Geen verschil opschakelmomenten Comfort vs Sport?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

12 sep 2017 21:05

bokkiebenz schreef: Als je hem zover mogelijk opfokt zal je vast eens naar de dealer moeten...om een andere motor te laten monteren.

Tegenwoordig pompen ze zovvel pk's uit een motortje wat zonder turbo's en kompressors een ouderwetse b kadett nie eens fatsoenlijk weg krijgt(in jou geval een golf 1 van nog geen 800 kg)
Ik ben al tevreden met 220 pk hoor, dat moet die makkelijk kunnen hebben. Ter vergelijk: Golf 7 GTD gaat na een goede tuning richting 240 pk en dat blijft gewoon heel.
Het enige wat ik niet vertrouw is de turbo bij Mercedes, want ik had bij een 220d een grotere turbo verwacht dan bij een 200d, maar die motoren zijn identiek, er zit alleen andere software op, de ene heeft 177pk, de andere slechts 136pk. Dus hoeveel marge is er dan nog over?
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

12 sep 2017 21:42

Hoeft geen marge op te zitten. Een 250 heeft twee turbo's.
De OM651 in mijn Sprinter heeft ook twee turbo's om slechts 163 pk te genereren. Die moet minimaal 3200 kg in beweging krijgen en voelt daarbij toch krachtig aan.
De eco versnellingsbak van je GLA zal het sportieve gevoel waarschijnlijk verknoeien.
Gebruikersavatar
Gentei
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 dec 2016 04:45
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C200 Coupe 2016

12 sep 2017 22:35

Even toch reageren.
Mijn excuses voor mijn eerste post ik was vergeten dat het over een diesel auto ging van Funswijk.

Maar even over het verbruik van de auto iedereen weet toch dat de cijfers die gezet worden op wat de auto zou moeten verbruiken niet correct zijn?
Ik lach als ik de verbruik zie van mijn vader zijn ML en wat er staat wat hij zou moeten verbruiken.
Hetzelfde bij mijn C200.
Veel hangt ook af van je rijstijl. Beste voorbeeld is bij mij.
In Comfort rijdt mijn auto meestal 120-130 per uur op cruise control, ik haal dan een verbruik van 6,2l (kleinste ooit gemeten).
Maar toen ik op verlof ging en ik zette hem in sport+ dan had ik een verbruik van 8,2l.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

12 sep 2017 23:43

Dat er qua brandstofverbruik een verschil in theorie en praktijk zit, dat weet ik ook wel, alleen ben ik niet gewend aan zulke grote verschillen (ik noem dat toch een beetje bedrog), bij een VW diesel kom je dat gewoon niet tegen. Ik vind zo rond de 10% afwijking nog niet zo'n groot probleem (dat was ik gewend), maar met 30-35% afwijking heb ik toch wel een probleem. Ik heb nu 2 tankbeurten erop zitten, de eerste op 'comfort' gaf 1:15,9, de tweede op 'sport' gaf 1:15,6, dus die 'sport' doet ook niet zoveel. Ik heb hoofdzakelijk als een "slak" gereden, dus van zo'n verbruik word ik niet echt vrolijk van. Ik kijk morgen eerst wel even wat de dealer ervan zegt. En misschien moet ik met de bandenspanning wel verder omhoog (2,8-3,0 bar?), dat helpt vaak ook wel een beetje. ;)
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

13 sep 2017 09:01

Druk ik vanochtend op de 'dynamic select'-knop, gaat de auto ineens in de sportstand, haha, dat wist ik niet. :$
Ik dacht dat 'dynamic select' via het Tomtom-schermpje hetzelfde was als de knop op het middenpaneel, niet dus.
Op de S-stand rijdt die dus een stuk beter en liggen de opschakelmomenten wat hoger, super! De gasrespons is dan ook veel beter, dus net met een grote glimlach richting dealer gereden. :D
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
michael6129
Berichten: 2509
Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
Locatie: Limburg

