W203 break winterbanden en velgen; hoe zit dat?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Paulus
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 sep 2007 13:40
Mercedes-Benz: MB C-klasse W203 break 2006
Specialisatie: Saxofoons en mondstukken.
Locatie: La Rue Perrin, 89630 Chastellux sur Cure, Frankrijk

12 jan 2017 13:44

Kenners !!!

Bij mijn MB W203 break uit 2006 zaten 4 MB-velgen (vgls mij niet origineel MB) met winterbanden. Nadat ik eerst de juiste bouten voor die velg moest vinden heb ik vorige week de winterbanden meegesleept en opgepompt bij benzinestation ( waren leeg).
Nu een week later , met de juiste bouten, wilde ik de boel verwisselen maar constateerde dat 3 van de 4 winterbanden weer leeg waren. Nou ben ik geen techneut dus ik vroeg mij af waarom dit zou kunnen cq wat de oorzaak daarvan is.

Het gaat om een VIA velg, 690kg, M047516 met aanduiding 7 1/2 JX16H2 en ET37. er staat ook nog ergens DOT-T.
De banden zijn Michelin Primacy Alpine 205/55 R16 91H.

Kenners, wat gaat er fout ? Graag uw gewaardeerde mening voordat ik hier in Frankrijk 100km heen en 100km terug naar de MB-dealer moet.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

12 jan 2017 14:15

even simpel gedacht: banden lek?
Gebruikersavatar
Snel
Berichten: 1454
Lid geworden op: 17 apr 2010 23:28
Specialisatie: Nuxing
Locatie: Omg. Utrecht

12 jan 2017 14:21

splunder schreef:even simpel gedacht: banden lek?
is een optie... maar ventielen zouden ook lek kunnen zijn, en er zou zelfs een scheurtje in de velg(en) kunnen zitten en de banden kunnen zelfs lekken langs de velg.

Flink oppompen en in het water leggen zou het lek zichtbaar moeten maken, hoewel sommigen er ook water met een beetje afwasmiddel op zouden spuiten (met een plantenspuit oid)

Succes,
Groet,
Pieter
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

12 jan 2017 14:21

Zou kunnen dat je velg/band niet meer netjes strak zitten / vuiligheid. (Kan je zien door de banden op te pompen. En even water op die rand te doen. Dan zie je snel genoeg bubbels.)

Met geluk volstaat banden opnieuw monteren.
Met wat pech is je velg rand te roestig.
En moet dat vlak geschuurd / gecoat worden.

Lek is een breed antwoord.
Kan je banden zijn. Kan je aansluiting zijn. Je velg zelf.
Ventiel kan ook lek zijn. Die kunnen ze ook uit wisselen.

Gr Roy.

Ik zou eerder denken door lang niet gebruik aan ventiel. Of vuil tussen band en velg. Zou persoonlijk de boel eerst opnieuw laten monteren. Met nieuwe ventielen. (Omdat dit prijs technisch ook het goedkoopste is om te proberen.)
Paulus
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 sep 2007 13:40
Mercedes-Benz: MB C-klasse W203 break 2006
Specialisatie: Saxofoons en mondstukken.
Locatie: La Rue Perrin, 89630 Chastellux sur Cure, Frankrijk

12 jan 2017 14:46

splunder schreef:even simpel gedacht: banden lek?
Deze vond ik de leukste !!! 3 lek en 1 goed .... Mmmmmmmmmm.

Ik ga toch meer voor de gedachte van onze stamgast en Snel: ik weet namelijk helemaal niet hoelang die banden niet gebruikt zijn.
Ga eens met water/zeepsop op de rand aan de gang .......... wist niet dat dit allemaal zo nauw luistert. Weer wat wijzer !!
Merci allemaal voor de snelle reacties.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

12 jan 2017 14:49

Ventielen kun je voor een paar euro/st. zo laten vervangen, die willen wel vaker iets gaan lekken na verloop van tijd.
Logboek S500.
Paulus
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 sep 2007 13:40
Mercedes-Benz: MB C-klasse W203 break 2006
Specialisatie: Saxofoons en mondstukken.
Locatie: La Rue Perrin, 89630 Chastellux sur Cure, Frankrijk

12 jan 2017 14:57

Ja,ventielen ga ik zeker laten doen! Merci !!
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

12 jan 2017 16:51

Ventieldopjes toevallig niet aanwezig?
Die dingen hebben wel degelijk een functie. Zonder zo'n dopje kan er vuil in het ventiel komen met als gevolg dat als je ze daarna oppompt dat vuil in het ventiel geblazen wordt waarna dat niet meer goed afsluit.
Ventielen willen ook wel eens een beetje los gaan zitten na verloop van tijd. Even met een ventielsleuteltje aandraaien (zit bij je boordgereedschap en anders voor een paar dubbeltjes bij de automaterialenhandel) en ze lekken niet meer.
Paulus
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 sep 2007 13:40
Mercedes-Benz: MB C-klasse W203 break 2006
Specialisatie: Saxofoons en mondstukken.
Locatie: La Rue Perrin, 89630 Chastellux sur Cure, Frankrijk

13 jan 2017 13:46

Pete,

Dank. Dopjes zaten er wel op. Ik zal ook eens een ventielsleuteltje aanschaffen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 jan 2017 14:20

Met zo'n ventieldraaiertje zou ik de ventielen eens helemaal er uit draaien en kritisch naar de rubber afdichtring kijken. Een korrel zand en het dicht niet af.
Maar zoals hierboven staat, Roest op de velgrand dicht ook niet af.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
fcapri
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2

