Lastig Probleem Sprinter 316

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
mbs316
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2017 17:12
Mercedes-Benz: sprinter 316

19 okt 2017 22:37

Hallo allemaal, ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken :

Ik heb een sprinter, 316, bj 2012 (km stand 280.000)

Onlangs was de turbo kapot, die heb ik laten vervangen, maar ik blijf een storing krijgen p 2263, turbo druk te laag.

EGR 80.000km geleden vervangen
Luchtmassa meter 20.000km geleden vervangen

Alle slangen , sensoren en kabels zijn nagekeken, schoongemaakt, roetfilter is geregenereerd, inlaat/uitlaat met rookmachine getest op lekkages. Ook vacuümpomp is goed.
Maar de storing blijft. Resetten helpt even, dan blijft het motor management lampje wel aan, maar na een paar tellen rijden gaat hij weer knipperen.
Soms komt ook een ESP storing, maar vaak niet, weet niet of dit relevant is.
2 dagen geleden startte ik (niet koud, maar na een kleine 10 minuten pauze) de bus, bleef het voorgloei lampje branden, motor klonk anders, zat stationair iets hoger in de toeren, motor manage-
ment lampje knipperde maar er was geen noodloop, wel reed hij anders dan normaal. Vandaag geen voorgloeilampje meer gezien. Alles laten testen met originele Mercedes uitlees apparatuur, maar niemand kan mij vertellen waar nou die storing vandaan komt. Iemand hier een idee?
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

19 okt 2017 23:15

Knipperend motormanagement lampje wil zeggen dat de motor bezig is met een geforceerde dieselpartikelfilter regeneratie...
Heb je al eens druk op het gehele inlaat systeem gezet? Bij een sprinter met 651 motor gaat de inlaatcollector 'nog al eens' kapot. (heb er ook nog één rijden die ik eens moet doen...) waardoor je dergelijke fouten kunt krijgen.
Het is meestal de 2e bout die afbreekt (kan je niet zien of voelen) en dat kan je horen als je er druk op zet. Met rookmachine kan het mogelijk zijn dat je niet voldoende druk zet, waardoor de lekkage niet waarneembaar is.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

20 okt 2017 09:16

Trek de F en M stekker van de CDI computer 1x los en erop.
Verder chek ook de vacuumwandler, zit achterdoor onder het intlaatspruitstuk, je vacuum kun je controleren op de rembekrachtiger met een meter.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

20 okt 2017 12:01

benzkepower schreef:Knipperend motormanagement lampje wil zeggen dat de motor bezig is met een geforceerde dieselpartikelfilter regeneratie...
Heb je al eens druk op het gehele inlaat systeem gezet? Bij een sprinter met 651 motor gaat de inlaatcollector 'nog al eens' kapot. (heb er ook nog één rijden die ik eens moet doen...) waardoor je dergelijke fouten kunt krijgen.
Het is meestal de 2e bout die afbreekt (kan je niet zien of voelen) en dat kan je horen als je er druk op zet. Met rookmachine kan het mogelijk zijn dat je niet voldoende druk zet, waardoor de lekkage niet waarneembaar is.
En zet er maar stevig druk op.
Een 316 heeft tot 2.5 bar turbodruk (overdruk, dus 3.5 bar absolute druk)
Als je hem gaat testen met 1 bar overdruk kan het zijn dat hij nog niet lekt.
De collector zit onder het brandstoffilterhuis weggestopt.
Als je dat demonteert vervang je het best onmiddelijk.
De collector en het filterhuis kosten echt niet veel (90 en 50€) maar kosten wel een pak uren om te vervangen.
Soms breekt ook een bout van de uitlaatcommector maar dat laat meestal een spoor na(roet)
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

20 okt 2017 12:04

Bij alle sprinters waarvan ik de inlaatcollector vervangen heb (stuk of 5) waren allemaal de 2e bout afgebroken. Zelfs één moeten uitboren, grotere bout er in en die is later ook afgebroken.... Lijkt mij gewoon een productiefout, weet niet hoe anderen hier ervaring mee hebben?
mbs316
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2017 17:12
Mercedes-Benz: sprinter 316

20 okt 2017 12:27

Oke, Ik ga dit even meegeven aan degene die ermee aan de slag gaat (ben zelf totaal a-technisch, ik kan alleen tanken :) ) De bus gaat zo weer weg en dan maar hopen dat er wat positiefs uitkomt. Voor nu in ieder geval bedankt en ik zal jullie even laten weten hoe het verhaal verder gaat (of afloopt hoop ik)
mbs316
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2017 17:12
Mercedes-Benz: sprinter 316

02 nov 2017 21:29

Ok, even een update, gisteren bus weer weggebracht, bouten zijn allemaal goed, nu bleek er lichte aanslag bij de map-sensor, is schoongemaakt, monteur heeft er mee gereden, probleem opgelost, dacht hij, wan ik haal 's avonds de bus op, en na 5 minuten weer in de noodloop. Volgens de monteur ligt het dan echt aan de map-sensor...die wordt morgen vervangen. Ik zal zondag weer even updaten...Ik hou mijn hart vast.
mbs316
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2017 17:12
Mercedes-Benz: sprinter 316

04 nov 2017 21:39

Nou, niet de map sensor dus, rondgevraagd bij verschillende garages, inlaatspruitstuk kan een scheur hebben, dit kan ook de oorzaak zijn. Iemand hier ervaring mee? ondertussen word ik wel gestoord van deze storing, bus verkopen is nu ook geen optie.
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4074
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

04 nov 2017 22:08

Breng dat ding gewoon naar de dealer, met dat beunhazerij eromheen word het niks beter EN goedkoper... gr
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

04 nov 2017 22:10

Er is toch al 2x gezegd dat de inlaatcollector grondig gecontroleerd moet worden of GOED onder druk moet gezet worden? Is dit nog niet gebeurd dan?
:S
mbs316
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 okt 2017 17:12
Mercedes-Benz: sprinter 316

12 nov 2017 21:18

Alles was gecontroleerd, niets kapot, uiteindelijk blijkt dat je op de een of andere manier de turbo anders kan afstellen (met stangen) waardoor hij net iets meer druk kreeg en tot nu toe geen storing. Ik hoop dat dit zo blijft.
Plaats reactie