Problemen airmatic Mercedes W221 S550

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 22:37

Frits schreef:Kun je gewoon starten hoor, gaat echt niets mis. En als het meezit komt hij dan gewoon omhoog. Daarna kun je altijd nog een keer die beurt doen.

Goedenavond Frits,

Dank voor uw reactie.

Ik weet het. Mis zal het hoogstwaarschijnlijk niet gaan. Maar ik krijg dat gewoon niet over mijn hart om dat met 5 jaar oude vloeistoffen te doen. Deze auto betekend veel voor mij en verkeert letterlijk in nieuwstaat. Ik heb sinds ik de auto heb iedere 10.000 km een grote beurt gegeven. En om de auto dan nu met 5 jaar oude vloeistof te starten zie ik eigenlijk niet zitten.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 22:45

gfgf schreef:De keuze is reuze: ofwel je laat iemand komen met stardiagnose (tip al meerdere keren gegeven, kost je wel dealertarief + voorrijkosten), ofwel je start de wagen. Ik denk dat welke (risico)berekening dan ook in het voordeel van de laatste optie uitvalt. Maar jij mag kiezen.

Je kunt trouwens ook de olie van bovenaf eruit zuigen en nieuwe erin doen. Dat is toch de 'gevaarlijkste' vloeistof zou je zeggen.

Goedenavond Gfgf,

Dank voor uw reactie.

De kosten interesseren mij in beginsel niet. Ik probeer morgen eerst zelf nog het één en ander. Ook wil ik morgen even kijken of ik met de Autocom Cdp+ de airmatic bedienen kan.

Mocht dit allemaal niet lukken, dan zal ik inderdaad even mijn vaste Mercedes dealer om een gunst vragen of zij even kunnen komen om de airmatic handmatig te bedienen.

Groetjes,
Ferdie
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

19 apr 2017 23:12

S550amg schreef:
Geertjan schreef:Ik zou hem gewoon starten dan moet het goedkomen, maar vreemd dat je dat zelf niet weet?
Die beurt komt wel, immers wat 5 jaar niet is gebruikt is ook niet versleten toch ...

Ik haalde mijn E32 na 9 jaar stalling op (had de auto met een verse beurt weggezet), nieuwe accu erin, banden opgepompt, beetje verse benzine erbij en starten binnen een paar seconden. Vervolgens 200 km naar huis gereden zonder noemenswaardige problemen ;).

Goedenavond Gertjan,

Dank voor uw reactie.

Uiteraard weet ik dat als ik de auto start "hoogstwaarschijnlijk" van dit probleem verlost ben. Echter kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om deze auto te starten alvorens alle vloeistoffen vervangen te hebben, evenals de bougies, luchtfilter etc. Ik heb liever geen circulatie van oude vloeistoffen. Dit is ook de reden dat ik opzoek ben naar een manier om de airmatic handmatig te bedienen.

Groetjes,
Ferdie
Stel je niet zo aan ...
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

20 apr 2017 07:04

Mag iemand niet zuinig zijn op z'n auto.........
Allemaal keurige antwoorden per persoon en dan zo'n opmerking :roll:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

20 apr 2017 07:09

Ik snap de liefhebber wel hoor. Over de technische concequenties kan ik geen oordeel geven, maar vind de passie bewonderingswaardig.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

20 apr 2017 07:36

Zo ver ik de techniek probeer te snappen
Zit de compressor op de v-snaar of is dit een electrische pomp ?

Op de v-snaar zal de motor toch moeten lopen voor dat je in het reservoir druk kan krijgen

Electrisch zal via star ingeschakeld kunnen worden
Misschien kan je met een contra stekker de pomp op een losse accu aan sluiten zodat ie op pompt doe dit bijv.1 minuut en kijk wat de auto doet anders kan je misschien wel te veel druk in je systeem pompen waardoor je pomp misschien kan overlijden


Een andere optie is om de persleiding van de pomp op te zoeken en daar zelf druk op zetten ik vermoed een 5 bar voor de veiligheid
bokkiebenz
Berichten: 3443
Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
Mercedes-Benz: Sparta ion
Specialisatie: Kan niks en doet niks

20 apr 2017 07:55

Het is 5 jaar ...geen 50.....
Start die wagen gewoon en klaar staat hij zo omhoog.

Dat je geen circulatie van oude olie wil das ook onzin voor die 5 minuten
Het is altijd wat en zelden goed
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

20 apr 2017 09:20

In 5 jaar gebeurt er echt hoegenaamd niets met de kwaliteit van de olie. Dus Idd gewoon starten
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 apr 2017 09:21

@Pascal het kleppenblok moet ook aangestuurd worden. Met alleen druk opbouwen ben je er niet.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5667
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

20 apr 2017 09:55

Als de 5 jaar oude olie zo'n probleem is, slurp je die toch langs boven uit en giet je er nieuwe in? Als het filter net als bij de M113 bovenop zit, kun je dat ook vervangen, al zul je wat dieper moeten bukken :owja:

Je kunt ook een diamantboorbedrijf laten komen om sleuven in de vloer te frezen voor de krik natuurlijk. :stom:

Maar zonder gekheid: ik denk dat de TS voldoende tips en adviezen heeft gekregen om zijn eigen keuze te maken. We horen graag hoe het afloopt!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:53

Geertjan schreef:
S550amg schreef:
Geertjan schreef:Ik zou hem gewoon starten dan moet het goedkomen, maar vreemd dat je dat zelf niet weet?
Die beurt komt wel, immers wat 5 jaar niet is gebruikt is ook niet versleten toch ...

