Stuurpomp probleem C180 Classic (2001)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
scooterpower
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:47
Mercedes-Benz: C180 Classic (2001)

16 feb 2017 12:06

Ik heb een probleem met mijn stuurpomp en kom er niet meer uit. Met andere woorden, ik heb geen inspiratie meer waar ik het moet zoeken. Misschien heeft iemand ideeën?

Ik heb een Mercedes C180 Classic uit 2001. Op een gegeven moment stuurde deze zwaar en was een gierend geluid te horen bij het sturen. Een paar weken eerder heb ik de stuurstang van de auto vervangen om trillingen in het stuur weg te nemen. Dit heeft het gewenste effect gehad, totdat ik problemen kreeg met de stuurpomp.

De stuurpomp heb ik vervolgens vervangen. Een aantal dagen stuurde de auto weer soepel, totdat de problemen weer opdoemden. Uit voorzorg heb ik toen de pomp opnieuw vervangen door een betere, duurdere stuur pomp van Bosch. Ook nu waren de problemen voor enkele dagen verdwenen, maar ook nu begon de auto steeds zwaarder te sturen, tot een moment dat het stuur bijna vast zat.

Wat blijkt? De stuurpomp-olie wordt uit de pomp 'gekotst'. Op een gegeven moment zit er gewoon te weinig olie meer in. Dit gebeurde dus met beide nieuw pompen. Doe ik er nieuw olie in, dat is het een tijdje goed.

Het lukt mij (nog) niet om de vinger op de zere plek te leggen. Kan het lucht zijn? Heeft het een relatie met andere onderdelen? Heeft iemand iets soortgelijks gehad? Alle tips zijn welkom.

Het'enige dat ik nog niet heb gecontroleerd is het stuurhuis. Daar zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten ;) :S
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 feb 2017 15:46

Ik neem aan dat je niveau ook zakt? Heb je zichtbare lekkage of lekt je stuurhuis, dan zitten je stofhoezen nu vol met olie 8-)
Logboek S500.
scooterpower
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:47
Mercedes-Benz: C180 Classic (2001)

17 feb 2017 11:08

plorie schreef:Ik neem aan dat je niveau ook zakt? Heb je zichtbare lekkage of lekt je stuurhuis, dan zitten je stofhoezen nu vol met olie 8-)
Het niveau zakt inderdaad, maar omdat de olie letterlijk door de afsluitdop van de stuurpomp naar buiten wordt gedrukt. En goed meegedacht, maar dit type heeft geen stofhoezen.

Ik heb nu een nieuwe drukslang besteld en haal bij de Mercedes-dealer olie. Ben benieuwd wat het gaat doen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 feb 2017 11:29

Hoezo een W203 heeft geen stofhoezen? De axiaalkogels aan het geintegreerde stuurhuis hebben vast wel een hoesje 8-)
Logboek S500.
scooterpower
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:47
Mercedes-Benz: C180 Classic (2001)

24 feb 2017 15:46

plorie schreef:Hoezo een W203 heeft geen stofhoezen? De axiaalkogels aan het geintegreerde stuurhuis hebben vast wel een hoesje 8-)
Het is een W202. De laatste die van de band is gerold? ;)

Ik heb een nieuw drukslang geinstalleerd en originele stuurpompolie (de gele) van Mercedes geplaatst. Maar zonder succes.

De luchtbellen blijven komen. Iets zuigt lucht aan. Het stuurhuis is niets mis mee, die is nagekeken. De stuurpomp zelf is ook in orde.

Wie kan deze radeloze man van ideeen voorzien?
scooterpower
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:47
Mercedes-Benz: C180 Classic (2001)

22 mar 2017 10:29

Voor wie het nog interesseert :)

Ik heb uiteindelijk een andere stuurpomp geplaatst. De vorige pomp bleek kapot te zijn. Wat was nou het uiteindelijk probleem? Het soort stuurpompolie.

De leverancier had bij mijn eerste twee pompen verkeerde olie meegeleverd. Deze begon te schuimen door de druk, waardoor de olie (zonder dat ik het merkte) aan de bovenkant van de pomp werd geloost. Daardoor kwam de pomp droog te staan.

Ik heb nu originele olie (geel) bij de Mercedes dealer gehaald en nadrukkelijk gezegd dat het om een W202 gaat. Een W203 heeft weer andere olie nodig, bleek.

De auto rijdt nu weer als een zonnetje.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 mar 2017 12:04

schuimende olie veroorzaakt ook lucht bellen in de olie waar door je cavitatie krijgt en je de pomp dus lucht krijgt/ lucht inslag heeft
zonder olie is er geen smering van de bewegende delen en loopt ie dus stuk dus de olie die de lucht mee nam heeft ook een deels smering gegeven en waar dit niet het geval was loopt ie stuk afhankelijk van de soort pomp kunnen er ook slijtage delen(messing/staal schilvers ) mee gaan met de olie
heb je het systeem ook gespoeld ?

bijgaand een foto van een slijtage delen die het hele hydraulische systeem door gegaan zijn af komstig van de hydraulische pomp en geiendigd in de hydrauliek tank
DSC03939.JPG
DSC03939.JPG (169.28 KiB) 529 keer bekeken
dit hoeft niet het geval te zijn bij de pomp van de toppic starter ik laat alleen zien dat dit mogelijk is

gr pascal
scooterpower
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:47
Mercedes-Benz: C180 Classic (2001)

24 mar 2017 10:10

pascalvd schreef:schuimende olie veroorzaakt ook lucht bellen in de olie waar door je cavitatie krijgt en je de pomp dus lucht krijgt/ lucht inslag heeft
zonder olie is er geen smering van de bewegende delen en loopt ie dus stuk dus de olie die de lucht mee nam heeft ook een deels smering gegeven en waar dit niet het geval was loopt ie stuk afhankelijk van de soort pomp kunnen er ook slijtage delen(messing/staal schilvers ) mee gaan met de olie
heb je het systeem ook gespoeld ?

bijgaand een foto van een slijtage delen die het hele hydraulische systeem door gegaan zijn af komstig van de hydraulische pomp en geiendigd in de hydrauliek tank
DSC03939.JPG
dit hoeft niet het geval te zijn bij de pomp van de toppic starter ik laat alleen zien dat dit mogelijk is

gr pascal
Het systeem is gespoeld en ontlucht. Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Hiermee zijn anderen in de toekomst geholpen.
Plaats reactie