Goedemiddag, sinds afgelopen Zaterdag rijden wij door Frankrijk met ons oude Vito'tje 108CDI uit 2002.
Op de heenweg merkten wij al dat de achterklep enorm vet sloeg, en ook het verbruik was achterlijk hoog.
Wij hadden getankt en ik kwam van een sanitaire stop teruglopen (en we waren eindelijk op droge wegen!) toen mijn oog voiel op een hele rij met druppels die van de bodem via de dorpels op de lichtgrijze ondergrond vielen......de hele bodem was kleddernat van de diesel. Eerst kon ik niet zien waar het van kwam, maar uiteindelijk zag ik een slang van de rechterzijde van de kop komen, dit bleek een overloop te zijn, voor het geval er diesel op de kop lekt.
Uiteindelijk heb ik er even een fles ondergehangen om in ieder geval van de autoroute af te komen en een beetje liefde voor het milieu te tonen.
Flesje van 0,33l zat al vol na 18km1......
ANWB gebeld, ben al lid sinds mijn 18e, en dat is al 33 jaar geleden!
Man kwam de volgende dag...:" ik heb bij Mercedes gewerkt, da's zeker weten de retourleiding!" ....waarop ik zei:
" Ok, je ziet NIETS bij stationair lopen, gaat blijkbaar alleen bij hogere snelheden, toeren, druk lekken, maar blijkbaar weet je het allemaal, mooi geregeld!" zei ik dus maar.
Hij een slang zoeken en na 10 minuten vond hij deze, knipte hem op maat, en monteerde de boel. Volgende dag een proefrijden met nog steeds de fles (inmiddels een 1,5ltr uitvoering) en na 20km de have fles weer vol....
Dus kwam hij na wat getelefoneer de volgende dag weer....na bij Mercedes dealers langs te zijn gereden met een...jawel origineel verbeterd retourleidingsysteem van €150,- aan..... "dit is mijn laatste klus, dan zitten mijn 6 weken erop" zei hij, "goede reis"
Vanmorgen 20km proefgereden......blijkt dat klereding ~cencuur~ nog steeds te lekken...het gaat om als je ervoor staat de 2e cilinder van links....de diesel staat er weer vrolijk naast en inmiddels dus ook weer in de fles, een uur of 2 geleden heb ik de hele zooi er weer afgeschroefd (voor de 15e X !) en wc-papier dun oogerold en een knoop om het bovenste en middelste stuk van de verstuiver gedaan om te ontdekken waar hij lekt....nergens! Dus moet de (overigens brandschone) diesel vanonder komen? Door het brandplaatje? Kan dat?
AUB alleen zinnige antwoorden van mensen die exact dit hebben meegemaakt, dank U!
Een half jaar geleden is alles brandschoon gemaakt tgv een nieuwe koppakking! Dus het is allemaal behoorlijk schoon.
Hulp gevraagd AUB, diesel lekkende Vito 2002 108CDI
- pascalvd
- Berichten: 5147
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
dus de retour van de verstuiver lekt niet
en het is nier te zien waar het verder lekt
het brandplaatje is het niet want dan heb je verbranding gassen dit zie je met een zaklamp wel "stomen/roken "
dan kan het de verstuiver zelf zijn of misschien de verstuiverleiding dit kan dan alleen maar schone diesel in de kop lekken
maar als ik naar de foto kijk is de boven kant vel vettig
succes gr Pascal
en het is nier te zien waar het verder lekt
het brandplaatje is het niet want dan heb je verbranding gassen dit zie je met een zaklamp wel "stomen/roken "
dan kan het de verstuiver zelf zijn of misschien de verstuiverleiding dit kan dan alleen maar schone diesel in de kop lekken
maar als ik naar de foto kijk is de boven kant vel vettig
succes gr Pascal
-
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Ik zie het even niet op de foto - maar de retourleiding zit met een veertje vast. Dat zit er toch wel?
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Ik zou zelf in Frankrijk naar een dealer rijden en diagnose laten stellen. Er zit tussen alle Peugeot en citroen garages vast wel ergens een gebouw met een ster.
Wel i.o.m. de anwb, ook ivm eventuele verzekering.
Succes!
Wel i.o.m. de anwb, ook ivm eventuele verzekering.
Succes!
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik hoop dat ik toch iets mag zeggen, heb namelijk niet exact hetzelfde meegemaakt
Al het lek dermate groot is moet het toch niet al te moeilijk zijn zou je denken om het te lokaliseren. Eerst schoon maken, dan een stukje rijden (of laten lopen als dat al genoeg is) en dan goed kijken. Gewoon de kappen van de motor laten. Als de kop onder zit zal het in ieder geval ergens aan de bovenkant zijn.
Al het lek dermate groot is moet het toch niet al te moeilijk zijn zou je denken om het te lokaliseren. Eerst schoon maken, dan een stukje rijden (of laten lopen als dat al genoeg is) en dan goed kijken. Gewoon de kappen van de motor laten. Als de kop onder zit zal het in ieder geval ergens aan de bovenkant zijn.
- ElGriffo
- Berichten: 8350
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Verplaatst eens de verstuiver met een andere cilinder
Als het probleem zich verplaatst dan blijft er in mijn ogen maar 1 onderdeel over ..
De verstuiver ...
Officieel moet je wel elke keer een nieuw rekboutje en afdichtring
Als het probleem zich verplaatst dan blijft er in mijn ogen maar 1 onderdeel over ..
De verstuiver ...
Officieel moet je wel elke keer een nieuw rekboutje en afdichtring
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Dank jullie wel voor alle reacties
Ook van de niet-ervaringsdeskundigen , sorry, was echt teleurgesteld in de anwb gisteren...
De bovenkant is vettig omdat alles echt onder het vet zat, sterker nog....de hele auto
Het 'grote' lek is blijkbaar alleen zichtbaar bij snelwegverlichting, of iig tijdens rijden, als hij stationair draait, of zelfs bij een paar minuten laten draaien op hoge toeren....dan is er 0,0 lekkage te vinden.
Eergisteren heb ik op een parkeerplaats vele rondjes gereden met het hele spul eraf, dus aanzuigbuis, en de bovenste inlaatrij....niets te zien......
Maar zodra we de weg opgaan is het mis....oftewel onder wat zwaardere belasting.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat een Mercedes dealer hier dan zomaar het antwoord op weet...zowel de anwb man, en een vriend van mij die 25 jaar lang uni-monteur is geweest...iedereen denkt aan de retour bij schone diesel op de kop.
De druk op de rail....is die constant? Of neemt die nog meer toe bij belasting?
Ik weet alleen dat het giga hoog is....en de verstuiver is deelbaar volgens een tekening hier op de site, zou het in theorie dan mogelijk zijn dat de verstuiver-afdichting daar ter plekke het begeeft onder last en dan weer afdicht bij stationair of onbelast?
De opmerking van de verwisseling is idd een goede, maar dat kan ik niet doen zonder nieuwe rekbouten.....en brandplaatjes
Ook van de niet-ervaringsdeskundigen , sorry, was echt teleurgesteld in de anwb gisteren...
De bovenkant is vettig omdat alles echt onder het vet zat, sterker nog....de hele auto
Het 'grote' lek is blijkbaar alleen zichtbaar bij snelwegverlichting, of iig tijdens rijden, als hij stationair draait, of zelfs bij een paar minuten laten draaien op hoge toeren....dan is er 0,0 lekkage te vinden.
Eergisteren heb ik op een parkeerplaats vele rondjes gereden met het hele spul eraf, dus aanzuigbuis, en de bovenste inlaatrij....niets te zien......
Maar zodra we de weg opgaan is het mis....oftewel onder wat zwaardere belasting.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat een Mercedes dealer hier dan zomaar het antwoord op weet...zowel de anwb man, en een vriend van mij die 25 jaar lang uni-monteur is geweest...iedereen denkt aan de retour bij schone diesel op de kop.
