Noodloop bij W204

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Scuba
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2016 23:06
Mercedes-Benz: W204 C200 Break diesel 2011

25 okt 2016 03:08

Hallo, ik heb een vraagje i.v.m. mijn W204 : Dit is een C200 Break diesel van 2011 en heeft momenteel ongeveer 170k op de teller staan.
Sinds een paar weken valt de auto regelmatig terug op noodloop en bijgevolg kan ik maar max 3000 tr/m doen.
Het is wel vreemd dat het gele motorstoringslampje niet gaat branden.
Ik heb even een eenvoudig scannertje op de obd2 poort gezet en deze gaf nogal rare informatie, enerzijds gaf hij problemen met de roetfilter en tevens ook dat de sensor van de roetfilter problemen geeft.
Zoals eerder al aangegeven is deze noodloop er niet altijd, soms gaat het weer een aantal dagen goed en rijdt de auto zeer goed en vlot.
Als ik dan goed beredeneer zou dit probleem veroorzaakt kunnen worden door een ( soms ) foutieve drukverschilsensor over de roetfilter, Daardoor gaat motor dan in noodloop. De roetfilter zelf verdenk ik niet aangezien de auto in de periodes voor en na het noodlopen het wel heel goed doet, dus moest deze verstopt zijn zou ik dit toch merken denk ik.

Hier dan mijn vraag...is het normaal dat bij (soms) falen van deze sensor de motor in noodloop gaat zonder dat het gele storingslampje gaat branden?
Nog een tweede vraagje, stel dat inderdaad mijn roetfilter verzadigd is en vervangen moet worden denk ik wel dat ik in dat geval deze laat wegnemen ( alles er uit ) en dan uiteraard ook nog de mcu laten omprogrameren zodat deze niet meer gaat regenereren.
Kan dit zo simpelweg gebeuren of zijn er nog eventuele zaken waar je rekening mee moet houden zoals bijvoorbeeld dat het wegprogrameren telkens na een servicebeurt er terug uit is en opnieuw dient te gebeuren ( zoals bij sommige "chippers " ) ?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

25 okt 2016 08:27

De zoekfunctie in dit forum werkt heel goed en je zal zeker antwoorden op je
vragen vinden.

Uitlezen met Star/Xentry speciaal voor MB geeft een veel beter beeld over de oorzaak
zeker wanneer dit door een ervaren diagnose technicus gedaan wordt en voorkomt
vaak het lukraak vervangen van onderdelen.......
Uitlezen met Star kan bij de dealer of een MB specialist waarvan er meerdere lid zijn
hier op het forum.

Dit is een recent topic over een roetfilter en wegprogrammeren :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=81133
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Dieseltje67
Berichten: 82
Lid geworden op: 02 aug 2016 20:48
Mercedes-Benz: W639 Vito 4x4 116 CDI
Locatie: Belgisch Limburg

25 okt 2016 18:52

Laatste weken heb ik dezelfde fout met mijn E 250 (S212)
Met koude motor geen problemen maar starten met warme motor na een 10 tal minuten is noodloop zonder MIL lamp.
Motor afzetten en direct weer starten is de manier om niet in de noodloop te blijven rijden.

Bij mij geeft ie als fout met een universeel apperaat P0471 uitlaatdrukvoeler A,
Met xentry uitlezen kwam ook deze sensor naar boven, dit is de sensor die de uitlaatgas druk van de turbine (turbo) meet en zit in de buurt van de EGR klep.
Vanmiddag heb ik deze sensor vervangen en tot nu lijkt het probleem opgelost.

Dus het beste advies is zoals er al meer hebben aangegeven om even een MB specialist of dealer te bezoeken.

Ben geen voorstander van roetfilter weg programmeren, auto is ontwikkeld om "schoon" te zijn en is zodanig ook type goedgekeurd.
Volgens mij gaan ze over niet al te lange tijd controleren op de roetfilters, je pleegt een milieu overtreding door deze te verwijderen.
Plaats reactie