Goedenavond,
Weet iemand of MB standaard maten
hanteert voor wielbouten?
Ik zit namelijk met het volgende:
Mijn huidige lichtmetalen velgen zitten vast Met M12 1,5 40mm bouten (vanaf onderkant bolconische kop) Daarmee steekt de bout 17 mm uit het gat In de velg dus daarmee ook 17 mm in de naaf.
Ik ga voor de winter andere LM velgen monteren, originele MB velgen, maar daar moeten andere bouten in.
De huidige bouten kan ik volledig aandraaien op de nieuwe velg zonder dat ik de velg daarmee vast zet. Probleem is dat de 40 mm bout niet volledig draat bevat (slecht 19-20mm). Wellicht kan ik dus een nieuwe bout kopen M12, 1,5 40 mm met volledige draad maar dan loop ik het risico dat deze te ver door de naaf gaat.
De nieuwe velg snoept ongeveer 5 mm van de bout af. Automaterialen zaak adviseert mij een bout met 19 mm draad. Daardoor steekt de bout nog maar 14 mm in de naaf. Is dat genoeg? Draad in de naaf begint overigens niet direct maar begint een paar mm dieper in de naaf. De bout die mij is aanbevolen is wel specifiek voor MB. Ze hebben voor MB maar 2 maten voor mijn auto: 40mm of 19 mm. Andere tussenliggende maten zijn voor andere merken zeggen ze.
Heeft MB standaard maten voor bouten?
Wat is het beste, toch maar 1x 40mm kopen en kijken of ie dan nergens tegenaan loopt of is de bout van 19 mm met 14 mm draad in de naaf voldoende? Mij lijkt, hoe dieper in de naaf zonder aan te lopen, hoe beter.
Groet,
Taco
Standaard maten voor wielbouten?
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
De winter velgen zijn die ook voor jouwn type auto
Meestal zijn de lange bouten voor lm velgen en de korte voor staal
(Althans wat ik weet)
Verder heeft mercedes 2 bout diktes m12 en m14
Mischien heb je dus een velg voor een m14 bout ?
Wat je evt. Kan doen is de draad in de naaf opmeten en de dikte van de velg van af de conus en die bij elkaar op tellen jep weet welke lengte je nodig hebt
Denk er wel om bij te lange bouten dat je het risico loopt bij de achteras dat je de handrem ontzet
Succes gr pascal
Meestal zijn de lange bouten voor lm velgen en de korte voor staal
(Althans wat ik weet)
Verder heeft mercedes 2 bout diktes m12 en m14
Mischien heb je dus een velg voor een m14 bout ?
Wat je evt. Kan doen is de draad in de naaf opmeten en de dikte van de velg van af de conus en die bij elkaar op tellen jep weet welke lengte je nodig hebt
Denk er wel om bij te lange bouten dat je het risico loopt bij de achteras dat je de handrem ontzet
Succes gr pascal
Pascal,
De verkoper gaf aan dat de velgen OOK voor mijn SLK r170 geschikt waren. ET waarde, steek en naafdiameter kloppen. Vandaag de velg meegenomen naar de winkel om bout te laten passen. M12 1,5 klopt wel en de verkoper vertelde dat de bout minimaal 1 cm de naaf in moest. Dat klonk mij erg als weinig in de oren dus heb ik bij huidige velg en bout even nagemeten. Deze steekt nog 17 mm uit wanneer ik de bout door het gat steek. Daarna ben ik gaan twijfelen. De naaf is veel dikker dan 1 cm. Ik kan de bout (zonder velg) 2 cm in de naaf sraaien (vooras) zonder dat deze daarmee iets raakt of aanloopt.
Nu denk ik dus: hoe ver moet die bout volgend MB de SLK naaf in?
Huidige velgen zij er nooit af gestuiterd en ik heb bij MB ook nooit gehoord dat er iets mis was bij de bouten. Dus kan ik er vanuit gaan dat 17 mm of voor mijn part 12 mm voldoende diep in de naaf is?
Ik weet overigens niet of mijn huidige velgen origineel voor de SLK zijn. Ik twijfel dus aan alles.
