Mercedes sprinter koelvloeistof

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
sas0105
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:03

21 sep 2016 22:12

Even een vraagje, omdat wij het niet meer weten.

We hebben een mercedes sprinter uit 2011, nooit problemen tot nu.

Eind juli koelvloeistof bijgevuld, ivm branden lampje
Eind augustus stonden we langs de snelweg met een kapotte verstuiver
Week later ging weer het koelvloeistof lampje branden, na onderzoek bleek pakking kapot. Dus de pakking is vervangen.

Inmiddels is de auto alweer 4 keer terug geweest, omdat de auto steeds weer koelvloeistof mist. Wat hebben ze gedaan
- 1,5 alles onder druk gezet en de auto laten lopen, niks te zien
- de auto laten lopen met karton onder de auto, niks te zien
- olie bekeken, geen smurrie
- geen zoete geur in de auto

Afgelopen vrijdag de auto weer teruggekregen met de woorden, er is niks aan de hand. Elke dag even onder de motorkap gekeken en het leek goed te gaan. Vanochtend om 08.00 was de koelvloeistof nog goed gevuld, onder motorkap gekeken. Naar mijn werk gegaan. Om 18:10 stapte ik in mijn auto om weg te rijden en er begon weer een lampje te branden. Koelvloeistof was ruim een duim onder het minimum.
Koelvloeistof laten bijvullen (zit zelf in een rolstoel dus kan het zelf niet) en naar de garage gereden. Daar staat ze nu een verassing te wachten morgen. Wat kan het zijn? Kunnen jullie meedenken??
sas0105
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:03

22 sep 2016 08:00

Voor de volledigheid er staat 71000 km op de teller
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

22 sep 2016 10:25

Wat voor motor? Wat voor pakking is er vervangen?

Ik zou het 1,2,3 niet durven zeggen maar mijn ervaring is wel dat de KVS tankjes vd 906 sprinter geen eeuwig leven hebben. De vlotter die er in zit laat op een gegeven moment los wat een brandend lampje geeft. Maar daar lijkt het in dit geval niet op omdat dit lampje nog wel netjes reageert op het niveau.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

22 sep 2016 10:50

Is het een automaat en zo ja, is die olie gecontroleerd.
sas0105
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:03

22 sep 2016 21:20

Het is een automaat.

De motorolie is gecontroleerd, daar is niks aan te zien.

De garage heeft niets laten horen vandaag. Dus het is echt afwachten :(
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 sep 2016 21:47

Waar prometheus op doelt is de automaat olie op koelvloeistof getest
Er schijnen namelijk mercedes types te zijn waar de automaat koeler door de radiateur loopt er de scheiding tussen koelvloeistof en automaat olie willen daar nog wel een van gaan lekken met gevolg koelvloeistof in de automaat olie

Maar ik heb dit nog niet eerder gehoord dat dit het geval was bij de sprinters

Is het ergens mee te koppelen ?
Als ik zo hoor dan lekt ie op moment van afkoelen/stilstaan van de motor dan denk ik toch aan een lekkage van je koppakking
Door de overdruk die in je cilinders heerst kan je koelvloeistof niet naar de cilinders lekken dan wel weer naar buiten via de overdrukdop/klep van het reservoir als deze aangesproken wordt
En op moment dat je motor uit is dan kan de koelvloeistof naar je cilinders lekken en dit zal je dan net niet zijn tijdens het starten dat er een witte pluim uit de uitlaat komt

Succes gr pascal
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

23 sep 2016 10:34

Als er geen enkel uitwendig lek is kan het de EGR koeler zijn.
Als die lekt gaat de koelvloeistof de inlaat in en verdwijnt als waterdamp in de uitlaat.
Wij hebben er al een paar vervangen.
sas0105
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:03

23 sep 2016 15:01

Net de auto terug.

Garage heeft hem 1,5 dag gehad. Allerlei testen gedaan, auto ook stationair laten draaien en ze zijn er zelf 60 km mee gaan rijden. De garage (goed aangeschreven) kan niets vinden. Zo balen want wij zijn echt afhankelijk van de auto, omdat we in een rolstoel zitten. Heb nu een fles koelvloeistof meegekregen en ik moet ermee blijven rijden. Als het weer gebeurd meteen bellen....

Nog ideeën?
sas0105
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:03

23 sep 2016 15:04

Johan Turbo schreef:Als er geen enkel uitwendig lek is kan het de EGR koeler zijn.
Als die lekt gaat de koelvloeistof de inlaat in en verdwijnt als waterdamp in de uitlaat.
Wij hebben er al een paar vervangen.

Hoe kan je dit testen?
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

23 sep 2016 21:35

Jammer genoeg enkel door te demonteren en inspecteren op sporen van koelvloeistofresten.
Eventueel door met een endoscoop te gaan kijken terwijl er druk op staat. Maar dan ben je enkel zeker als je iets ziet, niet als je geen enkel spoor vindt.
sas0105
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 sep 2016 22:03

26 sep 2016 15:48

Zou het de thermostaat van de koelvloeistof kunnen zijn? Hij lekt namelijk niet continu. 4 dagen goed en de 5E dag was het mis. Nu is het al 5 dagen goed. Dus ben heel benieuwd deze week. De garage heeft er nu trouwens wel spul in gedaan dat een lek tijdelijk kan maken.
Plaats reactie