Verwarmde buitenspiegels W169 avantgarde 2008 facelift

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sammmy
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jun 2016 12:14
Mercedes-Benz: W246 B180 Ambition 2012

08 jan 2017 09:01

Hallo allemaal,

Gisteren de eerste echte koude dag van het jaar met voor het eerst ijzel op mn buitenspiegels. Ik verwachte dat bij het aanzetten van de achterruitverwarming dat ook de buitenspiegels ontdooid zouden worden. Dit gebeurde helaas niet. Pas na een half uur rijden ontstond er een kleine opening (2 cm) in het midden van mijn linker spiegel. Bij mn rechterspiegel een nog kleinere opening links boven. Ik weet niet of dit kwam door de verwarming of dat de temperatuur net boven nul graden uitkwam.

Mijn vraag is zit er uberhaupt de optie verwarmde buitenspiegels op mijn auto en hoe kan ik dit controleren?
Meer W169/W245 rijders met hetzelfde probleem? Zou deze defect zijn, is dit dan redelijk simpel te repareren en hoe? Kosten?

Ik hoor graag van jullie.

Sammmy.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

08 jan 2017 14:37

Sammmy,

De buitenspiegels moeten automatisch verwarmd worden vermits de buitentemp. laag genoeg is, en de achterruitverwarming aanstaat.
Als dat niet het geval is, dan heb je waarschijnlijk ofwel last van een draadbreuk (heb je elektrisch inklapbare spiegels?), dan wel een defect verwarmingselementje op de spiegel.
Als je elektr. inklapbare buitenspiegels hebt, dan zet ik in op de draadbreuk.
Zie hier een "How to" die ik ooit heb gepost t.b.v. het vervangen van een buitenspiegel op de W169/W245. Ik heb een pre-facelift W245; bij de facelift versie (grotere spiegels) zit er één klemmetje/borglipje meer dan in mijn "How to".
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Sammmy
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jun 2016 12:14
Mercedes-Benz: W246 B180 Ambition 2012

08 jan 2017 22:10

Hallo Arjen,

Bedankt voor je reactie.

Helaas heb ik geen inklapbare buitenspiegels (had ik graag wel gehad :$ ), dus lijkt me geen breuk.

Achteruitverwarming heb ik aangezet, maar helaas geen resultaat binnen 30 minuten.

Rest mij de vraag of ik die optie uberhaupt wel heb of het een ander defect is.

Gr,
Sammmy.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

09 jan 2017 08:58

Sammmy, ik heb het nogmaals opgezocht. Het lijkt erop dat de spiegels automatisch verwarmen middels aansturing van een sensor in de airco (zoiets als dat de buitenlucht richting het dauwpunt gaat). In de praktijk betekent dit dat de spiegels al snel bij zo'n 7-15 ºC zouden moeten gaan opwarmen.
Daarnaast is het zo dat je handmatig de verwarming inschakelt als je de achterruitverwarming aanzet.
De spiegels zouden in zo'n twee minuten tijd al warm moeten worden; de verwarming zal na een minuut of tien uitschakelen.

Staat de auto altijd buiten? Zo ja, dan lijkt het me dat de contactjes gecorrodeerd zijn. Je auto is nu ruim acht jaar oud, dus kan ik me wel voorstellen dat als 'ie al die tijd heeft buiten geslapen er ondertussen wel iets gecorrodeerd is.
Ik zou zelf het spiegelglas van één spiegel eens loshalen. Het stelt echt niets voor (zie mijn "How to") en je kunt dan in ieder geval even iets inspecteren. Wellicht scheelt het al als je de contactjes even voorzichtig opschuurt.
In het rotste geval kost het je een nieuw spiegelglas; gelukkig zijn die niet zo heel erg duur (ze zijn alleen niet-dimmend uitgevoerd voor de W169/W245 en daarmee relatief goedkoop).

Deel heel even een foto van hetgeen je aantreft aan de achterkant van het spiegelglas.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Sammmy
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jun 2016 12:14
Mercedes-Benz: W246 B180 Ambition 2012

17 jan 2017 07:52

Hallo Arjen,

Bedankt voor je reactie. Ben gisteren naar de plaatselijke garage gereden en geconstateerd dat de kleine delen van de spiegels wel verwarmd werden, maar het grootste gedeelte niet. Er zat wel stroom op de kabels dus er was geen sprake van kabelbreuk. Zekeringen waren ook goed. Conclusie defect warmte element in de spiegelglas zelf. Advies was nieuwe spiegelglas aan te schaffen. Ik zal deze aanschaffen en daarna delen of het wel/niet geholpen heeft.

Gr,
Sammmy.
Gebruikersavatar
Sammmy
Berichten: 118
Lid geworden op: 16 jun 2016 12:14
Mercedes-Benz: W246 B180 Ambition 2012

20 jan 2017 18:53

Zojuist de nieuwe set spiegelglazen ontvangen en meteen gemonteerd.

Ze worden nu heerlijk warm.

Het lag dus aan het verwarmingselement van de spiegelglas. Die zwarte plakkerige banen aan de achterkant. Dat was dus het defect.

Oh ja, de spiegelverwarming gaat vanzelf aan na het starten. Hoef daarvoor niet de achterruitverwarming aan te zetten.

Gr,
Sammmy.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

22 jan 2017 20:38

Dankjewel voor het terugkoppelen! :goedzo: Fijn dat het is opgelost! :)
Ik zag vanmorgen bij mijn eigen W245 dat de linkerspiegel niet meer ontdooit (duurt veel te lang)... :stom: Normaliter overnacht de auto binnen, maar hij had vannacht buiten geslapen en de spiegels waren stijf bevroren. Rechts ontdooide in een mum van tijd... bij links duurde het een eeuwigheid.
Ik heb de bedrading een paar jaar geleden nog vervangen (geheel nieuw spiegelframe), dus zal binnenkort het spiegelglas even vervangen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie