Onderhoud - check/vervangen (slijtage-) onderdelen ?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
xanderLvMeW
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:44

20 okt 2017 10:51

Beste MB-ers,

Benieuwd ben ik, of er specifieke (slijtage-)onderdelen zijn, welke de komende jaren de aandacht nodig hebben, in het licht van de leeftijd dan wel het aantal gereden kilometers van mijn MB.

Signalement: MB CLK 320, automaat, bj. 2000, met 129 dkm ervaring.


Dank voor jullie input :goedzo: .
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2848
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

20 okt 2017 11:49

LMM en allerhande rubbers
xanderLvMeW
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:44

20 okt 2017 12:24

Dank man.

LMM is helder, maar betreft de rubbers, zijn er een aantal specifieke rubbers die de aandacht behoeven?
Bij mijn voorgaande youngtimer (Volvo) hebben wij bv. alle slangen aangaande de koeling vervangen.

denman1710 schreef:LMM en allerhande rubbers
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 okt 2017 12:35

Bij een M112/113 hebben deze rubbers aandacht nodig:
- kleppendeksels (incl. het losse dekseltje daarop)
- carterventilatie
- pakking onder oliefilterbehuizing
- pakkingen tussen oliefilterbehuizing en oliekoeler

Onderste draagarmrubbers en alle kogels van de ophanging gaan meestal geen autoleven mee.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2848
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

20 okt 2017 13:12

plorie schreef:Bij een M112/113 hebben deze rubbers aandacht nodig:
- kleppendeksels (incl. het losse dekseltje daarop)
De Mercedes dealer verkondigde mij afgelopen week overigens tijdens de aankoopkeuring dat als zij olielekkages van de kleppendeksel op de M112/M113 moesten oplossen dat er compleet nieuwe deksels werden besteld omdat het schoonmaken van het kleine dekseltje zoveel tijd koste, dat nieuw goedkoper was... :sst: (weggooi maatschappij)
xanderLvMeW
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:44

20 okt 2017 13:19

Dank heren voor de info, super.

En ja; bij de dealer mag een monteur anno 2017 geen vieze handen meer krijgen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 okt 2017 13:56

Mag wel, maar als jij meer betaalt aan schoonmaaktarief dan aan vervanging incl. nieuwe onderdelen, dan weet ik het ook wel 8-)
Logboek S500.
xanderLvMeW
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:44

21 okt 2017 09:42

De bougies, wanneer mogen die vervangen worden? Ik kan deze niet terug vinden in de onderhoudhistorie van mijn CLK. En zijn daar nog meer zaken die de aandacht behoeven bij zo'n 120/130 dkm?


Eens.
plorie schreef:Mag wel, maar als jij meer betaalt aan schoonmaaktarief dan aan vervanging incl. nieuwe onderdelen, dan weet ik het ook wel 8-)
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 okt 2017 10:01

Het hangt er van af wat er nu in zit. Bij zo'n M112 blok (12 stuks) ik meen NGK platinum bougies *) die zo'n 90k mee zouden moeten kunnen.
Mijn advies (er van uit gaand dat je 'm nog niet zo lang hebt) gewoon ff een grote beurt geven met bougies, originele(!) MB oliefilter en MB-approved 229.5 olie. Dan weet je zeker dat het goed is en rij je met een gerust hart. Zou er dan ooit wat zijn, weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

*) In mijn E320 bj 2003 zitten NGK PFR5R-11. Of dat bij jou ook zo is kan je checken in de catalogus van NGK op het www.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
xanderLvMeW
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:44

21 okt 2017 11:08

:goedzo:

Een beurtje (groot) heeft deze in Juni nog gehad, door de verkoper (grote beurt, incl. alle filters).
De bougies die neem ik dan in het voorjaar mee.


Betreft de onderhoudsinterval, wat is wijsheid? De verkoper zei minimaal 1x/jaar of max 60 dkm. ... Mijn voorgaande youngtimer werd iedere zes maanden voorzien van nieuwe olie en nagezien. Maar iedere zes maanden nieuwe olie op de CLK gaat prijzig worden. En begrijp mij goed; indien nodig dan gaat dat ook gewoon gebeuren hoor. Maar anderzijds wil ik ook niet 'onnodig' euris in de MB stoppen. Ga er dan liever een weekendje van uit met hare maje :) .
René SLK230 schreef:Het hangt er van af wat er nu in zit. Bij zo'n M112 blok (12 stuks) ik meen NGK platinum bougies *) die zo'n 90k mee zouden moeten kunnen.
Mijn advies (er van uit gaand dat je 'm nog niet zo lang hebt) gewoon ff een grote beurt geven met bougies, originele(!) MB oliefilter en MB-approved 229.5 olie. Dan weet je zeker dat het goed is en rij je met een gerust hart. Zou er dan ooit wat zijn, weet je zeker dat het daar niet aan ligt.

