w203 knarsende versnelling

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

28 okt 2016 07:51

Sinds een week oof twee drie merk ik dat als ik van de eerste naar de tweede versnelling oveschakel dat dat niet soepel gaat en een beetje knarst.
Zodra de auto warm is is het wel minder maar het lijkt dat ik hem er echt een beetje in de tweede versnelling moet duwen.
Het is alleen bij de tweede de rest gaat vooralsnog soepel.
Ongeveer twee maanden geleden is de bakolie vervangen geen idee of dat er invloed op heeft.
Ben ik nu de nationale en ziet het er naar uit dat de versnellingsbak vervangen moet worden of is hier nog iets aan te stellen/repareren?
Aankomend jaar stond gepland om de koppelingsplaten en drukgroep te vervangen heeft dat er ook nog invloed op?
Het gaat om een W203 c180 uit 2004 met een km stand van 328000.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 okt 2016 08:06

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de drukgroep en koppelingsplaat
maar kan ook aan het schakelmechanisme liggen of de bediening van de koppeling.
Is dit een hydraulisch bediende koppeling ? Zo ja dan kan verse olie al de oplossing
zijn.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

28 okt 2016 08:34

Het is de laatste 2 maanden kouder geworden, vandaar dat het probleem nu merkbaar is. Als het goed is, gaat het helemaal weg als de motor/bak op bedrijfstemperatuur is?

Je kan proberen als je van 1 naar 2 schakelt even in zijn vrij de koppeling laten opkomen, of rustig te schakelen zodat de weerstand minder is. Met olie valt ook nog wel wat winst te halen, een revisie is niet gelijk nodig, Het betreft gewoon de synchroon mes die wat versleten is, zelfs als je echt ervan af wil hoeft dat niet de wereld te kosten als je toch de bak eronder uit heb.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

28 okt 2016 09:08

En de bak is eronder uit als de platen en druk groep vervangen worden?
Het liefst moet iexweer lekker soepel schakelen.
Inderdaad word het beter als het op bedrijfstemperatuur is.
Probleem is dat ik maar korte stukjes rijd naar mijn werk is het maar 4 km.
We zullen de mb garage ook eens om adbies vragen het is gelukkig niet zo dat je constant aan het tandjes poetsen ben maar zo ver wil ik het ook eigenlijk niet laten komen.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20873
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

28 okt 2016 14:12

Knarsen komt naar mijn idee eerder uit de bak of het pookmechanisme, dat los je niet op met een nieuwe koppeling.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

28 okt 2016 18:53

Dan moet er naar mijn mening inderdaad goed naar de synchromeshringen gekeken worden.
Ter info: Dit soort zaken slijten door (met nog koude olie) te snel te willen schakelen of met een te hoog toerental terug te schakelen.
Met je hand op de pook blijven leunen is ook zo;n baksloper.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

28 okt 2016 19:47

Toch vandaag even langs de dealer gereden voor advies.
ze hebben geprobeerd de platen slippend te krijgen om te kijken of die nog goed zijn ze kregen hem niet slippend maar door de huidige km stand van 328000 hebben ze toch het idee dat die toch wel aan zijn eind zijn alsmede de drukgroep en druklager.
In eerste instantie geven ze aan die te vervangen kost gelukkig maar €1200,= :o
Mocht ik dan na die reparatie nog steeds het euvel hebben maar hun waren ervan overtuigd dat het over zou zijn dan zou de bak er nog eens uit moeten om hem open te maken en de synchromeshringen na te kijken.
De bak demonteren was maar twee uurtjes dus dat was het werk niet zegt ie allemaal leuk maar toch weer €200,= demonteren en €200,= monteren + eventuele extra onderdelen.
Zijn we gewoon weer 5 a 600 euro verder en kom je toch op een totaal van rond de €2000,=
Eigenlijk weet ik nog steeds niet hoe ik het het beste kan aanpakken gelukkig is het nog geen dringend probleem maar ik wil de auto gewoon goed hebben.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

29 okt 2016 10:42

Je hoeft niet per se naar de dealer natuurlijk. Is er bij de laatste olie wissel wel de goede olie in de bak gegaan? Omdat het probleem daarna is ontstaan? En zijn er geen teflon bijvoegingen bij gedaan?
Gebruikersavatar
VRM marine
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 okt 2009 22:59
Mercedes-Benz: Mercedes E230 comby
Specialisatie: yacht techniek/ electronica
Locatie: brielle

30 okt 2016 22:59

zijn het niet gewone versleten rubber busjes van het schakel mechaniek?, of een los boutje op een van de schakel armen? heb ik ook wel eens gehad, voor niets de bak er af gehad.....bleek los boutje te zijn op de schakel hendel van de bak, weer vast gezet met een druppel loctite, en hij was weer als nieuw... :stom: :goedzo:
ther's no substitute for qubic inches!
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

