Ik kom een aantal berichten tegen rondom de W168 en stotterende motoren, en/of slecht starten. Het lijkt deels op de problemen die ik ervaar, maar ik wil toch mijn specifieke geval eens voorleggen, misschien hebben jullie inzichten die me verder helpen.
De auto: Een W168 A160 uit 1998 met ongeveer 230k op de teller.
Het begin: Na een korte rit gestopt, met stationair draaiende motor wil ik wegrijden en merk dat bij het gas geven de motor begint de stotteren. In plaats van verhoging van toeren zakken de toeren weg bij gas geven. Hierdoor slaat hij zelfs af. Vervolgens wil hij slecht starten en loopt de motor onregelmatig. Door voorzichtig gas te geven kon ik hem thuis krijgen. Thuis na uitzetten, start de auto direct en loopt stationair prima.
De anwb: De anwb heeft hem onderzocht, en de codes uitgelezen. Er waren een aantal foutcodes zichtbaar (o.a. airbag), maar niks dat op dit probleem wees. Vervolgens is alles gereset, zonder resultaat. Ik heb de auto naar de garage kunnen rijden door heel voorzichtig gas te geven. Bij wat sterker gas geven begint de motor te stotteren en bokken. Vol het gas intrappen doet de motor afslaan.
Zelf: Omdat ik toch niet direct bij een garage terecht kon, heb ik zelf het gasklephuis gecontroleerd, en schoongemaakt.
De garage: De garage heeft bij uitlezen geen foutcodes geconstateerd (geen nieuwe meldingen dus). De bougies en bobinerail zijn vervangen, maar het probleem is niet weg. Wel is het probleem minder geworden. Ik kan nu weer 'normaal' met de auto rijden. Pas als ik vol gas geeft of in een toeren bereik boven de 4000 kom treedt het probleem weer op, zei het minder ernstig.
Momenteel: Bij een koude start pakt de motor pas bij de 3e keer doorlopen van het volledige startprogramma. Vervolgens heeft de motor een beetje moeite om zijn stationair toerental te vinden, maar loopt vervolgens netjes, constant en slaat niet af. Rijden gaat zoals gezegd voldoende goed, maar bij sterk optrekken of hoge snelheid (boven 120) begint de motor te hikken. Het lijkt wel alsof hij niet genoeg brandstof krijgt of juist teveel.
Op verschillende sites (aangevuld met wat zelf bedachte punten) zie ik de volgende mogelijke oorzaken waarvan de bougies / bobine met zekerheid is uit te sluiten. De puntjes:
- Lucht Massa Meter defect of vuil
- Gasklep sensor / gaspedaal sensor versleten
- Benzinepomp levert onvoldoende druk
- Katalysator kan uitlaatgassen niet snel genoeg kwijt? (lijkt me na het verminderen van het probleem onwaarschijnlijk)
- Bougies / bobinerail is versleten (is nu vervangen)
- Accu is versleten en levert te weinig vermogen / spanning
Alles wat helpt bij het vinden van het probleem of uitsluiten van bepaalde punten zijn uiteraard welkom.