*) In mijn E320 bj 2003 zitten NGK PFR5R-11. Of dat bij jou ook zo is kan je checken in de catalogus van NGK op het www.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 okt 2017 11:30

xanderLvMeW schreef::goedzo:

Een beurtje (groot) heeft deze in Juni nog gehad, door de verkoper (grote beurt, incl. alle filters).
De bougies die neem ik dan in het voorjaar mee.
Betreft de onderhoudsinterval, wat is wijsheid? De verkoper zei minimaal 1x/jaar of max 60 dkm. ...
Dat je CLK net een beurt heeft gekregen, was me ontgaan.
Ovrgs weet ik/jij nu nog steeds niet wat er in zit en of bij 90k j/n de bougies zijn vervangen.Zo niet is doorrijden niet zo slim, zo ja hoef je ze van t voorjaar niet te vervangen want kost je 12 x ca. 10 = E 120.

60k voor een onderhoudsinterval?
Nou, dat lijkt me niet verstandig om maar niet te zeggen onverstandig.
Dat soort motoren kent vlgs mij 2 regimes. Bij full synthetische olie met 229.5 specs kán met variabele serviceinterval worden gereden. Je kan dan zo'n 20/25/30 k km vooruit schat ik tenzij alleen stadsverkeer. Bij 229.3 olie zo'n 15k km en/of 1x per jaar dacht ik.
Nu kost olie tov je blok en er van uit gaande dat je er lang plezier van wilt hebben niet de hoofdprijs. Ik zou dus afhankelijk van hoe veel je rijdt, olie (en oliefilter(!) 1x per 1 a 2 jaar vervangen en 1 x per 2 jaar je luchtfilters. Ik gooi er zelf ovrgs altijd 229.5 in van MB zelf. Heb je de minste vervuiling. Is geloof ik Mobile 1 maar door voor MB te kiezen (het onderdelenmagazijn zit hier vlakbij) weet ik zeker dat de viscositeit de juiste is en moet er toch zijn voor het oliefilter.

Vergeet ook je remvloeistof niet. Is dat gedaan de laatste keer? 1 x per 2 jaar ivm hygroscopische (vochtaantrekkende) eigenschappen van het goedje, wat inwendig corrosie in je remsysteem kan (gaan) veroorzaken. Dat wil je niet. Toch?
Mooi moment om gelijk ook... enz.

Dat zweten van die kledeksels zou ik me zo lang het niet over je blok en uitlaatspruitstuk loopt niet druk maken.
Wat vet is roest niet. O wacht, het is een LM blok...

Suc6 :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
xanderLvMeW
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:44

22 okt 2017 13:31

Wederom dank.

Ik zit op max. zo'n 20 dkm/jaar, waarvan 70% auto(snel)wegen (80 - 130km/uur).

Een (1) beurtje per jaar zou dan moeten voldoen. Maar ik zal voor de zekerheid ergens begin Maart een beurtje plannen, waarbij nieuwe olie en waarbij de bougies onder loep worden genomen (€120,- voor 12 nieuwe is nog te overzien, daarvoor kan je het niet laten). Ook laat ik dan de ketting nazien.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 okt 2017 22:31

Ja, je kan er 1 bougie uithalen en inspecteren. Lijken ze bij 90k km al vervangen en zijn het de juiste (ff vooraf de MB, NGK, Bosch etc nrs opzoeken) kan je ze laten zitten.
1 dingetje: het vervangen van bougies bij een 320 is geen feest. Door de V-vorm van het blok en de kop, zitten ze diep en haast onzichtbaar, de achterste nóg lastiger bereikbaar, en de metalen kappen krijg je met de hand haast niet los.
Daarvoor, om de kappen los te wippen, bestaat een stukkie handig speciaal gereedschap wat je ovrgs ook makkelijk zelf kunt maken. Nl. een gebogen / geknikt steeksleutel of open geslepen ringsleutel. Die zet je onder een richel op de bougiekap, waarna je die er af kunt "wippen". Merk de kappen even voordat je die en de bobines los haalt zodat je alles weer precies zo terug plaatst.
Voor de bougies heb je een goede doppenset met lange passende dop en verlengstukken nodig.
Láten doen door een met dat blok ervaren monteur is daarom altíjd een te overwegen optie. :D
Suc6
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Casanova
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 jan 2010 09:09
Mercedes-Benz: W163 ML 320 bj 2000

23 okt 2017 06:52

Mocht het nog niet gebeurd zijn: olie van de versnellingsbak wisselen (of eventueel spoelen). En houd de onderzijde van de deuren en wielkuipen in de gaten in verband met roest. Wat olie betreft, ik heb de zelfde motor in mijn ML en die zuipt 1 liter op 3000 km. Niet schrikken als er af en toe een liter bij moet.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

23 okt 2017 09:23

Das dan exemplarisch, want mijn 320 gebruikt nagenoeg geen olie.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie