Problemen airmatic Mercedes W221 S550

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:58

Prometheus schreef:In 5 jaar gebeurt er echt hoegenaamd niets met de kwaliteit van de olie. Dus Idd gewoon starten

Goedemorgen Prometheus,

Dank voor uw reactie.

Hoewel ik dit niet bevestigen kan, ben ik persoonlijk van mening dat er wel degelijk verschil zit in verse olie en olie van 5 jaar oud. Stel je voor dat je een doorzichtige bekertje hebt met daarin 5 jaar oude olie en een bekertje met verse olie. Ik denk dat er dan toch wel enige verschil te zien is, al dan niet het 5 jaar oude olie wat meer stroperig is.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:59

plorie schreef:@Pascal het kleppenblok moet ook aangestuurd worden. Met alleen druk opbouwen ben je er niet.

Goedemorgen Plorie,

Wederom dank voor uw reactie.

Hetgeen m.b.t. het kleppenblok heeft u volkomen gelijk in. Hier had ik even niet aan gedacht. Ook dit zal ik vandaag meenemen in mijn pogingen om de airmatic te bedienen.

Naar verwachting ga ik rond 13.00 uur verder met de auto. Ik zal u en de mede forumleden vanavond op de hoogte houden over de gang van zaken.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 12:03

gfgf schreef:Als de 5 jaar oude olie zo'n probleem is, slurp je die toch langs boven uit en giet je er nieuwe in? Als het filter net als bij de M113 bovenop zit, kun je dat ook vervangen, al zul je wat dieper moeten bukken :owja:

Je kunt ook een diamantboorbedrijf laten komen om sleuven in de vloer te frezen voor de krik natuurlijk. :stom:

Maar zonder gekheid: ik denk dat de TS voldoende tips en adviezen heeft gekregen om zijn eigen keuze te maken. We horen graag hoe het afloopt!

Goedemorgen Gfgf,

Wederom dank voor uw reactie.

Mocht het mij vandaag weer niet zelf lukken om de airmatic te bedienen, dan zal ik morgen een monteur van Mercedes langs laten komen. Mocht dit ook de monteur van Mercedes niet lukken, dan zal ik inderdaad al het motorolie van bovenaf afzuigen en de bougies en oliefilter etc.. ter plekke vervangen, alvorens de auto te starten. Echter blijft er dan nog steeds 1 probleem over en dat is het 5 jaar oude brandstof.

Ja mijn beste Plorie, ik weet het. Ik kom nu echt als een zeurder over. Maar het voelt anders gewoon niet goed. Hier kan ik ook niks aan doen, dit zit echt tussen mijn oren.

Naar verwachting ga ik rond 13.00 uur verder met de auto. Ik zal u en de mede forumleden vanavond op de hoogte houden over de gang van zaken.

Groetjes,
Ferdie
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

20 apr 2017 12:38

We hebben het hier nog steeds over een auto toch? :lol:
Gewoon starten dat ding. Het enige waar ik me druk om zou kunnen maken of starten wel gaat lukken met 5 jaar oude stilstaande benzine.
Als hij na het starten weer op hoogte kan komen is er tijd genoeg om daarna alles weer op je eigen manier aan te pakken 8-) .
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

20 apr 2017 12:47

Wat een comédie, mr. Bean is er niks bij :lol:.

Ik zou ook meteen de bandjes vervangen; daar zit tenslotte WEL een houdbaarheidsdatum op ...
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 apr 2017 13:07

S550amg schreef:Hetgeen m.b.t. het kleppenblok heeft u volkomen gelijk in. Hier had ik even niet aan gedacht. Ook dit zal ik vandaag meenemen in mijn pogingen om de airmatic te bedienen.
Ik gaf dit alleen aan vanwege het voorstel om handmatig met draadjes spanning op de compressor te zetten, een manier om buitenom de normale Mercedes-systemen te werken. Dat gaat niet werken (en ik vermoed ook dat je niet op die manier te werk wil gaan).
De dealer kan ongetwijfeld ter plaatse de Airmatic activeren (mits de accu voldoende spanning heeft).
Logboek S500.
Jeroen_Sp
Berichten: 166
Lid geworden op: 14 jan 2016 14:38
Mercedes-Benz: W220 S350 2003
Specialisatie: Hoopties

20 apr 2017 13:16

Dit lijkt haast wel een 1 april grap. Is dit nu echt serieus te nemen? Ik ben ook enorm zuinig op mijn oldtimers maar dit gaat wel heel ver, zelfs de benzine in de tank vervangen omdat deze 5 jaar oud is?

