
Console verhaal is gekend.
In januari 4 nieuwe banden laten plaatsen (alle 4 de velgen beschadigd, en geen verhaal kunnen halen want had geen bewijs van de toestand van de velgen voor de montage, grrr)
En nu dit.....
De door jou aangehaalde stappen zijn idd deze die ik wil gaan uitvoeren. Maar de olie spuit er inderdaad echt hard uit.... voor zover er nu nog veel inzit natuurlijk. Maar ik moet het risico nemen.
En aan dat inbusslot heb ik al proberen te draaien, maar dat verzette zich niet. Mss omdat er nog druk op de olie zit mss??
Enfin in de loop van deze week weet ik veel meer en zo mijn vermoeden juist is, eens een hartig woordje gaan praten met de schadehersteller (of is het -veroorzaker hier????)
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1987
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Zelf nooit gedaan Frank,maar misschien heb je iets aan deze linkjes.
http://www.slkworld.com/new-members-int ... 230-a.html
http://www.slkworld.com/slk-r170-genera ... ually.html
http://www.slkworld.com/slk-r170-genera ... -roof.html
http://www.slkworld.com/new-members-int ... 230-a.html
http://www.slkworld.com/slk-r170-genera ... ually.html
http://www.slkworld.com/slk-r170-genera ... -roof.html
- Ton Selhorst
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
- Mercedes-Benz: Geen SLK meer
- Specialisatie: In de ruimte lullen
En dan vergeet je de martelgang van je interieur nog
Als de olie eruit spuit vermoed ik dat er een leiding lek is, bij een lekkende cilinder spuit de olie er niet uit volgens mij.
Als je de schade bij een officieel bedrijf hebt laten herstellen, zou ik gewoon terug gaan en het hen laten herstellen.
Als de olie eruit spuit vermoed ik dat er een leiding lek is, bij een lekkende cilinder spuit de olie er niet uit volgens mij.
Als je de schade bij een officieel bedrijf hebt laten herstellen, zou ik gewoon terug gaan en het hen laten herstellen.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ik weet niet welke hydraulische olie MB gebruikt maar over het al gemeen in hydrauliek olie niet het fijnste materiaal het ene type vreet gewoon rubber op en de ander doet weer heel wat anders
maar als je een kering lek hebt aan stang zijde (daar waar de cilinder in de buis schuift ) dan zou je met een in gaande beweging ook een lekkage kunnen hebben bij het op druk zetten in die de cilinder dubbel werkend is (op olie druk 2 kanten op gaat)
een hydraulische slang is lastiger dezen zijn zo klein hast niet te krijgen en dus zal je op de dealer aan gewezen zijn
een cilinder kan in het algemeen nog wel gerepareerd worden af hangkelijk hoe de staat van de buis en stang is
pas trouwens op met op druk spuitende hydrauliek olie hier kan je een injectie letstel bij op lopen en dan moet je door naar een acedemisch ziekenhuis (kijk maar eens voor de gevolgen op google hydraulisch injectie letsel)
succes gr pascal
maar als je een kering lek hebt aan stang zijde (daar waar de cilinder in de buis schuift ) dan zou je met een in gaande beweging ook een lekkage kunnen hebben bij het op druk zetten in die de cilinder dubbel werkend is (op olie druk 2 kanten op gaat)
een hydraulische slang is lastiger dezen zijn zo klein hast niet te krijgen en dus zal je op de dealer aan gewezen zijn
een cilinder kan in het algemeen nog wel gerepareerd worden af hangkelijk hoe de staat van de buis en stang is
pas trouwens op met op druk spuitende hydrauliek olie hier kan je een injectie letstel bij op lopen en dan moet je door naar een acedemisch ziekenhuis (kijk maar eens voor de gevolgen op google hydraulisch injectie letsel)
succes gr pascal
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Ondertussen de alles gedemonteerd en de veroorzaker gevonden. Een leidinkje in de B-stijl van het dak kant passgier is "ontploft".
Alles ondertussen drooggemaakt met een spuitbusje met een stof in die olie oplost en dan gewoon afvegen. Alle rubbers waar er hydrauliekolie aan is geweest heb ik grondig gepoetst met warm water met een krachtig afwasproduct in.
