w639 vito v6 betrouwbaar of niet ??

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

18 jan 2017 12:57

Betere roest preventie is er al vanaf modeljaar 2007, overigens denk ik dat je rijstijl ook een hoop bepaald.
Als je al "over" beladen bent en je gaat dan ook nog eens het maximale vragen, tja
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 jan 2017 14:55

Poppel180 schreef:ik zou zelf ook kijken naar vito's zonder trekhaak, dan weet je iigv dat hij niet al een eerste leven met aanhanger achter zich heeft.
Of een exemplaar met zo min mogelijk slijtage aan de trekhaak ;)
Voorbeelden genoeg van auto's met weinig kilometers en een trekhaak welke voornamelijk is gebruikt om paardentrailers te slepen

Dat in combinatie met het gemiddelde verbruik in de BC en de gemiddelde snelheid geven misschien een indruk over het verleden.

Dealer onderhoudsverleden zegt wel iets maar ook niet alles, ook bij dealers komen soms maandagochtend auto's vandaan, niet met opzet maar extra vervelend als je met de vito je brood moet verdienen

succes met de zoektocht
ja daar zit een punt in heb ik even niet over na gedacht

nee dat klopt dealer zegt ook niet alles maar kan wel een indicatie zijn als je in de onerhouds history ziet dat ie vaak terug geweest is is de vorige eigenaar een zeikerd of er was iets mis en goed naar je verstand luisteren dan zal ik toch een heel eind kunnen komen

Peter schreef:
pascalvd schreef:...... dan zal het de 122 om642 worden met of zonder adblue is niet belangrijk (heb nog 100l staan )......
Die rijdt niet op AdBlue (je bent in de war met BlueEfficiency).
De laatste, dus de 122CDI BlueEfficiency, is wel de fijnste motor, loopt mooier dan de 120CDI (en ook stukje sneller).
oke ik dacht dat blueEfficiency met adblue werkte vandaar ook de naam

als ik wikipedia er op na sla dan zie ik dat de 122 een blueEfficiency heeft en een normaal model in die lijn bedoelde ik maak mij niet veel uit beide keren een OM642 DE 30 LA

Mr. Viano schreef:Achteraf trekhaak compleet inbouwen, incl. Olie koeler voor automaat is ook een dure optie. Je kunt ook kijken naar trekhaak voorbereiding. (Code E57 in wagenkaart) dan hoef je alleen maar een stuurmodule en trekhaak zelf. (Wat bij een evt. reeds betimmerde bodem ook geen grap is om kabels te leggen...)
dat is dan ook een punt ja de automaat koeler dat is er wel eentje die ik gewoon nodig zal hebben (met of zonder trekhaak)
wat zal de ombouw kunnen kosten ? ff een ruwe gok ?

Ed schreef:Pascal,
Rij jij constant met 2,5 / 3 ton?
Een ZZP`er die bij ons werkt heeft ook zijn bus altijd vol, vaak een paardentrailer achter de auto en die Vito gaat er uit omdat deze het niet aan kan.
Komt Sprinter voor in de plaats, volgens mij met 184 PK maar heb hem ook weleens over 254 PK gehoord.
ed
ja ik rijd constand beladen met diverse hydraulische koppelingen en slangen met daar nog alle gereedschappen bij
rijd die zzper dan met een v6 of met iets minder ? tot opheden met alle voor gekomende ritjes heb ik met de 115 (om646) geen problemen gehad alleen bij tegenwind of zwaardere lading dan begint ie versnellingen te zoeken eerst terug en dan weer op en dan weer terug omdat ie het vermogen net niet op zn plek heeft dat vind ik niks vandaar ook het idee een v6

