Ik had dus toch een koelvloeistoflek aan de waterpomp (om651)
De oude waterpomp was van plastiek, degene die er nu opstaat is volledig uit metaal.
Nu merk ik tijdens het rijden dat de temperatuur tot ongeveer 80 graden gaat en daarna terug zakt tot ongeveer 70graden.
Vroeger had ik hier geen last van. Zou het kunnen dat er geen oem waterpomp geplaatst is. of is dit gewoon het nieuwe type van waterpomp voor de om651?
heeft er nog iemand zo van die schommelingen?
schommelende temperatuur na vervanging waterpomp
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Is het een originele pomp ? bij een originele werkt de binnenring op vacuum , bij een immitatie zit er meestal alleen een vacuum slangetje aan zonder functie ,is hij goed ontlucht ?
- stryker
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 01 aug 2015 14:56
- Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
- Specialisatie: Vakantieganger
- Locatie: Diepenbeek
- Contacteer:
Ik zou het niet weten of het een originele pomp is. Ik hoop van wel. Het is geplaatst door de dealer.gerardwb schreef:Is het een originele pomp ? bij een originele werkt de binnenring op vacuum , bij een immitatie zit er meestal alleen een vacuum slangetje aan zonder functie ,is hij goed ontlucht ?
- W204Avantgarde
- Berichten: 4074
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
De vernieuwde pompen zijn idd van metaal, worden afgeregeld doormiddel van vacuum.
Als hij bij de dealer gemonteerd is dan is die wel orgineel.
Let wel op een 651 ontluchten is een nachtmerrie, we hebben er gereedschap voor maar dat werkt ook niet 100%.
Ik zou er eve mee doorrijden en kijken wat er gebeurd, vaak moet er na een tijdje nog wat koelwater bij.
Als hij bij de dealer gemonteerd is dan is die wel orgineel.
Let wel op een 651 ontluchten is een nachtmerrie, we hebben er gereedschap voor maar dat werkt ook niet 100%.
Ik zou er eve mee doorrijden en kijken wat er gebeurd, vaak moet er na een tijdje nog wat koelwater bij.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Ik heb ook last van dergelijke schommelingen. Ik rij een auto altijd eerst goed warm, voordat ik 'serieus' gas ga geven dus hou de temperatuur waarschijnlijk meer in de gaten dan de gemiddelde automobilist(e) waardoor dit sneller opvalt.
Sinds ik de S204 heb viel het me al op dat de motor best langzaam op temperatuur komt (80 graden) en dan ook nog een keer terugvalt. Dan duurt het vervolgens weer even dat uiteindelijk de 80 graden wordt bereikt.
De laatste tijd duurde het steeds langer totdat de uiteindelijke temperatuur werd bereikt (pas na zo'n 40km). Aan diverse experts gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn en werd me geadviseerd om de thermostaat te vervangen. Dit heb ik ongeveer een maand geleden gedaan en merk wel dat de motor iets sneller op temperatuur is, maar er zit nog steeds dezelfde terugval in. Er is aan mij uitgelegd dat op dat moment de thermostaat opengaat en er dan weer (veel) koud koelwater bijkomt. Mijn monteur had al twijfels of het aan de thermostaat lag, maar ik was eigenwijs en kon ook geen kwaad om een nieuwe te plaatsen.
Dit lijkt dus gewoon een 'normale' gang van zaken bij een OM651 motor.
In verband met een motormanagement storing wordt van de week mijn S204 uitgelezen dus mocht er nog iets aan de hand zijn wat hier mee te maken heeft laat ik het nog wel even weten.
Ik ben geen techneut dus hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Sinds ik de S204 heb viel het me al op dat de motor best langzaam op temperatuur komt (80 graden) en dan ook nog een keer terugvalt. Dan duurt het vervolgens weer even dat uiteindelijk de 80 graden wordt bereikt.
De laatste tijd duurde het steeds langer totdat de uiteindelijke temperatuur werd bereikt (pas na zo'n 40km). Aan diverse experts gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn en werd me geadviseerd om de thermostaat te vervangen. Dit heb ik ongeveer een maand geleden gedaan en merk wel dat de motor iets sneller op temperatuur is, maar er zit nog steeds dezelfde terugval in. Er is aan mij uitgelegd dat op dat moment de thermostaat opengaat en er dan weer (veel) koud koelwater bijkomt. Mijn monteur had al twijfels of het aan de thermostaat lag, maar ik was eigenwijs en kon ook geen kwaad om een nieuwe te plaatsen.
Dit lijkt dus gewoon een 'normale' gang van zaken bij een OM651 motor.
In verband met een motormanagement storing wordt van de week mijn S204 uitgelezen dus mocht er nog iets aan de hand zijn wat hier mee te maken heeft laat ik het nog wel even weten.
Ik ben geen techneut dus hoop dat ik het hiermee een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Logboek S204
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
Ik zou bij schommelingen toch als eerste kijken naar de thermostaat en niet naar de waterpomp zelf.
Doet ie het namelijk niet goed, dan wordt de auto doorgaans te heet niet te koud.
Doet ie het namelijk niet goed, dan wordt de auto doorgaans te heet niet te koud.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
- Daffiedolf
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 18 nov 2009 19:32
- Mercedes-Benz: W202 w220 cdi 1999
+1 Thermostaat eerste optie. Kost volgens mij niet denhoofdprijs.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
En toch is het toevallig dat het na vervanging optreedt. Ik zou eerst checken of er inderdaad een originele op zit. Er zijn dealers (van allerlei merken) die er geen moeite mee hebben om iets bij de automaterialenzaak te bestellen.
Logboek S500.
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Vandaar ook dat ik de thermsotaat heb vervangen. Een originele thermostaat bij de MB dealer kost iets van € 75,-. Bij het vervangen loopt er wel wat koelvloeistof uit en heb in totaal ongeveer 1,5 tot 2 liter moeten bijvullen.Daffiedolf schreef:+1 Thermostaat eerste optie. Kost volgens mij niet denhoofdprijs.
Logboek S204
- RenevK
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Als je een handbediende airco hebt kan ik me voorstellen dat je die niet altijd aan hebt staan, maar in een auto waar een climate control in zit zie ik geen reden waarom je deze niet aan hebt staan. Je stelt de gewenste temperatuur in en je hoeft nergens meer naar om te kijken.
Logboek S204