w639 vito v6 betrouwbaar of niet ??

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

17 jan 2017 17:27

Mijn vito begint de laatste tijd steeds meer nukjes te tonen
de bak schakelt af en toe nukkig, te vroeg doorschakelen of juist heel ruw schakelen wat niet weers en warmte afhankelijk is waardoor ik de link nog niet kan leggen.
Zo zijn er nog diverse dingen die mij een klein beetje storen waaronder de roestige wielkastranden en bij het achteruitrijden is het een echte kettingroker

Nou had ik het er bij de Nieuwjaars borrel ook met wat mensen over en de signalen zijn er stiekem toch.
Daar komt bij dat er bijna 1 ton met 2,5 a 3 ton in basisgewicht mee gereden is en daar bij nog regelmatig karren van 2 tot 3 ton. Dat komt er allemaal wel op aan en dan zeker voor een voertuig van 150 pk.

Zodoende ben ik toch wat actiever aan het zoeken naar een W639 naar mijn eisen en het liefste een v6
1 omdat er meer vermogen in zit (meende minimaal 200 pk)
2 het verbruik zal nagenoeg gelijk zijn nu zit ik op de 1 op 10

Mijn beredenatie voor meer vermogen is als volgt: een motor die altijd aan werk is word niet lui maar slijt ook sneller en harder en motor die vermogen over heeft word luier maar slijt ook minder snel dat is tevens ook wat mij van de modernere motoren tegen houd.
Ik heb wel hele positive verhalen over het vermogen van de v6 gehoord en het gaat mij totaal niet om de top snelheid (wel leuk mee genomen maar niet een vereiste )van de auto maar dat ik gewoon met alles weg kan komen en dat de bak niet terug schakeld en weer opschakeld en weer terug en weer op omdat ie het niet aan kan om met beladen kar op 100km/h te rijden

ik heb niks met de w447 mn maat heeft er 1 maar ik zit er totaal niet goed in terwijl de w639 wel goed is daar staat tegenover dat de 7 bak wel geweldig is en dus aardig zuiniger 1 op 15 totaal gwicht van 3 a 3,5 ton
De W906 is voor mij te groot ook deze zal tot de kop toe gevult worden en je bent alleen maar meer lucht aan het verplaatsen en dus een hoger verbruik
dus dat valt gewoon af

Nou is mijn grote vraag , is de v6 betrouwbaar genoeg voor mijn gebruiks factor een hydraulische service bus dus 2,5 a 3 ton aan basis lading mee.

Ik had zelf al het idee minimaal dealer onderhouden en lage km stand en weet ook dat je geluk moet hebben met een motor en bak maar ik hoor ook negatieve reacties over de v6 motoren vandaar ook de vraag menig forumlid weet globaal de gebruiksfactor van mijn huidige w639 en mijn handigheid

graag zie ik julie reacties en meningen tegemoed

gr pascal
Laatst gewijzigd door pascalvd op 18 jan 2017 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 jan 2017 18:36

De V6 in een Vito is geweldig! Echt een geweldenaar.

Deze V6 doet het in de Vito over het algemeen veel beter dan in een personenauto.
#doeslief
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

17 jan 2017 20:23

Ik heb mijn V6 nu ongeveer een half jaar, en ben net over de 2 ton heen.
Los van een defecte gloeier (dit zie ik als onderhoud), geen problemen mee.
Het loopt gewoon erg lekker, mijn vorige was een 115 maar met aanhanger en belading vond ik toch dat hij erg hard moest werken. Het geluid van de V6 is ook echt stukken beter vind ik.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

17 jan 2017 22:52

Weinig problemen mee.
Soms eens een turbodruksteller.
Bij Mercedes niet afzonderlijk verkrijgbaar en een hoop werk om hem te monteren.
De automaat krijgt veel koppel te verwerken. Als je voorganger hem mishandeld heeft en de olie nooit ververst heeft zit jij met de brokken.
Verder een leuke wagen met een zalig geluid en aanvaardbaar verbruik
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 jan 2017 09:16

Peter schreef:De V6 in een Vito is geweldig! Echt een geweldenaar.

