Vito Amigo 2002 kachel blijft (meestal) koud

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

20 feb 2017 15:34

Beste Mercedes-fans,

Sinds 14 dagen hebben wij onze eerste Mercedes gekocht, het gaat om een doodsimpele Vito 108CDI Amigo uit 2002.
Eerst hebben we de thermostaat vervangen, want de motor bleef erg koud, ook na een rit van ruim 100km.
Toen was het zo dat het ijskoud was in de auto, met ineens een paar heerlijk warme minuutjes tussendoor
Nu is het zo dat de motortemperatuur zo tussen de 85-95gr is, dat is prima, maar de (kabelbediende!) kachelkraan blijft een km of 20 koud, dan lijkt hij even warmer te worden, maar er komt geen warme lucht door de roosters in het dashboard(en dan heb ik het over de middelste bovenin, ik weet dat daar alleen koude lucht uitkomt.

Het 'lijkt' dus wel òf de kachelradiateur lucht bevat/verstopt is, òf dat de kachelkraan verstopt is....weet iemand of zo'n simpele handbediende kraan wel euuhh stuk kan zijn? Of wat dan ook?
Het is zo zonde om gewoon maar alles stomweg te vervangen, en dat kunnen wij ons ook niet veroorloven trouwens.

Ik hoop dat iemand hier de oplossing weet
Gebruikersavatar
Djoeri
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
Specialisatie: Bedrijfswagens
Locatie: Almere

22 feb 2017 10:18

Kachelkraan gaat wel eens stuk, waar je ook even naar moet kijken is of je bijverwarmer nog werkt dit scheelt ook een hoop met je verwarming. Het klinkt wel een beetje of je koppakking lek is, als deze doorlekt naar het koelsysteem krijg je lucht in het systeem. Hierdoor valt vaak de verwarming ook uit, vooral omdat je het hebt over af en toe warm worden van de kachel. Heb je veel druk in het koelsysteem of zie je het borrelen in het reservoir? Kijk eerst even naar de kachelklep.
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

22 feb 2017 11:34

Beste, bedankt voor Uw reactie :)

De koppakking is ook het eerste waar ik aan dacht, echter rookt de auto niets èn zit er ook geen vieze drab aan de olievuldop en/of de peilstok.
Gisteravond heb ik voor de zekerheid maar een kachelkraan besteld die morgen binnenkomt, dit nadat ik gisteren overdag de 2 buizen naar de kachelradiateur had verwijdert, hier kwam bijna geen vloeistof uit, hooguit een paar druppels.....en aangezien lucht tov vloeistof wèl comprimeerbaar is, zou daar nog een reden kunnen liggen van wat U zegt: de best hoge druk die op het systeem staat.....ook als ik de volgende dag de dop pas losdraai...

Ik laat even weten hoe het afloopt/gaat ná vervanging van de kraan :goedzo:
Gebruikersavatar
Djoeri
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
Specialisatie: Bedrijfswagens
Locatie: Almere

23 feb 2017 07:18

Vernieuw eerst de kraan en zorg dat het systeem goed ontlucht is. Kijk ook even naar je standkachel (bijverwarmer) of deze nog werkt dit scheelt een hoop met de snelheid van het opwarmen van de auto. Hier zit als het goed is ook nog een elektrische pomp tussen om de doorstroming te bevorderen, controleer of die ook werkt scheelt een hoop met ontluchten.

Koppakking kan op 3 manieren lekken: Roken= koelsysteem lekt door naar de cilinders en verbrand deze dan, Vieze drab= dit gebeurt als het oliekanaal in de kop (pakking) doorslaat en in het koelsysteem komt, Hoge druk in systeem: Dit komt voor als de pakking doorslaat van de cilinder naar het koelsysteem, de verbrandingsdruk van de motor lekt door in het koelsysteem. Dit is te testen met een speciale snuffelaar, deze kan je op je reservoir zetten en meet dan of er uitlaatgassen in het koelsysteem zit. Er zit een speciale vloeistof in die van kleur veranderd.

Je hebt altijd wel wat druk in je koelsysteem dit is normaal, als je alles ontlucht hebt kan je het nog eens testen door voorzichtig de dop even los te halen en de druk eraf te halen dan dop er weer op zetten en de motor laten draaien. Als de druk te hoog word zie je dit gauw genoeg aan je waterslangen die worden dan keihard. Ook zal je dan luchtbellen in het reservoir zien.
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

24 feb 2017 11:44

Hoi, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Kachelkraan ga ik zo monteren, maar wat is nou de beste manier om alles te ontluchten?
Gewoon een uur laten draaien met de vuldop half los?
Het is een Vito zonder standkachel, airco of wat dan ook, er zit gewoon alleen een blauw-rode schijf in het dashboard en de aanjager-schijf, de meest rechter van de drie schijven is een loze...
Dacht gelezen te hebben dat de beste ontluchtingswijze was:

Schijf op warm-rood
Aanjager uit...


