achteruit verwarming slk met open dak?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 12:12

Gaat de achteruit verwarming automatisch uit als je de kap opent?
Laatst gewijzigd door Jos944 op 03 okt 2017 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 okt 2017 12:19

Dat is nog eens een originele vraag. Geinig. Geen idee. Ik zou bijna naar buiten rennen om het te proberen maar heb mn SLK helaas pas verkocht. Maar als jij het probeert, gaat dan als je de ARV áán hebt en je doet de kap open, het lampje van de ARV uit?
Benieuwd :)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 12:23

Dat zou ik wel willen testen maar ik heb juist storing aan mijn kap / achteruit verwarming.
Dus daarom wilde ik het weten want mijn "rode lampje "brand met gesloten kap. (dus iets is nog niet op orde) en de achteruit verwarming doet het niet.

Zekering is goed... Dus ik zit nu te zoeken of ook de PSE unit (voor de centrale vergrendeling) hiermee te maken heeft.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 okt 2017 12:27

Oke, ingehaald door de weerbarstige werkelijkheid. Hoop voor je dat je kap wel dícht is... 8-) Zou dat niet zo zijn kan je ze door de druk van de pomp af te halen met een meegeleverde inbussleutel en vervolgens met twee man aan een bowdenachtige kabel links en rechts in je bagageruimte, de kap met de hand sluiten en (opnieuw met die sleutel en via een gaatje achter een dopje tpv je zonnekleppen) weer sluiten en vergrendelen. Zie je instructieboekje.
O.a. de Ton Selhorsten en bofkonten hier weten echt alles over ook de elektro van de SLK. Zou ze ff een pb'tje sturen.
Wat wel eens wil voorkomen is dat op den duur na het heel vaak openen en sluiten van de kap, er bij een van de scharnierpunten daarvan, een draadbreukje optreedt. Misschien kan je er iets over vinden via de zoekfunctie. Suc6.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 12:35

Kap is dicht.
Ik heb ook de achterste zijruitjes kunnen sluiten.

Maar mijn Centrale vergrendeling werkt nu niet Ik had om de storing te verhelpen de pse pomp afgekoppeld.
Daarna weer aangesloten en de cv werkt nu niet.

zit ook te denken aan een kabelbreuk maar ik wil eerst de cv weer aan het werk hebben voor ik verder ga zoeken.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 okt 2017 12:40

Accu los, ff wachten vast? Paardenmiddel dat wel eens wil werken.
Ovrgs zit in het slot binnenzijde achterklepklep ook nog een microswitsch die het signaal "klep dicht" -moet- geven als je het dak open wilt doen. Die schakelt denk ik (weet niet zeker) naar massa. Die switches zijn heel betrouwbaar, maar als daarop voortredenerend het (gemeenschappelijk?) massacontact/punt achter slecht of los is of het potentiaal daarvan door een rare lekstroom wordt aangetast, kán dat misschien ook invloed hebben. Zeker nu je gesleuteld hebt.
Vraagje: Werkt het wel als je het onderdeel dat je hebt vernieuwd elektrisch ff loskoppelt?
Waaraan hád je ovrgs aanvankelijk een storing en hoe zou dat obv wat je hebt gedaan invloed kunnen hebben?
Ovrgs is dit allemaal in de categorie (on/)zinnig meedenken. Weten doe ik het niet vanachter mn laptoppie...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 13:02

Accu had ik al los gehad voor langere tijd.
slechte massa zou wel eens het probleem kunnen zijn.

zal nog even kort samenvatten.
afdekhoes in kofferbak open schoven.
toen gaan rijden en had een beslagen achterruit.
Achterruit verwarming aan.
En die hield er ineens mee op.

Zekering nr zeven van het variodak was er uit geklapt.
(en bleef er herhaald uitklappen). Dus moest het dak met noodsluiting sluiten.
Zijruitjes blijven open.