fcapri schreef:
pascalvd schreef: Mijn beredenatie voor meer vermogen is als volgt: een motor die altijd aan werk is word niet lui maar slijt ook sneller en harder en motor die vermogen over heeft word luier maar slijt ook minder snel dat is tevens ook wat mij van de modernere motoren tegen houd.
dat is nogal een rare redenering.
hangt er gewoon van af of het een goeie motor is of niet, sommige motoren leven gewoon niet lang, en andere zijn onverwoestbaar.
je kan altijd een goeie motor kapot rijden door hem te mishandelen (koud te hard door trekken, te hoog in toeren, slecht onderhoud...).
zelf rijd ik met een 29jaar oude 1.6 platte diesel (had origineel 55paarden, maar daar zijn er vele van weggelopen en een paar gestorven), rijd regelmatig overvol geladen rond, trek daar aanhangers mee die hij totaal niet vooruit krijgt... en toch heeft dat blokje al bijna 500K km gelopen.
onze benz C200 met zijn 2.2CDI en 116pk heeft de ene miserie na de andere. heeft geen trekhaak, rijd bijna altijd leeg en heeft slechts 400K km. zou nogthans veel sterker moeten zijn. 116pk uit een 2.2 is peanuts. bijkomend verbruikt die enorm veel in vergelijking met de 1.6 (6.5L/100km vs 4.5L/100km met dezelfde rijstijl. eigenlijk zou die 1.6 meer moeten verbruiken, want die moet veel harder werken door steenpuin te vervoeren met de aanhanger. de benz heeft een lui leventje).

een dikke motor is gewoon meer fun om te rijden. je hoeft niet telkens omlaag te schakelen om eens op te trekken. en bij gewoon cruizen verbruikt een dikke motor normaal niet extra meer tov een klein motortje
ja maar net hoe je er in staat
ik dacht van uit het punt altijd belast werken levert meer slijtage op dan af en toe belast werken het zij in de motor maar ook in de bak

wat ook een probleem is dat ie door zn standaard bepakking koud al wat langer door rijd op de versneling voordat de automaat overschakeld en dat vind ie ook niet leuk onderhoud krijgt ie wel voldoende elk jaar een beurtje en om de 60 000 km de automaat verversen

WillemH schreef:Betere roest preventie is er al vanaf modeljaar 2007, overigens denk ik dat je rijstijl ook een hoop bepaald.
Als je al "over" beladen bent en je gaat dan ook nog eens het maximale vragen, tja
ja klopt maar door safe te gaan zitten koos ik 2010 en ik vind het mopf kopje nog steeds geweldig dat is bij mijn ombouw 1 van de beste ombouwen die er gedaan is

ik wil niet altijd het maximale vragen ik rijd meestal met 124 a 130km/h en af en toe afhankelijk van tijd en plaats en moment dan heb ik zo iets van ik vind het wel goed voor vandaag ik wil nu naar huis en dan rijd ik wat meer door dan gebruikelijk of als ik eens in duitsland ben dan even kijken om het luie zweet er uit te werken
maar inderdaad rijstijl is bepalend
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

18 jan 2017 15:32

RE "alleen bij tegenwind of zwaardere lading dan begint ie versnellingen te zoeken eerst terug en dan weer op en dan weer terug omdat ie het vermogen net niet op zn plek heeft dat vind ik niks vandaar ook het idee een v6"

Nu rijdt ik niet zo heel veel met een automaat maar ik schakel wel vaak naar handmatig met een automaat als ie niet doet wat ik verwacht. Berg op of berg af of door een riviertje bijvoorbeeld. Kan dit ook met de vito? lijkt me wel zo prettig met een aanhanger. Zoals ook die andere Toyota achter mij met aanhanger 8-)
Bijlagen
IMG_0885.JPG
IMG_0885.JPG (218.29 KiB) 2151 keer bekeken
IMG_0887.JPG
IMG_0887.JPG (223.35 KiB) 2146 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mr. Viano
Berichten: 352
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
Locatie: Gouda

18 jan 2017 15:38

De prijs voor een complete trekhaak, incl. koeler, zal Steve je wel kunnen vertellen, denk ik.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

18 jan 2017 20:45

Pascal
Deze gozer heeft een V6 en ook z'n bus vol met koppelingen, een bak gereedschap, buigmachine met mallen, werkbank en een compressor
De servicebussen van de HEBU zijn ook allemaal Sprinters / Crafters en de Hosedokters die rond rijden ook
Die hebben ook zat gewicht bij, beetje vergelijkbaar met jou
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

18 jan 2017 21:01

V6s zijn super, trekken als een lier.

