Ik heb eens in een instruktieboekje (Volvo diesel) gelezen dat je na het starten direct moet gaan rijden. Wanneer dat in een boekje staat dan neem ik aan dat het inderdaad het beste voor de motor is ...
Bij mijn SL Automaat schakelt hij bij koude motor vrij laat. Dit is dan weer om de katalysator op te warmen. Ik vind het niet fijn om met koude motor op toeren te rijden, maar blijkbaar wil Mercedes het zo. Maar het is flink irritant om een stuk met 40 km/u te moeten rijden (3000 toeren). Wil je toch harder dan moet je flink gas bij geven en dan schakelt hij pas bij een 4000 toeren over. Blijkbaar kan de motor dit wel aan, maar toch voelt het niet prettig .
Moet ik de motor nou wel of niet warm laten draaien?
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat heeft Mercedes niet bedacht, dat vloeit voort uit alle milieuvoorschriften. Raar maar waar: meer brandstof inspuiten om het milieu te redden
Logboek S500.
- michael6129
- Berichten: 2508
- Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
- Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
- Locatie: Limburg
Dit zodat de Kats sneller op de temp is en er sneller voldaan wordt aan de emissie eisen?plorie schreef:Dat heeft Mercedes niet bedacht, dat vloeit voort uit alle milieuvoorschriften. Raar maar waar: meer brandstof inspuiten om het milieu te redden
Overigens denk ik dat als Mercedes het zo instelt zij vast weten wat zij doen.
Mijn C36 toonde hetzelfde gedrag als de Sl van Geertjan. De CLK die ik nu rijdt schakelt ook met koude motor snel over naar de volgende versnelling.
Ik persoonlijk loste dit op door bij koude motor niet harder te rijden dan 30/40 km/h. Dus in mijn opzicht zijn er altijd oplossingen
- michael6129
- Berichten: 2508
- Lid geworden op: 17 aug 2009 00:16
- Mercedes-Benz: Geen momenteel, ex Carlsson CM60, W211 E500, 1996 C36 AMG
- Locatie: Limburg
Dat kan ook, echter kon ik dat niet bij de 4bak.Tom schreef:Of gewoon met de hand een versnelling hoger tikken
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Dit geldt met name voor benzine motoren.Waarom zou het zo intens slecht zijn om de motor stationair te laten draaien ?
Een belaste motor warmt sneller op. Een koude motor krijgt een rijk mengsel (choke) toegedient en die verdampt bij lage temperaturen (<30) uitermate slecht. Het is juist die hoge concentratie benzine die de oliefilm op de zuigerwanden oplost en daardoor de smering afbreekt.
In de tijd van de carburateur moest je vaak wel even stationair laten opwarmen omdat bij meer toeren de, bij de verdamping onttrokken ' warmte', de carburateur deed bevriezen.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44419
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Geen idee of het goed of slecht voor de motor is, maar ik gebruik altijd mijn standkachel.
Geeft me een goed (en warm ) gevoel als mijn koelwater al wat opgewarmd is voordat ik wegrij.
Geeft me een goed (en warm ) gevoel als mijn koelwater al wat opgewarmd is voordat ik wegrij.
#doeslief
- Cornelis
- Berichten: 11185
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Olie temperatuur is belangrijker voor het blok en die verwarmd niet meePeter schreef:Geen idee of het goed of slecht voor de motor is, maar ik gebruik altijd mijn standkachel.
Geeft me een goed (en warm ) gevoel als mijn koelwater al wat opgewarmd is voordat ik wegrij.
Zelfs met m'n standkachel auto's deed ik de eerste 15-20 km rustig aan.....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Tot nu toe veel verhalen en weinig feiten
Ook bij mij ook school waren ze van mening dat stationair draaien van de motor heeeeeel slecht is. Het stond in de boeken dus je moet het maar geloven.....
Ondertussen bijna 20 jaar in de MB werkplaats en heb ik gemerkt dat er veel onzin in de boeken staat.
Vandaar dat ik graag een conclusie trek aan de hand van feiten. Vroeger toen er vanaf een centraal punt iets in de inlaat gegooid werd had je wat toeren nodig om het lekker te mengen. Ik denk dat de benzine in de cilinder best groot was.
