Problemen airmatic Mercedes W221 S550

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 16:00

Beste forumleden,

Wie kan mij op weg helpen. Ik heb een Mercedes S550 (W221). Deze auto heb ik destijds van de eigenaar van een officiële Mercedes dealer gekocht met nog net geen 15.000 km op de teller. Inmiddels staat er iets van 136.000 km op de teller.

Nu zit ik met het volgende probleem. Wegens privéomstandigheden heb ik deze auto medio 2012 in de garage gezet en er tot op heden niet meer naar omgekeken. Vandaag wou ik weer beginnen met het rijklaar maken van de auto. Dus even nieuwe accu's erin plaatsen, olie, koelvloeistof en brandstof verversen, nieuwe bougies en luchtfilter plaatsen, etc..

Echter schrok ik toen ik de hoes wegtrok wat ik destijds over de auto had gedaan. Zowel de voorzijde als achterzijde van de auto is helemaal doorgezakt. Ik schat dat de bodem van de auto op dit moment ongeveer 3, hooguit 4 centimeter van de grond staat, de spatlappen van de voorwielen raken op dit moment letterlijk de grond.

Ik heb meteen de acculader erbij gepakt en deze op zowel de accu in de achterbak, als de accu in het motorcompartiment aangesloten. Inmiddels heb ik wel weer genoeg spanning in de accu's en sluiten de deuren weer vanzelf. Echter komt de airmatic niet in beweging.

De auto staat op dit moment erg strak langs een muur geparkeerd. Ik wil de auto eerst naar het midden van de garage slepen om alle vloeistoffen en bougies te verversen/vervangen, alvorens ik de auto ga starten.

Nu is mijn vraag hoe ik de vering van de auto weer omhoog krijg. Ik hoop dat iemand op dit forum mij helpen kan.

Zelf beschik ik over een originele Autocom Cdp+ uitleescomputer en heb daarnaast redelijk veel ervaring met het repareren van auto's. Een mooie voorbeeld ter indicatie: het compleet in en uitbouwen van een gemiddelde motorblok, inclusief vervangen van de distributieriem doe ik normaliter in 1 avond/nacht.

Met vriendelijke groet,
Ferdie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 apr 2017 16:31

Ik neem dat er net als in de W220 een Airmatic knop zit om de auto te verhogen? Heb je daar met lopende motor al op gedrukt?
Normaal gesproken corrigeert hij de hoogte vanuit een reservoir als de motor uit staat, maar die zal na 5 jaar ook wel leeg zijn.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 apr 2017 16:33

plorie schreef:Ik neem dat er net als in de W220 een Airmatic knop zit om de auto te verhogen? Heb je daar met lopende motor al op gedrukt?
Normaal gesproken corrigeert hij de hoogte vanuit een reservoir als de motor uit staat, maar die zal na 5 jaar ook wel leeg zijn.
Eens maar hij wil eerst een grote beurt uitvoeren alvorens de auto te starten.....

Behalve " takelen/verslepen " zal er weinig anders opzitten dan de auto toch te starten
.........
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

19 apr 2017 16:37

Balgen gecontroleerd op conditie/scheuren? Als de auto zo lang niet is gebruikt zou ik daar eerst maar eens kijken, het lijkt me sterk dat een van de interne leidingen in het voertuig beschadigd/geknikt zou zijn. Eventueel de zekering controleren als het systeem niet eens wil aanslaan. En als dat niet helpt, zou ik aanraden om te laten uitlezen met originele Mercedes diagnose-apparatuur, want die kan precies vertellen wat er mis is.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 apr 2017 16:41

Cornelis schreef:Eens maar hij wil eerst een grote beurt uitvoeren alvorens de auto te starten.....
Dan blijft alleen Star over om de Airmatic 'handmatig' aan te slingeren. Ik zou toch kiezen voor starten...
Helmy schreef:Balgen gecontroleerd op conditie/scheuren? Als de auto zo lang niet is gebruikt zou ik daar eerst maar eens kijken
Dat kan best meevallen, 5 jaar is erg lang. En voordat je hem kunt verplaatsen wil je hem toch eerst omhoog hebben. Even starten en er wordt zoveel meer duidelijk...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 apr 2017 16:42

Helmy schreef:Balgen gecontroleerd op conditie/scheuren? Als de auto zo lang niet is gebruikt zou ik daar eerst maar eens kijken, het lijkt me sterk dat een van de interne leidingen in het voertuig beschadigd/geknikt zou zijn. Eventueel de zekering controleren als het systeem niet eens wil aanslaan. En als dat niet helpt, zou ik aanraden om te laten uitlezen met originele Mercedes diagnose-apparatuur, want die kan precies vertellen wat er mis is.
Auto staat 5 jaar stil en heeft nog niet op contact gestaan..... laat staan gelopen...
Zonder compressor en lucht in de opslagtank blijft dat ding gewoon "af" liggen als een goed
afgerichte jachthond 8-)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

19 apr 2017 17:08

Ik zou hem gewoon starten dan moet het goedkomen, maar vreemd dat je dat zelf niet weet?
Die beurt komt wel, immers wat 5 jaar niet is gebruikt is ook niet versleten toch ...