Wij hebben er ook 2 op de weg, maar inmiddels is de eerste 3 jaar en zijn ze ingeruild op de nieuwe. Nooit iets aan gehad maar kan ook bijna niet met 80 en 120dkm. Zullen bij stern te koop komen

Zijn wel altijd 2,5-3t geladen. Een aanhangwagen 3,5t merk je nog maar amper (alhoewel het officieel niet mag)

Kijk goed of dat je de verzwaarde versie hebt van 2800 kg
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

18 jan 2017 21:19

Mr. Viano schreef:Achteraf trekhaak compleet inbouwen, incl. Olie koeler voor automaat is ook een dure optie. Je kunt ook kijken naar trekhaak voorbereiding. (Code E57 in wagenkaart) dan hoef je alleen maar een stuurmodule en trekhaak zelf. (Wat bij een evt. reeds betimmerde bodem ook geen grap is om kabels te leggen...)
De 639 heeft dezelfde koelunit met of zonder trekhaak.
Pas met de 447 heeft men die PKW traditie geïntroduceerd in de transporters
Gebruikersavatar
Mr. Viano
Berichten: 352
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
Locatie: Gouda

18 jan 2017 21:26

Johan, dus bij een automaatbak zit de oliekoeler er al standaard op? Dat scheelt dan een hoop. Ik dacht dat de koeler bij de trekhaak voorbereiding hoorde.
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jan 2017 21:34

Wat is het verschil tussen V6 in de Vito en de V6 in de C, E, CLS ?
In de personenwagens wordt de V6 nogal eens aangemerkt als blok
met olielekkages, turbo/spruitstukproblemen etc.....

De Vito rijders zijn kennelijk enthousiast.......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

19 jan 2017 09:56

Mr. Viano schreef:Johan, dus bij een automaatbak zit de oliekoeler er al standaard op? Dat scheelt dan een hoop. Ik dacht dat de koeler bij de trekhaak voorbereiding hoorde.
Bij een 639 automaat zit er steeds een oliekoeling op.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

19 jan 2017 10:08

Poppel180 schreef:RE "alleen bij tegenwind of zwaardere lading dan begint ie versnellingen te zoeken eerst terug en dan weer op en dan weer terug omdat ie het vermogen net niet op zn plek heeft dat vind ik niks vandaar ook het idee een v6"

Nu rijdt ik niet zo heel veel met een automaat maar ik schakel wel vaak naar handmatig met een automaat als ie niet doet wat ik verwacht. Berg op of berg af of door een riviertje bijvoorbeeld. Kan dit ook met de vito? lijkt me wel zo prettig met een aanhanger. Zoals ook die andere Toyota achter mij met aanhanger 8-)
het enige wat mogelijk is met de 722 automaat is dat deze alleen naar beneden te schakelen is dus begrenzen in versnelling en niet over nemen bult af doet deze dat wel goed mits je in de marges blijft en maar bult op dan kan ik handmatig terug schakelen om het twijvelen er uit te halen maar dan schieten de toeren ook omhoog ik kan de versneling dus niet vast zetten in de 5 bijv dan zal de automaat dan weer terug schakelen als ie het naar zn idee niet lekker ligt

Mr. Viano schreef:De prijs voor een complete trekhaak, incl. koeler, zal Steve je wel kunnen vertellen, denk ik.
ik zal steve eens peilen