Het gekke gerommel in de elektronika en straks het moeilijk opkrikken / verslepen van de wagen lijkt mij potentieel slechter voor de auto dan even op goede olie te draaien. Het is geen olie die er 200.000km in heeft gezeten. Als je iets opblaast in de wagen omdat je noodgedwongen die luchtvering aan de gang wil krijgen ben je verder van huis dan een oliewissel een paar dagen uitstellen.

Of ga je ook meteen alle multieriemen vervangen omdat deze 5 jaar lang stil hebben gestaan onder spanning? Straks loopt er daar 1 van los.....

Zoals iedereen hier zegt; start die wagen even. Geef hem de kans om 5 min "tot leven te komen" en verzet hem dan rijdend. Weet je meteen waar je aan toe bent
bokkiebenz
Berichten: 3442
Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
Mercedes-Benz: Sparta ion
Specialisatie: Kan niks en doet niks

20 apr 2017 13:18

Geertjan schreef:Wat een comédie, mr. Bean is er niks bij :lol:.

Ik zou ook meteen de bandjes vervangen; daar zit tenslotte WEL een houdbaarheidsdatum op ...
Die zullen dan wel weer een mooie platte kant hebben.
Dan zal er toch ook een krik onder moeten passen.......


Verder ben ik het gewoon eens met jeroen_sp
Het is altijd wat en zelden goed
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

20 apr 2017 13:43

Ik zou me inderdaad meer zorgen maken over de brandstof en de 5% ethanol die er in zit en 5 jaar water heeft aangetrokken dan de olie die niet aan licht is blootgesteld. 5 jaar oude bougies doen het echt wel. Wel even de startmotor laten draaien zonder ontsteking om overal olie te hebben en druk op te bouwen. Rijden zou ik met 5 jaar oude remvloeistof ook niet durven.

Enne... Als je toch het blok opblaast, zet je er in een avondje een ander in 8-)

gr J

En nee. Quoten en mij antwoorden is niet echt nodig :sst:
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

20 apr 2017 16:46

De tank kun je ook vanuit de vuldop leegzuigen (ANWB heeft er volop ervaring mee) en opnieuw vullen. Als je de testdop op het einde van de brandstofleiding losmaakt en het contact aanzet, wordt de oude brandstof in de leidingen weggepompt. Goed, je pomp en leidingen krijgen het te verduren, maar de injectoren en het inwendige van de motor blijven gespaard. Wat je met de resterende paar cm leiding tussen brandstofrail en injectoren moet doen weet ik niet, misschien dat je met een injectiespuit die resterende paar mm³ ook kunt wegzuigen. ;)

Kortom: waar een wil is, is een weg. :goedzo:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

20 apr 2017 17:00

Veiliger is het om de auto in kunsthars te gieten en als kunstwerk in de kamer te zetten.

Goed, oude benzine zoveel mogelijk afzuigen, verse benzine in de tank.
Eerst de motor rond laten draaien, zonder te starten om oliedruk op te bouwen, na 5 jaar is er weinig olie meer bovenin het blok, daarna stationair laten draaien met een reinigende toevoeging aan de oude olie.
Vervolgens oude olie aftappen en oliefilter vervangen.

Bougies etc. vervangen is nergens voor nodig, slijten niet van stilstand.

Op die manier al tig zgn barnfinds( beter gezegd parkeergarage finds ;) ) weer aan de praat gekregen en rijdend.

Het ding is niet suikergoed en marsepein gemaakt..
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

21 apr 2017 10:01

Beste forumleden,

Hierbij even een toelichting op de ontvangen reacties en een update m.b.t. de Mercedes.

In eerste instantie wil ik een ieder dat op mijn vraag gereageerd heeft oprecht bedanken!! Dit was voor mij de allereerste keer dat ik een forum heb geraadpleegd. Zoveel reacties had ik absoluut niet verwacht en al helemaal niet zulke uiteenlopende.

Toelichting ontvangen reacties:
Ik heb gemerkt dat veel forumleden mij te ver vinden gaan in mijn passie en voorzichtigheid. Enerzijds begrijp ik dit wel. Ik heb namelijk zelf ook een oom die een splinternieuwe Audi S8 en een Sprinter L4-H3 koopt en die er binnen een maand uitzien als voertuigen van 10 jaar oud. De één geeft harstikke veel om zijn auto en de ander weer helemaal niet.

