W211 (S211) temperatuur koelvloeistof te laag?
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 dec 2016 08:21
- Mercedes-Benz: S211 220 CDI Elegance
Ik heb een vraag. Van mijn S211 220 CDI komt de temperatuur van de koelvloeistof op koude dagen zoals deze zelden boven de 70 graden uit. Sterker nog als je wat rustiger aan rijdt daalt-ie soms tot maar 3 zwarte blokjes. Met andere woorden; de temperatuur schommelt tussen de 3 en 5 zwarte blokjes. Wordt de motor zo wel warm genoeg of heb ik een probleem met de thermostaat? Wat is de normale bedrijfstemperatuur van jullie S211 op dit soort dagen? Ik weet dat deze meters geen scheikundige instrumenten zijn en dus bus wel een afwijking kunnen laten zien, maar ben evengoed wel nieuwsgierig. Of is de temperatuur ook nog op een andere manier af te lezen (en dan met name nauwkeuriger)?
- Bijlagen
-
- FullSizeRender.jpg (143.94 KiB) 1682 keer bekeken
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Thermostaat zsm vervangen.
Komt vaak voor, is niets bijzonders dat deze de geest geeft...
Ca 90 graden na 10-12 km is normaal voor een cdi
Komt vaak voor, is niets bijzonders dat deze de geest geeft...
Ca 90 graden na 10-12 km is normaal voor een cdi
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Volgens mij is dat te koud.
De mijne zit tussen 80 en 100.
Ik heb niet veel technische kennis, maar vermoed een thermostaat probleem.
Maar op je foto heb je er pas 1 km op zitten. Dan kan je niet verwachten dat motor al warm is.
Groet succes marcel.
De mijne zit tussen 80 en 100.
Ik heb niet veel technische kennis, maar vermoed een thermostaat probleem.
Maar op je foto heb je er pas 1 km op zitten. Dan kan je niet verwachten dat motor al warm is.
Groet succes marcel.
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Bij een te lage temperatuur is je verbruik hoger en
de slijtage groter
de slijtage groter
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 dec 2016 08:21
- Mercedes-Benz: S211 220 CDI Elegance
Dank voor de snelle reacties! Klopt, ik had pas 1.8km gereden maar had net getankt en dus dagteller op 0 gezet. Voor de tankbeurt had ik een rit van 60km over de A1 erop zitten. Ik ga 'm laten vervangen
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 dec 2016 08:21
- Mercedes-Benz: S211 220 CDI Elegance
Laatste vraag aan de groep: is de thermostaat makkelijk zelf te vervangen of moet ik dit overlaten aan een MB-specialist (of jongens als Kwik-Fit of Euromaster). En als ik zelf een thermostaat koop, dan een Behr?
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik zou niet naar een fasfitter gaan behalve voor banden maar dat is persoonlijk
en komt door de goede relatie die ik met de lokale kwikfit manager heb
die setjes banden voor me zoekt met exact gelijke dot waardes
Behr is een goed merk
en komt door de goede relatie die ik met de lokale kwikfit manager heb
die setjes banden voor me zoekt met exact gelijke dot waardes
Behr is een goed merk
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 dec 2016 08:21
- Mercedes-Benz: S211 220 CDI Elegance
Kosten even opgevraagd bij diverse kanalen:
Euromaster: 160 euro
MB dealer inkl youngtimer korting: 270 euro
Kwik Fit: 335 euro (!) - verklaring: we verkopen echt hele goede thermostaten
Bosch Service: 170 euro
Euromaster: 160 euro
MB dealer inkl youngtimer korting: 270 euro
Kwik Fit: 335 euro (!) - verklaring: we verkopen echt hele goede thermostaten
Bosch Service: 170 euro
-
- Forum Held
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 06 sep 2010 15:03
- Mercedes-Benz: W213 2020 Eq boost 200 aut9 Sport Style
- Specialisatie: Havenkranen, straddle carriers
- Locatie: Rotterdam en omstreken
Als je enigszins handig bent is dit een klusje wat heel goed zelf te doen is.
Ongeveer een half uurtje werk en dan is het wel gedaan en dan heb je behoorlijk wat bespaart.
Ongeveer een half uurtje werk en dan is het wel gedaan en dan heb je behoorlijk wat bespaart.
Gaat t niet zoals t moet dan moet t maar zoals het gaat
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
Ex W212 220 bluetec 2015 aut9 AMG pakket. Ex W212 220cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W212 250cdi 2012 aut7 AMG pakket. Ex W204 220cdi 2007 aut5 AMG pakket. Ex W203 200cdi 2004 Classic
-
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
- Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2
ik had een gelijkaardig probleem, auto werd niet warm. thermostaat in mercedes garage vervangen. t is al een stuk beter, maar zelf na 30km kom ik zelden boven de 80°C uit.
er zijn dus nog meer oorzaken waarom een auto niet warm wordt, ik heb het bij mij helaas nog niet gevonden
er zijn dus nog meer oorzaken waarom een auto niet warm wordt, ik heb het bij mij helaas nog niet gevonden
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 dec 2016 08:21
- Mercedes-Benz: S211 220 CDI Elegance
Ik had inderdaad al zoiets begrepen, omdat bij de 4 cilinders de thermostaat onder de plastic kap die over de motor heen ligt? Thermostaat van Behr kost inderdaad ca. 45 euro en een beetje gereedschap vasthouden lukt mij ook wel. Moet ik nog meer "spullen" bestellen naast de thermostaat? En moet inderdaad alle koelvloeistof eruit, of kun je dat beetje dat je verliest tijdens de montage zelf weer aanvullen?
is dit het onderdeel dat ik nodig heb? http://www.auto-onderdelen24.nl/behr-th ... ik/7004642
is dit het onderdeel dat ik nodig heb? http://www.auto-onderdelen24.nl/behr-th ... ik/7004642
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Niet alles hoeft eruit, maar het is aan te bevelen om dat periodiek te verversen. Mooie gelegenheid zou ik zeggen
Logboek S500.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 dec 2016 08:21
- Mercedes-Benz: S211 220 CDI Elegance
Thermostaat inmiddels vervangen: heb er 3/4 streepjes bijgekregen op de koelwatertemperatuur meter