Eerst maar even de achtergrond: de e280cdi heb ik nu 5 jaar. Bij aankoop was hij 6 jaar oud en had 150k gelopen. Destijds bij de dealer de bakolie laten verversen want dat was nog nooit gebeurd. Geen schakelproblemen overigens. Nu, sinds ongeveer een jaar schakelt hij heel soms niet meer op. Dan blijft hij in zijn 4. Handmatig schakelen werkt dan wel naar lagere versnellingen maar niet naar hogere. Totdat ik de motor een keer uit en aanzet.
Maar ach het gebeurde sporadisch en daar was best mee te leven. Nu echter is het me al twee keer overkomen dat hij, van de snelweg afkomende, gewoon in D aan het eind van de afrit niet meer wilde wegrijden. Niet meer in de versnelling te krijgen. Motor uit en weer aan en alles is opgelost, zoals altijd.
Het feit dat het resetten door uit en aan te zetten werkt doet vermoeden dat er een ekectronische oorzaak is, maar bij uitlezen zie ik geen enkele fout in de transmissie (of ergens anders). Ik zit er zelf aan te denken de bak nu te laten spoelen (inmiddels 280k gelopen) omdat dat zowieso wel weer een keertje mag en wie weet zijn alle problemen dan wel weg. Maar misschien heeft iemand nog een idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Ik zou toch wel willen snappen wat dit kan veroorzaken.
S211 7 traps automaat schakelprobleem
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
- Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
- Locatie: Arnhem
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
het brein in de bak defect...dat is een (erg) veel voorkomend probleem bij de 7G-tronic bakkenMercedesMark schreef:Maar misschien heeft iemand nog een idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Ik zou toch wel willen snappen wat dit kan veroorzaken.
let wel: dat onderdeel is in 2 jaar tijd meer dan verdubbeld in prijs...in het verleden werden die breinen geleverd compleet met filter, boutensetje en vulpijpje en nu wordt het brein alleen nog maar los verkocht tegen een prijs die ruim 2.5x zo hoog ligt als voor 3 jaar terug (de kosten van al deze 7G-tronic garantie werkzaamheden moeten tenslotte ergens op terugverdiend worden nadat ook siemens (oeverancier oude breinen) ongetwijfeld eea heeft mogen (lees moeten) compenseren)...de nieuwe breinen zijn overigens van continental
greetingz,
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
- Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
- Locatie: Arnhem
Zo, dat klinkt logisch. In mijn geval (auto 11 jaar oud) zal het vast geen garantie meer zijn. Is dat brein door een bakspoeler te vervangen of is een dealer beter? Of zou spoelen het brein nog kunnen reactiveren of vind je dat verspilde moeite?
Laatst gewijzigd door MercedesMark op 18 dec 2016 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
- Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
- Locatie: Arnhem
Opnieuw uitgelezen en nu is er wel een fout zichtbaar. Zo te zien is dat brein ook wel zelf te vervangen, ik ga me er eens even beter in verdiepen. Bedankt voor het zetje in de goede richting.
Edit: hmmm, je moet eerst de oude situatie uitlezen met star om na plaatsing van het nieuwe brein alles weer werkend te krijgen geloof ik. Ik twijfel of ik dit zelf wil gaan doen.
Edit2: het schijnt toch wel te kunnen
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... en#p779330
Edit3: op een amerikaanse site las ik dat een flush de kleine zwevende metaaldeeltjes verwijdert. Dat zou, in sommige gevallen, een slecht werkend brein weer kunnen verbeteren. Kennelijk treden er soms lekstroompjes op door die metaaldeeltjes die een storing kunnen opleveren. Ook zou sludge op de speedsensor een oorzaak kunnen zijn, en dat wordt ook met een flush opgelost.
Edit: hmmm, je moet eerst de oude situatie uitlezen met star om na plaatsing van het nieuwe brein alles weer werkend te krijgen geloof ik. Ik twijfel of ik dit zelf wil gaan doen.
Edit2: het schijnt toch wel te kunnen
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... en#p779330
Edit3: op een amerikaanse site las ik dat een flush de kleine zwevende metaaldeeltjes verwijdert. Dat zou, in sommige gevallen, een slecht werkend brein weer kunnen verbeteren. Kennelijk treden er soms lekstroompjes op door die metaaldeeltjes die een storing kunnen opleveren. Ook zou sludge op de speedsensor een oorzaak kunnen zijn, en dat wordt ook met een flush opgelost.
- Bijlagen
-
- IMG_1027.JPG (169.79 KiB) 3926 keer bekeken
Laatst gewijzigd door MercedesMark op 18 dec 2016 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
zie pb
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 19 aug 2016 17:55
- Mercedes-Benz: Een s212 diesel en een r230 sl
- Locatie: Arnhem
De codering die bij een nieuwe tcu nodig is gaat me boven de pet dus: De auto gebracht bij Krabbenborg en Mike heeft de tcu vervangen en de bak gespoeld. Hij had 18 liter nodig voordat de olie er weer mooi uitzag.
Nu, na ruim een week kan ik zeggen dat er geen schakelproblemen meer zijn, en hij rijdt zelfs soepeler (maar dat verwacht ik ook met nieuwe olie in de bak).
Het verbruik op langere afstanden was gestegen naar 7,2 lit/100km maar ook dat is weer keurig terug op 6,7...6,9
Ook het toerental is iets lager bij constant 120.
Ik kan weer vooruit.
Mooi bedrijf trouwens daar bij MbenzNL en Mike.
Nu, na ruim een week kan ik zeggen dat er geen schakelproblemen meer zijn, en hij rijdt zelfs soepeler (maar dat verwacht ik ook met nieuwe olie in de bak).
Het verbruik op langere afstanden was gestegen naar 7,2 lit/100km maar ook dat is weer keurig terug op 6,7...6,9
Ook het toerental is iets lager bij constant 120.
Ik kan weer vooruit.
Mooi bedrijf trouwens daar bij MbenzNL en Mike.