Ik val blijkbaar in de categorie die harstikke veel om zijn auto’s geeft. Er hoeft maar 1 krasje van een halve centimeter op te komen en het voelt mij als een schadeauto. Ik hoef maar één stofdeeltje in het interieur/dashboard tegen te komen en het voelt mij als een vuilnisauto. Er hoeft maar 1 vogelpoep op te zitten en ik laat de auto meteen grondig reinigen en polijsten bij de dealer.

De reden dat ik in dit geval erg secuur te werk wil gaan, is in eerste instantie omdat auto’s mijn grootste passie zijn en in tweede instantie omdat ik niet met een Mercedes w221 langs de kant van de weg wil staan door mankementen. Dit is een type auto dat bomvol zit met diverse elektronica en gevoelige elementen en geen 20 jaar oude auto dat inderdaad eventjes te starten is met oude vloeistoffen, filters, brandstof etc.

Ook al zou ik de auto nu starten en zou de auto het doen, dan weet ik zeker dat ik op ten duur er problemen mee krijg. Tevens zijn dit type auto’s die vrijwel niet kapot te krijgen zijn, maar als het éénmaal begint, er dan ook altijd wat mee is. Op een gegeven moment ben je aan het dweilen met de kraan open.


Update m.b.t. de voortgang van de Mercedes:
De planning was om gisteren rond 13.00 uur met de auto te beginnen, echter heb ik dit niet kunnen redden. Ik ben er rond 16.45 mee begonnen en ben tot 00.30 uur doorgegaan.

Gisteren heb ik eerst maar is de auto aan de Autocom Cdp+ aangesloten. Ik kreeg in eerste instantie in 24 categorieën een foutmelding. Logisch!! Vrijwel alle foutmeldingen hadden betrekking op de voltage, “low voltage”.

Alle foutcodes heb ik daarna verwijderd. Toen ben ik begonnen met het leegpompen van de brandstof, aangezien je telkens als je de auto op contact zet de brandstofpomp in werking komt. Dit was een lastige klus omdat juist de zijde waar de brandstof vulklep zit, strak tegen de muur geparkeerd is. Maar uiteindelijk is dit gelukt en is er circa 82 liter benzine uitgepompt.

Daarna heb ik aangezien ik nog over een complete set filters en vloeistoffen beschikte die ik 2 weken geleden al gekocht had, alle motorolie er voorzichtig uitgezogen en dit even tijdelijk voorzien van nieuwe, verse olie en een nieuwe oliefilter. Het aftappen van de koelvloeistof was eveneens een erg lastige klus omdat de auto maar 3, hooguit 4 centimeter van de grond staat, maar ook dit is gelukt en opnieuw afgevuld met nieuwe, verse koelvloeistof/antivries. Na de koelvloeistof heb ik het hydraulische olie eruit gepomp en ook deze voorzien van nieuwe, verse olie, evenals de ruitenwisservloeistof. Na het verversen van de ruitenwisservloeistof heb ik ook nog even de luchtfilter en alle 16 bougies vervangen.

Ook wou ik gelijk even alle 3 accu’s vervangen, deze bleken inderdaad kapot te zijn. 2 originele accu’s die er van fabrieksaf in zitten en 1 accu dat ik er ooit extra in heb laten zetten voor alle extra inbouwelementen, zoals 3 tv’s, digitenne, omvormer, optische licht en geluidsinstallatie (zelfde als de politie :P ) playstation 3 etc. Maar dit kon ik nog niet doen omdat ik de accu’s vandaag pas binnen krijg. Zodra ik deze straks heb bouw ik ze er gelijk in. Ook haal ik straks even een 40 liter schone benzine, Euro98. Dit omdat de brandstofpomp telkens in werking treed als je de auto op contact zet.

Na al het bovenstaande vervangen te hebben, heb ik de auto opnieuw aan de Autocom aangesloten. Helaas kon ik niet dieper ingaan op de airmatic dan alleen de foutcodes ervan te wissen. Hier is dus wel degelijk een Star computer voor nodig. Wel heb ik alle elementen even aangestuurd, (geopend/gesloten). Dit was een goed idee aangezien ik merkte dat de elektronische parkeerrem toch een klein beetje vast zat. Inmiddels was het 00.30 uur. Toen ben ik er maar mee gestopt omdat ik er toch niet verder mee kon gaan.

