S210 430 M113: P0100 (LMM) maar geen problemen merkbaar

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

06 jan 2017 11:24

Bij het uitlezen kwam ik een P0100 tegen, zowel actueel als opgeslagen. In de logjes was te zien dat de fout te maken had met een te lage waarde van de LMM. Nu heb ik aan het rijden nog nooit iets gemerkt: de motor start goed, loopt koud en warm mooi rustig, zowel stationair als op toeren en trekt als een malle.

Afijn, fout gewist (er zaten wel meer rare/eenmalige opgeslagen fouten in, maar deze was opgeslagen én actueel). Ik zal van het weekend nog eens kijken of-ie er nog is.

Reden tot zorgen?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
MAroc_SPecops

08 jan 2017 20:01

heb precies hetzelfde 'probleem' Foutcode is opgeslagen als te lage waarde. Echter ook bij mij merk ik er niets van. Geen enkel probleem, rijd er al 20 000 km mee. Vermogen van mijn 320 CDI is aanmerkelijk aanwezig. groet
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

08 jan 2017 22:16

Nu merkte ik vandaag de motor wat heen en weer gaat in toeren (tussen 700 en 1200) als ik het gas loslaat bij pakweg 50 km/u. Nooit eerder gehad. Ik ga nog maar eens kijken of die foutcode terug is gekomen, eventueel preventief een nieuwe LMM erin zetten. Zo'n ding mag best een keer versleten zijn na 280.000 km, toch?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 jan 2017 23:57

Merk je ook iets aan je verbruik, als je dat überhaupt bijhoudt?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

09 jan 2017 09:26

Iets meer dan gebruikelijk, maar niet schokkend. Ik schreef het toe aan veel korte ritten met koude motor en de oude winterbanden met veel rolweerstand. Afgelopen tank, veel snelweg, eindelijk weer eens 1:10 gehaald. Ik zal vanmiddag eens kijken of er weer foutcodes zijn.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

09 jan 2017 22:50

Update: foutcodes zijn weggebleven, maar de motor loopt niet zo mooi als ik gewend was. Een beetje rauw tijdens acceleratie bij deellast en lage toeren en het toerental zwabbert wat als je het hoger dan stationair houdt. Die P0100 loog er ook niet om. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een nieuwe Bosch LMM bestel, kijken of het dan over is.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

16 jan 2017 15:04

Zo.
Bijlagen
Oud. Helaas staat er geen datumcode is. Wat 816 betekent, weet ik niet.
Oud. Helaas staat er geen datumcode is. Wat 816 betekent, weet ik niet.
DSC_8811.JPG (108.01 KiB) 1225 keer bekeken
Nieuw. Ze nemen bij Bosch niet eens de moeite om een apart onderdeelnummer te verzinnen voor het OEM-geval met sterretje.
Nieuw. Ze nemen bij Bosch niet eens de moeite om een apart onderdeelnummer te verzinnen voor het OEM-geval met sterretje.
DSC_8810.JPG (104.08 KiB) 1225 keer bekeken
Filter voor de zekerheid
Filter voor de zekerheid
DSC_8812.JPG (123.94 KiB) 1225 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 jan 2017 15:15

WOEI! Wat een verschil. :o Ik was wel degelijk vermogen kwijt (of eerder koppel), weet ik nu, waardoor de wagen later ging schakelen. Nu loopt de motor weer perfect (Laufruhe op z'n Duits) en pakt-ie gretig op. 8-)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 jan 2017 15:21

gfgf schreef: Nieuw. Ze nemen bij Bosch niet eens de moeite om een apart onderdeelnummer te verzinnen voor het OEM-geval met sterretje.
Het sterretje staat voor het MB-nummer.

Dan andere nummer is het Bosch-nummer zonder Bosch logo (wat wel weer op het origineel staat).
En ook lijkt het lettertype wel iets af te wijken.

Ik vermoed dat ze dus niet uit dezelfde fabriek komen.
#doeslief
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 jan 2017 15:53

Peter schreef:Ik vermoed dat ze dus niet uit dezelfde fabriek komen.
Zou een zilveren S211 met typeaanduiding ook uit een andere fabriek komen dan een zwarte S211 zonder typeaanduiding? 8-)
En stèl dat het waar is... wat dan nog? Alsof OEM altijd goed is, en aftermarket (van dezelfde fabrikant) altijd slecht. Er zijn genoeg voorbeelden van OEM onderdelen die op voorraad liggen bij de dealer, omdat ze uuhm... zo lang mee gaan (A)

De koker komt uit een andere gietmal dan de originele (of er ligt een ander inlegblokje in). Logisch, er hoeft maar 1 onderdeelnr op, dus er hoeft geen extra merklogo voor het nr.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 jan 2017 16:06

