W168 A160 1998 valt stil bij sterk intrappen gaspedaal

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Kameelridder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:48
Mercedes-Benz: W168

21 sep 2016 23:56

Hallo allemaal,
Ik kom een aantal berichten tegen rondom de W168 en stotterende motoren, en/of slecht starten. Het lijkt deels op de problemen die ik ervaar, maar ik wil toch mijn specifieke geval eens voorleggen, misschien hebben jullie inzichten die me verder helpen.

De auto: Een W168 A160 uit 1998 met ongeveer 230k op de teller.

Het begin: Na een korte rit gestopt, met stationair draaiende motor wil ik wegrijden en merk dat bij het gas geven de motor begint de stotteren. In plaats van verhoging van toeren zakken de toeren weg bij gas geven. Hierdoor slaat hij zelfs af. Vervolgens wil hij slecht starten en loopt de motor onregelmatig. Door voorzichtig gas te geven kon ik hem thuis krijgen. Thuis na uitzetten, start de auto direct en loopt stationair prima.

De anwb: De anwb heeft hem onderzocht, en de codes uitgelezen. Er waren een aantal foutcodes zichtbaar (o.a. airbag), maar niks dat op dit probleem wees. Vervolgens is alles gereset, zonder resultaat. Ik heb de auto naar de garage kunnen rijden door heel voorzichtig gas te geven. Bij wat sterker gas geven begint de motor te stotteren en bokken. Vol het gas intrappen doet de motor afslaan.

Zelf: Omdat ik toch niet direct bij een garage terecht kon, heb ik zelf het gasklephuis gecontroleerd, en schoongemaakt.

De garage: De garage heeft bij uitlezen geen foutcodes geconstateerd (geen nieuwe meldingen dus). De bougies en bobinerail zijn vervangen, maar het probleem is niet weg. Wel is het probleem minder geworden. Ik kan nu weer 'normaal' met de auto rijden. Pas als ik vol gas geeft of in een toeren bereik boven de 4000 kom treedt het probleem weer op, zei het minder ernstig.

Momenteel: Bij een koude start pakt de motor pas bij de 3e keer doorlopen van het volledige startprogramma. Vervolgens heeft de motor een beetje moeite om zijn stationair toerental te vinden, maar loopt vervolgens netjes, constant en slaat niet af. Rijden gaat zoals gezegd voldoende goed, maar bij sterk optrekken of hoge snelheid (boven 120) begint de motor te hikken. Het lijkt wel alsof hij niet genoeg brandstof krijgt of juist teveel.

Op verschillende sites (aangevuld met wat zelf bedachte punten) zie ik de volgende mogelijke oorzaken waarvan de bougies / bobine met zekerheid is uit te sluiten. De puntjes:
  1. Lucht Massa Meter defect of vuil
  2. Gasklep sensor / gaspedaal sensor versleten
  3. Benzinepomp levert onvoldoende druk
  4. Katalysator kan uitlaatgassen niet snel genoeg kwijt? (lijkt me na het verminderen van het probleem onwaarschijnlijk)
  5. Bougies / bobinerail is versleten (is nu vervangen)
  6. Accu is versleten en levert te weinig vermogen / spanning
Zoals wel vaker op het forum gezegd is het stellen van een goede diagnose voor mij nu het belangrijkst, maar dat is tot op heden nog niet gelukt.
Alles wat helpt bij het vinden van het probleem of uitsluiten van bepaalde punten zijn uiteraard welkom.
martindebelitos
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:37
Mercedes-Benz: mercedes 220 diesel

22 sep 2016 10:37

meestal de luchtmassameter
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4067
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

22 sep 2016 11:33

Luchtmassameter
Kameelridder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:48
Mercedes-Benz: W168

22 sep 2016 18:37

Dank je wel voor de reacties. Direct maar opgevolgd.

UPDATE:
Ok, de luchtmassa meter zat buiten de toleranties (test en fix door BBA-Breman) en is inmiddels ingebouwd. Net de 20km test gereden. Het probleem is nog niet weg, maar....

* de auto start nu direct, en niet na pas drie keer (dit ga ik morgen vroeg nog een keer proberen als het kouder is).
* in het onder-bereik van de toeren (vooral bij hoge versnellingen) trekt hij niet lekker
* in het midden-bereik zijn er eigenlijk geen problemen
* in het bovenbereik kan ik bij lage versnellingen doortrekken tot ruim boven de 4000 toeren. Ergens houdt hij dan ineens in. Bij hogere versnellingen ligt dat moment lager qua toeren.
* de auto rijdt niet harder dan 100 km/h in zijn 4. Meer gas geven zorgt voor langzamer rijden ipv sneller.
* als ik het gas echt doortrap wanneer hij inhoudt dan klinkt de motor wat 'doffer', maar trekt neit. Hij remt eerder af.

De procedure:
1. accu los
2. lmm weer ingebouwd
3. accu er weer op
4. 20 km inrijden (stad / snelweg)

De volgende stap is resetten van het zelfleerprogramma (of handmatig bijstellen)
Kortom, ik weet niet of ik nu een stap verder ben of niet.

Morgen ga ik kijken of ik het zelfleerprogramma gereset kan krijgen en of er misschien nieuwe foutcodes verschenen zijn. Handmatig afstellen zie ik nog niet zo zitten want ik weet niet waar ik op moet letten.

Tips zijn welkom.
Kameelridder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:48
Mercedes-Benz: W168

23 sep 2016 14:27

Kan het misschien aan het brandstof filter en of de brandstof pomp liggen?
Gebruikersavatar
RobZ
Berichten: 580
Lid geworden op: 05 jun 2010 10:26
Mercedes-Benz: W208 CLK 320 '98

23 sep 2016 14:43

De brandstofpomp wil ook nog wel eens stukgaan inderdaad.
Een ander standaardadvies is hier de lambdasonde te reinigen.

Was er een instructie meegekomen na de revisie?
Zo ja, wat staat daar in?
Gebruikersavatar
W204Avantgarde
Berichten: 4067
Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
Locatie: Noord Limburg

23 sep 2016 16:34

Je moet even de adaptie waardes laten resetten door iemand met een Stardiagnose
Kameelridder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:48
Mercedes-Benz: W168

28 sep 2016 23:45

Nogmaals naar de garage geweest. Nu viel de wagen echter stil bij het uitrijden van de wijk. Niet meer te starten. De dealer constateert dat de brandstofpomp het begeven heeft. Relais en filter waren ok, maar uit voorzorg vervangen. Door het stilvallen was het overduidelijk geworden. Hij rijdt nu beter dan hij in een lange tijd gedaan heeft. Dank voor de tips.
Kameelridder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:48
Mercedes-Benz: W168

28 sep 2016 23:46

Kameelridder schreef:Kan het misschien aan het brandstof filter en of de brandstof pomp liggen?
Ja dus! Jammer dat dit niet het eerste is waar men naar kijkt.
Kameelridder
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:48
Mercedes-Benz: W168

28 sep 2016 23:48

RobZ schreef:De brandstofpomp wil ook nog wel eens stukgaan inderdaad.
Een ander standaardadvies is hier de lambdasonde te reinigen.

Was er een instructie meegekomen na de revisie?
Zo ja, wat staat daar in?
De instructie na revisie was 20km rijden, en vervolgens resetten met stardiag. Of handmatig bijstellen en dan kijken naar 'te rijk' of 'te arm' codes.
Jackvaessen1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2021 17:24
Mercedes-Benz: Mercedes a

27 feb 2023 23:56

Hou reset je het zelf leer programma.kan men dit zelf of moet dat in de Garage
Met vriendelijke groet Jack vaessen
Plaats reactie