Ondertussen het setje (pompje dat vooraan in het dak zit en de toevoer- en afvoerleiding)bij MB besteld. Je kan dat alleen maar in set bestellen en kost bijna 270 euro.
Maandag beginnen met montage.
Iemand een idee of dit systeem zichzelf ontlucht of er een bepaalde handeling moet gevolgd worden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Een "how to" hierover volgt later, aangevuld met meer foto's.
[/attachment]
Alles ondertussen drooggemaakt met een spuitbusje met een stof in die olie oplost en dan gewoon afvegen. Alle rubbers waar er hydrauliekolie aan is geweest heb ik grondig gepoetst met warm water met een krachtig afwasproduct in.
Ondertussen het setje (pompje dat vooraan in het dak zit en de toevoer- en afvoerleiding)bij MB besteld. Je kan dat alleen maar in set bestellen en kost bijna 270 euro.
Maandag beginnen met montage.
Iemand een idee of dit systeem zichzelf ontlucht of er een bepaalde handeling moet gevolgd worden?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Een "how to" hierover volgt later, aangevuld met meer foto's.
[/attachment]
- Bijlagen
-
- setje
- IMG_20171108_172237.jpg (111.85 KiB) 1626 keer bekeken
-
- Variodak uitgekleed...
- IMG_20171108_154913.jpg (152.04 KiB) 1626 keer bekeken
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
als ik de bult zo zie dan denk ik dat de slang een karkas breuk heeft
dit komt Door buiten wendige krachten
misschien ooit klem gezeten
dit zou misschien in de fabriek ooit gebeurt kunnen zijn
meestal als dit soort kunstof slangen als deze een te kleine buig radius gehad heeft dan breekt het karkas en dan krijg je dit soort gevallen
dit komt Door buiten wendige krachten
misschien ooit klem gezeten
dit zou misschien in de fabriek ooit gebeurt kunnen zijn
meestal als dit soort kunstof slangen als deze een te kleine buig radius gehad heeft dan breekt het karkas en dan krijg je dit soort gevallen
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Dit zou kunnen Pascal, maar ik ga hier voor een andere theorie. Op bijgevoegde foto heb ik een cirkeltje getekend rond het leidinkje en de klem waar deze mee vastzit. M.i. zat deze klem niet goed. Je kan het op de foto moelijk zien maar deze klem zat iets te ver naar onderen gedrukt (wss bij het vastzetten) en gaf een deftige knik in de leiding. Je kan ook bemerken dat de leiding geen vloeiende lijn onderaan het klemmetje. Daardoor zal er zeer veel druk in de leiding ontstaan zijn voor die knik en heeft de leiding het begeven op de zwakste plek het kortst bij.pascalvd schreef:als ik de bult zo zie dan denk ik dat de slang een karkas breuk heeft
dit komt Door buiten wendige krachten
misschien ooit klem gezeten
dit zou misschien in de fabriek ooit gebeurt kunnen zijn
meestal als dit soort kunstof slangen als deze een te kleine buig radius gehad heeft dan breekt het karkas en dan krijg je dit soort gevallen
Ik twijfel natuurlijk niet aan uw kennis op gebied van hydrauliek maar op de plaats van de "ontploffing" is de leiding voor het overige niet beschadigd of is er een ongewone plooiing o.d. te zien.
- Bijlagen
-
- IMG_20171111_160331.jpg (144.45 KiB) 1527 keer bekeken
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Ah bah wat een ellende weer Frank
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1866997
A 000 989 91 03 10
deze olie gaat erin.
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1866997
A 000 989 91 03 10
deze olie gaat erin.
- Frank DP
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
- Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
- Locatie: Putte, België
- Contacteer:
Goh René, zo gaat dat hé.bofkont schreef:Ah bah wat een ellende weer Frank
https://www.auto-onderdelen24.nl/febi-bilstein/1866997
A 000 989 91 03 10
deze olie gaat erin.
Sometimes you're lucky, sometimes not....
ZO leren we de slk weeral een beetje beter kennen denk ik dan maar.
Het is niet leuk, maar het is ook niet het onmogelijke.
Ik had al de originele olie bij MB gekocht (10 € duurder).
Ook het pompsetje heb ik origineel bij MB gekocht.
- Bijlagen
-
- Olie voor veriodak
- IMG_20171108_181603.jpg (133.08 KiB) 1428 keer bekeken
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen
*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***