Beste forumleden,
Hierbij even een toelichting op de ontvangen reacties en een update m.b.t. de Mercedes.
In eerste instantie wil ik een ieder dat op mijn vraag gereageerd heeft oprecht bedanken!! Dit was voor mij de allereerste keer dat ik een forum heb geraadpleegd. Zoveel reacties had ik absoluut niet verwacht en al helemaal niet zulke uiteenlopende.
Toelichting ontvangen reacties:
Ik heb gemerkt dat veel forumleden mij te ver vinden gaan in mijn passie en voorzichtigheid. Enerzijds begrijp ik dit wel. Ik heb namelijk zelf ook een oom die een splinternieuwe Audi S8 en een Sprinter L4-H3 koopt en die er binnen een maand uitzien als voertuigen van 10 jaar oud. De één geeft harstikke veel om zijn auto en de ander weer helemaal niet.
Ik val blijkbaar in de categorie die harstikke veel om zijn auto’s geeft. Er hoeft maar 1 krasje van een halve centimeter op te komen en het voelt mij als een schadeauto. Ik hoef maar één stofdeeltje in het interieur/dashboard tegen te komen en het voelt mij als een vuilnisauto. Er hoeft maar 1 vogelpoep op te zitten en ik laat de auto meteen grondig reinigen en polijsten bij de dealer.
De reden dat ik in dit geval erg secuur te werk wil gaan, is in eerste instantie omdat auto’s mijn grootste passie zijn en in tweede instantie omdat ik niet met een Mercedes w221 langs de kant van de weg wil staan door mankementen. Dit is een type auto dat bomvol zit met diverse elektronica en gevoelige elementen en geen 20 jaar oude auto dat inderdaad eventjes te starten is met oude vloeistoffen, filters, brandstof etc.
Ook al zou ik de auto nu starten en zou de auto het doen, dan weet ik zeker dat ik op ten duur er problemen mee krijg. Tevens zijn dit type auto’s die vrijwel niet kapot te krijgen zijn, maar als het éénmaal begint, er dan ook altijd wat mee is. Op een gegeven moment ben je aan het dweilen met de kraan open.
Update m.b.t. de voortgang van de Mercedes:
De planning was om gisteren rond 13.00 uur met de auto te beginnen, echter heb ik dit niet kunnen redden. Ik ben er rond 16.45 mee begonnen en ben tot 00.30 uur doorgegaan.
Gisteren heb ik eerst maar is de auto aan de Autocom Cdp+ aangesloten. Ik kreeg in eerste instantie in 24 categorieën een foutmelding. Logisch!! Vrijwel alle foutmeldingen hadden betrekking op de voltage, “low voltage”.
Alle foutcodes heb ik daarna verwijderd. Toen ben ik begonnen met het leegpompen van de brandstof, aangezien je telkens als je de auto op contact zet de brandstofpomp in werking komt. Dit was een lastige klus omdat juist de zijde waar de brandstof vulklep zit, strak tegen de muur geparkeerd is. Maar uiteindelijk is dit gelukt en is er circa 82 liter benzine uitgepompt.
Daarna heb ik aangezien ik nog over een complete set filters en vloeistoffen beschikte die ik 2 weken geleden al gekocht had, alle motorolie er voorzichtig uitgezogen en dit even tijdelijk voorzien van nieuwe, verse olie en een nieuwe oliefilter. Het aftappen van de koelvloeistof was eveneens een erg lastige klus omdat de auto maar 3, hooguit 4 centimeter van de grond staat, maar ook dit is gelukt en opnieuw afgevuld met nieuwe, verse koelvloeistof/antivries. Na de koelvloeistof heb ik het hydraulische olie eruit gepomp en ook deze voorzien van nieuwe, verse olie, evenals de ruitenwisservloeistof. Na het verversen van de ruitenwisservloeistof heb ik ook nog even de luchtfilter en alle 16 bougies vervangen.