Ed schreef:Pascal
Deze gozer heeft een V6 en ook z'n bus vol met koppelingen, een bak gereedschap, buigmachine met mallen, werkbank en een compressor
De servicebussen van de HEBU zijn ook allemaal Sprinters / Crafters en de Hosedokters die rond rijden ook
Die hebben ook zat gewicht bij, beetje vergelijkbaar met jou
ed
oke ik heb 3 bakken van bsp 1/8 tot 1 en dan 3 bakken van 6l tot 22l en 3 bakken van 6s tot 20s en bakje jic
en van 1/4, 3/8, 1/2 slangen alle gangbare perskoppelingen jic, bsp, metrisch licht en zwaar, banjos, stoomclener koppelingen , jis bsp en metrisch en alle 2 staal lagen perskopplingen
plus bij komend gereedschap handpersje, compressor(lidel dingetje), hamers, sleutels, pbms ect
werkankje en al is in de inrichting mee genomen wat het gewicht niet echt is zie anders het logboek

en af en toe een reonlas lasapartaat

misschien heb ik dan minder dan de zpper die bij jullie langs komt maar ik ben ook geen pijpen buiger wij doen meer slangen dan pijp werk indien wel een pijp is dan zal dit op de zaak gebeuren
maar inderdaad de hebu of pirtec ect. hebben veel meer bij hun en dus grotere bussen (hier een ford :stom: ) wij kunnen ons hier mee redden en mn collega heeft de grotere maten in de bus liggen

en ik wel met 4 a 5 ton gereden en daar gaf ik ook weinig om maar dan word ie in het schakelen nukkig en dat met een 115 om646 4 pitter en de om642 v6 heeft meer vermogen en een ander vermogens kromme waardoor het schakelen minder nukkig is en dus theoretisch het vermogen beter kan verwerken naar wat wat het gewicht is

Guido126 schreef:V6s zijn super, trekken als een lier.

Wij hebben er ook 2 op de weg, maar inmiddels is de eerste 3 jaar en zijn ze ingeruild op de nieuwe. Nooit iets aan gehad maar kan ook bijna niet met 80 en 120dkm. Zullen bij stern te koop komen

Zijn wel altijd 2,5-3t geladen. Een aanhangwagen 3,5t merk je nog maar amper (alhoewel het officieel niet mag)

Kijk goed of dat je de verzwaarde versie hebt van 2800 kg
oke aanhanger rijden van 5 ton met 115 merk je ook amper althans hij heeft meer toeren maar hij krijgt het allemaal wel van zn plek maar dan is hij de kluts kwijt welke versnelling ie moet aan houden

ik heb nu ook de verzwaarde versie ik zal ook kijken naar een verzwaarde versie

Johan Turbo schreef:
Mr. Viano schreef:Achteraf trekhaak compleet inbouwen, incl. Olie koeler voor automaat is ook een dure optie. Je kunt ook kijken naar trekhaak voorbereiding. (Code E57 in wagenkaart) dan hoef je alleen maar een stuurmodule en trekhaak zelf. (Wat bij een evt. reeds betimmerde bodem ook geen grap is om kabels te leggen...)
De 639 heeft dezelfde koelunit met of zonder trekhaak.
Pas met de 447 heeft men die PKW traditie geïntroduceerd in de transporters
oke weer wat geleerd :goedzo:

Cornelis schreef:Wat is het verschil tussen V6 in de Vito en de V6 in de C, E, CLS ?
In de personenwagens wordt de V6 nogal eens aangemerkt als blok
met olielekkages, turbo/spruitstukproblemen etc.....