Control unit vervangen.

centrale vergrendeling deed het toen weer maar het dak niet.

toen de PSE unit en de hydropomp los gekoppeld.
hydropomp aangeschakeld en ik kon de zijruiten sluiten.
Toen de pse unit weer aangekoppeld maar nu reageert de cv niet en geeft die nog storing op de kap.
Rode lamp blijft branden.

Ik weet niet of de PSE hiermee te maken heeft dat die niet reageert en dus de kofferbakdesel niet vergrendeld is.

(ook lamp in hemel auto brand niet bij het openen van de deuren maar wel als ik hem handmatig aanzet. Lijkt mij massa probleem? )
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

03 okt 2017 13:28

Zo te zien wordt de achterruitverwarming ingeschakeld door een relais in de PSE control module. De PSE control module op zijn beurt krijgt zo te zien hier weer een seintje van via de CANbus van de multipurpose control module, in de schema's aangeduid als CCM. Die CCM controleert zo te zien het hele openen en sluiten gebeuren van het variodak. En daar speelt, wederom volgens de schema's, de PSE weer geen rol in. Ik kan me voorstellen dat die CCM dat seintje om de verwarming aan te zetten dus niet geeft als het dak open is. Zou weinig nut hebben natuurlijk.
Het zou natuurlijk kunnen dat die CCM via de CANbus geen kontakt krijgt met de PSE en daarom besluit de dakbediening buiten werking te zetten? Zit ook maar wat voor me uit te denken,hoor.
Zie schema's:
Vario roof (VR), function R170.pdf
(73.42 KiB) 588 keer gedownload
Wiring diagram of heated rear window R170.pdf
(95.58 KiB) 113 keer gedownload
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 13:34

Ok.... dus het zou een storing in de PSE kunnen zijn als ik goed het begrijp?

Of een massa probleem want ook de lamp in de kofferbak werkt momenteel niet net als de CV die door de pse wordt aangestuurd?
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 okt 2017 13:34

Heb je met de inbussleutel de kap voor l/r goed vergrendeld? Ook daar zitten microswitches.
Ovrgs begon het dus met een spontaan (zonder enig ingrijpen van jou) uitvallende achterruit verwarming lijkt me. Daarna werkten "achter" ook andere dingen niet goed. Begrijp ik dat goed? Dat doet vermoeden dat er een gemeenschappelijke oorzaak is.
De zekering van de ARV lag er uit, die heb je vernieuwd.
Het kan zijn dat door piekstromen door kortdurende sluiting/overbelasting/aan-uit breuk, ook een andere zekering de geest heeft gegeven. Zou dus alle zekeringen nauwgezet checken. Geen water achterin?
Het kan dus ook zijn dat het ""kap"systeem en de ARV iets gemeenschappelijks hebben zoals een gemeenschappelijke draad met breuk en gelet op springende zekering misschien contact van een +/+ stroomvoerende draad met nu dan massacontact...

P.s. Hier houdt (zit met verhoging en ziekerig thuis en zo ff plat) mn denken ff op. Van CAN heb ik geen verstand.
Gelukkig heeft Pete -met schema's- en nog helmaal fris zich gemeld.
Suc6 en laat nog ff horen wat je gevonden hebt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 13:41

Ja.. Ik heb alles goed vergrendeld.

wat het vreemde is dat als ik de deuren open doe (de binnenverlichting niet brand)
Ook de kofferbak verlichting brand niet dus lijkt erop dat de PSE geen stroom krijgt.