Maar ik hoor graag!
Gebruikersavatar
Djoeri
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
Specialisatie: Bedrijfswagens
Locatie: Almere

24 feb 2017 17:57

Correct dit is de juiste methode, eerst even zonder dop zodat je het niveau in de gaten kan houden en als deze netjes blijft dan de dop erop draaien zodat er druk op het systeem komt (de goeie druk :). Als alles netjes droog blijft en lekvrij dan zou ik er nog een stukje mee gaan rijden om een goede doorstroming te krijgen, daarna nog een keer je niveau controleren. Dan zal als het goed is alles weer goed moeten werken. Als je rijdt kan je wel je aanjager gebruiken om te kijken of je kachel nu wel warm word.

Van die standkachel vind ik gek, wat ik mij kan herinneren werd een Vito 638 CDI altijd met een standkachel (bijverwarmer) geleverd omdat deze moeite hadden met op temperatuur komen van de motor en de het te lang duurde voordat de kachel warm werd. Je zou er eens onder kunnen kijken, hij zou ongeveer onder de bestuurderskant thv van het voorwiel/subframe motor moeten hangen onder de auto.
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

24 feb 2017 18:09

Wederom dank voor je reactie :)

Heb je toevallig ook nog een idee hoe groot zoiets is? Zo'n standkachel? Heb net een klein rondje gereden en hem zeker een half uur laten draaien, maar daar wordt hij niet warm van...(ben invalide dus kan maar een klein Rondje zelf rijden)
Gebruikersavatar
Djoeri
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
Specialisatie: Bedrijfswagens
Locatie: Almere

24 feb 2017 18:14

Zie foto
Bijlagen
eberspacher-hydronic-d5wz-1289227_b_7686f745c3cb453e.jpg
eberspacher-hydronic-d5wz-1289227_b_7686f745c3cb453e.jpg (41.5 KiB) 2075 keer bekeken
261142CIMG1232.jpg
261142CIMG1232.jpg (51.68 KiB) 2075 keer bekeken
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

06 mar 2017 13:37

Hoi, eindelijk een update....

In ieder geval zit er onder de Vito Amigo geen standkachel, dus daar ligt het niet aan, hier een foto van de bodem:
IMG_0106.JPG
IMG_0106.JPG (152.69 KiB) 1959 keer bekeken
Afgelopen Donderdag ben ik met mijn zoon naar Drachten en Hoogeveen gereden vanuit Huizen (N-h) en de dag erop is mijn zoon ook nog naar Apeldoorn geweest, dat is toch een flink aantal km's waarbij de kachel het altijd pas na een km of 30 begint te doen...en dan nog af en toe ineens koude lucht blaast...???

Toen mijn vrouw gisteren naar Haarlem reed, begon dan toch eindelijk het koelvloeistof lampje te branden, dus er is nog steeds verlies, zei het allang niet meer wat het was...
Dus nu na het vervangen van de kachelkraan èn de thermostaat blijft er nog maar 1 ding over....de koppakking, (denk ik? )
Ik heb een 'goed' goedje besteld 'seals as steel' en dat ga ik er maar eens indoen, is wel een megaklus, want eerst zal denk ik de oude thermostaat weer (leeggemaakt) erin moeten om dat spul op de juiste plek te kunnen krijgen....., alle vloeistof moet afgetapt, zit er ergens een aftapplug? Of niet...? Gewoon een onderste slang loshalen?

Hoop dat U mij kunt helpen met de vragen!
Gebruikersavatar
Djoeri
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
Specialisatie: Bedrijfswagens
Locatie: Almere

07 mar 2017 06:57

Ik zou het toch eerst even laten testen of de koppakking echt lek is, wat je nog kan doen is bij de radiateur een flesje hangen aan het overloop slangetje deze hangt aan de zijkant waar je de koelvloeistof bijvult. Hier zou je dan kunnen zien of er een te grote drukopbouw is in het koelsysteem na een korte tijd. Mijn mening is als de koppakking echt lek is het beter is om deze te vervangen. Helaas is dit wel een kostbaar verhaal maar uiteindelijk wel de beste reparatie. Dat goedje is meer een tijdelijke reparatie, het zal uiteindelijk toch weer erger worden, persoonlijk ben ik er zelf geen voorstander van. Lees even goed de gebruiksaanwijzing door op de website http://www.steelseal.co.uk/how-to-use-faqs er staat nergens zover ik kan zien dat de thermostaat eruit moet. Het word wel aangeraden om het zo direct mogelijk bij de motor erin te stoppen. aftapplug zit dacht ik links of recht onder de radiateur met een rode plastic dop pas op dat deze niet breekt. Zou je misschien je chassisnr kunnen geven, desnoods in pb dan kan ik eens in de wagenkaart kijken wat er standaard geleverd is bij de auto, of de standkachel er ooit wel op heb gezeten.

