W126 voeding el. ramen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

21 aug 2017 20:12

Beide voorramen haperen.
Weet iemand of de voeding van de ramen direct is of dat deze via een relais gaat?
Er zitten drie zilveren relais achter de fuse box. Verder is alles oke.

dank alvast. Otto
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

21 aug 2017 23:59

380 uit 1986 ?

Dat is tegenstrijdig . Kun je foto maken van de schakelaars ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

22 aug 2017 10:39

Hoi, dank voor je reactie. Het is echt een 380SE, eerste toelating Zwitserland in 1986 volgens kentekenbewijs. Zie bijgaande fotpo's. Ik heb de indruk dat de voeding van de ramen voor en achter wellicht via de drie relais loopt achter de fuse box maar ben niet zeker.
Ciao
Otto
Bijlagen
fotos
fotos
20170822_102901.jpg (111.79 KiB) 1789 keer bekeken
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

22 aug 2017 10:41

foto schakelaars
Bijlagen
20170822_102918.jpg
20170822_102918.jpg (91.66 KiB) 1787 keer bekeken
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

22 aug 2017 10:43

Het is een type 1 dus .

Maar wat bedoel
Je met haperen ? Je hebt spanning of niet ?
En de achterramen hoe doen die het ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

22 aug 2017 11:24

Heb je geen probleem in de vergrendelschakelaar? Of sowieso in de schakelaars? Ik zou ze uit elkaar halen (in een plastic zakje om geen wegspringende onderdelen kwijt te raken) en schoonmaken.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

22 aug 2017 12:08

Schakelaar even wisselen met de andere kant ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

24 aug 2017 21:44

De twee relais naast elkaar (op de foto onder elkaar) zijn voor de ramen (het derde relais is voor de koplampsproeiers).
Relais E (het dichtst bij de motor) is het comfortrelais, relais F (spatbord kant) is het hoofdrelais.
Het comfortrelais wordt ingeschakeld als het bestuurdersportier geopend wordt, dat schakelt dan het hoofdrelais in en dat geeft op zijn beurt spanning aan de schakelaars.
Het hoofdrelais wordt ook ingeschakeld als de auto op contact staat.
Gebruikersavatar
teunbong
Berichten: 288
Lid geworden op: 20 nov 2007 21:19
Mercedes-Benz: W126 500SE en 560SEL
Locatie: Odijk

25 aug 2017 11:40

Inderdaad handig als je dat haperen even toelicht.
Of een electrisch probleem of een kwestie van reinigen en smeren.
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

06 sep 2017 11:22

,
sorry
MOGELIJKE OPLOSSING: voedingskabel linksvoor/rechtsachter doorknippen en extra verbinding maken naar schakelaars rechtsvoor/linksachter en originele voedingskabel daar verwijderen. Alle staan dan op een zekering maar dat is geen probleem hoewel niet ideaal. Maar het is wel een nogal rigoureuze oplossing. dus: Enig idee? andere mogelijkheden? Is mijn oplossing verantwoord?
Nogmaals onwijs bedankt,
Otto Revier
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

06 sep 2017 11:28

Sorry er ging iets mis. Eerste deel is weggevallen. Excuses. Maar:

heel veel dank voor jullie reacties en sorry voor de late reactie mijnerzijds.
Ik heb naar aanleiding daarvan het volgende gedaan/geconstateerd:
1. Beide relais zijn oke.
2. Schakelaars losgemaakt. Op LV/RA staat spanning. Op de schakelaars RV/LA staat geen spanning ook niet bij contact aan.
3. Zekering is oke, beide kanten spanning.
Mijn Conclusie: er staat spanning op de kabel vanaf de zekering. Spanning komt niet aan bij de schakelaars RV/LA. Enige mogelijkheid lijkt dan kabelbreuk maar die is tuurlijk niet te vinden. Nieuwe kabel trekken lijkt me ook niet echt mogelijk?
Zie bovenstaand bericht voor oplossing.
Sorry voor de mess up in de berichten!
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

07 sep 2017 17:14

Zomaar een draadbreuk ligt ook niet echt voor de hand.
LA krijgt spanning via een rood/witte draad vanaf zekering a, RV via een rood/zwarte draad.
Er zouden dus al twee draden onderbroken moeten zijn.
In de middenconsole zou zich een 7-polige stekker moeten bevinden (zal wel een 8-polige zijn, waarvan eentje niet gebruikt wordt), misschien is daar iets mis.
Nog waarschijnlijker lijkt me een probleem in de zekeringenkast.
Misschien is het schroefje waarmee de rood/witte en rood/zwarte draden aan zekering a zit er uit getrild.
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

08 sep 2017 12:31

Hi,

wederom zeer bedankt voor uw professionele input. Dat met de twee draden/kleuren klopt bij mij. Gezien de zeer degelijke uitvoering van alles lijkt mijzelf ook een draadbreuk niet het meest logische vooral gezien uw opmerking over de twee (!) voedingsdraden. Die zullen zeker niet beide onderbroken zijn. Ik heb nog niet de 7 of 8 polige stekker in de middenconsole gevonden, ik ga die zoeken en controleren. Maar eerst ga ik de zekeringkast demonteren en kijken of de draden daar inderdaad niet los zijn. Ik neem aan dat ze vandaar zonder onderbreking naar de middenconsole gaan.
Nogmaals onwijs bedankt, ik knutsel verder en zal het resultaat snel doorgeven. Het probleem dat LV haperend ging heb ik opgelost, dat ligt aan de schakelaar die het soms wel/soms niet doet. Dus die vervang ik meteen.
vriendelijke groet
Otto
ottoR
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2017 10:11
Mercedes-Benz: SE 380 1986

