M112 kleppendekselpakkingen vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.

M112 kleppendekselpakkingen vervangen twitterfacebook

Berichtdoor denman1710 » 06 okt 2017 19:02

Allen,

Wie is bekend met de hoeveelheid werk om de kleppendekselpakkingen van een M112 te vervangen?

Ik weet dat de pakkingen nog wel te krijgen zijn, maar dat er ook vloeibare pakking nodig is voor de "deksel op de deksel".

Ik wil graag van mensen weten wat ik ongeveer kwijt ben aan werkuren en daar de M112 motoren vaker last hebben van lekkages zijn hier vast liefhebbers die de pakkingen al hebben (laten) vervangen.

Kan niet zo snel ergens een how to vandaan halen.

Lees het graag.
Greetz,
Dennis
Avatar gebruiker
denman1710
Donateur
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-apr-2007
Woonplaats: Westen des lands
Leeftijd: 35
Mercedes-Benz: W220 S350, A208 CLK 230 kompressor, W201 190E, ex.W211 E240 Elegance, ex. R170 230 SLK, ex. W126 560SEC, ex. W123 230CE, ex. W110 200 "Heckflosse", ex. W124 230TE, ex. W108 280SE

Re: M112 kleppendekselpakkingen vervangen twitterfacebook

Berichtdoor plorie » 06 okt 2017 20:17

Je bent er wel ff mee bezig als je het netjes wilt doen: de bobines moeten eraf, en afhankelijk van de carrosserie (C/E/S) kun je al dan niet makkelijker bij de onderste boutjes van de deksels.
Andere bekende lekkageplaatsen zijn de rubbers tussen oliekoeler en oliefilterhuis en het rubber tussen oliefilterhuis en motorblok.
Daarnaast zou ik zeker de ventilatieslangetjes op de kleppendeksels vervangen. Die willen wel eens zo verhard zijn dat je ze alleen met lossnijden eraf krijgt. Kost niet veel maar kan even wat gepruts zijn om ze netjes richting gasklephuis aan te sluiten. Een klein beetje invetten op de aansluiting maakt het al wat makkelijker.
Vergeet ook niet het kleine dekseltje voorop het blok, onder het oliefilterhuis.
plorie
Donateur
 
Berichten: 13460
Geregistreerd: 06-dec-2010
Woonplaats: Papendrecht
Leeftijd: 36
Mercedes-Benz: W168 A160 Elegance, Espace 3.5 (ex W220 S320cdi, W210 E430, S210 E430)

Re: M112 kleppendekselpakkingen vervangen twitterfacebook

Berichtdoor denman1710 » 07 okt 2017 07:44

plorie schreef:Je bent er wel ff mee bezig als je het netjes wilt doen: de bobines moeten eraf, en afhankelijk van de carrosserie (C/E/S) kun je al dan niet makkelijker bij de onderste boutjes van de deksels.
Andere bekende lekkageplaatsen zijn de rubbers tussen oliekoeler en oliefilterhuis en het rubber tussen oliefilterhuis en motorblok.
Daarnaast zou ik zeker de ventilatieslangetjes op de kleppendeksels vervangen. Die willen wel eens zo verhard zijn dat je ze alleen met lossnijden eraf krijgt. Kost niet veel maar kan even wat gepruts zijn om ze netjes richting gasklephuis aan te sluiten. Een klein beetje invetten op de aansluiting maakt het al wat makkelijker.
Vergeet ook niet het kleine dekseltje voorop het blok, onder het oliefilterhuis.


Misschien wat plaatjes van waar ze zitten? Ik laat de 18e een aankoopkeuring doen bij Wust en ik weet dat de deksels wat zweten en dat wordt samen met jouw toevoegingen 1 van de eerste reparaties denk ik zo
Greetz,
Dennis
Avatar gebruiker
denman1710
Donateur
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-apr-2007
Woonplaats: Westen des lands
Leeftijd: 35
Mercedes-Benz: W220 S350, A208 CLK 230 kompressor, W201 190E, ex.W211 E240 Elegance, ex. R170 230 SLK, ex. W126 560SEC, ex. W123 230CE, ex. W110 200 "Heckflosse", ex. W124 230TE, ex. W108 280SE

Re: M112 kleppendekselpakkingen vervangen twitterfacebook

Berichtdoor Cornelis » 07 okt 2017 10:06

denman1710 schreef: .....Ik laat de 18e een aankoopkeuring doen bij Wust......


Je hebt de auto toch al ?
Groet Kees

---- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination ---
Avatar gebruiker
Cornelis
Donateur
 
Berichten: 7266
Geregistreerd: 12-maart-2011
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 55
Mercedes-Benz: E 320 CDI S211 AvantGarde
Specialisatie: Infra mobiele netwerken

Re: M112 kleppendekselpakkingen vervangen twitterfacebook

Berichtdoor gfgf » 07 okt 2017 15:00

Je kunt even in mijn logboek kijken. Het is wel een M113, dus dat scheelt je twee bobines.

Je zou beide pakkingen inclusief het plakken van de ventilatiedeksels wel in een uurtje of twee, drie moeten kunnen doen. Bobines los is een makkie, de bougiekabels hoeven er niet af. Het schoonmaken van de oude vloeibare pakking is eigenlijk het lastigste klusje. Ik gebruikte Wynn's black gasket maker om ze te plakken. Heel handig, want daar loopt een heel mooi gelijkmatig en dun kitlijntje uit.

Vervang meteen alle ventilatieslangen en het rubberen blokje waar ze uitkomen, zo voorkom je weer vacuumlekken.

Waar je even op moet letten:
- bij de rechterkop moet je even de bout van de peilbuis van de versnellingsbak losschroeven
- bij de linkerkop moet de drukleiding van de brandstof iets omhoog om het dekseltje ertussenuit te krijgen. Lukte bij mij zonder lekkage door de wartel ietsje los te zetten
- in de kleppendeksels zitten kleine kanaaltjes om olie terug te laten lopen naar het carter, zodat die niet door de ventilatie in de inlaat wordt gezogen. Kijk even of die kanaaltjes vrij zijn en of er geen sludge in zit.

Voor andere usual suspects als het om olielekken gaat kun je ook even in mijn logboek neuzen. Op pagina 1 vind je een index.

Zie:
viewtopic.php?p=639868#p639868 (kleppendeksel)
viewtopic.php?p=649532#p649532 (ventilatiedeksel)

En een leuke Duitse site over de M112: http://www.m112technikcheck.bplaced.net ... roblem.htm
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
S210 E430T '98 "Joop" | W126 2800SS '82 "Henk" | Union rijwiel '55 | OV 1e klas
Avatar gebruiker
gfgf
Donateur
 
Berichten: 1820
Geregistreerd: 11-jan-2014
Woonplaats: Groene Hart
Mercedes-Benz: S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" - W126 2800SS '82 "Henk"
Specialisatie: tobben

Re: M112 kleppendekselpakkingen vervangen twitterfacebook

Berichtdoor denman1710 » 07 okt 2017 15:16

Dank dank! Veel info die ik goed kan gebruiken.

@ Kees, ja ik heb de auto al, maar een 0 meting is altijd handig ;-)
Greetz,
Dennis
Avatar gebruiker
denman1710
Donateur
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-apr-2007
Woonplaats: Westen des lands
Leeftijd: 35
Mercedes-Benz: W220 S350, A208 CLK 230 kompressor, W201 190E, ex.W211 E240 Elegance, ex. R170 230 SLK, ex. W126 560SEC, ex. W123 230CE, ex. W110 200 "Heckflosse", ex. W124 230TE, ex. W108 280SE


Keer terug naar Technische vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], bwenneke, Google [Bot], marb, PedroDelPivo en 75 gasten