W169 A170 - Bokte 2x en melding Coolant Visit Workshop

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

27 jun 2017 13:19

Nee. Wat wel kan dat de koelvloeistof een beetje bijgevuld moet worden.
plorie schreef:Coolant is koelvloeistof en heeft niets met het aircosysteem te maken, zijn compleet gescheiden systemen.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

27 jun 2017 14:33

@Blitzer: ik heb inmiddels het peil gechecked en dat staat goed. Dus helaas is dat niet de reden.

Ander vraagje: op welk moment gaat de radiatorventilator eigenlijk draaien? Is dat pas bij een bepaalde temperatuur? Of zou die bij starten van de auto meteen ook moeten draaien?
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

27 jun 2017 15:41

JohnVK schreef: Dus helaas is dat niet de reden.
Zeker weten? Gooi er maar een beetje bij. Denk zomaar dat je probleem dan weg blijft :)
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

27 jun 2017 16:47

blitzer schreef:Zeker weten? Gooi er maar een beetje bij. Denk zomaar dat je probleem dan weg blijft :)
Haha! Denk je? :P Ik ga het morgen gewoon even proberen, het kan in ieder geval geen kwaad ;)

Thanks! En ik laat natuurlijk nog even weten of het heeft geholpen! :goedzo:
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

05 jul 2017 23:14

Even een kleine update / tussenstand (ik wil het topic niet laten doodbloeden zonder uiteindelijk het antwoord / de oplossing te posten, oftewel hit & run, zoals we vaak zien):

Ik heb nu ruim een week gereden ( met de Airco UIT ) en de melding COOLANT - VISIT WORKSHOP heb ik niet meer gezien. Ik heb daarom ook niet meer de koelvloeistof extra bijgevuld, maar heb het zo gelaten. Ik denk dat de eerdere constatering van BERENDD juist is en dat de melding werd veroorzaakt door het bokken/schokken en niet andersom.
Ik heb contact gehad met de serviceafdeling van mijn favoriete Mercedes dealer, Wüst in Oud-Beijerland, en die gaf aan dat als de koelvloeistof gewoon op peil is en blijft, de motor eigenlijk nooit oververhit kan raken. Dus ik kon gewoon blijven rijden tot aan mijn serviceafspraak aldaar.

Wat me wel is opgevallen is dat de motortemperatuur nu ineens blijft steken net over de 60 graden. Toeval of niet, dat laat ik even in het midden, maar dat is exact begonnen nadat ik de Airco heb uitgeschakeld. Ook na een rit van een kilometer of 20 over de snelweg blijft de temp steken op 60 tot 65 graden. Dat kan gewoon niet kloppen, want de temp moet dan toch echt gewoon naar rond de 85 graden gaan normaalgesproken. Ik verdenk dus op dit moment eigenlijk een beetje de thermostaat.

Het bokken/schokken heb ik ook niet meer gehad, maar ik realiseerde me dat toen dat gebeurde, ik kort daarvoor op de snelweg de kickdown voor het eerst (en voor het laatst) heb gebruikt. Ik heb de auto pas 2.5 week, dus echt veel heb ik er nog niet mee gereden. Wellicht een aanknopingspunt.

In ieder geval, tot zover mijn constateringen op dit moment. Morgen staat mijn auto bij de Wüst in Oud-Beijerland. Ik heb er volledig vertrouwen in dat zij alle oorzaken zullen vinden en verhelpen. Ik hoop dat het me niet weer een "arm and a leg" kost ;) Ik laat nog weten hoe dat is afgelopen.
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

06 jul 2017 12:54

Door het schokken is het peil waarschijnlijk net genoeg geweest om die melding te geven. Vandaar dat ik zei gooi er een beetje bij.
blitzer schreef:Nee. Wat wel kan dat de koelvloeistof een beetje bijgevuld moet worden.
plorie schreef:Coolant is koelvloeistof en heeft niets met het aircosysteem te maken, zijn compleet gescheiden systemen.
Misschien is je airco bijna leeg maar het 1 heeft niets te maken met het ander.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

07 jul 2017 23:49

Ik had het begrepen, Blitzer. Het was ook inderdaad een goede tip. Dank je! :)

In mijn geval was dat echter niet het probleem / de oplossing. Mijn auto is donderdag bij Wüst geweest en daar heeft men geconstateerd dat zowel de Thermostaat ( ongeveer €180 excl.BTW, incl.montage ) alswel de Elektrische Koelventilator ( ongeveer €800 excl.BTW, incl.montage en huis ventilator (van €58,57) ) defect zijn. Deze moeten worden vervangen.

Dit zijn de foutcodes die zijn uitgelezen door Wüst:
0037-002 - M4-7 Elektrischer Sauglufter Motor und Klima mit integrierter Regelung - Kurzschluss nach Masse.jpg
0037-002 - M4-7 Elektrischer Sauglufter Motor und Klima mit integrierter Regelung - Kurzschluss nach Masse.jpg (136.41 KiB) 370 keer bekeken
De reden van het defect aan de koelven is dat het voorste subframe is beschadigd / verbogen, als gevolg van een kleine aanrijding tegen een een laag paaltje. Aan de buitenkant is er alleen op de bumper aan de voorkant iets van te zien en lijkt het niet ernstig. Echter, Wüst had de auto op de brug gezet en daar hebben we kunnen zien dat er aardig wat nevenschade is! Dat viel toch wel even tegen. Door het verbuigen van de voorste balk van het subframe is de koelven klem komen te zitten, inclusief wat overige leidingen, waardoor het defect is ontstaan. Nu moet er een heel scala aan zaken worden vervangen en/of gecontroleerd. Mijn totale rekening zal, zoals geraamd in de offerte, uitkomen op ongeveer €2850,-
Dat is dan wel inclusief grote onderhoudsbeurt, alle bougies vervangen, remvloeistof, verversen van de automaatbak olie, een controle van de automaatbak+duwband+brein+korte test (op mijn verzoek). Dus éénderde is eigenlijk voor het normale onderhoud, de rest de extra reparaties.

In ieder geval, een gepeperde rekening ;)

Ik wil toch nog wel een keer van de gelegenheid gebruik maken om te benadrukken dat de service van Auto Wüst in Oud-Beijerland echt ABSURD GOED is!! En dat er echt mensen met kennis van zaken, goede wil en super goed inlevingsvermogen rondlopen! Wat een geweldig bedrijf! :applaus:
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Plaats reactie