Vandaag tussen 11 en 12 uur haal ik de accu’s bij de Mercedes dealer op en op de terugweg even 40 liter benzine. Zodra ik terug ben giet ik de benzine in de brandstoftank en ga ik de accu’s plaatsen.

Na het plaatsen van de accu’s zet ik de auto nog éénmaal aan de Autocom. Dit om weer alle foutcodes m.b.t. “low voltage” te wissen. Eerlijk gezegd hoop ik dat de airmatic dan ook in beweging komt aangezien de Autocom aangaf dat de accu’s niet verder kwamen dan 0.1V en 6.4V en 9.8V.

Als dit lukt dan haal ik meteen een setje movers om de auto te verplaatsen naar het midden van de garage. Lukt dit niet, dan bel ik mijn vaste Mercedes dealer op om te vragen of ze iemand kunnen sturen met een Stardiagnose apparaat.


Voor degene die het willen weten:
Zodra de auto in het midden van de garage staat, zet ik hem meteen op de brug om de auto weer volledig rijklaar te maken.

De volgende onderdelen zullen worden vervangen:
Rondom nieuwe remkauwen, remschrijven en remblokken en uiteraard verse remvloeistof. Rondom alle slijtbare onderdelen onderstel, zoals draagarmen, stabilisatorstangen etc. Transmissiebak reinigen en filter vervangen. Multiriem en distributieketting vervangen, inclusief alle daarbij behorende spanrollen. Motorblok reinigen en wederom voorzien van verse olie en een nieuwe oliefilter. Alle contactpunten van de stekkertjes in het hele motorcompartiment controleren op corrosie en behandelen met contactspray. Alle injectoren vervangen. Bobine en bougies vervangen. Ruitenwissers vervangen en tot slot laat ik even 2 nieuwe sleutels maken. De huidige zijn nog zeker goed, maar goed, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Zodra alles vervangen is zal ik de auto nogmaals aan de Autocom aansluiten. Ditmaal om de sensoren en alle waardes te controleren.

Tevens had ik vlak voor ik de auto in 2012 aan de kant zette er bewust oude amg velgen onder gedaan. Deze worden weer vervangen door de originele S600 velgen met rondom nieuwe banden. Zekerheidshalve zal ook de reserveband worden vervangen. Nadat alles gedaan is rij ik naar de dealer en laat ik een druk/lek test voor de airco uitvoeren en meteen afvullen. Tegelijkertijd zal ik de software ook laten controleren op updates.

Zodra ook de airco opnieuw met koudmiddel is afgevuld zal ik een week reserveren om het interieur en carrosserie te behandelen. Hierbij te denken aan het behandelen van het lederen interieur (wat gemiddeld 3 dagen kost). Nee, ik werk niet langzaam, dit gaat in 5 fasen. En al het houtwerk met de hand polijsten etc. Zodra dit klaar is mag de dealer als laatste stap de auto grondig polijsten en voorzien van een lakverzegeling en heb ik mijn auto weer naar volle tevredenheid rijklaar gemaakt. Wel heb ik geleerd dat ik ongeacht de omstandigheden never nooit meer een auto langdurig stil zal laten staan.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

21 apr 2017 10:13

Het is helemaal aan jou hoe je de dingen aanpakt. Het begrip 'half werk' komt in jouw woordenboek kennelijk niet voor. Ik kan er maar één ding over zeggen: RESPECT! :goedzo: :goedzo: :goedzo:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Auto-maat
Berichten: 364
Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230

21 apr 2017 10:40

Met verbazing dit topic gelezen. Niet oneerbiedig bedoeld, maar iedere "gek" zijn gebrek en jouw "gebrek" is mij wel duidelijk :D
Inderdaad RESPECT voor hoever jij gaat in het koesteren van je kostbare bezit :goedzo:

Maar waarom na het plaatsen van de nieuwe accu's de auto verplaatsen op movers? Je hebt toch inmiddels alle (on-)gewenste vloeistoffen vervangen? Wat me trouwens bij de vraag brengt, waar je in vredesnaam 82 liter oude benzine laat. Je bent daarmee net te laat voor Pasen... :owja:

Mogelijk kan je ook een foto plaatsen van het "lijdend voorwerp". Ben wel benieuwd naar je bolide!
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

21 apr 2017 10:56

En dat ga je allemaal zelf doen....
Plaats reactie