Deze V6 doet het in de Vito over het algemeen veel beter dan in een personenauto.
oke bedankt neem het mee in de overweging :goedzo:

wel appart dat de motor in de vito beter is dan in de personen auto

DeMegens schreef:Ik heb mijn V6 nu ongeveer een half jaar, en ben net over de 2 ton heen.
Los van een defecte gloeier (dit zie ik als onderhoud), geen problemen mee.
Het loopt gewoon erg lekker, mijn vorige was een 115 maar met aanhanger en belading vond ik toch dat hij erg hard moest werken. Het geluid van de V6 is ook echt stukken beter vind ik.
oke bedankt ik neem het mee in de overweging :goedzo:

defecte gloei stift zie ik ook als regulier onderhoud

ik rijd ook met de 115 met bijna 3 ton op de klok mijn idee is ook dat ie nou teveel aan het werken is (zie openings post) '

het geluid maakt mij niet bijzonder veel uit

Johan Turbo schreef:Weinig problemen mee.
Soms eens een turbodruksteller.
Bij Mercedes niet afzonderlijk verkrijgbaar en een hoop werk om hem te monteren.
De automaat krijgt veel koppel te verwerken. Als je voorganger hem mishandeld heeft en de olie nooit ververst heeft zit jij met de brokken.
Verder een leuke wagen met een zalig geluid en aanvaardbaar verbruik
oke ook deze naam ik mee in de overweging :goedzo:

de turbo druk steller dan hebt je het over het wastgate potje ? evt. hoe te testen ?
veel werk aan een auto went wel kijk maar naar de w114 (A)

de automaat krijgt inderdaad al het vermogen voor de kiezen en aan hem is het op het over te brengen dat is inderdaad iets zwaarder maar daar is een automaat voor gebouwt of niet ? en de engineers hebben deze automaat ook bij deze motor bedacht dus in theorie zal dit goed moeten kunnen
hoe bedoel je mishandeld ? veel trek werk ? of hoge snelheden ? dit is helaas niet te zien nee
automaat verversen is om 60 000 km standaart toch ? dit zou na gekeken kunnen worden neem ik aan indien dealer onderhouden

het geluid zecht mij niet veel het verbruik is volgens verhalen net zo veel als mijn 115
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 jan 2017 09:41

zo te lezen via dit toppic en via pbtjes
is de v6 in de w639 dus redelijk betrouwbaar
maar er zitten nog wel een paar dingetjes in

zoals in het openings toppic vermeld
ik zoek eigenlijks een dealer onderhouden w639 voor de zekerheden met oa. de motor en de bak

zijn er verder nog tips en tricks waar op gelet moet worden het zij bij een test rit en bezichtiging ?
welke dingen kunnen er verwacht worden ?



ps wie weet nog een leuke w639 met v6 te staan met gelijke aantal opties als mijn huidige w639 en 2 deuren achter?
zowie zo :
trekhaak
licht en regen sensor
airco (climatcontrol)
electrische ramen
parkeer sensoren
highline ki en stuurwiel bediening
minimaal audio 20 ntg 2,5
cruisecontrol
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

18 jan 2017 09:50

zoek je de 120 CDI of de 122 CDI de pre mopf of de mopf ?
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 jan 2017 09:53

WillemH schreef:zoek je de 120 CDI of de 122 CDI de pre mopf of de mopf ?
Juist, wat is het budget?
#doeslief
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

18 jan 2017 10:31

Buiten dat feit om zijn verschillende bussen met verschillen voor en nadelen
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 jan 2017 10:35

Peter schreef:
WillemH schreef:zoek je de 120 CDI of de 122 CDI de pre mopf of de mopf ?
Juist, wat is het budget?
in ieder geval de mopf serie gezien de betere lak en mooiere kop en de motor maakt niet veel meer uit als het maar een v6 is dan zal het de 122 om642 worden met of zonder adblue is niet belangrijk (heb nog 100l staan )

budget nog niet aan wezig (orienterende fase)
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

