Zelf uitlezen vito w639

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Kluif
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2017 21:11
Mercedes-Benz: 639 vito 115 cdi

27 jun 2017 09:12

Is er ook een goede betaalbare uitlees computer te koop om een vito uit 2005 zelf te kunnen uitlezen en eventueel te kunnen programmeren?
Ik weet dat je voor bijvoorbeeld voor Opel heb je de OpCom en voor Volvo heb je de Vida? Is er ook zo iets beschikbaar voor de Mercedes?
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

27 jun 2017 11:08

STAR diagnose C3/C4 met een Xentry multiplexer en WIS/ASRA software.
Betaalbaar, mwoah :roll:
Kluif
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jun 2017 21:11
Mercedes-Benz: 639 vito 115 cdi

27 jun 2017 12:56

Prometheus schreef:STAR diagnose C3/C4 met een Xentry multiplexer en WIS/ASRA software.
Betaalbaar, mwoah :roll:
Haha niet echt dus :lol: , jammer.
Een OpCom (China clone) voor een Opel heb je al voor rond de €25,- en dat werkt echt verrassend goed voor dat geld. Voor een Vida betaald je geloof ik rond de €180,- Jammer dat er geen betaalbare clone voor de
Mercedes beschikbaar is.

Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 jun 2017 16:26

Tuurlijk zijn die er wel, maar ik gok dat je de forumregels netjes hebt doorgelezen 8-) mompelt iets over illegale software...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
berendd
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

28 jun 2017 09:20

Ik heb dit systeem (originele versie):

http://www.carsoft.com/single-brand/car ... ystem.html

kan er best wel wat uithalen, maar werkt toch een stuk minder dan een star.

is van alles uit China te krijgen, maar das altijd maar afwachten of het werkt.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

28 jun 2017 15:24

Ik heb zelf een Autel MaxiDiag Elite 702 (Noord Europese Automerken) met een 38 pins adapter voor oudere Mercedes types, zoals de W208 CLK, die geen ODBII connector heeft.

De MaxiDiag elite 802 is de meest uitgebreide en duurste versie van deze serie, waarin alle automerken beschikbaar zijn.

Deze scanners kunnen ook zaken als transmissie, ESP, Airco en heel veel overige elektronische componenten uitlezen en resetten. Dit is echt wel een waardevolle scanner.

Als je een Autel scanner overweegt aan te schaffen, hou er dan rekening mee dat er héél veel neppers op de markt zijn. De officiële Nederlandse leverancier is deze:

MaxiDiag Elite 702: https://diagnoseapparatuur.nl/autel/max ... lite-md702
MaxiDiag Elite 802: https://diagnoseapparatuur.nl/autel/max ... lite-md802
38 pins adapter: https://diagnoseapparatuur.nl/autel/mb- ... or-maxisys

Alleen als je via een officiële leverancier het device koopt, kun je deze registreren bij Autel en software en updates en dergelijke downloaden.

Deze MaxiDiag 702 versie die ik heb kan ook de Vito w639 uitlezen:
01-1.JPG
01-1.JPG (76.96 KiB) 2516 keer bekeken
02-1.JPG
02-1.JPG (70.72 KiB) 2516 keer bekeken
03-1.JPG
03-1.JPG (75.64 KiB) 2516 keer bekeken
04-1.JPG
04-1.JPG (60.83 KiB) 2516 keer bekeken
Dit zijn nog wat voorbeelden van wat er bij de Vito kan worden gescand:
05.JPG
05.JPG (69.35 KiB) 2516 keer bekeken
06.JPG
06.JPG (59.09 KiB) 2516 keer bekeken
07.JPG
07.JPG (65.24 KiB) 2516 keer bekeken
08.JPG
08.JPG (80.96 KiB) 2516 keer bekeken
09.JPG
09.JPG (83.59 KiB) 2516 keer bekeken
10.JPG
10.JPG (79.68 KiB) 2516 keer bekeken
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
the best
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jan 2017 10:39
Mercedes-Benz: W210,E320 avant garde 1998 733.6 transmissie ALLE OPTIES

29 jun 2017 14:25

Ook bij smeets solutions:https://diagnoseapparatuur.nl/icarsoft/icarsoft-mb-ii ca 175 euro.
Lijkt mij logischer,merkspecifiek.
Zijn er mensen met slechte ervaringen met dat ding?(of goeie natuurlijk!liever zelfs
Wil zelf voor de W210 ook voor een leuke prijs iets goeds
Heb nu van wolf een BT-blokje met verloopkabel naar 38 pins voor heel weinig,alleen motormanagement...
Toch leuk,maar niet leuk genoeg.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 jun 2017 14:41

De MB-II heb ik ook, werkt erg goed... maar niet voor de W210. Kijk de lijst ff goed na, oudere types worden niet ondersteund.
Vanaf de W168/W203/W211/W220 zeg maar.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

29 jun 2017 15:04

Dat is dus precies waarom ik de MaxiDiag Elite aanraadde, die ondersteund namelijk wél de W210 en vele oudere en 38-pins mercedessen (zoals de CLK320 W208 die ik had <- de reden waarom ik deze heb gekocht).