09 sep 2017 13:10

Geachte heer Leeflang,
Ik begrijp dat ik langzamerhand een aanslag op u pleeg maaar ben u wel zeer dankbaar voor uw adviezen!
1. Aan de zekering zitten twee zwarte kabels. Een redelijk dik met het label 16 (te maken met stroomsterkte zekering wellicht?) en 1 iets dunnere met opschrift 126 540 04 10. Beide kabels zitten goed vast en er staat spanning op.
2. Bij de raamschakelaars zit er maar 1 zwarte draad aan de 4 schakelaars namelijk LV. En deze doet het. Alle andere hebben gekleurde kabels.
2. De 7 of 8 polige schakelaar heb ik in de middenconsole niet kunnen vinden. Alle kabels van de schakelaars verdwijnen door een gat aan de onderkant van de console. Dus ergens zou de kabel van de zekeringkast onderbroken moeten zijn via bv. de door u genoemde 7 of 8 polige schakelaar die ik niet kan vinden?
3. Het enige is dat de dunnere zwarte kabel vanaf de zekering 2 of 3 knikken vertoont alsof hij ergens goed klem heeft gezeten. Wellicht is hij daar onderbroken?

Er staan geen andere zaken op de zekering zoals stoelverstelling of zo. Uitsluite4nd de el. ramen.
Dank alvast weer voor uw commentaar!
Otto
Gebruikersavatar
leeflang
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 okt 2010 13:25

10 sep 2017 02:19

Zegt u maar jij hoor, dat doe ik ook.

Ik vermoed dat je bij de verkeerde zekering gekeken hebt, tenzij iemand een boel zaken op een andere manier aangesloten heeft dan zoals de ingenieurs bij Mercedes het bedacht hebben en dan wordt het zoeken heel lastig.

De nummers op de labels geven doorgaans het nummer van de zekering aan waar de draad aan hoort, in dit geval dus zekering nummer 16.
Dat komt ook overeen met 126 540 04 10, dat is de kabelboom voor de buitenspiegels (beide elektrisch verwarmd, de rechter elektrisch verstelbaar), die hoort inderdaad aan zekering 16.
Volgens het schema zouden die draden echter allebei even dik moeten zijn (0,75 mm²) en zouden ze zwart/rood moeten zijn, maar misschien zit er een dubbele isolatie omheen, of zijn de rode strepen zo donkerrood dat ze niet opvallen.
Een van die draden gaat naar de linker buitenspiegel, de andere naar de spiegelschakelaar in de middenconsole (en van daar weer verder naar de rechter buitenspiegel).

De zwarte draad aan de schakelaar LV komt niet uit de zekeringenkast, maar gaat naar de raammotor LV.
De groene draad is de andere draad van die motor, ook die zit aan plus als het raam niet bediend wordt.
Zodra de schakelaar ingedrukt wordt, wordt één van die twee draden aan massa geschakeld en gaat de motor draaien.

Het gaat om een 7- of 8-polige stekker, niet een schakelaar, maar dat zal een tikfoutje zijn.
Waar precies die zich bevindt weet ik niet, "under center console" staat er, maar dat is nogal een ruim begrip, die loopt m.i. van de radio tot de armsteun.
Bij de latere serie 2 modellen zit de vergelijkbare stekker pakweg links onder de radio, als je achter het stuur zit ongeveer achter de bekleding naast je rechterknie.
Of hij bij jouw auto op dezelfde plek zit weet ik dus niet.
Aan de stekker zitten in ieder geval de volgende draden:
pin 1: rood/geel - van zekering b - naar schakelaar RA
pin 2: bruin - massa - naar schakelunit R
pin 3: rood/zwart - van zekering a - naar schakelaar RV
pin 4: rood/wit - van zekering a - naar schakelaar LA
pin 5: nog eentje bruin - ook massa - naar schakelunit L
pin 6: rood - van zekering b - naar schakelaar LV
pin 7: 2 dunne blauwe - van de lichtschakelaar - eentje naar schakelunit L, de andere R (voor de verlichting van de schakelaars)
Verder heb je aan de linker schakelunit dus een zwarte en een groene draad, naar de motor LV.
En er gaan een viertal draden naar de schakelaar in het linker achterportier: zwart/roze en groen/zwart voor de motor LA via de schakelaar in het achterportier, blauw voor de verlichting van die schakelaar en bruin voor massa (alleen aan massa verbonden als de kinderbeveiliging niet is ingeschakeld).
Aan de rechter schakelunit zitten nog een groen/gele en een zwart/witte draad, naar de motor RV
En ook hier vier draden naar de schakelaar in het rechter achterportier: groen/rood en blauw/wit voor de motor via de schakelaar in het achterportier en ook hier blauw voor de verlichting van die schakelaar en bruin voor massa (mits kinderbeveiliging niet is ingeschakeld).

De geknikte draad is dus waarschijnlijk voor een van de buitenspiegels en niet de oorzaak van het probleem met de ramen.
Plaats reactie