Olie nooit meer verversen??

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
MAroc_SPecops

26 aug 2016 16:03

Een mercedes Diesel (vooral de om 648 646 in lijn motoren) blijft lopen. Ookal ververs je t niet. De filters zijn belangrijker zou ik zegen.
De om642 V motoren vereisen meer onderhoud, eveneens als de de automaatbak.

Kijk een Peugeot HDI enz. die moetje verversen. Anders loopt t blok vast.

Deutsche Kraftmanshaft !
Gebruikersavatar
Daffiedolf
Berichten: 179
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:32
Mercedes-Benz: W202 w220 cdi 1999

26 aug 2016 18:00

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen. Ik weet van mijn auto's in de jaren70 dat ik gewoon één keer per jaar olie en filter ververste en nooit gekke dingen had aan de motoren. Één keer een Duitse auto gehad in de 80-er jaren, waarvan de naam begon met een O. Die heb ik alleen op peil gehouden en verder niet. Gevolg: bij 145000 km blok in de puin en een sloopblok erin gezet. Blijkbaar toch enig verlies van smering, waarbij een aantal lagers een eigen leven gingen verzinnen.
Wat ik wel flauwekul vind, is de frequentie van beurten in het algemeen en de vaste bedragen die gerekend worden.
Het aantal km tussen de beurten is hoog en er valt vaak geen controle van de toestand van de remblokken bij. De vaste bedragen zijn ronduit belachelijk te noemen.

Met mijn Mercedes laat ik eenmaal per jaar een beurt geven en zeg dat ze moeten doen wat ze nodig vinden en zorgen voor een nieuwe APK. Ik reken materiaal en uren af en klaar is Dolf. 100% voor elkaar tegen een normaal tarief.
Waarom bezuinigen? Kijk eens wat je afschrijft op een nieuwe middenklasser van een bekend merk als je 20000 km per jaar rijdt. Dan kunnen die paar liter olie er vast wel af.

Een zwager, sxheepsdieselmonteur, heeft ook de redenatie dat onderhoud flauwekul is, maar moppert altijd over hoge rekeningen van de garage als hij bijvoorbeeld zijn remmerij weer eens helemaal nieuw moet hebben vanwege gebrek aan onderhoud.
Een ieder moet maar doen wat hij goed vindt en dat geldt ook voor een apparaatje aan de peilstok.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

26 aug 2016 18:39

Ik heb gehoord dat als je twee van die dingen aan je peilstok knoopt, je auto van oude olie weer nieuwe maakt :o Geef me effe de tijd en dan zoek/schrijf ik het artikel
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11521
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

26 aug 2016 21:02

We hebben nu een 642 ML binnen staan waar 90% van de tijd 5000+ kilo achter hangt. Nu ergens tussen de 130k en 150k gelopen en 1 beurt gehad..... hij is wel toe aan een verse ketting maar verder doet hij het nog wel. Zelfs zonder een sensor aan de peilstok! Hij is wel extreem zwart van binnen....
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
oli
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
Locatie: België

27 aug 2016 00:54

Niet echt on topic, maar toch ...

Een kennis van mij heeft een Ferrari 360 waar misschien maar 1.000 kilometer per jaar mee gereden wordt. Niets dus.

Ferrari schrijft voor:

- olie: elk jaar
- riemen: alle 3 jaar.

Hij zelf ververst de olie maar alle 2 jaar en de riemen alle 5 jaar (EDIT: alle 4 jaar). Kar is ondertussen 15 jaar oud. Wel kijkt hij bij elke rit altijd het oliepeil na (voor de zekerheid maar, want bij die kilometers kan er bijna geen olieverbruik zijn).

Onderhoud moet er zijn. Maar zolang als het oliepeil in orde is en de olie niet uit het jaar 0 stamt en er niet veel mee gereden wordt ...

Elk jaar olie verversen is natuurlijk aangeraden (ikzelf doe het ook en zou dat met een Ferrari ZEKER doen), en misschien is zijn Ferrari wel op sterven na dood :owja: maar toch.

Nieuwe Porsches moeten ook maar alle 2 jaar onderhoud hebben. Wel maar max. 30.000 km dacht ik.
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

27 aug 2016 09:16

Stilstaan geeft veel vocht in de motor, moet die man toch eens de stop eronder eruit draaien. Kijken of er eerst water uit komt. Peilstok hangt niet tot onderin.
Als hij rijdt moet hij toch een lange rit maken.

Gr
Gebruikersavatar
Frank DP
Berichten: 777
Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
Locatie: Putte, België
Contacteer:

27 aug 2016 12:10

Nooit meer olie verversen is natuurlijk belachelijk. Net zoals alle jaren de olie verversen.
Al hangt dat laatste sterk af van het aantal kilometers dat je jaarlijks afmaalt. Het is gewoon de commerciële ingesteldheid van het merk die dat bepaalt. Door de degelijkheid van de wagens, is er op basis van verkoop van nieuwe wagens niet veel te verdienen. Vroeger ging een gemiddelde wagen 100.000 km mee of een jaar of acht en dan was hij op. Tegenwoordig is 20 jaar of meer geen rariteit meer. Dus moeten de garages, op afspraak met hun merken, hun winsten halen bij het onderhoud. Voor leasebakken is dat een makkie natuurlijk. Voor privéwagens is het anders mocht ik ondervinden. Ik had ooit een auto van het duitse drieletterwoord en die moest na één jaar voor onderhoud binnen. Wanneer ik de factuur zag merkte ik op dat de olie niet ververst werd. Hun antwoord: Nee wij verversen enkel maar OP 30.000 km. Niet eerder. Bij mijn volgende duitse wagen van het merk met de letter O werd ondanks de aanbeveling van 30.000 km. de olie er uit gehaald na 13.000 km. Op mijn vraag waarom konden ze niet meer antwoorden dan: fabrieksvoorschriften.
Waren hun motoren dan slechter dan van het andere merk, vroeg ik.... hahaha dat had ik niet mogen doen.
Conclusie: platte commerce bepaalt de te snelle oliewissels en andere onnodige ingrapen bij auto onderhoud.
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen

*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
MVW1606
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 aug 2016 14:13
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

27 aug 2016 14:22

Pure oplichterij. Geen olie verversen geeft ontzettend veel inwendige motorvervuiling. Er wordt zelfs beweerd dat vervuilde, zwarte olie beter smeert? Wat een onzin, hij vergeet zeker dat de dopes uitgewerkt raken en de olie verzuurd. Meer info: http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Olie/olie.htm.

Ik vind het vervelend dat er mensen zijn die hierin trappen. Ze komen er pas achter dat zo'n wonderchip niet werkt als de nokkenasverstellers vastzitten met black sludge of de turbo kapot gaat, waardoor ze een hoop onkosten hebben. Tot die tijd zijn ze er van overtuigd dat ze opgelicht worden door de garage doordat deze elke 30.000km verse olie met filter voorschrijft.
Overigens hangt het wel van het gebruik af hoe vaak er olie ververst moet worden. Bij auto's die voornamelijk stadsverkeer rijden en die niet vaak op bedrijfstemperatuur komen zal de olie veel eerder ververst moeten worden als bij een auto die veel snelwegkilometers maakt.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

27 aug 2016 14:43

Frank DP,

Absoluut geen onzin elk jaar de olie+filter verversen, en al helemaal niet met auto's die erg weinig gebruikt worden zoals jou SLK.
Veel stilstand neemt de olie kwaliteit echt snel af, ook veel kleine stukjes zijn funest voor olie, condensafzetting.

Mijn advies is echt minimaal 1x p/jaar een oliewissel, ongeacht de gereden km's.
Laatst gewijzigd door bofkont op 27 aug 2016 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 aug 2016 14:56

Lekker doen wat je zelf wilt. Aan het wisselen van een vastgelopen blok verdient een garage meer dan een paar oliewissels :twisted:
Logboek S500.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

27 aug 2016 15:14

Idd Plorie,

Die 50/75 euro olie p/jaar zijn de kosten niet, echt verkeerde/foute bezuiniging naar mijn mening :goedzo:
Gebruikersavatar
oli
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
Locatie: België

27 aug 2016 15:42

Een hobbywagen die maar een paar 1000 kilometer per jaar doet zou ik zelf het onderhoud van leren doen. Want zeg nu zelf, stel je koopt een 3de of zelfs 4de wagen als hobbywagen, een Ferrari, een Porsche, een Jag XK, noem maar op. Een onderhoud kost bij Ferrari tussen de 500 of 1000 euro.

500 is niks, dat betaal ik soms ook voor mijn 4 cilinder dieselkachel. 1000 is een beetje weggesmeten geld vind ik zelf.

Dus: leren zelf doen.

Olie + filter verversen kan iedereen als men het eens voordoet.

Ikzelf zou - indien ik het echt niet zelf kan - een schema van 1,5 jaar aanhouden of zo.
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
Gebruikersavatar
Frank DP
Berichten: 777
Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
Locatie: Putte, België
Contacteer:

27 aug 2016 19:16

bofkont schreef:Frank DP,

Absoluut geen onzin elk jaar de olie+filter verversen, en al helemaal niet met auto's die erg weinig gebruikt worden zoals jou SLK.
Veel stilstand neemt de olie kwaliteit echt snel af, ook veel kleine stukjes zijn funest voor olie, condensafzetting.

Mijn advies is echt minimaal 1x p/jaar een oliewissel, ongeacht de gereden km's.
Hé René ik kan jou gedeeltelijk volgen, maar ik had het wel over de dagdagelijkse wagens die ik reed/rijd. Daar gaat de olie er niet uit voor de twintigduizend km. Ook als is dat maar na 3 jaar (wat niet is met 15.000 km; jaarlijks) Wat ik wou verduidelijken is dat sommige merken de olie er uit halen om toch maar te kunnen factureren. Ook al zit ze er maar 5.000 km in, in een dagdagelijkse wagen. Zo de fabriek 30.000 voorschrijft, waarom dan na 13.000 na een jaar? that's the point ;-)
Mijn SLK is een ander verhaal. Deze heeft nu juist nieuwe olie gekregen twee weken terug bij een assist B onderhoud bij MB garage hier. En hier volg ik de aanwijzingen van de boordcomputer op. En van veel stilstaan, zal er niet veel in huis komen daar wij voor de winter naar Spanje trekken. Het vrouwtje met het vliegtuig en ik met de SLK. Ik kijk er al naar uit. 8-)
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen

*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

27 aug 2016 20:51

Beter Frank :goedzo:
Lijkt me echt een grandioze rit.
Hele fijne vakantie toegewenst.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 aug 2016 21:36

bofkont schreef:Lijkt me echt een grandioze rit.
Zonder het gekwaak van je vrouw bedoel je? :owja:
Logboek S500.
Plaats reactie