Ik haalde mijn E32 na 9 jaar stalling op (had de auto met een verse beurt weggezet), nieuwe accu erin, banden opgepompt, beetje verse benzine erbij en starten binnen een paar seconden. Vervolgens 200 km naar huis gereden zonder noemenswaardige problemen ;).
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

19 apr 2017 17:16

Kun je gewoon starten hoor, gaat echt niets mis. En als het meezit komt hij dan gewoon omhoog. Daarna kun je altijd nog een keer die beurt doen.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 apr 2017 17:59

Frits schreef:Kun je gewoon starten hoor, gaat echt niets mis. En als het meezit komt hij dan gewoon omhoog. Daarna kun je altijd nog een keer die beurt doen.
+1 ik verwacht ook weinig problemen qua starten en omhoog komen. Mogelijk moet dat ding na 5 jaar
zonder spanning wel een nachtje aan de star/xentry om alle software weer werkend en up to date te krijgen
maar dat is vers 2......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 22:09

plorie schreef:Ik neem dat er net als in de W220 een Airmatic knop zit om de auto te verhogen? Heb je daar met lopende motor al op gedrukt?
Normaal gesproken corrigeert hij de hoogte vanuit een reservoir als de motor uit staat, maar die zal na 5 jaar ook wel leeg zijn.
Goedenavond Plorie,

Dank voor uw reactie.

Er zit inderdaad een knop voor de airmatic in. Deze heb ik nog niet met draaiende motor ingedrukt. Dit omdat ik de motor vooralsnog liever niet starten wil alvorens alle vloeistoffen ververst te hebben. De auto heb ik reeds wel op contact gehad, maar op contact reageert deze knop niet.

In beginsel hoop ik een manier te vinden om de airmatic handmatig te kunnen bedienen zonder de motor te hoeven starten.

Groetjes,
Ferdie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 apr 2017 22:15

Die mogelijkheid is er niet zonder Star software.
Logboek S500.
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 22:22

Cornelis schreef:
plorie schreef:Ik neem dat er net als in de W220 een Airmatic knop zit om de auto te verhogen? Heb je daar met lopende motor al op gedrukt?
Normaal gesproken corrigeert hij de hoogte vanuit een reservoir als de motor uit staat, maar die zal na 5 jaar ook wel leeg zijn.
Eens maar hij wil eerst een grote beurt uitvoeren alvorens de auto te starten.....

Behalve " takelen/verslepen " zal er weinig anders opzitten dan de auto toch te starten
.........

Goedenavond Cornelis,

Dank voor uw reactie.

De auto zal ik inderdaad naar het midden van de garage moeten slepen, alhoewel ik overweeg om morgen een setje car movers te kopen.

Echter moet ik de auto toch omhoog zien te krijgen, want op deze manier kan ik er geen krik onder zetten. Auto staat daar te laag voor. Ook kan de auto momenteel niet op mijn 4 koloms hefbrug worden gereden/gesleept/geduwd. Kan wel, maar dan moet ik gezien de hoogte van de auto met vele blokjes hout werken om de oprijhoek zo minimaal mogelijk te houden.

Ik vrees inderdaad dat ik de auto moet starten om de airmatic te kunnen bedienen. Ik probeer morgen eerst nog even om de airmatic met de Autocom Cdp+ handmatig te bedienen. Want het starten van deze auto is mijn allerlaatste keus. Ik ben namelijk erg zuinig op deze auto en kan het niet over mijn hart verkrijgen om deze auto met 5 jaar oude vloeistoffen te starten.

Groetjes,
Ferdie
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 22:27

Helmy schreef:Balgen gecontroleerd op conditie/scheuren? Als de auto zo lang niet is gebruikt zou ik daar eerst maar eens kijken, het lijkt me sterk dat een van de interne leidingen in het voertuig beschadigd/geknikt zou zijn. Eventueel de zekering controleren als het systeem niet eens wil aanslaan. En als dat niet helpt, zou ik aanraden om te laten uitlezen met originele Mercedes diagnose-apparatuur, want die kan precies vertellen wat er mis is.

Goedenavond Helmy,

Dank voor uw reactie.

Nee, ik heb de balgen nog niet gecontroleerd op conditie/scheuren, ook de zekering nog niet gecontroleerd. Echter ga ik er in dit geval ook niet vanuit dat het daaraan ligt. Hoogstwaarschijnlijk is alle lucht in de reservoir op. Ik moet een manier vinden om de compressor (zonder de motor te hoeven starten) handmatig te bedienen.

Groetjes,
Ferdie
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

19 apr 2017 22:30

De keuze is reuze: ofwel je laat iemand komen met stardiagnose (tip al meerdere keren gegeven, kost je wel dealertarief + voorrijkosten), ofwel je start de wagen. Ik denk dat welke (risico)berekening dan ook in het voordeel van de laatste optie uitvalt. Maar jij mag kiezen.

Je kunt trouwens ook de olie van bovenaf eruit zuigen en nieuwe erin doen. Dat is toch de 'gevaarlijkste' vloeistof zou je zeggen.
Laatst gewijzigd door gfgf op 19 apr 2017 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
S550amg
Berichten: 30
Lid geworden op: 19 apr 2017 15:14
Mercedes-Benz: W221 S550

19 apr 2017 22:31

Geertjan schreef:Ik zou hem gewoon starten dan moet het goedkomen, maar vreemd dat je dat zelf niet weet?
Die beurt komt wel, immers wat 5 jaar niet is gebruikt is ook niet versleten toch ...

Ik haalde mijn E32 na 9 jaar stalling op (had de auto met een verse beurt weggezet), nieuwe accu erin, banden opgepompt, beetje verse benzine erbij en starten binnen een paar seconden. Vervolgens 200 km naar huis gereden zonder noemenswaardige problemen ;).

Goedenavond Gertjan,

Dank voor uw reactie.

Uiteraard weet ik dat als ik de auto start "hoogstwaarschijnlijk" van dit probleem verlost ben. Echter kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om deze auto te starten alvorens alle vloeistoffen vervangen te hebben, evenals de bougies, luchtfilter etc. Ik heb liever geen circulatie van oude vloeistoffen. Dit is ook de reden dat ik opzoek ben naar een manier om de airmatic handmatig te bedienen.

Groetjes,
Ferdie
Plaats reactie