13 sep 2017 09:02

Funswijk schreef:Druk ik vanochtend op de 'dynamic select'-knop, gaat de auto ineens in de sportstand, haha, dat wist ik niet. :$
Ik dacht dat 'dynamic select' via het Tomtom-schermpje hetzelfde was als de knop op het middenpaneel, niet dus.
Op de S-stand rijdt die dus een stuk beter en liggen de opschakelmomenten wat hoger, super! De gasrespons is dan ook veel beter, dus net met een grote glimlach richting dealer gereden. :D

Zien we gelijk hoe belangrijk het is om naar de dealer te gaan.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

13 sep 2017 09:06

michael6129 schreef: Zien we gelijk hoe belangrijk het is om naar de dealer te gaan.
De filiaalmanager was niet vrolijk toen ik alle punten met hem besprak en wilde ook niet echt meedenken. Hij gaf ook aan dat hij alles vandaag niet voor elkaar kan krijgen, dus ik ga waarschijnlijk weer een nieuwe afspraak inplannen. T/m maart 2018 heb ik fabrieksgarantie, dus die ga ik gebruiken ook, daarna laten ze je denk ik vallen als een baksteen, net zoals ik bij VW gewend ben. ;)
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

13 sep 2017 09:36

Funswijk schreef:
michael6129 schreef: Zien we gelijk hoe belangrijk het is om naar de dealer te gaan.
De filiaalmanager was niet vrolijk toen ik alle punten met hem besprak en wilde ook niet echt meedenken. Hij gaf ook aan dat hij alles vandaag niet voor elkaar kan krijgen, dus ik ga waarschijnlijk weer een nieuwe afspraak inplannen. T/m maart 2018 heb ik fabrieksgarantie, dus die ga ik gebruiken ook, daarna laten ze je denk ik vallen als een baksteen, net zoals ik bij VW gewend ben. ;)
Ga eens naar de balie van een ander merk als MB of VAG en ruil daar je auto a.u.b. in, ik lees namelijk alleen negatieve berichten over jou en je auto.
Je bent nu zelfs vooraf al negatief over het merk en de service :stom:
En je moet ophouden met vergelijken met VW denk ik, dat is erg oneerlijk tegenover VW 8-)

Tip: Koop een Dacia, volgens Autoblog het meest betrouwbare merk, dan móet bij je passen.
#doeslief
Gebruikersavatar
berendd
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

13 sep 2017 10:11

Je bent niet de enige met een verschil tussen praktijk en werkelijk verbruik, maar dat zou je als liefhebber toch wel moeten weten. Daarom zijn er sites zoals spritmonitor.de en werkelijkverbruik.nl waarop je kan zien wat het echt is:
http://tinyurl.com/ya2ph2rs
1:16 lijkt ongeveer te kloppen, dat het niet erg netjes van Mercedes is om een dergelijk onhaalbaar verbruik op te geven is een andere zaak, maar daar kan een dealer weinig aan veranderen.

Verder lees ik iets over Yokohama banden en bagatellisering van het effect daarvan op je weggedrag, verbruik en remweg. Nou heb ik nergens kunnen teruglezen welke banden het specifiek om gaat maar de ANWB zomerbandentest is toch niet geheel positief over de Yokohama's https://www.anwb.nl/auto/tests/bandente ... 5-65-r16-h nou gaat dit om de geolander, geen idee of je die hebt, maar deze ADAC test is al niet veel positiever: https://www.adac.de/infotestrat/tests/r ... ordId=3481

En als we dan toch bezig zijn over onderbuikgevoelens dan kan het onderwerp premium diesel er ook nog wel bij, dit onderzoek en nog een flink aantal andere bevestigen dat er wel degelijk een effect is op het brandstofverbruik als je premium diesel tankt:
https://www.adac.de/infotestrat/tanken- ... tabid=tab1
Dat dit niet opweegt tegen de meerkosten is een ander verhaal maar in je zoektocht naar de laatste kilometers uit elke liter kan elke procent helpen.
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

