Problemen met Intelligent Light System

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

04 nov 2017 15:33

gfgf schreef:Hm. Op mijn linkerkoplamp staat 1% en op mijn rechterkoplamp ook. Nooit gemerkt dat er bij afstellen verschil wordt gemaakt en dat staat ook niet zo in het werkplaatshandboek (we hebben het dan over xenon anno 1998 :sst: ).
Die hoogte wijkt ook niet af tussen links en rechts.... vermits je het lichtbeeld op de juiste afstand van de auto meet. De eerste foto's die in dit onderwerp werden getoond lieten een asymmetrisch lichtbeeld zien (wat me op zich prima lijkt) alleen dan geprojecteerd op een weg i.p.v. bijvoorbeeld een muur (of het afstelapparaat) op de juiste afstand.
Het feit dat links en rechts dus een ander beeld geven op een onbekende afstand maakt dat je er helemaal niet van kunt zeggen of de lampen goed of fout staan.

Uiteraard zijn knipperende tegenliggers wel een teken dat er iets niet goed staat (A) maar om nu zelf te gaan lopen klussen aan die lampen terwijl ze waarschijnlijk prima afgesteld staan... ik zou het niet doen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

04 nov 2017 18:25

+1. Ik zat erover na te denken hoe ik dat moest verwoorden. Dat hoeft gelukkig niet meer want jij doet het beter dan ik had gekund. :D
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

04 nov 2017 19:29

Arjen schreef: Uiteraard zijn knipperende tegenliggers wel een teken dat er iets niet goed staat (A) maar om nu zelf te gaan lopen klussen aan die lampen terwijl ze waarschijnlijk prima afgesteld staan... ik zou het niet doen.
Bij mij was de dealer niet in staat de lampen goed af te stellen, na 3 keer vond ik het welletjes en heb ik het zelf gedaan. Nu ik een 2e GLA heb kan ik mooi beide lichtbeelden vergelijken en dan zie ik dat er nog heel iets aan het lichtbeeld van mijn 1e GLA verbeterd kan worden. Ter info: het lichtbeeld van de 1e GLA was perfect, totdat de dealer de linker koplamp moest vervangen (ILS kapot), daarna was het huilen met de kraan open ........ :'( (ja, ik weet het, dit is niet helemaal correct Nederlands, maar zo erg was het dus!)
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

04 nov 2017 20:47

Arjen schreef:Het feit dat links en rechts dus een ander beeld geven op een onbekende afstand maakt dat je er helemaal niet van kunt zeggen of de lampen goed of fout staan.
Ik geloof niet dat ik je helemaal volg.

Verticaal is 1% 1%. Of je nu vlak voor de lamp meet of 15m verderop, 10cm verder is de bundel precies 1mm lager en 10m verder is dat 10cm. Rond de 60m afstand wordt het wat lastiger meten, want dan is de bovenkant van de bundel op de grond. Zo meet een afstelapparaat dat en zo kun je dat zelf met de duimstok nameten. Voor links of rechts maakt dat niet uit. Van een verschil in 'Vorneigung' tussen links en rechts heb ik nog nooit gehoord.

Horizontaal moet de 'knik' in het lichtbeeld (tegenwoordig vaak meer een 'sprong') precies in de rijrichting beginnen, dus parallel aan de denkbeeldige lijn midden door de wagen. Omdat de modernere lampen links geen vlak lichtbeeld geven, maar daar ook weer iets omhoog gaan (zie de foto van Funswijk), luistert dat best nauw.

Ga je LED ILS of dat soort complexe lampen met meerdere lichtpunten afstellen, dan komt er ongetwijfeld het nodige aan speciale apparatuur bij kijken.
Bijlagen
Lichtbeeld bij 'normale' asymmetrische dimlichten
Lichtbeeld bij 'normale' asymmetrische dimlichten
lichtbeeld.jpg (44.2 KiB) 588 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4048
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

04 nov 2017 22:10

Een LED performance koplamp straalt een ander lichtbeeld uit, meer een uitgestrekte "U" vorm
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

04 nov 2017 23:07

gfgf schreef:
Arjen schreef:Het feit dat links en rechts dus een ander beeld geven op een onbekende afstand maakt dat je er helemaal niet van kunt zeggen of de lampen goed of fout staan.
Ik geloof niet dat ik je helemaal volg.
...
Horizontaal moet de 'knik' in het lichtbeeld (tegenwoordig vaak meer een 'sprong') precies in de rijrichting beginnen, dus parallel aan de denkbeeldige lijn midden door de wagen. Omdat de modernere lampen links geen vlak lichtbeeld geven, maar daar ook weer iets omhoog gaan (zie de foto van Funswijk), luistert dat best nauw.

Ga je LED ILS of dat soort complexe lampen met meerdere lichtpunten afstellen, dan komt er ongetwijfeld het nodige aan speciale apparatuur bij kijken.
Oftewel, het door Funs gewenste volledig horizontale beeld over de volle breedte hoort er niet te zijn. Ook aan jouw plaatje te zien is het beeld rechts hoger. Dat is wat Arjen en ik beiden zeggen, volgens mij.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Funswijk
Berichten: 433
Lid geworden op: 09 jul 2015 23:00

05 nov 2017 00:02

Borgmonster schreef: Oftewel, het door Funs gewenste volledig horizontale beeld over de volle breedte hoort er niet te zijn. Ook aan jouw plaatje te zien is het beeld rechts hoger. Dat is wat Arjen en ik beiden zeggen, volgens mij.
Dat heb ik dus nergens geschreven!
Kijk maar naar de laatste foto van mijn 4Matic, de linker koplamp staat nog steeds iets lager dan de rechter, maar het lichtbeeld op de weg is perfect (die "knik" ligt op ruime afstand van de auto en valt daardoor vrijwel niet op)! Hieronder nog een foto van de 4Matic, daar is het misschien iets beter op te zien.
Ik heb zelf het idee, dat wanneer iemand er bij een APK-keuring aan gaat zitten pielen, dan heb je ze zo nog niet weer op de juiste positie. Ik ga ze t.z.t. dan ook uitdrukkelijk waarschuwen, want aan die flauwe k*l die ik nu bij de dealer heb gehad, daar heb ik echt geen zin meer in!
PB029351.JPG
PB029351.JPG (114.31 KiB) 539 keer bekeken
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

05 nov 2017 10:04

Niks zo erg inderdaad als keurmeesters die je zorgvuldig afgestelde lichten weer verdraaien. :twisted:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie