W169 A170 - Bokte 2x en melding Coolant Visit Workshop

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

23 jun 2017 10:57

Hallo,

Mijn A-Klasse W169 A170 had gisteren aan het eind van een rit (ongeveer 25km gereden) ineens dat hij bij een snelheid van ongeveer 30km p/u twee keer achter elkaar bokte. Ik had het gevoel dat hij af wou slaan. Ik heb wat gas bij gegeven en toen ging het weer goed. En daarna zag ik in het display de melding Coolant Visit Workshop.
Na het twee keer bokken ging het allemaal weer goed, maar het was dan ook nog maar een 500 tot 600 meter rijden tot aan mijn huis.

Ik weet ook eerlijkgezegd niet 100% zeker of de "Coolant" melding er al eerder stond, want het display was erg slecht leesbaar met de felle zon. Ik weet dus ook niet of deze twee zaken met elkaar in verband staan.

Mijn airco werkte nog gewoon (althans, ik merkte niet echt een verschil) en ook de motor temperatuur zag er normaal uit. Niet oververhit in ieder geval.

Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
En kan ik nog wel rijden met deze melding in het scherm? Want ik wil met de auto natuurlijk zo snel mogelijk langs mijn garage (Verspeek, dat is zo'n 20km rijden).

Alvast mijn dank!
John
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13904
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

23 jun 2017 11:19

Koelvloeistof kun je in 99% van de gevallen gewoon optisch controleren. Het reservoir zit nagenoeg altijd in het zicht zodat je eenvoudig kunt zien hoe het niveau staat.

Als er voldoende in zit lijkt het mij geen probleem om naar een garage te rijden. Als je twijfelt bel je de ANWB 8-)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

23 jun 2017 11:30

Hoi Michel,

Bedankt voor je snelle reactie!

Zou een te laag koelvloeistofniveau samen kunnen hangen met het bokken? Het was gisteren natuurlijk erg warm en het was aan het eind van mijn rit, dus misschien dat de combi te laag peil en warmte dit kan veroorzaken? Of denk je dat dat toch een ander probleem is? Bobines, o.i.d.?

Moeilijk te zeggen waarschijnlijk, begrijp ik, maar misschien dat de combinatie van symptomen bekend voorkomt :)

Het peil zou ik met alle plezier gaan controleren nu, maar helaas ben ik onder behandeling voor rugklachten en de fysio van gisteren heeft een dusdanige impact gehad dat ik vandaag niet in staat ben de trap af te lopen naar mijn auto :( dus ik moet nog even geduld hebben tot ik daartoe weer in staat ben helaas... drama, maarja.
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 jun 2017 11:35

Bokken door een te laag koelvloeistofpeil zou ik pas verwachten na oververhitting, en van beide is kennelijk geen sprake (gelukkig).
Zolang de temperatuur netjes blijft zou het geen probleem moeten zijn om een stuk te rijden.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

23 jun 2017 11:48

Okee top. Dan ga ik eerst uiteraard het koelvloeistofpeil (laten) checken, maar dan zal de Coolant melding waarschijnlijk toch met de airco te maken hebben?

Oververhitting van de motor was het zeker niet, gelukkig inderdaad ;)
Waar dat bokken ineens vandaan kwam is dan nog even de vraag, maar dat moet de garage dan maar verder uitzoeken.

Dank je wel! :)
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
berendd
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

23 jun 2017 11:49

Waarschijnlijk is de melding van de koelvloeitstof een gevolg van het bokken in plaats van andersom.

Mijn 210 wil nog wel eens wat bokken (op LPG) en dan krijg ik ook weleens een melding van KVS of oliepeil, waarbij er meestal niks aan de hand is.

Zou wel even t peil controleren en even laten uitlezen om te kijken waar de storing vandaan komt.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 jun 2017 11:59

Coolant is koelvloeistof en heeft niets met het aircosysteem te maken, zijn compleet gescheiden systemen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

23 jun 2017 12:18

berendd schreef:Waarschijnlijk is de melding van de koelvloeitstof een gevolg van het bokken in plaats van andersom.

Mijn 210 wil nog wel eens wat bokken (op LPG) en dan krijg ik ook weleens een melding van KVS of oliepeil, waarbij er meestal niks aan de hand is.
Ja inderdaad, dat zou ook nog heel goed kunnen.
berendd schreef:Zou wel even t peil controleren en even laten uitlezen om te kijken waar de storing vandaan komt.
Dat gaat op zeker gebeuren ;) want dat bokken moet een oorzaak hebben.
plorie schreef:Coolant is koelvloeistof en heeft niets met het aircosysteem te maken, zijn compleet gescheiden systemen.
Sorry, je hebt gelijk! Ik dacht dat ik op BenzWorld iets had gelezen over dat het bij de A-Klasse een gecombineerd systeem was en dat deze melding ook bij bepaalde airco problemen kon verschijnen, maar ik heb me zo te zien vergist :$
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

23 jun 2017 12:50

CVT of handbak?
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

23 jun 2017 14:05

Het is een CVT, maar het voelde niet als een probleem met de bak. Het leek echt alsof ie gesmoord werd en met gasgeven kwam ie "er weer uit". Ik heb met mijn vorige Mercedes, een CLK320, ook automaatbak problemen gehad (een 722.6 bak met het bekende probleem van de defecte sensorplaat) en dat schokken voelde niet als dit wat ik nu had.

Maar aan de andere kant heb ik nooit eerder met een CVT gereden, dus zou het best kunnen zijn dat ik symptomen van dit systeem niet goed herken ;)
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

23 jun 2017 14:15

Oh, Wieger, ik lees net de post die je zelf ook had gedaan over een probleem wat je had (en waar ik zelf notabene ook nog in heb gereageerd): CVT automaat "bokt" af en toe W169

Ik moet zeggen, wat je daar in de initiële post beschrijft is wel precies hoe het gegaan is gisteren. Het is nog slechts 1 keer gebeurd, dus ik weet niet of ik dit kan reproduceren, maar misschien is het toch wel hetzelfde probleem?

Ik had al een aanvraag gedaan bij Verspeek voor een grote beurt en automaatbak spoeling, dus ik hoop dat dit snel zal gaan gebeuren.
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 727
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

23 jun 2017 23:21

Laat dan ook de adaptiewaarden resetten (wellicht doen ze dit standaard).
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

24 jun 2017 06:51

Vind dat men hele hoge verwachtingen heeft over het tover woord " automaat spoelen " ..
De melding van het koelsysyteem kan ook duiden op een defect van de electrische koelvin. Wanneer deze te zwaar draait of helemaal niet door een defecte zekering of electromotor.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

24 jun 2017 09:22

Wieger schreef:Laat dan ook de adaptiewaarden resetten (wellicht doen ze dit standaard).
Goede tip! Volgens mij doen ze dat inderdaad standaard, maar ik zal het voor de zekerheid nog even vragen. Dank je! :)
ElGriffo schreef:Vind dat men hele hoge verwachtingen heeft over het tover woord " automaat spoelen " ..
Ik denk dat dat wel meevalt. Het is eerder een realistische verwachting ;)

Bij Wieger heeft de spoeling het bokken verholpen (voor zover ik heb begrepen) en bij mijzelf, met mijn vorige CLK320, werkte het spoelen een aantal maanden, maar bleek uiteindelijk toch dat de printplaat van de bak moest worden vervangen, waarmee het probleem wel definitief was opgelost. De transmissie was uitgelezen en er stonden twee foutmeldingen in die betrekking hadden op de snelheidssensor, maar ervaring van de garage had geleerd dat dit met spoelen soms ook te verhelpen is. Dus dat was het eerste wat we hebben getest.

Aangezien Mercedes voor de W169 voorschrijft dat de olie van de bak om de 60000km moet worden ververst, zou het zomaar kunnen zijn dat dit onderhoud in dit geval niet voldoende is bijgehouden. Er staat nu ruim 162000km op de teller. Dus een spoeling is denk ik wel het minste wat ik moet laten doen.

Dat gezegd hebbende, het bokken kan natuurlijk ook ergens anders door veroorzaakt worden. Het heeft misschien niets met de automaat te maken.

Maar er is maar één manier om daar achter te komen: de auto laten uitlezen, inclusief transmissie en dergelijke. En dit staat al op de planning (ik hoop snel, afhankelijk van mijn garage).
ElGriffo schreef:De melding van het koelsysyteem kan ook duiden op een defect van de electrische koelvin. Wanneer deze te zwaar draait of helemaal niet door een defecte zekering of electromotor.
Je bedoeld dan de radiator fan? Of een andere?
Ik kan die dan visueel en op gehoor inspecteren, denk ik? Of moet je daarvoor rijden?
Domme vragen misschien (sorry), maar ik heb hier nog nooit mee te maken gehad :$
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Gebruikersavatar
JohnVK
Berichten: 135
Lid geworden op: 10 jun 2013 14:31
Mercedes-Benz: W169 A170 (2005)
Locatie: 010

27 jun 2017 12:33

Terwijl ik wacht op mijn garagist om een afspraak voor onderhoud te maken en de radiatorventilator / aansluitingen / etc. na te kijken, heb ik (noodgedwongen) vandaag twee keer een klein stukje gereden waarbij ik de airco UIT had staan (lampje op console staat dus AAN) en ik kreeg beide keren géén COOLANT VISIT WORKSHOP melding in het dashboard te zien. Ook niet bij het starten van de auto. Zijn hier nog conclusies aan te verbinden?
CLK320 (W208) - van 08-2011 t/m 05-2013 / E500 (W211) - van 06-2013 t/m 08-2014
CLK320 (W208) - van 07-2016 t/m 06-2017 / A170 (W169) - van 06-2017 t/m heden


JohnVK - Mercedes W211 E500
Plaats reactie