17 jan 2017 15:26

banden laten aftrekken, nieuwe ventieltjes in, bead sealer op de velg doen en band er weer opleggen.
door het lange liggen, zijn ze drukloos gekomen en nu lekt de lucht langs de velgrand/band weg. enige om dat op te lossen is band eraf en weer opleggen. heb ik laats met 2 van de 4 banden ook moeten doen op mijn VW (velgen gemonteerd die al 2jaar in de garage lagen, na een week stonden ze weer op 0.5bar).
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
Paulus
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 sep 2007 13:40
Mercedes-Benz: MB C-klasse W203 break 2006
Specialisatie: Saxofoons en mondstukken.
Locatie: La Rue Perrin, 89630 Chastellux sur Cure, Frankrijk

18 jan 2017 11:03

Fcapri:
Dat bevestigt e.e.a. precies voor mij. Heb vrijdag een afspraak om te doen wat jij (en anderen eerder) adviseert. De banden blijken al 3 jaar in een schuur te hebben gelegen.
merci
fcapri
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2

18 jan 2017 11:32

kijk ook eens naar de date code dan.
te oude banden zijn ook niet goed. als banden ouder zijn dan 6jaar, zou ik ze toch eens goed nakijken. 6-10jaar is tamelijk oud, maar als je banden hebt van 8jaar die al 3jaar stilliggen, zou ik er maar weinig vertrouwen meer in hebben. veel hangt dan af hoe ze gestockeerd zijn.
niet te droog, niet in direct zonlicht is het ideale. ook mogen ze niet op elkaar liggen (en al zeker niet als ze leeg stonden)
Bijlagen
date-code[2].jpg
date-code[2].jpg (47.78 KiB) 441 keer bekeken
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
Paulus
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 sep 2007 13:40
Mercedes-Benz: MB C-klasse W203 break 2006
Specialisatie: Saxofoons en mondstukken.
Locatie: La Rue Perrin, 89630 Chastellux sur Cure, Frankrijk

18 jan 2017 15:04

Fcapri,

Goeie tip!
Banden zijn van 2807 dus ik denk dat ik er maar eens afscheid van moet nemen, jouw advies volgend !! Een van de 4 loopt niet leeg , de rest wel !!
NB: ik zie bij de plaatselijke garagist in een speciale hoek de banden altijd op elkaar liggen met een kartonnetje met de naam van de eigenaar maar altijd gestapeld: niet goed vgls. jou dus ?
fcapri
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2

18 jan 2017 15:45

zolang ze hard staan, is er niks aan de hand. ze liggen er ook maar 6 maand.
maar als ze leeg lopen, dan wordt de zijkant van de band ingedrukt door het gewicht van de wielen die erboven liggen. bij gemonteerde velgen minder erg als bij losse banden (vaak zie je bij die goedkope bandencentrales ook alle banden gewoom op een stapel liggen ipv in een bandenrek).
gezond is het nooit, daarom dat ze van die wielbomen verkopen. elke band zweeft boven de vorige.

10jaar oude banden zijn best oud, normaal worden banden van 6jaar oud niet meer gemonteerd. deze waren dus 7jaar toen ze gestockeerd werden...
je moet dan wel een goeie inspectie op droogtescheuren doen, en dan is het nog altijd een risico. het feit dat 75% van hen al leeg gelopen is....
je mag ook niet vergeten dat die banden keihard worden, kan je lekker driften en verslijten die banden de komende jaren nog altijd niet.

k heb thuis banden liggen uit 1992, maatje 205/60R13. die krijgt men escort met 1.3 motortje nog lekker dwars aan het driften.
als je de banden eraf trekt, neem dan een losse band en probeer de zijkant dubbel te plooien, zie je direct scheurtjes: afvoeren, zie je tussen de blokjes in het profiel scheurtjes: ook afvoeren.
als je echt niks van scheurtjes vind, alles voelt nog lekker zacht aan, je vinger nagel kan je mooi in het rubber drukken... dan kan je eventueel eens proberen ermee te rijden. maar harder dan 130-140 zou ik er ook niet meer mee durven.
ik heb op mijn golf 10jaar oude zomer banden liggen, deze zomer nog gemonteerd. profiel als nieuw, slechts 2000km mee gereden. MAAR ik heb die banden destijds nieuw gekocht, die hebben 2zomer op mijn capri gelegen, daarna hebben ze her en der nog eens als keuringsbanden gedient maar lagen ze hoofdzakelijk in de garage achteraan (koel en donker).
zijn toyo proxes banden, van nieuwsaf aan tamelijk zachte en sportieve banden. zelf op sneeuw nu houden die nog altijd goed grip, dus ik rijd die verder op (de huidige auto heeft ook maar een 50pk en rijd amper harder dan 110km/h). t is een afweging die je neemt. ik ken de history van de banden, ze werden goed gestockeerd en ze vertonen absoluut geen verouderingsverschijnselen.

zowieso zijn winterbanden van meer dan 5jaar oud en minder dan 5mm profiel zowieso al waardeloos. rubber te hard geworden en de groeven zijn al het minimaal voor winterbanden. ik zou ze niet meer gebruiken, ook al zijn het michelins ( k heb de laatste dagen ook op 2dehands gezeten voor winterbanden, je houd niet voor mogelijk hoeveel sets te koop staan met: "slechts 1 winter gebruikt", "slechts 2jaar gemonteerd" terwijl ik datecodes zie op de fotos van 10jaar en meer. ik heb gewoon nieuwe besteld. betaal je 50-100€ meer dan de aangeboden 2de handse maar heb je wel goeie
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
Plaats reactie