Identiteit / chassis bepalen RDW....

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
peke
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2017 09:53

12 feb 2017 10:08

Goedemorgen mensen,

Zojuist heb ik me voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, daarin is te lezen dat wij een Mercedes SLC 350c uit 1972 hebben geïmporteerd. Echter ondervinden we bij het RDW de nodige problemen.

Te weten:
-1 cijfer in het ingeslagen chassis staat een fractie scheef wat de RDW-medewerker deed twijfelen aan de originaliteit hiervan.
Dan is daarnaast een originele plaatje van Mercedes geschroefd met uiteraard hetzelfde chassisnummer, maar: omdat die met schroeven zit (wat destijds veel meer gebeurde, pas later werd er gepopnageld) kan hij niet bewijzen dat die origineel is.

Kortom: de auto wordt nog niet geaccepteerd.
Nu heeft RDW fabrieksgegevens opgevraagd a.d.h.v. het chassis. Wat blijkt: de bak- en motorcode komen niet overeen met hoe hij ooit geleverd is. Vind ik na 45 jaar niet direct heel vreemd, maar het bevestigd dus niet dat het chassisnummer origineel is.

Conclusie: RDW zegt niet dat het niet klopt, maar ze kunnen ook niet bewijzen dat het wel klopt. En die bewijslast ligt uiteraard bij mij.

Jullie hulp gevraagd wat te doen:
-zijn er meerdere plaatsen bij een dergelijke auto waar het chassisnummer is ingeslagen?
-andere mogelijkheden hoe ik de identiteit van de auto kan bepalen?

Blijkbaar zijn de volgende papieren niet voldoende:
-originele Duitse papieren van de auto
-TUV papieren van de auto
-Dekra technische keuring van de auto

Nu dus een auto waar we niks mee kunnen...help?
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

12 feb 2017 10:57

Kun je het motor en baknummer aflezen ?

Stuur deze dan in een PB . Het zou kunnen dat ik via het motor en baknummer kan zien bij welk chassisnummer het hoort .
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

12 feb 2017 13:30

Je zou ook a.d.h.v de wagenkaart kunnen kijken of de kleur en de opties overeenkomen met de auto waar het nummer in staat. Volgens mij kijkt het RDW ook of jij kunt aantonen dat jij de rechtmatige eigenaar bent, dus heb je b.v een factuur waaruit dat zou kunnen blijken? Het gezeur is dat het nummer in het frontpaneel staat, en als dat ooit een keer vervangen is door een schade dan kan het zijn dat het nummer met de hand ingeslagen is. Bij de 450 SLC die ik ooit had heb ik het nummer persoonlijk opnieuw ingeslagen omdat er een nieuw frontpaneel in moest.

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

12 feb 2017 14:12

Vandaar mijn vraag of hij het bak en motornummer weet

Uiteraard ook het chassisnummer , kijk ik even in VeDoC of vraag de wagenkaart voor je op bij MBNL
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
peke
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2017 09:53

12 feb 2017 16:04

Motorcode is reeds opgegeven aan rdw en zij hebben dit nagekeken.
Maar in de on komt hij.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

12 feb 2017 16:07

kan altijd even kijken .

heb je de kleuren en opties van de auto ?

kleur buiten
stof/leder kleur
en alle opties die je nu hebt
zoals tempomaat
buitentempmeter
etc .
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
wimhompes
Berichten: 339
Lid geworden op: 17 dec 2011 15:31
Mercedes-Benz: S204 C180- 2013 Ambition Avantgarde
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

12 feb 2017 17:47

Beetje kort door de bocht van de RDW. Het feit dat het motor- en baknummer niet bij het VIN (chassisnummer) horen wil nog niet zeggen dat e.e.a. niet klopt. Waar ze op aan slaan is het VIN, daar staat een karakter afwijkend ingeslagen. In het algemeen staan karakters in een lijn ingeslagen, alleen in vroegere bouwjaren kon je nog wel eens te maken hebben met een misslag, dus dat zegt nog niets.

Bij het RDW zijn specialisten in dienst die a.d.h.v. elders in het voertuig vindbare codes mogelijk kunnen herleiden wel VIN bij jou carrosserie hoort. In het ergste geval kunnen ze het VIN gaan etsen om te kijken of het originele VIN mogelijk is weggehaald en een ander VIN is ingeslagen.
Het gaat er niet om wat je vindt, het gaat erom wat is........
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20878
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

12 feb 2017 18:50

wimhompes schreef:Beetje kort door de bocht van de RDW. Het feit dat het motor- en baknummer niet bij het VIN (chassisnummer) horen wil nog niet zeggen dat e.e.a. niet klopt.
Het is ook andersom: het feit dat ze niet bij elkaar horen, zorgt ervoor dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen dat het in orde is.
Logboek S500.
peke
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2017 09:53

12 feb 2017 19:12

plorie schreef:
wimhompes schreef:Beetje kort door de bocht van de RDW. Het feit dat het motor- en baknummer niet bij het VIN (chassisnummer) horen wil nog niet zeggen dat e.e.a. niet klopt.
Het is ook andersom: het feit dat ze niet bij elkaar horen, zorgt ervoor dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen dat het in orde is.
Toen ze aangaven dat ze die code gingen aanvragen zei ik al tegen ze: ga er maar vanuit na 45 jaar dat die niet meer overeen komen.

Vond hii ook niet direct vreemd: maar het geeft geen zekerheid dat het de juiste auto is.
Ze wijzen hem af.

Ik heb gevraagd: geef me dan wat handvaten wat te doen, dit is jullie terrein.
Nou: helemaal niks!!! Hij zegt: als je me kan overtuigen keur ik hem goed.
Ja hoe??????
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

12 feb 2017 19:31

Sloegen ze vroeger daar maar 1 chassisnr in dan ???????

In de huidige auto's kan je er geloof ik minstens 8 vinden.

grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

12 feb 2017 21:44

TheDiver schreef:Sloegen ze vroeger daar maar 1 chassisnr in dan ???????

In de huidige auto's kan je er geloof ik minstens 8 vinden.

grtzz
De w114 (volgens mij tot en met de w126 ) heeft voor de "normale" markt maar 1 nummer geslagen en 1 plaatje en volgens mij de usa versies hebben meerdere nummers en plaatjes


@ ts vraag wiebren eens die hebben het ook al eens aan de hand gehad met een w115 daar is uit eindelijk in de kofferbak een nieuw chassis nummer in geslagen

Is het mischien een idee om de verkopende partij eens te vragen naar de herkomst van de onderdelen volgens mij is dat het hele probleem

Volgensmij is sinds de invoering van de Nederlandse oldtimer regels naar 25 jaar
Gezegt dat al het herkomst van de onderdelen beschikbaar moet zijn
Je moet dus het chassis nummer van de donor weten bij rdw omkeuring/invoer
Gebruikersavatar
wimhompes
Berichten: 339
Lid geworden op: 17 dec 2011 15:31
Mercedes-Benz: S204 C180- 2013 Ambition Avantgarde
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

12 feb 2017 22:49

plorie schreef:
wimhompes schreef:Beetje kort door de bocht van de RDW. Het feit dat het motor- en baknummer niet bij het VIN (chassisnummer) horen wil nog niet zeggen dat e.e.a. niet klopt.
Het is ook andersom: het feit dat ze niet bij elkaar horen, zorgt ervoor dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen dat het in orde is.
Het vast stellen van de identiteit van voertuigen is een onderdeel van mijn werk. Van de oldtimers die ik tegen ben gekomen waren velen voorzien van een andere aandrijflijn. Als je die nummers gaat checken bij de fabriek kom je, als het goed is, uit bij een chassisnummer. Als die vervolgens niet als ontvreemd staat gemeld is dat deel afgewerkt en praat je van legale onderdelen. Zijn de nummers vanwege de leeftijd niet meer te checken bij de fabriek dan geldt voordeel schutter.

Deze legale onderdelen komen dan via de donorauto in een ander voertuig terecht. Nog niks aan de hand tenzij dat voertuig ooit op een minder legale manier van eigenaar is gewisseld. Ik denk zelf dat de RDW daaraan twijfelt simpelweg omdat ze aansloegen op het chassisnummer. Vervolgens is het dan zaak om te achterhalen of je te maken hebt met een legaal chassis/carrosserie. Dat kan door andere, in en aan het voertuig te vinden nummers en codes te checken bij de fabriek, echter bij veel oldtimers gaat dat niet lukken simpelweg om de reden dat er in deze voertuigen, buiten een chassisnummer en een productieplaatje, niets te vinden is en als dat al zo is dan heeft de fabriek de historische gegevens vaak niet meer voorhanden.

Wat dan overblijft is het minuscuul onderzoeken van het chassisnummer en de omgeving waarin hij staat ingeslagen. Soms worden hele schutborden omgebouwd, soms wordt het chassisnummer uitgeslepen waarna een chassisnummer van een "donorauto" wordt ingelast en soms wordt het chassisnummer weggeslepen waarna een ander nummer op die plaats wordt ingeslagen.

Na onderzoek zijn er grofweg 3 mogelijkheden:
  • 1. Blijkt het chassisnummer na onderzoek origineel dan wordt een melding naar de RDW gedaan dat het om een legaal voertuig gaat en kan men zich op de technische keuring richten.
    2. Blijkt het chassisnummer vals en kan het goede chassisnummer na bv etsen, tevoorschijn worden gehaald en blijkt die als ontvreemd te zijn gemeld, dan volgt inbeslagname en teruggave aan de rechtmatige eigenaar cq de verzekering als deze heeft uitgekeerd.
    3. Blijkt het chassisnummer vals en kan het goede chassisnummer niet achterhaald worden dan kan de identiteit niet worden vastgesteld. Hierna wordt het voertuig inbeslaggenomen en in veel gevallen weer terug gegeven als de eigenaar ter goeder trouw is. Hij kan alleen niets meer met het voertuig want er zal nimmer een kenteken voor worden afgegeven.
Resumé: Verzoek aan de RDW een identiteitsonderzoek uit te voeren. Hun hebben daar een perfect team opgeleide mensen voor in dienst.

En nee, ik kan en mag dit niet doen omdat ik anders mijn boekje ernstig te buiten ga..... De RDW is echt de instantie waar je moet zijn.
Laatst gewijzigd door wimhompes op 13 feb 2017 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat er niet om wat je vindt, het gaat erom wat is........
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

12 feb 2017 23:14

Helder verhaal Wim!

Na dit gelezen te hebben, met name wat er kan gebeuren als er iets niet klopt, zou
de verkoper in kennis stellen van de situatie mijn eerste actie zijn en uitzoeken hoe
een eventuele juridische procedure te starten als de verkoper medewerking of terugname
weigert.....
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik wel een melding maken op dit moment.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
andor
Berichten: 1031
Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
Mercedes-Benz: S212 220 cdi
Locatie: in de buurt van glane

13 feb 2017 17:19

als hij de Duitse papieren nog heeft hem terug aan bieden in Duitsland want daar scheint hij wel toegelaten te zijn anders zit je straks met een auto waar je niks meer mee mag. in iedergeval succes hoop dat het lukt voor je
peke
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 feb 2017 09:53

13 feb 2017 20:10

Voorlopig gaat een lid van dit forum al aan de slag, ongeacht de uitkomst ben ik hem al enorm dankbaar.

De Duitse verkopende partij is in elk geval ingelicht met de vraag of er meer documentatie is.
Dus is hij op de hoogte van de twijfels en kan ik hem straks eventueel verzoeken het voertuig terug te nemen als dat moet. Wie weet.

Ben erg benieuwd naar de uitkomst.

Tot op heden positief verrast over de input vanaf dit forum!:)
Plaats reactie