13 sep 2017 11:40

Funswijk schreef:Druk ik vanochtend op de 'dynamic select'-knop, gaat de auto ineens in de sportstand, haha, dat wist ik niet. :$
Ik dacht dat 'dynamic select' via het Tomtom-schermpje hetzelfde was als de knop op het middenpaneel, niet dus.
Op de S-stand rijdt die dus een stuk beter en liggen de opschakelmomenten wat hoger, super! De gasrespons is dan ook veel beter, dus net met een grote glimlach richting dealer gereden. :D

Hier begrijp ik niets meer van. Nu is het ineens goed dat de opschakelmomenten weer hoger liggen terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk naar 2 wil ivm verbruik.
bokkiebenz
Berichten: 3443
Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
Mercedes-Benz: Sparta ion
Specialisatie: Kan niks en doet niks

13 sep 2017 12:07

Funswijk raakt in de war van zichzelf....
Meneer robert u spreekt uzelf al verschillende keren in verschillende topics tegen.

Idee van peter is een goede.inruilen en doei want je weet nu al dat de garantie en service niks zijn blijkbaar.
Het is altijd wat en zelden goed
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

13 sep 2017 13:24

michael6129 schreef:
Funswijk schreef:Druk ik vanochtend op de 'dynamic select'-knop, gaat de auto ineens in de sportstand, haha, dat wist ik niet. :$
Ik dacht dat 'dynamic select' via het Tomtom-schermpje hetzelfde was als de knop op het middenpaneel, niet dus.
Op de S-stand rijdt die dus een stuk beter en liggen de opschakelmomenten wat hoger, super! De gasrespons is dan ook veel beter, dus net met een grote glimlach richting dealer gereden. :D

Zien we gelijk hoe belangrijk het is om naar de dealer te gaan.
Of de handleiding te lezen........

Met de DYNAMIC SELECT toets selecteert u het rijprogramma. Afhankelijk van het geselecteerde rijprogramma worden de volgende voertuigeigenschappen gewijzigd:

de aandrijving (motor- en transmissiemanagement)
het onderstel (auto's met instelbare demping)
de besturing
de beschikbaarheid van het ECO start-stopsysteem
de klimaatregeling

De DYNAMIC SELECT toets zo vaak draaien, tot het gewenste rijprogramma is geselecteerd.
Op het multifunctioneel display wordt het geselecteerde rijprogramma weergegeven. Na 5 seconden verdwijnt de weergave en verschijnt de statusicoon van het geselecteerde rijprogramma.
Tevens worden op het display van het multimediasysteem gedurende korte tijd de actuele instellingen van het rijprogramma weergegeven.


;)
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

13 sep 2017 14:42

Sneaky Pete schreef: Of de handleiding te lezen........
Is Duits, sorry, maar je hebt gelijk ....... :$
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

13 sep 2017 14:44

Headhunter07 schreef:
Funswijk schreef:Druk ik vanochtend op de 'dynamic select'-knop, gaat de auto ineens in de sportstand, haha, dat wist ik niet. :$
Ik dacht dat 'dynamic select' via het Tomtom-schermpje hetzelfde was als de knop op het middenpaneel, niet dus.
Op de S-stand rijdt die dus een stuk beter en liggen de opschakelmomenten wat hoger, super! De gasrespons is dan ook veel beter, dus net met een grote glimlach richting dealer gereden. :D

Hier begrijp ik niets meer van. Nu is het ineens goed dat de opschakelmomenten weer hoger liggen terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk naar 2 wil ivm verbruik.
Ze zijn nu met de auto bezig bij de dealer, maar nu ik weet :$ hoe ik hem op de S-stand krijg, zal ik deze week de opschakelmomenten van de S-stand (ik dacht dat de motor op 'sport' de S-stand was, beetje dom van mij) opmeten en hier posten. Een diesel kun je gewoon in z'n 2 optrekken, heeft koppel genoeg, dus vanaf dat die gaat rollen moet die naar z'n 2. ;)
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

13 sep 2017 16:11

Zo nu en dan zou het best zinnig zijn als mensen een instructieboekje gebruiken waarvoor het bedoeld is :lol: ;)
Plaats reactie