31 okt 2016 09:15

Fuseekogel schreef:Je hoeft niet per se naar de dealer natuurlijk. Is er bij de laatste olie wissel wel de goede olie in de bak gegaan? Omdat het probleem daarna is ontstaan? En zijn er geen teflon bijvoegingen bij gedaan?
Mag aan nemen van wel is ook bij de dealer gedaan.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

31 okt 2016 09:20

Ik laat jet nog maar even bezinken en hier en daar wat info inwinnen dan volgt er vanzelf een vervolgstap.
Ik ga wel graag naar de dealer maar bv dennis en mbenznl werken ook alle dagen aan mb's zijn goedkoper en doen het net zo goed.
Ze zitten alleen net niet rondom Oss en dan word het weer een kwestie van heen en weer rijden benzinekosten tijd enzenz.
Aan de reacties te zien kan het vanalles zijn blijkbaar en is niet echt specifiek te zeggen ooh dat is dat.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

05 dec 2016 09:19

Rij nu al een tijdje rond na dat het mij opviel dat de bak wat knarst.
Ik merk dat als de motor en bak warm is hij veel beter en eigenlijk redelijk soepel schakeld.
Zou het kunnen dat ie juist nu wat minder soepel schakeld doordat er nieuwe misschien wat dunnere olie in de bak zit in plaats van de oude misschien door vuil wat dikkere olie.
Kan er bv wat dikkere vesnellingsbakolie in of word het daar allemaal niet beter van?
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Sam Oudshoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 nov 2014 18:13
Specialisatie: Versnellingsbakken
Locatie: Montfoort
Contacteer:

05 dec 2016 17:08

Zo te horen moet je het idd in een koppeling gaan zoeken die versleten is.
Daarbij is het wel hoe langer je rijd met deze klacht hoe meer slijtage op je synchromeshringen komen.
Verder maakt olie niet een grote verschillen in handgeschakelde transmissie maar is het gewoon een onderdeel van "onderhoud is behoud" van de auto.
Toch zou ik wel adviseren om er naar te laten kijken en de klachten te verhelpen want je staat alleen maar meer slijtage in de bak te creëren.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

18 jan 2017 19:33

Gisteren de auto weggebracht naar een versnellingsbak revisie bedrijf.
Inmiddels is de bak eronder vandaan en bleek de synchromeshring niet fris meer te zijn.
De bak word nu gereviseerd tenminste alle lagers keerringen en synchromeshringen worden vervangen.
De platen waren nog niet versleten maar het beste was er wel vanaf.
Nu alles gedemonteerd is gaan die samen met het druklager ook vervangen worden.

Normaal ben ik erg tevreden over de mb garage maar in dit geval dus niet omdat ze daar in eerste instantie de platen en lager à €1200,= wilden vervangen en als het kraken dan niet weg was alsnog de bak er nog een keer onder vandaan willen halen en hem willen reviseren wat waarschijnlijk dus ook wel weer in de duizend euro zou gaan kosten.
Ik zou dan dus op zijn minst €2200,= kwijt zijn geweest maar nu dus echt veeeeel minder.
Ben ik toch blij dat ik via een pb van een ander forumlid even naar dat revisiebedrijf ben gegaan.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
fcapri
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jul 2015 23:30
Mercedes-Benz: S203 (+ford capris, sierra, escort, golf2

18 jan 2017 20:19

misschien wel wat te laat, maar kan voor andere nog helpen.
je moet eens proberen schakelen zonder de koppeling te gebruiken en dat doe je als volgt:

stel dat je in 2e aan 30km/h rijd aan 1500toeren. zou je naar 3de schakelen, valt die terug naar 1200rpm.
nu blijf je van de koppeling af, je laat het gas los, je trekt de versnelling van 2de naar neutraal. nu geef je iets gas bij totdat de motor een 1300rpm haalt en dan laat je het gas iets los. de motor zakt langzaam in toeren. ondertussen probeer je die lichtjes in 3de te duwen.
eens het toerental van de motor overéén komt met het toerental in de versnellingsbak, zal die gewoon in versnelling vallen. dit is ook wat je synchomeshen moeten doen als je de koppeling gebrikt hebt om te ontkoppelen.
als je dit wat geoefend hebt, kan je dit trukje ook toepassen als je met de koppeling schakeld. de bak ziet een pak minder af dan omdat je op het correcte toerental al zit en je synchromeshen amper nog werk hebben.ook bij kkapotte syncho's kan je nog perfect schakelen alsook als je koppelingskabel of hydrolic kapot is. ben zo al eens van hasselt naar ninove teruggereden zonder koppeling (pedaal lag op de grond).

ik ben het al zo gewend dat ik zowel zonder als met koppeling gebruiken evensnel kan schakelen. in file doe ik zelf de moeite niet meer van te ontkoppelen. gewoon altijd 1e - 2e - 3e - 2e - 3e - 2e - 1e - 2e....
daily: vw golf 2 1.6D http://images.spritmonitor.de/501566.png
oldtimers: ford capri 2.0V6, ford capri 2.3V6, ford capri 3.0V6, ford sierra XR4I 2.8iV6, ford escort 1.3GT
Plaats reactie