W168 F Melding Automatische Transmissie

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

07 mar 2017 16:18

Ik heb een tijdje geleden een A140 Elegance overgenomen die genomineerd stond om naar de sloopt te gaan.
Omdat het autotje er nog mooi uitzag vond ik het zonde dat deze gesloopt zou worden, dus ben ik de uitdaging aangegaan om deze in ere te herstellen.

De fout begon in het begin dat er eens in de aantal maanden de F waar normaal de stand van de automaat weergegeven wordt (P,R,N,D) weergegeven wordt en de automaat schakelt dan in de noodloop waardoor deze naar de 2e versnelling schakelt en ook blijft.
Na het ressetten met een diagnosetool was het weer opgelost, echter de frequentie van maanden werden weken en daarna zelfs dagen.
Echter was er nog wel meer aandachtpunten aan deze auto maar die wilde ik pas beetpakken als de fout in de automaat hersteld was.

Ik ben begonnen met het uitlezen en de fouten op te zoeken die weergegeven werden.
Hieronder het lijstje van meldingen:
P1872
P1873
P1874
P1876
P1877
P1878
P1895
P1875-000
P1875-001
C1024
C1022
B1039

Nou daar worden we niet vrolijk van zeg maar,,,, :sst: :'(
Om een lang verhaal kort te maken heb ik het probleem weten te isoleren en komt het erop neer dat het om de melding C1024 gaat (Fout in FTC Y3/7n2, voor vele bekent als het brein van de automaat)
Als de FTC verbinding heeft schakelt deze perfect en waren er geen elektronische fouten meer zichtbaar, dus het zit in de communicatiegedeelte van de CANBUS in de FTC.
De FTC heb ik uiteindelijk met succes laten repareren in Duitsland, ik heb ze ook ter reparatie aangeboden in NL maar helaas zonder succes. Ik heb op internet een plaatje gevonden hoe de FTC er van binnen uitziet. Je ziet rondom het board draden zitten maar de met lastechniek daarvan wil het wel eens gebeuren dat na lange tijd de draden los springen.
Zeker als je weet dat de FTC in de olie ligt en continu onderhevig is aan temperatuurwisselingen. De draden van de microprocessor's zijn op dezelfde manier verbonden met het board. echter zit er op 1 vierkante mm 2 tot 3 draadverbindingen dus onmogelijk om met de hand te herstellen.
Ik heb een plaatje toegevoegd van de gerepareerde FTC en je ziet onder de sticker een prop zitten, waarschijnlijk zal op die positie een fout in een component of draadverbinding gezeten hebben.
Na montage van de FTC was het probleem ook verholpen, kosten waren 349 Euro inc. het verzenden naar Duitsland.

Dat was dus mooi,, echter ben ik er een tijde mee gaan rijden en zo een lijstje te maken van wat er nog meer beetgepakt moest worden.
De A140 is een Elegance uitvoering en had alle optie's zoals regensensor, verwarmde stoel etc. Behalve....Cruise Control.
Dit vond ik zeer jammer en heb besloten om deze als eerste toe te voegen, ik heb de originele kabelset en kap voor de stuurkolom bij MB besteld en deze gemonteerd.
Daarna nog even bij de MB dealer langs gegaan om deze funtcie vrij te laten schakelen, ik heb een aantal foto's toegevoegd voor de onderdeel nummers.

De W168 heeft zo zn kwaaltjes zeg maar want ook op de site Elchfans.de wordt je een heel stuk wijzer.
Zo mankeerde deze A140 o.a. het WhoopWhoop geluid bij de distributie, ratelen bij starten en dan bedoel ik niet een paar seconden tot de oliedruk aanwezig is bij de hydraulische klepstoters maar veel langer.
Wat ook nog een probleem was dat als je in de eerste versnelling met vol gas optrok deze begon te slippen, nu is dit ook een bekent probleem bij de W168 dat de koppeling (K1) van de eerste versnelling letterlijk in 2 scheuren.
Dit wetende heb ik een overweging gemaakt om toch de auto in ere te herstellen en te behouden, uiteindelijk is het een restauratie project geworden.