De verkoper gaf aan dat de velgen OOK voor mijn SLK r170 geschikt waren. ET waarde, steek en naafdiameter kloppen. Vandaag de velg meegenomen naar de winkel om bout te laten passen. M12 1,5 klopt wel en de verkoper vertelde dat de bout minimaal 1 cm de naaf in moest. Dat klonk mij erg als weinig in de oren dus heb ik bij huidige velg en bout even nagemeten. Deze steekt nog 17 mm uit wanneer ik de bout door het gat steek. Daarna ben ik gaan twijfelen. De naaf is veel dikker dan 1 cm. Ik kan de bout (zonder velg) 2 cm in de naaf sraaien (vooras) zonder dat deze daarmee iets raakt of aanloopt.
Nu denk ik dus: hoe ver moet die bout volgend MB de SLK naaf in?
Huidige velgen zij er nooit af gestuiterd en ik heb bij MB ook nooit gehoord dat er iets mis was bij de bouten. Dus kan ik er vanuit gaan dat 17 mm of voor mijn part 12 mm voldoende diep in de naaf is?
Ik weet overigens niet of mijn huidige velgen origineel voor de SLK zijn. Ik twijfel dus aan alles.
Heb het opgezocht voor de SLK r172. Deze is voor sommige versies met M14 en voor andere versies met M12 uitgerust. Ik zal de boutgaten even nameten.
Lijkt er in ieder geval op dat de bout (onder de kop) voor de nieuwe velg zo'n 25 tot 27 mm lang moet zijn.
Ik ga de diepte van de draad in de naaf opmeten en de diepte van het gat in de velg daarbij optellen. Ik denk dat ik dan op 25 mm uit kom.
Lijkt er in ieder geval op dat de bout (onder de kop) voor de nieuwe velg zo'n 25 tot 27 mm lang moet zijn.
Ik ga de diepte van de draad in de naaf opmeten en de diepte van het gat in de velg daarbij optellen. Ik denk dat ik dan op 25 mm uit kom.
- plorie
- Berichten: 20879
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Het boutgat is altijd groter dan de bout. Belangrijker is de bolling waar de boutkop aangrijpt, maar dat is lastig te meten.Taco schreef:Ik zal de boutgaten even nameten.
Logboek S500.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Als de boutgaten hetzelfde zijn bij allebei de sets :
Neem je originele velg, steek de bout erin en meet hoeveel deze uitsteekt
ten opzichte van de vlakke kant die aansluit op de naaf.
Steek dezelfde bout in je "wintervelg" en dan kan je zien hoeveel langer of
korter deze moet zijn ten opzichte van de standaard velg om dezelfde lengte
uit te steken.
Een wielbout moet 6-8 slagen van 360 graden indraaien en mag algemeen max 3mm
langer zijn dan origineel.
Als je de andere wielen monteert met andere bouten altijd even het wiel met de hand
draaien om te controleren of het wiel vrij draait en de bouten niets raken mochten ze
toch te ver doorsteken.
Neem je originele velg, steek de bout erin en meet hoeveel deze uitsteekt
ten opzichte van de vlakke kant die aansluit op de naaf.
Steek dezelfde bout in je "wintervelg" en dan kan je zien hoeveel langer of
korter deze moet zijn ten opzichte van de standaard velg om dezelfde lengte
uit te steken.
Een wielbout moet 6-8 slagen van 360 graden indraaien en mag algemeen max 3mm
langer zijn dan origineel.
Als je de andere wielen monteert met andere bouten altijd even het wiel met de hand
draaien om te controleren of het wiel vrij draait en de bouten niets raken mochten ze
toch te ver doorsteken.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Sure?Taco schreef:Heb het opgezocht voor de SLK r172. Deze is voor sommige versies met M14 en voor andere versies met M12 uitgerust.
In EPC zie ik voor de R172 (SLK en SLC) alleen maar M14 wielbouten vermeld. Geen M12.
Hoeft nog geen probleem te zijn maar dan moet je wel speciale bouten gebruiken, M14 kop en M12 draad.
Ik heb de boutgaten van huidige en nieuwe velg opgemeten. De huidige velg meet iets meer dan 12mm maar de nieuwe velg iets meer dan 14mm. Betekent dat dat ik de velgen beter kan verkopen? Of is daar een oplossing voor?
M14 zegt toch alleen iets over de draad en niet over de kop?
M14 zegt toch alleen iets over de draad en niet over de kop?