Ik haalde mijn E32 na 9 jaar stalling op (had de auto met een verse beurt weggezet), nieuwe accu erin, banden opgepompt, beetje verse benzine erbij en starten binnen een paar seconden. Vervolgens 200 km naar huis gereden zonder noemenswaardige problemen ;).

Goedenavond Gertjan,

Dank voor uw reactie.

Uiteraard weet ik dat als ik de auto start "hoogstwaarschijnlijk" van dit probleem verlost ben. Echter kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om deze auto te starten alvorens alle vloeistoffen vervangen te hebben, evenals de bougies, luchtfilter etc. Ik heb liever geen circulatie van oude vloeistoffen. Dit is ook de reden dat ik opzoek ben naar een manier om de airmatic handmatig te bedienen.

Groetjes,
Ferdie
Stel je niet zo aan ...

Goedemorgen Geertjan,

Wederom dank voor uw reactie.

Ik begrijp uw standpunt, echter voelt het gewoon niet goed om de auto op dit moment met oude vloeistoffen, bougies, filters en brandstof te starten. Als ik de auto nu gewoon start, zal ik hier nog heel lang aan terug blijven denken en zal dit mij een misselijkmakend gevoel geven.

Ik stel mij misschien inderdaad aan, maar toch.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:54

Cornelis schreef:Mag iemand niet zuinig zijn op z'n auto.........
Allemaal keurige antwoorden per persoon en dan zo'n opmerking :roll:

Goedemorgen Cornelis,

Wederom dank voor uw reactie en het feit dat u mijn bezorgdheid begrijpt.

Ik ben inderdaad erg zuinig op mijn auto, net zoals op al mijn andere spullen. Geld verdienen is tenslotte lastiger dan geld uitgeven. Daarnaast is mijn passie voor auto’s dermate groot, dat ik het gewoon niet over mijn hart verkrijg om een circulatie op gang te zetten met 5 jaar oude vloeistoffen, ontstekingsdelen en brandstof.

Naar verwachting ga ik rond 13.00 uur verder met de auto. Ik zal u en de mede forumleden vanavond op de hoogte houden over de gang van zaken.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:55

Raphie schreef:Ik snap de liefhebber wel hoor. Over de technische concequenties kan ik geen oordeel geven, maar vind de passie bewonderingswaardig.

Goedemorgen Raphie,

Dank voor uw reactie en het feit dat u mijn bezorgdheid begrijpt.

Ik ben inderdaad erg zuinig op mijn auto, net zoals op mijn andere spullen. Geld verdienen is tenslotte lastiger dan geld uitgeven. Daarnaast is mijn passie voor auto’s dermate groot, dat ik het gewoon niet over mijn hart verkrijg om een circulatie op gang te zetten met 5 jaar oude vloeistoffen.

Naar verwachting ga ik rond 13.00 uur verder met de auto. Ik zal u en de mede forumleden vanavond op de hoogte houden over de gang van zaken.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:57

pascalvd schreef:Zo ver ik de techniek probeer te snappen
Zit de compressor op de v-snaar of is dit een electrische pomp ?

Op de v-snaar zal de motor toch moeten lopen voor dat je in het reservoir druk kan krijgen

Electrisch zal via star ingeschakeld kunnen worden
Misschien kan je met een contra stekker de pomp op een losse accu aan sluiten zodat ie op pompt doe dit bijv.1 minuut en kijk wat de auto doet anders kan je misschien wel te veel druk in je systeem pompen waardoor je pomp misschien kan overlijden


Een andere optie is om de persleiding van de pomp op te zoeken en daar zelf druk op zetten ik vermoed een 5 bar voor de veiligheid

Goedemorgen Pascalvd,

Wederom dank voor uw reactie.

De mogelijkheden dat u noemt zat ik ook aan te denken. Ik wil vandaag als eerste proberen om de airmatic met de Autocom Cdp+ te bedienen. Mocht dit niet lukken, dan denk ik er inderdaad aan om de pomp d.m.v. een externe stroombron te voorzien van stroom en de persleiding van de pomp extern te voorzien van druk.

Naar verwachting ga ik rond 13.00 uur verder met de auto. Ik zal u en de mede forumleden vanavond op de hoogte houden over de gang van zaken.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

20 apr 2017 11:57

bokkiebenz schreef:Het is 5 jaar ...geen 50.....
Start die wagen gewoon en klaar staat hij zo omhoog.

Dat je geen circulatie van oude olie wil das ook onzin voor die 5 minuten

Goedemorgen Bokkiebenz,

Dank voor uw reactie.

Persoonlijk vind ik 5 jaar toch wel een flinke periode. Omgezet naar dagen praten we over circa 365 dagen per jaar, hetgeen inmiddels neerkomt op circa 1825 dagen. Dit vind ik persoonlijk niet weinig.

Uiteraard begrijp ik ook uw standpunt wel, maar ik blijf het erg zonder vinden om de auto alvorens een “grote beurt” gegeven te hebben, te starten.

Groetjes,
Ferdie
Plaats reactie