W211, Remblokken achter vervangen?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

29 nov 2016 23:29

Vanmiddag heb ik nieuwe blokken achter gehaald (dealer) en vanavond direct geplaatst.
Opzich viel het allemaal mee en het is goed te doen (deuren etc. gesloten houden ivm SBC), de indicator zit inderdaad rechts. Deze heb ik ook vervangen. Het remblok aan de linker achterzijde was vele malen erger versleten als rechtsachter.

Wat mij nu wel opviel is dat bij het naar huis rijden dat de blokken(of kopervet wat warm word?) behoorlijk stinkt. De velg rechtsachter is een beetje warm, maar links achter heet. Blijft de zuiger van de remklauw hangen?
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

29 nov 2016 23:35

Waarschijnlijk wel en loopt er iets aan.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 nov 2016 23:37

Zoals je al aan het verschil in slijtage zag, is je ene klauw niet goed gangbaar.
Dat heb je bij het terugpersen vast ook wel gevoeld?
Laatst gewijzigd door plorie op 29 nov 2016 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Logboek S500.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

29 nov 2016 23:38

DeMegens schreef:Waarschijnlijk wel en loopt er iets aan.
Zal dit bij gebruik weer wat losser gaan zitten? Of moet ik alles wederom loshalen?
rechtsachter was het eerst ook wat heet/warm, later minder.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

29 nov 2016 23:39

plorie schreef:Zoals je al aan het verschil in slijtage zag, is je ene klauw niet goed gangbaar.
Heb je zoveel kopervet gebruikt dat het zelfs gaat stinken?
Nou zijn de blokken i.c.m. met kopervet denk ik.. Viel wel mee maar nu het warm/heet word vloeit het wat uit.
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

29 nov 2016 23:41

plorie schreef:Zoals je al aan het verschil in slijtage zag, is je ene klauw niet goed gangbaar.
Dat heb je bij het terugpersen vast ook wel gevoeld?
Links achter zat behoorlijk vast, met een lijmtang kreeg ik deze ver genoeg in gedrukt. Maar gaat dit nu vanzelf weer wat losser zitten bij gebruik of moet ik alles uit elkaar halen en schoonmaken?

Kan ik er nog wel mee rijden?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

30 nov 2016 00:40

Nee dat lost niet vanzelf op. Dat wordt reviseren of vervangen. En dat laat je eerlijk gezegd beter over aan iemand die dat vaker doet ;)
Reviseren is de klauw zelf uit elkaar halen. Zuiger weer zuiver maken als dat mogelijk is, anders een nieuwe zuiger. Dan alles monteren met nieuwe rubbers/stofhoezen, en na montage ontluchten.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

30 nov 2016 09:09

plorie schreef:Nee dat lost niet vanzelf op. Dat wordt reviseren of vervangen. En dat laat je eerlijk gezegd beter over aan iemand die dat vaker doet ;)
Reviseren is de klauw zelf uit elkaar halen. Zuiger weer zuiver maken als dat mogelijk is, anders een nieuwe zuiger. Dan alles monteren met nieuwe rubbers/stofhoezen, en na montage ontluchten.
En SBC ontluchten moet met STAR !
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

30 nov 2016 09:42

Maar gaat dit nu vanzelf weer wat losser zitten bij gebruik of moet ik alles uit elkaar halen en schoonmaken?
Je kunt de zuiger nog een paar keer in en uit laten bewegen en wellicht wordt die dan weer voldoende gangbaar echter,
Staat in de link: " Vastzittende remzuigers kunnen weliswaar weer gangbaar gemaakt worden, maar door corrosie aangetaste remcilinders dienen altijd vervangen te worden omdat de speciaal geharde cilinderwand dan aangetast is."

Vermoedelijk heeft de remolie al langere tijd een (te) hoog vochtgehalte en is iig die linker remzuiger al aangetast.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

30 nov 2016 11:39

Wanneer de stofhoes kapot is krijg je zeer snel een vastgerotte zuiger. Wanneer dat niet het geval is komt het vrijwel nooit voor is mijn ervaring. Maar de zuiger moet altijd netjes terug geduwd kunnen worden (recht) zonder overmatige kracht. Als 1 vd blokken echt veel verder versleten is als de rest is er iets niet goed. Je hebt je geleidepennen wel mooi schoon gemaakt?
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

30 nov 2016 12:23

Naast kapotte remzuiger stofhoezen is andere veel voorkomende reden van roesten van de remzuigers bij oudere auto's het langdurig niet verversen van de remvloeistof. Er komt dan (te)veel vocht in de remvloeistof waardoor de zuigers van binnen uit gaan roesten..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Daffiedolf
Berichten: 179
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:32
Mercedes-Benz: W202 w220 cdi 1999

30 nov 2016 16:42

maaruh waarom kiep je er dan uberhaupt een aangebroken flesje in???

Nog even een reactie op deze opmerking: mijn zwager had voor de spullen gezorgd en dus ook voor de aangebroken remolie! Had hij als monteur moeten weten!
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

01 dec 2016 09:13

Ik zou dr ff nieuwe tangen opzetten :owja:
Gebruikersavatar
Daffiedolf
Berichten: 179
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:32
Mercedes-Benz: W202 w220 cdi 1999

02 dec 2016 09:07

+1 Met nieuwe remtangen ben je in één keer klaar. Is betaalbaar en voorkomt dat je fouten gaat maken door onwetendheid (zie mijn vorige lange bijdrage).

Ik denk nog steeds dat je met je leven speelt als je op deze manier sleutelt.
Als iemand op het forum zegt dat het geen kwaad kan en je rijdt door, dan weet je zeker dat je blokken en schijven ook weer kunt vervangen. Gelukkig heb je daar inmiddels ervaring in!

Succes!
Alro1985
Berichten: 62
Lid geworden op: 14 mei 2016 14:58

04 dec 2016 09:12

Het is allemaal weer klaar.
Zoveel heb ik niet meer gereden daarna alleen kleine stukjes.(ik heb ooit wel een blokken vervangen maar bij een andere type auto. Daarnaast kijk ik veel mee en het alleen vervangen van blokken achter is prima te doen).

De remklauwen waren tot onze verbazing wel aardig maar liepen op zijn eind wel aan, maar geen roestvorming etc.
Doordat ik zelf nieuwe blokken had geplaatst komt de zuiger verder naar achter waardoor deze problemen ontstonden.

Nu alles los gehaald en goed schoon gemaakt, alles loopt weer vrij en soepel.
Plaats reactie