Ondertussen vernevelen we het super fijn (al enkele jaren) dus omdat het condenseren op de cilinder een mee valt. Echter kan ik dat niet bewijzen.
Als olie in koude toestand niet goed zou werken dan zou ik hem zeker niet belasten. Aangezien bij het verplaatsen van de auto de kracht op de lagers van de zuiger en drijfstang best groot is.
Ook bij mij ook school waren ze van mening dat stationair draaien van de motor heeeeeel slecht is. Het stond in de boeken dus je moet het maar geloven.....
Ondertussen bijna 20 jaar in de MB werkplaats en heb ik gemerkt dat er veel onzin in de boeken staat.
Vandaar dat ik graag een conclusie trek aan de hand van feiten. Vroeger toen er vanaf een centraal punt iets in de inlaat gegooid werd had je wat toeren nodig om het lekker te mengen. Ik denk dat de benzine in de cilinder best groot was.
Ondertussen vernevelen we het super fijn (al enkele jaren) dus omdat het condenseren op de cilinder een mee valt. Echter kan ik dat niet bewijzen.
Als olie in koude toestand niet goed zou werken dan zou ik hem zeker niet belasten. Aangezien bij het verplaatsen van de auto de kracht op de lagers van de zuiger en drijfstang best groot is.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Het gaat om een combinatie van zaken:
Bij koude motor is olie teruggelopen in het carter, moet door oliedruk weer overal gebracht worden om goede smering te verkrijgen.
Bij stationair lopen is oliedruk relatief laag, dus is oliecirculatie vrij traag
Koude olie is relatief dik, dus kost meer moeite om rond te pompen, dus duurt het langer voordat overal in het blok olie gebracht is.
Combinatie van dit alles bij stationaire koudloop zorgt er voor dat het langer duurt om overal goede smering te verkrijgen dan wanneer er gereden wordt en dan door meer toeren/ meer oliedruk/ sneller opwarmende dunner wordende olie sneller overal smering komt.
Castrol heeft specifiek om deze reden de "magnatec" olie ontwikkeld, die "plakt" vast aan de motor onderdelen, waardoor bij koudstart nog steeds een oliefilm aanwezig is en minder koudloop slijtage ontstaat...
Heb lang geleden ooit eens ergens een instructiefilmpje gezien waar duidelijk gemaakt werd hoe lang het duurde voordat na koudstart overal in de motor goede smering was.... dat duurde best wel even.
Met de moderne motoren met kleinere toleranties, de dunnere moderne oliën met betere smerende eigenschappen dan vroeger zal het allemaal best beter geworden zijn, maar ik ben ook van mening dat bij langdurig stationair opwarmen meer slijtage ontstaat dan bij direct licht belasten door te rijden.
Ook zo'n wijd verbreid misverstand is hoe je een nieuwe motor moet laten inslijten:
Is tegenwoordig veel minder belangrijk dan vroeger door betere productie waarbij alle raakvlakken om te beginnen al veel gladder zijn dan in het verleden, toen waren delen ruwer geproduceerd en moesten daarom rustig inslijten.
Desondanks zullen delen nog steeds op elkaar in slijten.
Veel mensen denken dat dit het beste gebeurt door met hele lage toeren te rijden...
FOUT!!
daarbij ontstaan juist ontzettend hoge contactvlak drukken die je helemaal niet wilt.
De beste manier om een motor in te laten slijten is om lekker door de toeren te gaan (uiteraard zonder extreme toerentallen) maar laag te belasten, dus niet met lage toeren veel koppel te vragen, maar juist met meer toeren minder belasten....
Just my 2C
Bij koude motor is olie teruggelopen in het carter, moet door oliedruk weer overal gebracht worden om goede smering te verkrijgen.
Bij stationair lopen is oliedruk relatief laag, dus is oliecirculatie vrij traag
Koude olie is relatief dik, dus kost meer moeite om rond te pompen, dus duurt het langer voordat overal in het blok olie gebracht is.