"Merkspecifiek" wil niet zeggen dat het beter is. De hardware is namelijk over het algemeen niet zo bijzonder (een simpele interface), maar wat het apparaat goed of slecht maakt is de software op het apparaat. De MaxiDiag Elite is qua software een afgeleid device van de professionele Autel MaxiSys systemen. Daar kun je niet echt fout mee gaan. Maar goed, ik geef persoonlijk liever wat meer uit voor iets goeds, in plaats van minder geld voor "net niet". To each his own ;)
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 jun 2017 16:06

Merkspecifiek geeft wel gerichte software, en dat is wel een must. Een kennis heeft een algemene Autel, waarmee een storing van een Sprinter niet goed werd gewist. Hij leek gewist te zijn en direct terug te komen. Bleek aan die Autel te liggen, niet aan de Sprinter.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

29 jun 2017 19:35

Wat is precies een "algemene" Autel?

Het feit dat een code niet gewist werd zou overigens hooguit duiden op een foutje in de software, niet dat de software per definitie slecht is. Er bestaat geen enkel stuk complexe software zonder fouten. En een melding aan Autel van het probleem en op zeker dat het in een volgende update van de software is opgelost. De Autel soft- en firmware wordt namelijk actief bijgehouden (met name ook omdat het een afgeleide is van de professionele software). Tenzij je natuurlijk een heel goedkoop en simpel Autel scannertje hebt gekocht... daar heb je weinig tot geen support op. En met alle respect, maar wat verwacht je daar dan precies van?

Anyway, ik heb geen "algemene" Autel en daar heb ik het ook niet over gehad. Ik heb het alleen gehad over de semi-professionele MaxiDiag Elite serie. Ik en mijn maat hebben ook nog nooit problemen gehad met deze serie Autel die wij hebben. Ik gebruik hem zelf dan wel niet zo heel intensief, maar mijn maat wel.

Een scanner hoeft helemaal niet merkspecifiek te zijn. Althans, niet hardwarematig, want dat is het mooie van de ODB/ODB2 interface, die is gestandaardiseerd qua layout van de pinnen en dus uniform en universeel inzetbaar. Wat wel merkspecifiek moet zijn is de SOFTWARE die op het apparaat draait, want die moet op de juiste manier de interfacepinnen uitlezen.
En de Autel die ik heb IS merkspecifiek, zij het dat er meerdere stukjes merkspecifieke software tegelijkertijd op dit device draaien. En dat kan ook zonder problemen, want dat is dus het mooie van zo'n gestandaardiseerde interface. Het enige wat je nodig hebt is storage space op het device om de verschillende stukjes software op onder te brengen en een geschikte UI om het geheel te bedienen. En dat ontwikkelen is niet zo moeilijk, zeker niet als het enige wat je hoeft te doen het enigzins strippen / vereenvoudigen van je pro-versie software.
Je hoeft voor 20 verschillende merken echt geen 20 verschillende apparaten te kopen. Want weet je wat het verschil dan is tussen die 20 apparaten? Juist, de software en niet de hardware, want die kan rustig hetzelfde zijn.

Kijk, nogmaals, iedereen moet voor zichzelf uiteraard weten wat ie wil en wil kopen, maar voor mij is het heel simpel: ik koop een iets duurder en beter apparaat die voor meerdere automerken in te zetten is. Want wie zegt dat ik volgend jaar nog Mercedes rij? Misschien rij ik dan wel Opel of BMW. En dan kan ik nog steeds mijn ouwe, trouwe Autel MD702 inzetten, want ook die auto's kunnen daarmee diepgaand worden uitgelezen. Terwijl als je dan zo'n "merkspecifiek" apparaat hebt en je op een gegeven moment een ander merk rijdt, dan moet je ook meteen een compleet nieuw device kopen. Beetje onzin en zonde van je geld.
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 jun 2017 21:15

Rustig maar, ik geef alleen mijn mening en ervaring.
We wisten niet dat het aan die scanner lag, en dat is redelijk frusty. Pas later met Star bleek dat, kost wel een tijd en irritatie.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
the best
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 jan 2017 10:39
Mercedes-Benz: W210,E320 avant garde 1998 733.6 transmissie ALLE OPTIES

30 jun 2017 11:50

Misschien kun je wel aan ander SOFTWARE komen,dan ;)
En anders verkoop je het ding,maar eens een Mercedes,altijd een Mercedes :goedzo:
Plaats reactie