Ook wou ik gelijk even alle 3 accu’s vervangen, deze bleken inderdaad kapot te zijn. 2 originele accu’s die er van fabrieksaf in zitten en 1 accu dat ik er ooit extra in heb laten zetten voor alle extra inbouwelementen, zoals 3 tv’s, digitenne, omvormer, optische licht en geluidsinstallatie
(zelfde als de politie ) playstation 3 etc. Maar dit kon ik nog niet doen omdat ik de accu’s vandaag pas binnen krijg. Zodra ik deze straks heb bouw ik ze er gelijk in. Ook haal ik straks even een 40 liter schone benzine, Euro98. Dit omdat de brandstofpomp telkens in werking treed als je de auto op contact zet.
Na al het bovenstaande vervangen te hebben, heb ik de auto opnieuw aan de Autocom aangesloten. Helaas kon ik niet dieper ingaan op de airmatic dan alleen de foutcodes ervan te wissen. Hier is dus wel degelijk een Star computer voor nodig. Wel heb ik alle elementen even aangestuurd, (geopend/gesloten). Dit was een goed idee aangezien ik merkte dat de elektronische parkeerrem toch een klein beetje vast zat. Inmiddels was het 00.30 uur. Toen ben ik er maar mee gestopt omdat ik er toch niet verder mee kon gaan.
Vandaag tussen 11 en 12 uur haal ik de accu’s bij de Mercedes dealer op en op de terugweg even 40 liter benzine. Zodra ik terug ben giet ik de benzine in de brandstoftank en ga ik de accu’s plaatsen.
Na het plaatsen van de accu’s zet ik de auto nog éénmaal aan de Autocom. Dit om weer alle foutcodes m.b.t. “low voltage” te wissen. Eerlijk gezegd hoop ik dat de airmatic dan ook in beweging komt aangezien de Autocom aangaf dat de accu’s niet verder kwamen dan 0.1V en 6.4V en 9.8V.
Als dit lukt dan haal ik meteen een setje movers om de auto te verplaatsen naar het midden van de garage. Lukt dit niet, dan bel ik mijn vaste Mercedes dealer op om te vragen of ze iemand kunnen sturen met een Stardiagnose apparaat.
Voor degene die het willen weten:
Zodra de auto in het midden van de garage staat, zet ik hem meteen op de brug om de auto weer volledig rijklaar te maken.
De volgende onderdelen zullen worden vervangen:
Rondom nieuwe remkauwen, remschrijven en remblokken en uiteraard verse remvloeistof. Rondom alle slijtbare onderdelen onderstel, zoals draagarmen, stabilisatorstangen etc. Transmissiebak reinigen en filter vervangen. Multiriem en distributieketting vervangen, inclusief alle daarbij behorende spanrollen. Motorblok reinigen en wederom voorzien van verse olie en een nieuwe oliefilter. Alle contactpunten van de stekkertjes in het hele motorcompartiment controleren op corrosie en behandelen met contactspray. Alle injectoren vervangen. Bobine en bougies vervangen. Ruitenwissers vervangen en tot slot laat ik even 2 nieuwe sleutels maken. De huidige zijn nog zeker goed, maar goed, ik neem liever het zekere voor het onzekere. Zodra alles vervangen is zal ik de auto nogmaals aan de Autocom aansluiten. Ditmaal om de sensoren en alle waardes te controleren.
Tevens had ik vlak voor ik de auto in 2012 aan de kant zette er bewust oude amg velgen onder gedaan. Deze worden weer vervangen door de originele S600 velgen met rondom nieuwe banden. Zekerheidshalve zal ook de reserveband worden vervangen. Nadat alles gedaan is rij ik naar de dealer en laat ik een druk/lek test voor de airco uitvoeren en meteen afvullen. Tegelijkertijd zal ik de software ook laten controleren op updates.
Zodra ook de airco opnieuw met koudmiddel is afgevuld zal ik een week reserveren om het interieur en carrosserie te behandelen. Hierbij te denken aan het behandelen van het lederen interieur (wat gemiddeld 3 dagen kost). Nee, ik werk niet langzaam, dit gaat in 5 fasen. En al het houtwerk met de hand polijsten etc. Zodra dit klaar is mag de dealer als laatste stap de auto grondig polijsten en voorzien van een lakverzegeling en heb ik mijn auto weer naar volle tevredenheid rijklaar gemaakt. Wel heb ik geleerd dat ik ongeacht de omstandigheden never nooit meer een auto langdurig stil zal laten staan.