Succes
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

07 mar 2017 09:50

Je gaat toch niet van die meuk in je koelsysteem gooien he? Dan kun je 'm net zo goed direct afschrijven :stom:
Logboek S500.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

07 mar 2017 10:35

Dank voor jullie reacties!

Ik heb het ook nog steeds niet gebruikt omdat ik er ergens ook een flinke 'kriebel' bij voel...

Ok, wat betreft dat testen op druk......als we een flinke rit hebben gemaakt en we de auto daarna 2-3 dagen niet gebruiken, dan staat er nog steeds hoge druk op het systeem, dus moet ik de dop heel voorzichtig iets lossen, wat scheef duwen om de druk te laten ontsnappen....als ik hem in 1x losdraai borrelt er een flinke sloot vloeistof uit.

Het chassisnummer is: VSA63809413437386
Gebruikersavatar
Djoeri
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2011 10:14
Mercedes-Benz: MAN TGE (Werk)
Specialisatie: Bedrijfswagens
Locatie: Almere

08 mar 2017 07:22

Er zit altijd druk op je koelsysteem, dit hoort ook zo. Maar als er teveel druk opstaat kan het dus zijn dat je koppakking doorgeslagen is. Wat wij vaak deden om het te testen op een simpele manier is een leeg flesje aan het overloop slangetje bij de radiateur (expansietank) hangen en dan de klant te laten rijden en na een paar dagen terug te laten komen. Als er dan druk word opgebouwd in het koelsysteem dan word deze via het overloopslangetje eruit gelaten, is dit teveel dan zal er ook wat koelvloeistof meekomen, deze zal dan nu in het lege flesje komen. Dan weet je dus zeker dat de koppakking eruit ligt. (Zie ook foto) Pijl= overloopslangetje Rondje= aftapplug.

Ik heb even in de wagenkaart van de auto gekeken: Er staat (Duits) Wegfall Zuzatsheizer, ofwel vervallen van standkachel, deze is dus niet geleverd en/of besteld met een standkachel. Ik weet niet zeker meer of dit standaard zo was bij een Amigo versie, dit was vroeger het instapmodel. Het later inbouwen is vrij prijzig. Je zou nog kunnen overwegen om een warme lucht kachel in te bouwen, is volgensmij ook wel prijzig maar minder dan een vloeistofverwarmer. Dit zou je even uit moeten zoeken. (zie foto van een luchtverwarmer op diesel) Gerenommeerde merken hierin zijn in elk geval Webasto en Eberspacher
Bijlagen
s-l1000.jpg
s-l1000.jpg (233.37 KiB) 1844 keer bekeken
Air-diesel-heaters-heating-for-car-truck.jpg
Air-diesel-heaters-heating-for-car-truck.jpg (44.58 KiB) 1844 keer bekeken
Liever een Ster op mijn grill dan in mijn voorruit.
Vito2002
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2017 22:23
Mercedes-Benz: Vito W638

08 mar 2017 09:51

Enorm bedankt voor de uitgebreide info, geweldig!

Die truc met dat flesje ga ik vandaag nog uitvoeren, er wordt doordeweeks weinig met de Vito gereden, maar morgenavond moeten we naar Amsterdam (waar we trouwens nog maar nèt in mogen.....een jaar ouder en het was over) naar m'n jarige schone zusje, en dan eens kijken of er al wat in zit in het flesje.

Er komt nog een vraag op..., àls het idd de koppakking is, dan is het dus tussen een cilinder en koelkanaal....normaal gesproken zou dan, b.v. bij het openstaan van een in- of uitlaatklep van de betreffende cilinder, de druk moeten teruglopen omdat de druk dan kan ontsnappen....toch? Maar er staat echt iedere keer (óók na een paar dagen) volop druk op....dat zou toch toeval moeten zijn, want de kans dat er van die cilinder altijd wel een klep open staat is toch erg groot, iig groter dan dat ze beiden dicht zijn?

Wel vreemd trouwens dat Mercedes er al in 1997 of '98 al achter kwam dat de Vito's slecht warm werden in de cabine, dat ze (heb ik volgens mij gelezen?) daarna juist die standkachels inbouwden en dat de klant dan alsnog de keuze had...? Dat zal ze in de showroom vast niet verteld zijn ;)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 mar 2017 09:58

De druk bouwt zich op in de cilinder en perst zich dan door een opening in de koppakking. Zo'n beginnend lek laat alleen wat door onder hogere druk. De druk in de cilinder is na het uitzetten van de motor weer 0, maar de druk in het koelsysteem blijft gehandhaafd (totdat je de dop eraf haalt).
Logboek S500.
Plaats reactie