18 jan 2017 10:40

ik zou zelf ook kijken naar vito's zonder trekhaak, dan weet je iigv dat hij niet al een eerste leven met aanhanger achter zich heeft.
Of een exemplaar met zo min mogelijk slijtage aan de trekhaak ;)
Voorbeelden genoeg van auto's met weinig kilometers en een trekhaak welke voornamelijk is gebruikt om paardentrailers te slepen

Dat in combinatie met het gemiddelde verbruik in de BC en de gemiddelde snelheid geven misschien een indruk over het verleden.

Dealer onderhoudsverleden zegt wel iets maar ook niet alles, ook bij dealers komen soms maandagochtend auto's vandaan, niet met opzet maar extra vervelend als je met de vito je brood moet verdienen

succes met de zoektocht
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 jan 2017 11:02

pascalvd schreef:...... dan zal het de 122 om642 worden met of zonder adblue is niet belangrijk (heb nog 100l staan )......
Die rijdt niet op AdBlue (je bent in de war met BlueEfficiency).
De laatste, dus de 122CDI BlueEfficiency, is wel de fijnste motor, loopt mooier dan de 120CDI (en ook stukje sneller).
#doeslief
Gebruikersavatar
Mr. Viano
Berichten: 352
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
Locatie: Gouda

18 jan 2017 11:18

Achteraf trekhaak compleet inbouwen, incl. Olie koeler voor automaat is ook een dure optie. Je kunt ook kijken naar trekhaak voorbereiding. (Code E57 in wagenkaart) dan hoef je alleen maar een stuurmodule en trekhaak zelf. (Wat bij een evt. reeds betimmerde bodem ook geen grap is om kabels te leggen...)
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

18 jan 2017 11:49

Pascal,
Rij jij constant met 2,5 / 3 ton?
Een ZZP`er die bij ons werkt heeft ook zijn bus altijd vol, vaak een paardentrailer achter de auto en die Vito gaat er uit omdat deze het niet aan kan.
Komt Sprinter voor in de plaats, volgens mij met 184 PK maar heb hem ook weleens over 254 PK gehoord.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
fcapri
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2

18 jan 2017 12:07

pascalvd schreef: Mijn beredenatie voor meer vermogen is als volgt: een motor die altijd aan werk is word niet lui maar slijt ook sneller en harder en motor die vermogen over heeft word luier maar slijt ook minder snel dat is tevens ook wat mij van de modernere motoren tegen houd.
dat is nogal een rare redenering.
hangt er gewoon van af of het een goeie motor is of niet, sommige motoren leven gewoon niet lang, en andere zijn onverwoestbaar.
je kan altijd een goeie motor kapot rijden door hem te mishandelen (koud te hard door trekken, te hoog in toeren, slecht onderhoud...).
zelf rijd ik met een 29jaar oude 1.6 platte diesel (had origineel 55paarden, maar daar zijn er vele van weggelopen en een paar gestorven), rijd regelmatig overvol geladen rond, trek daar aanhangers mee die hij totaal niet vooruit krijgt... en toch heeft dat blokje al bijna 500K km gelopen.
onze benz C200 met zijn 2.2CDI en 116pk heeft de ene miserie na de andere. heeft geen trekhaak, rijd bijna altijd leeg en heeft slechts 400K km. zou nogthans veel sterker moeten zijn. 116pk uit een 2.2 is peanuts. bijkomend verbruikt die enorm veel in vergelijking met de 1.6 (6.5L/100km vs 4.5L/100km met dezelfde rijstijl. eigenlijk zou die 1.6 meer moeten verbruiken, want die moet veel harder werken door steenpuin te vervoeren met de aanhanger. de benz heeft een lui leventje).

een dikke motor is gewoon meer fun om te rijden. je hoeft niet telkens omlaag te schakelen om eens op te trekken. en bij gewoon cruizen verbruikt een dikke motor normaal niet extra meer tov een klein motortje
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
Plaats reactie