Ik zal later wat meer foto's en bevindingen posten.
Bijlagen
Gerepareerde FTC
Gerepareerde FTC
A140_13.jpg (66.15 KiB) 6122 keer bekeken
A140_14.jpg
A140_14.jpg (86.83 KiB) 6122 keer bekeken
FTC binnenzijde
FTC binnenzijde
A140_15.jpg (230.13 KiB) 6122 keer bekeken
Kap stuurkolom
Kap stuurkolom
A140_16.jpg (70.07 KiB) 6122 keer bekeken
Schakelaar met Limiter functie
Schakelaar met Limiter functie
A140_17.jpg (80.22 KiB) 6122 keer bekeken
Originele kabelset Cruise Control
Originele kabelset Cruise Control
A140_18.jpg (93.15 KiB) 6122 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

07 mar 2017 17:27

Goed bezig! :goedzo:
Logboek S500.
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

08 mar 2017 11:25

Hoi,

Ik heb een topic aangemaakt in de How To sectie m.b.t. de cruise control.
Daaraan heb ik het elektrisch schema met pinbezetting aan toegevoegd.

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 57&t=83853

MvG
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:00

Nu het elektronisch probleem met de automaat opgelost is ben ik begonnen aan de mechanische problemen zoals o.a. het harde geratel en whoopwhoop geluid van de ketting/distributie en de slip in de eerste trap van de automaat.
Ik ben begonnen met de demontage van de motor/subframe met de carrosserie, gelukkig heb ik zelf een brug tot beschikking anders wordt het een hels karwei.
Bijlagen
A140_20.jpg
A140_20.jpg (87.28 KiB) 5928 keer bekeken
A140_21.jpg
A140_21.jpg (115.86 KiB) 5928 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:04

Zo daar staat ie dan,,,, en begonnen met demontage van de automaat.
Hij lekte ook een beetje olie bij de krukas van de bakzijde dus dat probleem kunnen we meteen beetpakken.
Erg mooi ziet die keering er niet uit....
Bijlagen
A140_22.jpg
A140_22.jpg (104.12 KiB) 5923 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:08

Ik heb alles gedemonteerd en ben nu aangekomen bij de kleppendeksel, na deze verwijderd te hebben zag ik tot mijn verbazing een ronde ring om de ketting zitten....Hmmmm :? :?

Waar komt deze in hemelsnaam vandaan,,,na een tijde kijken zag ik er nog net het nummer instaan dus deze even in google opgezocht en wat denk je?, is het een deel wat vanaf de onderste kettingwiel afkomt. Plaatje toegevoegd na verwijderen karter en demontage van dat onderdeel.
Bijlagen
A140_23.jpg
A140_23.jpg (62.56 KiB) 5915 keer bekeken
A140_24.jpg
A140_24.jpg (58.32 KiB) 5915 keer bekeken
A140_25.jpg
A140_25.jpg (64.15 KiB) 5915 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
Gebruikersavatar
FGR
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2017 17:49
Mercedes-Benz: S203 200CDI 2005
Locatie: Heistopden Berg België

09 mar 2017 16:13

Goed bezig :goedzo: De Nederlandse wheeler dealers,hij redt een Benz van de schroothoop. :applaus:
LIFE IS A RACE, ENJOY iT!
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:13

Onder in het karter zag ik de volgende deeltjes liggen, dit waren dus de rollertjes van de distributieketting.
De ketting die erop lag was goed en er ontbraken geen rollertjes dus waarschijnlijk in het verleden de ketting kapot gegaan die daarop op zijn beurt de kettingwiel aan de onderzijde het plastic ervan gesloopt heeft.
Dat harde plastic is bij de nieuwe kettingwiel van een zacht rubber.
Foto's toegevoegd van de nieuwe complete distributie.
Bijlagen
A140_26.jpg
A140_26.jpg (86.1 KiB) 5912 keer bekeken
A140_27.jpg
A140_27.jpg (100.75 KiB) 5912 keer bekeken
A140_29.jpg
A140_29.jpg (90.8 KiB) 5912 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:16

Zoals je ziet is de nokkenas ook niet erg jofel, deze ook maar even een nieuwe van laten komen.
Om het geratel voor eens en altijd op te lossen zijn de hydraulische klepstoters ook alemaal vernieuwt.
Bijlagen
A140_28.jpg
A140_28.jpg (55.68 KiB) 5910 keer bekeken
A140_30.jpg
A140_30.jpg (68.9 KiB) 5910 keer bekeken
A140_31.jpg
A140_31.jpg (91.35 KiB) 5910 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:20