Combinatie van dit alles bij stationaire koudloop zorgt er voor dat het langer duurt om overal goede smering te verkrijgen dan wanneer er gereden wordt en dan door meer toeren/ meer oliedruk/ sneller opwarmende dunner wordende olie sneller overal smering komt.
Castrol heeft specifiek om deze reden de "magnatec" olie ontwikkeld, die "plakt" vast aan de motor onderdelen, waardoor bij koudstart nog steeds een oliefilm aanwezig is en minder koudloop slijtage ontstaat...
Heb lang geleden ooit eens ergens een instructiefilmpje gezien waar duidelijk gemaakt werd hoe lang het duurde voordat na koudstart overal in de motor goede smering was.... dat duurde best wel even.
Met de moderne motoren met kleinere toleranties, de dunnere moderne oliën met betere smerende eigenschappen dan vroeger zal het allemaal best beter geworden zijn, maar ik ben ook van mening dat bij langdurig stationair opwarmen meer slijtage ontstaat dan bij direct licht belasten door te rijden.
Ook zo'n wijd verbreid misverstand is hoe je een nieuwe motor moet laten inslijten:
Is tegenwoordig veel minder belangrijk dan vroeger door betere productie waarbij alle raakvlakken om te beginnen al veel gladder zijn dan in het verleden, toen waren delen ruwer geproduceerd en moesten daarom rustig inslijten.
Desondanks zullen delen nog steeds op elkaar in slijten.
Veel mensen denken dat dit het beste gebeurt door met hele lage toeren te rijden...
FOUT!!
daarbij ontstaan juist ontzettend hoge contactvlak drukken die je helemaal niet wilt.
De beste manier om een motor in te laten slijten is om lekker door de toeren te gaan (uiteraard zonder extreme toerentallen) maar laag te belasten, dus niet met lage toeren veel koppel te vragen, maar juist met meer toeren minder belasten....
Just my 2C
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Mooie uiteenzetting. Ook wat mij is geleerd over het inrijden en warmdraaien van motoren.
Het zijn trouwens wel meer dan "just 2 cents". Ik hou het op 50.
Het zijn trouwens wel meer dan "just 2 cents". Ik hou het op 50.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Olivier1
- Donateur
- Berichten: 1682
- Lid geworden op: 12 dec 2015 22:16
- Mercedes-Benz: CLS 63 AMG & GLE 43 AMG (ex: E 55 AMG, E 500 4Matic)
- Locatie: 030
Niet de olie, maar wel de motor zelf, en dan wordt de olie natuurlijk ook minder koud.Cornelis schreef:Olie temperatuur is belangrijker voor het blok en die verwarmd niet meePeter schreef:Geen idee of het goed of slecht voor de motor is, maar ik gebruik altijd mijn standkachel.
Geeft me een goed (en warm ) gevoel als mijn koelwater al wat opgewarmd is voordat ik wegrij.
Zelfs met m'n standkachel auto's deed ik de eerste 15-20 km rustig aan.....
Ik zie ook een evident verschil in verbruik tussen met of zonder standkachel, dus kennelijk is de temperatuur van de motor een stuk hoger dan zonder de standkachel.
Bij de start draait hij (210) 1400rpm en ik wacht met rustig wegrijden tot hij 800rpm draait. Dit duurt ongeveer 20 seconde. Met rustig wegrijden blijft hij onder de 1500rpm en met 1400 rijdt hij 50.
M'n bus net het zelfde. 1600rpm bij de start en na een paar seconde zakt hij al naar ongeveer 800
M'n bus net het zelfde. 1600rpm bij de start en na een paar seconde zakt hij al naar ongeveer 800
Laatst gewijzigd door Stefan op 02 dec 2016 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
- ruub-sterw201
- Berichten: 6352
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Er is eigenlijk maar 1 goede oplossing. Vol gas zodat de boel snel warm is
Ik laat hem ook altijd warm draaien. Zelfs de 190D heeft al een hoger toerental als hij koud is. Na een minuut of 2 zakt hij in toeren en moet hij het baasje dienen.
Ik laat hem ook altijd warm draaien. Zelfs de 190D heeft al een hoger toerental als hij koud is. Na een minuut of 2 zakt hij in toeren en moet hij het baasje dienen.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K