Geen verschil opschakelmomenten Comfort vs Sport?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3603
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

08 sep 2017 21:41

René SLK230 schreef:Nog één dingetje. Ik las dat je ergens schreef (maar kan me vergissen) dat er in die GLA 98 RON moet, maar dat dat slecht verkrijgbaar is bij jou in de directe omgeving. ALS je er 95 in zou gooien, dat wat eerder ontbrandt, zal het motormanagemant luisterend naar de sensor op het blok de timing van inspuiting en vonk e.d. aanpassen zodat er geen gepingel optreedt. No problem zo af en toe; in zoverre, je prestaties gaan dan wat achteruit en je verbruik mogelijk iets omhoog.
Het is dus zaak om als je zuinig en effectief wilt rijden en er zou 98 RON in moeten, dat wel ook te tanken.
Zelf met allerlei auto's veel geëxperimenteerd de afgelopen jaren.
Bij 98 RON auto's: dol op BP Ultimate; Zuinig en stil. Ron 95: Texaco; zuinig.
Maar dat kan per type auto verschillen.
98 RON in een diesel?
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

09 sep 2017 00:41

René SLK230 schreef:Nog één dingetje. Ik las dat je ergens schreef (maar kan me vergissen) dat er in die GLA 98 RON moet.[...]
[...] EDIT: S-W204 (zie hieronder) bedankt. Ik hussel 2 topics door elkaar. Het is natuurlijk een Diesel.
Anyway; ns een ander merk diesel er in gooien en dan kijken of dat qua gebruik nog uitmaakt.
Suc6
Ik heb in het verleden met verschillende diesels geëxperimenteerd, zit een verwaarloosbaar verschil in, allemaal centenklopperij.
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

10 sep 2017 17:03

Mijn vader heeft sinds enkele maanden een nieuwe C220 automaat 9.17 inch.
Die rijdt echt als een oude lul, zijn verbruik 1 op 20!
Maar nogmaals die man rijdt echt als een slak en dan nog langzamer, als je daar achter komt te zitten op een provinciale weg waar je niet kunt inhalen ga je knettergek worden :$
Trouwens vind het best een vrij rappe/krachtige auto.
Zal wellicht minder rap zijn dan een GTD 6 met chip, je bent van dat wat verwend denk ik.
Gebruikersavatar
Gentei
Berichten: 57
Lid geworden op: 15 dec 2016 04:45
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C200 Coupe 2016

10 sep 2017 19:25

Ik vind wel dat er een verschil bij opschakelmomenten tussen Comfort en Sport+ (sport plus dus)

in 2de versnelling schakelt hij naar het 3de als je dicht tegen de 4.000 toeren zit en zo verder.
Op de snelweg blijft hij staan in 6de en schakelt hij pas naar het 7de als je tegen de 160-180km/h zit....

De mijne is een C200 coupe benzine.
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

10 sep 2017 20:43

Gentei schreef:Ik vind wel dat er een verschil bij opschakelmomenten tussen Comfort en Sport+ (sport plus dus)

in 2de versnelling schakelt hij naar het 3de als je dicht tegen de 4.000 toeren zit en zo verder.
Op de snelweg blijft hij staan in 6de en schakelt hij pas naar het 7de als je tegen de 160-180km/h zit....

De mijne is een C200 coupe benzine.
Ga eens gewoon stapvoets rijden en telkens 1 km per uur harder, daarna graag hieronder de opschakelmomenten comfort en sport plaatsen, ben benieuwd!
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

10 sep 2017 21:59

Gentei schreef:De mijne is een C200 coupe benzine.
Dan vergelijk je een 7G-tronic (appel) met een 7G-DCT (peer).
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

10 sep 2017 22:01

gfgf schreef:
Gentei schreef:De mijne is een C200 coupe benzine.
Dan vergelijk je een 7G-tronic (appel) met een 7G-DCT (peer).
Oke, dan was het helemaal niet interessant van Gentei om op deze topic te reageren.
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 sep 2017 09:00

Funswijk schreef:
gfgf schreef:
Gentei schreef:De mijne is een C200 coupe benzine.
Dan vergelijk je een 7G-tronic (appel) met een 7G-DCT (peer).
Oke, dan was het helemaal niet interessant van Gentei om op deze topic te reageren.
Je bedoelt dat jij een knuppel in een hoenderhok mag gooien en jij vervolgens als enige bepaalt wie er mag reageren?

hoe hooghartig...
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 sep 2017 09:04

mompelt heel zachtjes.... dit topic
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Headhunter07
Berichten: 1465
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

11 sep 2017 09:12

Als ik in een auto met automaat rijd kijk ik vrijwel nooit naar de toerenteller. In D zetten en gewoon rijden!

Ik merk trouwens al verschil als de bak bij een beurt gereset is ivm klapperend schakelen terwijl ik niet eens dagelijks erin rijd.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

11 sep 2017 09:17

Cornelis schreef:mompelt heel zachtjes.... dit topic
:P :lol:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 sep 2017 09:20

Maar wanneer je uitgaat van de aanname (oftewel assumption) dat minder toeren automatisch minder brandstofverbruik oplevert en je verwacht bij regelmatige stoplichtsprintjes je toch 1 : 20 gaat halen (opnieuw een aanname), is het ineens heel belangrijk dat je automaat bij 3 Km/h al in de tweede versnelling staat.

Even voor de onderwerpopener: Een motor is het meest efficiënt wanneer hij op het toerental draait waar hij zijn maximumkoppel heeft. Schakelmomenten zullen dan ook zo gekozen zijn dat het toerental zo veel mogelijk rond dit toerental blijft.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
nogeenrick
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 feb 2016 17:16
Mercedes-Benz: w212 200cgi; W906

11 sep 2017 09:41

Funswijk schreef: Ga eens gewoon stapvoets rijden en telkens 1 km per uur harder, daarna graag hieronder de opschakelmomenten comfort en sport plaatsen, ben benieuwd!
Zo werkt de besturing van een automaat toch niet - er zijn toch geen vooraf statisch vastgestelde momenten waarop hij opschakelt? Het verschil moet blijken uit een verschillend dynamisch gedrag, gasstand is bijvoorbeeld een belangrijke input, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het voor jou iets toevoegt.

Ik zou sowieso eerst eens lekker kilometers gaan maken, uit de post begrijp ik dat alle indrukken - en jammer genoeg nogal wat teleurstellingen - zijn gebaseerd op 1 tankje brandstof.
Headhunter07
Berichten: 1465
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

11 sep 2017 10:52

Jeroen schreef:Maar wanneer je uitgaat van de aanname (oftewel assumption) dat minder toeren automatisch minder brandstofverbruik oplevert en je verwacht bij regelmatige stoplichtsprintjes je toch 1 : 20 gaat halen (opnieuw een aanname), is het ineens heel belangrijk dat je automaat bij 3 Km/h al in de tweede versnelling staat.

Even voor de onderwerpopener: Een motor is het meest efficiënt wanneer hij op het toerental draait waar hij zijn maximumkoppel heeft. Schakelmomenten zullen dan ook zo gekozen zijn dat het toerental zo veel mogelijk rond dit toerental blijft.

gr J
Ik heb er gisteren eens op gelet en als je stapvoets een rotonde nadert en blijft rollen schakelt bij onze c350e de bak niet terug naar 1 maar blijft in 2. Maar dat is benzine en batterijen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Martijn72
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2017 18:56
Mercedes-Benz: S212 E220 CDI Avantgarde ex S211 E270 CDI Elegance
Locatie: Ermelo

11 sep 2017 11:05

Headhunter07 schreef: Ik heb er gisteren eens op gelet en als je stapvoets een rotonde nadert en blijft rollen schakelt bij onze c350e de bak niet terug naar 1 maar blijft in 2. Maar dat is benzine en batterijen natuurlijk.
Dan had je niet mogen reageren. 8-)
Plaats reactie