Weer bezig met opbouwen, Subframe heb ik laten poedercoaten.
De stabilisatorstang is ook een nieuwe opgekomen want de oude was zover ingesleten dat bij nieuwe rubbers het geheel alsnog er los in zat.
en natuurlijk origineel MB.
Bijlagen
A140_32.jpg
A140_32.jpg (110.4 KiB) 5907 keer bekeken
A140_33.jpg
A140_33.jpg (71.52 KiB) 5907 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:23

Ik heb besloten om de motor en bak grondig te reinigen en een laag lak op te zetten. pic's van motor en automaat.
Nieuwe oliekeeringen mogen natuurlijk niet ontbreken.
Bijlagen
A140_34.jpg
A140_34.jpg (98.38 KiB) 5891 keer bekeken
A140_35.jpg
A140_35.jpg (133.71 KiB) 5891 keer bekeken
A140_36.jpg
A140_36.jpg (129.74 KiB) 5891 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:25

Nieuwe waterpomp en Kettingspanner, Thermostaathuis met sensor.
Bijlagen
A140_37.jpg
A140_37.jpg (131.49 KiB) 5888 keer bekeken
A140_38.jpg
A140_38.jpg (95.78 KiB) 5888 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:30

Omdat de dynamo en startmotor op een nogal ongelukkige plek zit heb ik deze ook even aangepakt.
Wat betrefd de dynamo heb je de keuze om er een revisie of een nieuwe in te plaatsen, ik heb de huidige zelf gereviseerd.
Er zijn setjes verkrijgbaar om een nieuwe sleepring te vervangen omdat de oude zodanig ingesleten is dat je deze niet meer kunt gebruiken.
Dit vereist wel enige sleutelervaring !!
Bijlagen
Setje lagers met sleepring
Setje lagers met sleepring
A140_39.jpg (82.81 KiB) 5887 keer bekeken
Gestraalde huis met nieuwe laklaag
Gestraalde huis met nieuwe laklaag
A140_40.jpg (75.5 KiB) 5887 keer bekeken
Dynamo met startmotor en op de achtergrond nieuwe draagarmen.
Dynamo met startmotor en op de achtergrond nieuwe draagarmen.
A140_41.jpg (81.15 KiB) 5887 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:34

De volgende foto's laten alles een flinke stap vooruit zien maar alles is vervangen door nieuwe onderdelen.
Zoals o.a.
Spanrollen
Motorsteunen
Alle koelvloeistof slangen, ALLES geen 1 overgeslagen.
Olie ontluchtingsslangen, ALLES geen 1 overgeslagen.
Alle pakkingen
Draagarmen kompleet
Stuurkogels binnen en buiten

Foto's spreken voor zich....

Schokbrekers voor vervangen met nieuwe veerpootlagers, hierbij gekozen voor Bilstein.
Bijlagen
A140_42.jpg
A140_42.jpg (109.16 KiB) 5869 keer bekeken
A140_43.jpg
A140_43.jpg (107.19 KiB) 5869 keer bekeken
A140_44.jpg
A140_44.jpg (71.68 KiB) 5869 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
RSM
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 dec 2016 14:57
Mercedes-Benz: W168 A140 Elegance
Locatie: Noord Brabant (Regio Eindhoven)

09 mar 2017 16:40

Omdat alles eronderuit lag heb ik meteen van de gelegenheid gemaakt om er een standverwarming aan toe te voegen.
Hierbij heb ik de originele steun besteld voor de Webasto Thermotop en daar de laatste nieuwe variant van Webasto op te monteren.

In dit geval de Webasto ThermoTop Evo 5+,

De 5+ is de krachtigste in deze serie, ik heb daarvoor gekozen omdat als je veel korte stukken rijd je rekening moet houden dat de accu anders na een aantal dagen leeg kan raken.
Brandtijd is ook rijtijd, dus 30min branden is ook 30min rijden om de accu goeg vol te laden.
Deze jongen stookt de A-klasse in 15min op temperatuur, motor warm, ijs weg :applaus:
Bijlagen
A140_46.jpg
A140_46.jpg (75.07 KiB) 5864 keer bekeken
A140_47.jpg
A140_47.jpg (52.71 KiB) 5864 keer bekeken
W168 A140 Elegance, HUMMER H3, MAZDA MX6 (USA), Mini Cooper
Plaats reactie