De druk op de rail....is die constant? Of neemt die nog meer toe bij belasting?
Ik weet alleen dat het giga hoog is....en de verstuiver is deelbaar volgens een tekening hier op de site, zou het in theorie dan mogelijk zijn dat de verstuiver-afdichting daar ter plekke het begeeft onder last en dan weer afdicht bij stationair of onbelast?
De opmerking van de verwisseling is idd een goede, maar dat kan ik niet doen zonder nieuwe rekbouten.....en brandplaatjes
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Die verstuiver zal natuurlijk (net als de rest) warm worden en wellicht wat uitzetten. Heb het eerlijk gezegd zelf nog niet gezien dat een verstuiver op die plek ging lekken. heb je alle leidingen/wartels een keer nagetrokken? Ik denk dat het heel belangrijk is dat je alles echt goed schoonmaakt om te zien waar het vandaan komt. Als alles vettig van de diesel is is dat best lastig.
Of een lokale dealer het antwoord zo weet is de vraag, maar het lijkt me dat er wel iemand moet zijn die kundig genoeg is om diagnose te stellen.
Of een lokale dealer het antwoord zo weet is de vraag, maar het lijkt me dat er wel iemand moet zijn die kundig genoeg is om diagnose te stellen.
Alles is aangetrokken, alles zat overigens vast.
We hebben geen remmenreiniger bij de hand, maar alles met een keukenrol zo schoon mogelijk gemaakt.
De enige plek waar diesel komt te staan als je een redelijk stukje binnendoor rijdt van 3-4 km1, is de plek bij de 2e cilinder van links als je ervoor staat.
Dit is gecheckt door alles droog te maken en in de 4 holtes naast de verstuivers schone propjes keukenrol te duwen.
Vervolgens dus de 2e test met het dun opgerolde papier bovenin en halverwege gedaan, waarbij alles droog bleef.
We stond er weer diesel onderin. Als de aanvoer-aansluiting zou lekken, dan zou je dat volgens iedereen moeten zien ivm de enorme druk, ook bij stationair.
We hebben door mijn minder-validiteit gewoon ook erg weinig te besteden, dus naar zo'n dealer gaan is voor ons niet haalbaar, zeker nu de anwb al totaal €177,- aan onderdelen heeft uitgegeven, die blijkbaar niet eens nodig waren....
Heb tot 8 jaar geleden altijd een nieuwe auto van de zaak gehad, dat waren toch erg gemakkelijke tijden
We hebben geen remmenreiniger bij de hand, maar alles met een keukenrol zo schoon mogelijk gemaakt.
De enige plek waar diesel komt te staan als je een redelijk stukje binnendoor rijdt van 3-4 km1, is de plek bij de 2e cilinder van links als je ervoor staat.
Dit is gecheckt door alles droog te maken en in de 4 holtes naast de verstuivers schone propjes keukenrol te duwen.
Vervolgens dus de 2e test met het dun opgerolde papier bovenin en halverwege gedaan, waarbij alles droog bleef.
We stond er weer diesel onderin. Als de aanvoer-aansluiting zou lekken, dan zou je dat volgens iedereen moeten zien ivm de enorme druk, ook bij stationair.
We hebben door mijn minder-validiteit gewoon ook erg weinig te besteden, dus naar zo'n dealer gaan is voor ons niet haalbaar, zeker nu de anwb al totaal €177,- aan onderdelen heeft uitgegeven, die blijkbaar niet eens nodig waren....
Heb tot 8 jaar geleden altijd een nieuwe auto van de zaak gehad, dat waren toch erg gemakkelijke tijden
Kleine aanvulling, mijn vrouw (die altijd rijdt ivm mijn invaliditeit) bemerkt dat de Vito bij acceleratie minder kracht heeft...is dat nog een extra aanwijzing dat er een verstuiver lekt bij hoge toeren cq minder presteert?
