Standaard maten voor wielbouten?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

26 okt 2016 20:24

Goedenavond,

Weet iemand of MB standaard maten
hanteert voor wielbouten?

Ik zit namelijk met het volgende:

Mijn huidige lichtmetalen velgen zitten vast Met M12 1,5 40mm bouten (vanaf onderkant bolconische kop) Daarmee steekt de bout 17 mm uit het gat In de velg dus daarmee ook 17 mm in de naaf.

Ik ga voor de winter andere LM velgen monteren, originele MB velgen, maar daar moeten andere bouten in.

De huidige bouten kan ik volledig aandraaien op de nieuwe velg zonder dat ik de velg daarmee vast zet. Probleem is dat de 40 mm bout niet volledig draat bevat (slecht 19-20mm). Wellicht kan ik dus een nieuwe bout kopen M12, 1,5 40 mm met volledige draad maar dan loop ik het risico dat deze te ver door de naaf gaat.

De nieuwe velg snoept ongeveer 5 mm van de bout af. Automaterialen zaak adviseert mij een bout met 19 mm draad. Daardoor steekt de bout nog maar 14 mm in de naaf. Is dat genoeg? Draad in de naaf begint overigens niet direct maar begint een paar mm dieper in de naaf. De bout die mij is aanbevolen is wel specifiek voor MB. Ze hebben voor MB maar 2 maten voor mijn auto: 40mm of 19 mm. Andere tussenliggende maten zijn voor andere merken zeggen ze.

Heeft MB standaard maten voor bouten?

Wat is het beste, toch maar 1x 40mm kopen en kijken of ie dan nergens tegenaan loopt of is de bout van 19 mm met 14 mm draad in de naaf voldoende? Mij lijkt, hoe dieper in de naaf zonder aan te lopen, hoe beter.

Groet,

Taco
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

26 okt 2016 20:44

IMG_2417.PNG
IMG_2417.PNG (300.31 KiB) 4899 keer bekeken
Deze twee varianten kom ik steeds tegen voor mijn auto!
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 okt 2016 20:58

De winter velgen zijn die ook voor jouwn type auto
Meestal zijn de lange bouten voor lm velgen en de korte voor staal
(Althans wat ik weet)
Verder heeft mercedes 2 bout diktes m12 en m14
Mischien heb je dus een velg voor een m14 bout ?

Wat je evt. Kan doen is de draad in de naaf opmeten en de dikte van de velg van af de conus en die bij elkaar op tellen jep weet welke lengte je nodig hebt

Denk er wel om bij te lange bouten dat je het risico loopt bij de achteras dat je de handrem ontzet

Succes gr pascal
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

26 okt 2016 21:12

Pascal,

De verkoper gaf aan dat de velgen OOK voor mijn SLK r170 geschikt waren. ET waarde, steek en naafdiameter kloppen. Vandaag de velg meegenomen naar de winkel om bout te laten passen. M12 1,5 klopt wel en de verkoper vertelde dat de bout minimaal 1 cm de naaf in moest. Dat klonk mij erg als weinig in de oren dus heb ik bij huidige velg en bout even nagemeten. Deze steekt nog 17 mm uit wanneer ik de bout door het gat steek. Daarna ben ik gaan twijfelen. De naaf is veel dikker dan 1 cm. Ik kan de bout (zonder velg) 2 cm in de naaf sraaien (vooras) zonder dat deze daarmee iets raakt of aanloopt.

Nu denk ik dus: hoe ver moet die bout volgend MB de SLK naaf in?

Huidige velgen zij er nooit af gestuiterd en ik heb bij MB ook nooit gehoord dat er iets mis was bij de bouten. Dus kan ik er vanuit gaan dat 17 mm of voor mijn part 12 mm voldoende diep in de naaf is?

Ik weet overigens niet of mijn huidige velgen origineel voor de SLK zijn. Ik twijfel dus aan alles.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

26 okt 2016 21:14

Huidige velgen
Huidige velgen
IMG_1212.JPG (167.05 KiB) 4876 keer bekeken
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

26 okt 2016 21:19

Zo te zien 16" Mercedes Saiph, is wel een originele SLK velg.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

26 okt 2016 22:01

IMG_2419.JPG
IMG_2419.JPG (152.38 KiB) 4841 keer bekeken
IMG_2420.JPG
IMG_2420.JPG (141.51 KiB) 4841 keer bekeken
Ok, dat is mooi want dat is mijn zomer velg met M12 1,5 40 mm.

Maar voor de winter heb ik deze gekocht!
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

26 okt 2016 22:07

Taco schreef:
Maar voor de winter heb ik deze gekocht!
Ziet er uit als een wiel voor de '' nieuwe '' SLK, wat ie de ET waarde van deze set ?
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

26 okt 2016 22:13

ET 37,5

Ik zie net dat deze velgen bij een SLK r172 horen.
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

26 okt 2016 22:22

Volgens mij zitten deze wielen standaard met M14 gemonteerd, met boutlengte 27 mm.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

27 okt 2016 14:12

Heb het opgezocht voor de SLK r172. Deze is voor sommige versies met M14 en voor andere versies met M12 uitgerust. Ik zal de boutgaten even nameten.

Lijkt er in ieder geval op dat de bout (onder de kop) voor de nieuwe velg zo'n 25 tot 27 mm lang moet zijn.

Ik ga de diepte van de draad in de naaf opmeten en de diepte van het gat in de velg daarbij optellen. Ik denk dat ik dan op 25 mm uit kom.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 okt 2016 14:32

Taco schreef:Ik zal de boutgaten even nameten.
Het boutgat is altijd groter dan de bout. Belangrijker is de bolling waar de boutkop aangrijpt, maar dat is lastig te meten.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 okt 2016 14:47

Als de boutgaten hetzelfde zijn bij allebei de sets :

Neem je originele velg, steek de bout erin en meet hoeveel deze uitsteekt
ten opzichte van de vlakke kant die aansluit op de naaf.

Steek dezelfde bout in je "wintervelg" en dan kan je zien hoeveel langer of
korter deze moet zijn ten opzichte van de standaard velg om dezelfde lengte
uit te steken.

Een wielbout moet 6-8 slagen van 360 graden indraaien en mag algemeen max 3mm
langer zijn dan origineel.

Als je de andere wielen monteert met andere bouten altijd even het wiel met de hand
draaien om te controleren of het wiel vrij draait en de bouten niets raken mochten ze
toch te ver doorsteken.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1986
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

27 okt 2016 15:15

Taco schreef:Heb het opgezocht voor de SLK r172. Deze is voor sommige versies met M14 en voor andere versies met M12 uitgerust.
Sure?
In EPC zie ik voor de R172 (SLK en SLC) alleen maar M14 wielbouten vermeld. Geen M12.
Hoeft nog geen probleem te zijn maar dan moet je wel speciale bouten gebruiken, M14 kop en M12 draad.
Gebruikersavatar
Taco
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 sep 2013 21:25
Mercedes-Benz: R171 SLK 350 2005

27 okt 2016 19:49

Ik heb de boutgaten van huidige en nieuwe velg opgemeten. De huidige velg meet iets meer dan 12mm maar de nieuwe velg iets meer dan 14mm. Betekent dat dat ik de velgen beter kan verkopen? Of is daar een oplossing voor?

M14 zegt toch alleen iets over de draad en niet over de kop?
Plaats reactie