Peter schreef:Ik vermoed dat ze dus niet uit dezelfde fabriek komen.
Ik vermoed van wel, want het onverbroken zegel op de verpakking bevatte een code die op de website protect.bosch.com als geldig werd geverifieerd. Zo niet, dan had ik het ding teruggestuurd. Bovendien is dit niet het type leverancier dat zich discussie kan permitteren over echtheid van onderdelen. Maar goed, ik heb er natuurlijk niet de hele tijd naast gezeten in fabriek/magazijn/vrachtwagen/bestelbusje... ;)

Ik bedoelde meer, dat sommige OEM-fabrikanten (zoals Sachs/Lemförder) aparte nummers hanteren voor de OEM-versie (met A-nummer) van een onderdeel en voor aftermarketdelen. Zie plaatjes van de *** 11 en de *** 10. Ik had eigenlijkverwacht dat de oude LMM het nummer met 11 op het eind zou hebben, vandaar.
Bijlagen
Aftermarketversie
Aftermarketversie
Bosch-aft.png (92.34 KiB) 1098 keer bekeken
OEM-versie
OEM-versie
boschOEM.png (52.38 KiB) 1098 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gfgf op 17 jan 2017 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 jan 2017 16:07

plorie schreef:
Peter schreef:Ik vermoed dat ze dus niet uit dezelfde fabriek komen.
Zou een zilveren S211 met typeaanduiding ook uit een andere fabriek komen dan een zwarte S211 zonder typeaanduiding? 8-) ...
Wat is dat nu weer voor vergelijking/opmerking?

De nummer lijken erin gegoten te zijn, dan is het toch aannemelijk dat ze niet uit dezelfde fabriek komen? Of denk ik raar?
plorie schreef:En stèl dat het waar is... wat dan nog? Alsof OEM altijd goed is, en aftermarket (van dezelfde fabrikant) altijd slecht..
Hoor je mij dat zeggen?
Een productieomgeving kan bijvoorbeeld anders zijn (schoon of een bende), de bewerkingsmachines kunnen van kwaliteit verschillen, de materialen kunnen verschillen.
Ik zeg helemaal niet dat die andere slechter is, ik zeg alleen dat deze anders lijkt te zijn (het voorbeeld in dit topic) en er wel verschillen in kunnen zitten.
plorie schreef:De koker komt uit een andere gietmal dan de originele (of er ligt een ander inlegblokje in). Logisch, er hoeft maar 1 onderdeelnr op, dus er hoeft geen extra merklogo voor het nr.
Je vind het aannemelijker dat bij deze aantallen een inlegblokje gewijzigd wordt dan dat het gewoon een andere machine c.q. fabriek is?
Ik niet :-)

Heel veel onderdelen zijn inderdaad gelijk en is er hooguit een nummer gewijzigd of aangevuld, daar gaat het me ook helemaal niet om, maar hier lijkt het erop dat het niet alleen 'het doosje' is zoals vaak gezegd wordt.

Ik probeer de verschillen alleen maar verklaren, niets meer en niets minder.
#doeslief
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 jan 2017 16:10

Je ziet aan de gietvorm al dat er gebruik wordt gemaakt van een inlegblokje. Bovendien gaat dit over de luchtbuis, de LMM is een los onderdeel wat erin geschroefd zit.

Ik vind het gewoon bijzonder dat jij altijd de nadruk wilt leggen op verschillen van niet-OEM. Aan de hand van een verschil in de behuizing suggereer je een andere productielocatie (bijzonder, alsof er 1 product per fabriek gemaakt wordt). En zoiets zeg je maar met 1 suggestie: verschil in kwaliteit. Daarmee doe je aan stemmingmakerij terwijl er absoluut geen enkele grond voor is. Bedrijven zwart maken is niet toegestaan, maar dit is wel oke? Vind ik erg merkwaardig idd...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 jan 2017 16:19

Pffffff....

Ik suggereer niets, ik probeer alleen verschillen te verklaren.
Ik maak ook geen bedrijven zwart.
Ik doe ook absoluut niet aan stemmingsmakerij, dat probeer JIJ nu met deze opmerking, beetje jammer.

Het is helemaal niet bijzonder dat er 1 machine voor 1 product is (en zelfs 1 fabriek/productielijn per product)
Bosch heeft vele fabrieken wereldwijd en produceren niet alleen voor MB, ook voor andere merken en de universele markt.

En ja, ik ben altijd nieuwsgierig naar de verschillen, ook waar de verschillen in prijs vandaan komen.

Laat maar, jij hebt gelijk, hier heb ik verder geen zin in...
#doeslief
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

17 jan 2017 16:23

plorie schreef: Bedrijven zwart maken is niet toegestaan, maar dit is wel oke? Vind ik erg merkwaardig idd...
Overdrijven is ook een vak.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Plaats reactie