De Vito rijders zijn kennelijk enthousiast.......
vraag ik ook mij af misschien dat de vito v6 meer als werkpaard bedacht is en in de auto niet
of misschien meer de ruimte voor aanbouwdelen waardoor er minder storingen kan ondstaan ?




tevens wat is het verschil tussen de verzwaarde versie en de ligte versie is dat aleen andere veren of zit dat ook in de as/lagering ?
fcapri
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2

19 jan 2017 12:11

pascalvd schreef: ...vraag ik ook mij af misschien dat de vito v6 meer als werkpaard bedacht is en in de auto niet
of misschien meer de ruimte voor aanbouwdelen waardoor er minder storingen kan ondstaan ?

tevens wat is het verschil tussen de verzwaarde versie en de ligte versie is dat aleen andere veren of zit dat ook in de as/lagering ?
de motor is misschien dezelfde, maar de aanbouwdelen zijn misschien anders? een kort breed inlaattraject bied meer respons in hogere toeren pk's, een lang smal inlaattraject geeft je meer laagtoerig koppel. dat in combinatie met een andere nokkenas en een andere chipsoftware kan wel resulteren dat die motor in een camionette beter presteerd met zware lasten, dan in een auto terwijl ze uiterlijk hetzelfde 'lijken'.
dat doen de amerikanen al jaren. een V8 uit een pickup is compleet anders opgebouwd dan een V8 in een personenwagen. nothans identiek zelfde blok (mijn pickup 5.2V8 ging niet boven de 4000rpm en had zijn maximale koppel op 1650rpm, en dat voor een benzinemotor!!!. dat zijn eigenlijk dieselspecs)
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
Gebruikersavatar
Gobert
Berichten: 505
Lid geworden op: 16 aug 2010 17:48
Mercedes-Benz: Na een SLK 320 en SLK 350 nu een Viano 3.0 Marco Polo
Locatie: Omgeving Arnhem

19 jan 2017 20:19

Volgens mij draait ie in de Vito ook wat meer toeren. En itt tot het "nieuwe" rijgedrag van veel mensen is een beetje meer toeren maken helemaal niet zo slecht voor een motor. In ieder geval vervuilt ie minder.
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

31 jan 2017 20:00

onder tussen nog wat verder aan het oriënteren
ik ben tegen een bus aan gelopen maar deze brengt mij wat vragen op

1. er staat op de datacard (ED4) AGM accu 12V 95 A
in mijn huidige vito heb ik een 12V 100 A (denk ik ) en (M40) generator 14V 200 A dus vermoedelijk meer laad en accu capaciteit

2. ook staat er (CF7) comfort vering
ik kan op mijn datacard deze optie niet terug vinden dus vermoedelijk heb ik deze niet maar wat is het verschil in de vering ? zijn de veren anders ?
tegelijker tijd is de gewichtsvariant wel (XG6) gewichtsvariant 2800 kg dus zal deze wel verzwaarde veren hebben ? ik heb (XA0) gewichtsvarainte 2,77 T en daar zaten zware veren onder vandaar

3 ook staat er (F71) binnen spiegel automatisch dimmend
betekend dit dat er extra draden naar de spiegel lopen ?
is deze storings vrij te verwijderen voor mijn navigatie steun ?

4 er zit een dubbele cabine in is dit makkelijk om te bouwen naar enkele cabine ?
ik kan zo 123 niet iets vinden op het Wereld Wijde Web

5 ik zag een vito met een andere trekhaak balk varriant met verstelbare kogelkop dit lijkt mij een universele trekhaak balk dan is mijn vermoeden dat er ook een universele stekkerdoos op(met aansturing zit
klopt mijn vermoeden ?
is het een goed of slecht teken dat er een universele stekkerdoos op zit
Screenshot_2017-01-31-20-08-48.png
Screenshot_2017-01-31-20-08-48.png (231.91 KiB) 1869 keer bekeken
ik hoor graag jullie ideeën gr pascal
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

31 jan 2017 20:38

4
zoals ik het lees mag je links geen raam hebben. Hoeveel zitplaatsen staan op het kenteken? wellicht omkeuren
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting

5
universele trekhaak kan met originele (of gelijk aan origineel) kabelset, of dat hier van toepassing is valt te onderzoeken
Plaats reactie