De arv zekering was nog goed maar juist de zekering van het dak was kapot.
Nu heb ik begrepen dat de PSE ook een functie heeft bij het openen en sluiten van het dak maar welke functie is mij niet duidelijk.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

03 okt 2017 13:42

P.s. als je de kap handmatig hebt gesloten, heb je de druk van de pomp gehaald met het sleuteltje. Heb je de druk er weer op gezet?
Nog een paar wilde gedachten: Ovrgs kan de kap ws alleen open als de zijruiten naar beneden (kunnen) gaan, die op hun beurt ws alleen naar beneden kunnen gaan als de auto niet vergrendeld is of als deze wel vergrendeld is maar de sleutel staat op contact omdat je er in zit. Het dak kan bij een R170 ws alleen open als je stil staat en ms ook wel alleen met de pook in P bij een automaat. Maar dat weet ik niet zeker. Ik noem dit warboeltje even omdat het niet de eerste keer zal zijn dat ons brein oorzakelijke verbanden legt op basis van waarschijnlijkheden (zoals in dit geval de storing in de ARV) terwijl dat iest het niet doet een geheel andere oorzaak heeft. Maar hier laat ik het bij.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 03 okt 2017 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 13:48

René SLK230 schreef:P.s. als je de kap handmatig hebt gesloten, heb je de druk van de pomp gehaald met het sleuteltje. Heb je de druk er weer op gezet?
Ja ik heb hem weer terug gedraait.

De koffer bak is na het "electrisch sluiten vanochtend ook aan de voorzijde weer vergrendeld.

Ik focus mij misschien te veel nu op de pse,
Maar na het loshalen vanochtend om het systeem te testen op storing deed die het daarna niet meer.

Ook met de eerdere uitval toen de centrale unit defect was deed de cv het ook regelmatig niet.

en zoals eerder gezegd. De verlichting doet het niet altijd goed met de deur open. . Ik hoor ook niets klikken in de pse bij het instekken van de stekkers. Zou ik namelijk wel verwachten

En ook de achteruit verwarming niet. Lijkt dus of de pse Relais niet opent/sluit. Geen spanning heeft.
Ik weet niet hoe ik dat moet testen.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

03 okt 2017 14:03

De kofferbakverlichting (E18/1) en de binnenverlichting (E15/1) worden zo te zien rechtstreeks aangestuurd door de CCM (N10/3)
Zie schema.
Diezelfde CCM speelt een cruciale rol in de de dakbediening. En zoals gezegd schijnt ie ook de ARV voor z'n rekening te nemen. Althans hij zet 'm via de CAN en de PSE aan en uit. Misschien focus je je teveel op de PSE inderdaad. Lijkt zo te zien meer iets richting CCM.
Wiring diagram of interior lights R170.pdf
(361.78 KiB) 128 keer gedownload
Jos944
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 sep 2017 22:46
Mercedes-Benz: Slk 200 r170

03 okt 2017 14:13

Sneaky Pete schreef:De kofferbakverlichting (E18/1) en de binnenverlichting (E15/1) worden zo te zien rechtstreeks aangestuurd door de CCM (N10/3)
Zie schema.
Diezelfde CCM speelt een cruciale rol in de de dakbediening. En zoals gezegd schijnt ie ook de ARV voor z'n rekening te nemen. Althans hij zet 'm via de CAN en de PSE aan en uit. Misschien focus je je teveel op de PSE inderdaad. Lijkt zo te zien meer iets richting CCM.
Wiring diagram of interior lights R170.pdf

Ik heb gisteren een andere CCM (n10/3) gehaald. (wel tweede hands maar ik merk niets aan knipperlichten werking of andere zaken dat die stuk zou zijn.)

Met elke onderstaande handeling de plus pool losgekoppeld.

De zekering van de dakbesturing verwijderd.
CCM aangesloten.
Toen deed inderdaad de cv het.

Toen heb ik de pse unit los gekoppeld
en de hydro pomp losgekoppeld.
Zekering 7 (dakbesturing terug geplaatst)

(rode lampje in de midden console ging even aan bij het contact.)

Hydro pomp weer aangekoppeld (ik kon de zijruiten sluiten).

Toen de PSE aangesloten. Op dat moment gaat ging de rode lamp continu branden en deed de cv het niet.
Plaats reactie