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
Naast lekkende verstuivers (welke bij mij ook lekten bij stationair) en niet in die mate welke jij beschrijft, heb ik ook weleens zoiets simpels als een lekkende brandstofleiding/slang gehad, dat was snel opgelost. Heb je ook wc papier om de slangen gedaan en/of zijn de slangetjes droog?
Ik wens je succes met het vinden van de oorzaak
Ik wens je succes met het vinden van de oorzaak
Lieve mensen,
De lekkage is uiteindelijk tòch voor 95% opgelost door de nieuwe retourleiding. De snelwegen vermijdend zijn we gisteravond thuisgekomen. Gelukkig !
De opvangfles had ik erop laten zitten, er zit een ml of 75-100 in, dat is niets in verhouding met eerder, maar we hebben dan ook geen 120 of harder gereden, max. 100km/u.....en dan kom je ook overal
Dat wordt dus nog wel wat sleutelen nu we thuis zijn, ik wil sowieso de filters allemaal vervangen, maar ook de branderplaatjes vervangen en de zittingen en verstuivers goed schoonmaken.
Nu zag ik dat er diverse maten branderplaatjes zijn....1,56/1,76 en 1,97mm dik.....welken zouden erin moeten?
Ik heb een tip gelezen om de zitting goed schoon te krijgen, maar daar haal ik niet zomaar 2/tiende aan materiaal mee weg lijkt mij.
De rekbouten ga ik natuurlijk ook bestellen, hebben jullie nog meer tips voor mij qua onderhoud? Ik zag nog een interieurfilter en een rond kleiner luchtfilter, maar die zitten (volgens mij) niet op onze zeer kale 108CDI Amigo.
Welk uitleesprogramma raden jullie trouwens aan? Ik wil eens zien waar het vermogensverlies vandaan komt...turbo?..verstuiver?
De lekkage is uiteindelijk tòch voor 95% opgelost door de nieuwe retourleiding. De snelwegen vermijdend zijn we gisteravond thuisgekomen. Gelukkig !
De opvangfles had ik erop laten zitten, er zit een ml of 75-100 in, dat is niets in verhouding met eerder, maar we hebben dan ook geen 120 of harder gereden, max. 100km/u.....en dan kom je ook overal
Dat wordt dus nog wel wat sleutelen nu we thuis zijn, ik wil sowieso de filters allemaal vervangen, maar ook de branderplaatjes vervangen en de zittingen en verstuivers goed schoonmaken.
Nu zag ik dat er diverse maten branderplaatjes zijn....1,56/1,76 en 1,97mm dik.....welken zouden erin moeten?
Ik heb een tip gelezen om de zitting goed schoon te krijgen, maar daar haal ik niet zomaar 2/tiende aan materiaal mee weg lijkt mij.
De rekbouten ga ik natuurlijk ook bestellen, hebben jullie nog meer tips voor mij qua onderhoud? Ik zag nog een interieurfilter en een rond kleiner luchtfilter, maar die zitten (volgens mij) niet op onze zeer kale 108CDI Amigo.
Welk uitleesprogramma raden jullie trouwens aan? Ik wil eens zien waar het vermogensverlies vandaan komt...turbo?..verstuiver?
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als een verstuiver niet lekt zou ik ze lekker laten zitten. Wil je ze toch los hebben dan is er speciaal gereedschap om de zitting in de kop en de neus vd verstuiver te frezen. Dikkere brandplaatjes zijn alleen nodig als er erg veel materiaal weg gehaald is.
- Poppel180
- Forum Held
- Berichten: 3192
- Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
- Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
- Locatie: Zuidplas
X2 wat niet lekt, zou ik niet losmaken
sommige verstuivers willen niet eens los, kun je de vito aan optillen heb ik gehoord
of na een paar keer los en vast is de schroefdraad op en komt de verstuiver spontaan weer een keer los tijdens het rijden wat gerepareerd moet worden met een helicoil.
sommige verstuivers willen niet eens los, kun je de vito aan optillen heb ik gehoord
of na een paar keer los en vast is de schroefdraad op en komt de verstuiver spontaan weer een keer los tijdens het rijden wat gerepareerd moet worden met een helicoil.